Gå til innhold

Skikkelig kjøttdeig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det har vært diskusjoner om kjøttdeig her tidligere, men jeg har ikke lest de.

Var hos søstera mi i dag som drev og pakka kjøttdeig av egenproduserte dyr på gården deres. De sender dyrene til slakt og får tilbake kjøttdeig eller det de måtte ønske av egne dyr.

Og da er det snakk om skikkelig, ren kjøttdeig! Den er supergod! Ikke noe vann og krymping i stekepanna, men skikkelig ren kjøttdeig nesten fri for fett! Jeg synes det er synd at det ikke går an å kjøpe skikkelig kjøttdeig i butikkene. Forstår slakteriene som blander i vann og lager kjøttdeig av de mindre fine partene av dyrene, ingen vil jo betale mer uansett virker det som.

Eller ville du gjort det? Ville du betalt ekstra for ren, skikkelig kjøttdeig? I tilfelle, hvor mye ville du betalt ekstra? Søstera mi og mannen hennes vurderer å starte gårdsutsalg men er redd de ikke får solgt kjøttdeigen til høyere pris enn i butikken selv om kvaliteten er helt forskjellig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag selv da vel, kjøp en kjøkkenmaskin og det kjøttet du ønsker å bruke.

Skrevet

Nå var egentlig spørsmålet mitt om folk er villige til å betale mer for å få ferdig ren kjøttdeig i butikken...? Tenker på de som ikke orker å male kjøttet selv...

Gjest gjest1
Skrevet

Ja, skaff deg en kjøttkvern og lag din egen kjøttdeig:) Superenkelt! Det er faktisk også noen butikker med ferskvaredisker som lager egen kjøttdeig av rene stykker kjøtt. Bruker jo ofte å være litt dyrere enn ferdigpakket, men ikke mye! Mange slakteforretninger lager også kjøttdeig uten tilsetninger.

Skrevet
Ville du betalt ekstra for ren, skikkelig kjøttdeig? I tilfelle, hvor mye ville du betalt ekstra? Søstera mi og mannen hennes vurderer å starte gårdsutsalg men er redd de ikke får solgt kjøttdeigen til høyere pris enn i butikken selv om kvaliteten er helt forskjellig.

Ja, jeg betaler gjerne mer for kjøttdeig av god kvalitet. I helgene kjøper vi iblant god kjøttdeig hos slakter, særlig fordi vi der også får tak i ypperlig lammekjøttdeig og reinsdyrkjøttdeig (har kjøpt en billigvariant av lammekjøttdeig en gang - aldri mer... :roll: )

Jeg har dessuten stor sans for gårdsutsalg - jeg tror det en voksende trend! :klappe: I flere norske byer arrangeres det nå feks "Bondens marked" noen lørdager i året (etter en modell fra Storbritannia), der bønder får anledning til å selge kvalitetsprodukter direkte til kundene. Kanskje det kunne vært en mulighet for søsteren din? Mange selger nemlig nisjeprodukter av kjøttvarer på "Bondens marked" - jeg har selv kjøpt feks lammerull av villsau og geitestek der.

Skrevet

Her jeg bor har vi et lokalt slakteri som lager god kjøttdeig, den koster bare noen kroner mer enn Gilde sin, selv om kvaliteten ikke kan sammeliknes :)

Men om kjøttdeigen til søsteren din nesten er uten fett, kan den vel selges som karbonadedeig? For da kan man sikkert ta 90-100,- kiloen, tipper jeg (uten at jeg kan huske noen butikk-priser på karbonadedeig).

Skrevet

Ja, jeg ville betalt mer - og med det samme kan det siers at jeg NESTEN uten unntak kjøper den noe dyrere karbonadedeigen. Med mindre jeg skal lage kjøttkaker da - da blander jeg kjøtt- og karbonadedeig.

Skrevet

Det finnes allerede kjøttdeig uten vann og salt fra Gilde, men fettinnholdet er sikkert det samme som i annen kjøttdeig. Jeg kjøper vanlig, når jeg lager kjøttdeigretter er det for å lage rask og billig mat. Jeg vil derfor ikke betale mer for kjøttdeigen.

Skrevet

Jeg hadde nok ikke betalt mer for skikkelig kjøttdeig. Men noe jeg aldri mer kjøper er såkalt Familiedeig. Hadde en fæl opplevelse med det for et par år siden. *grøss*

Spiser ikke så ofte kjøttdeig at jeg føler det gjør noe at det er mindre sunt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...