Gå til innhold

Husregler for hybler


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Vi leier ut et hus med noen hybler.

Jeg har tenkt å lage en liste med endel husregler.

Trenger forslag til hva som bør være med på lista,og hvordan jeg skal formulere meg. Noen som har forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ville kanksje hjulpet om du kom med eksempler på de reglene du allerede har?

Husk også at det er begrenset hva slags regler du kan forlange, fordi husleieloven gir leietaker rettigheter mht disposisjon av boligen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke noen spesielle regler nå,bortsett fra at det ikke er lov å røyke inne. og selvfølgelig at de må ta hensyn til de andre som bor der.

Jeg tenker mere på om vi kan forlange at det skal være stille etter f.eks kl 23,at det blir vasket hver 14 dag(f.eks) osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Leietagerne burde ha fått en kopi av husreglene som et vedlegg til kontrakten de skriver under på. De gikk med på å leie under visse forutsetninger, og disse forutsetningene endrer du ved å innføre flere regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke noen spesielle regler nå,bortsett fra at det ikke er lov å røyke inne. og selvfølgelig at de må ta hensyn til de andre som bor der.

Jeg tenker mere på om vi kan forlange at det skal være stille etter f.eks kl 23,at det blir vasket  hver 14 dag(f.eks) osv...

Synes det er drøyt at du skal bestemme hvor ofte hybelen skal vakses. Det må de som leier få bestemme selv mener jeg. Hvis det er vasking av fellesareal, du mener synes jeg det er greit at det er regler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at de ikke røyker inne er jo noe du kan kontrollere (lukt)

men at de skal vaske hver 14 dag minst...

den va litt drøy mener nå jeg..

akkuratt det bør være opp til leietakerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de andre. Styre folks vaskevaner er litt drøyt....(mulig ikke lov i følge den foreninga heller).

Her i 4 mannsboligen er det sånn bla. :

Vanlig stille etter klokka 23.

Ikke vaskemaskin mellom kl 22-08 og søndager.

Si ifra ved fest.

Ikke det at dette blir følgt så nøye, men vi har det bra her og ingen klager på hverandre så da er det greit. Ikke noe bråk og store problemer altså, men om nabon har litt fest en helg gidder jeg ikke henge meg opp i det...

Det er flere regler her også, men de kan jeg ikke.. Står i vedtekter et sted.

Sjekk litt på leietakers rettigheter og form det utifra det. Og la de som skal leie lese imellom papirene før de skriver under på leiekontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Når jeg nevnte vaskingen,så mente jeg vasking av fellesareal(gang,bad og kjøkken) Hvordan de har det inne på hybelen skal jeg ikke blande meg borti.

Tidligere år når vi har leid ut så har de omtrent ikke blitt vasket i det hele tatt. Det har sett helt forferdelig ut med inngrodd skitt spesielt på kjøkken og bad. Det er 16-17 åringer som leier,og foreldrene er ofte veldig ivrig på at vi bør lage vaskelister o.l.

Har også tenkt på å leie vaskehjelp ca 1 gang i mnd som vasker fellesarealene(inkl i leien) Hva synes dere om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en grei regel er at alle må vaske opp og rydde kjøkkenet etter seg med en gang man har spist. Det er egentlig det eneste som funker når man deler kjøkken med flere (og jeg vet, har bodd mange år i ulike kollektivløsninger). Så kan man i tillegg bestemme at en av beboerene skal vaske hver uke på badet pluss gulv på gang og kjøkken. Gjør man det på denne måten holder det seg nogenlunde OK hele tida. Sånn som du beskriver at det har vært, vil jo situasjonen være til plage for de av beboerene som ikke er ansvarlige for rotet, og som ønsker å komme til et kjøkken som det er mulig å lage mat på. Det er ikke mye gøy å betale for å ha tilgang til et kjøkken som er så ille at det ikke kan brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!  :)

Når jeg nevnte vaskingen,så mente jeg vasking av fellesareal(gang,bad og kjøkken)  Hvordan de har det inne på hybelen skal jeg ikke blande meg borti.

Tidligere år når vi har leid ut så har  de omtrent ikke blitt vasket i det hele tatt. Det har sett helt forferdelig ut med inngrodd skitt spesielt på kjøkken og bad. Det er 16-17 åringer som leier,og foreldrene er ofte veldig ivrig på at vi bør lage vaskelister o.l. 

Har også tenkt på å leie vaskehjelp ca 1 gang i mnd som vasker fellesarealene(inkl i leien)    Hva synes dere om det?

Det var jo forsåvidt en god i de med vaskehjelp da! Så kan du legge kostnaden inn i husleien. De er sikkert bare glad for å slippe å vaske. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere svar! Kjekt å høre hva andre mener.

Det hadde vært veldig greit om alle vasket opp og ryddet etter seg når de har laget mat. Det er bare det at det er så vanskelig å få de til å gjøre det.

Får gi klar beskjed når de flytter inn,og hvis det ikke funker så får vi vurdere vaskehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...