Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal kristne bry seg om det?

Anonymkode: 9e0b3...423

Påstand : Gud utfører ikke massemord Tilsvar: flere eksempler på der flere mister livet pga guds handlinger Påstand: Kristne følger ikke GT. Tilsvar: hva har det at kristne ikke følger GT med guds handlinger i GT å gjøre?

Anonymkode: 44737...12d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kristne følger ikke gamle testamentet. Lærer dere ikke slikt på skolen lengre?

Nei, han kommer til å fjerne alle ateistiske og onde mennesker på dommedag. Mennesker har fri vilje og kan velge å gjøre ondt eller godt, gjør man ondt får man straffen på dommedagen.

Du vet at de ti bud står i GT, ikke sant? 

Men tankegangen din stopper jo helt opp. Mennesket har fri vilje, ja. Hvem ga oss den?

Tenk deg at du er Gud. Lager en fin grønn jord, planter og dyr, og så vil du lage noen skapninger som skiller seg litt ut, mennesker! Du kan lage alle snille og gode, og la menneskene kose seg i sitt paradis for evig. Men i stedet velger du å gi dem muligheten til å være onde. Du er jo allmektig, så allerede på dette stadiet vet du at noen vil være onde og torturere, voldta, pine og drepe andre. Hm, tenker du, skal jeg la det være? Nei, det blir for kjedelig! Jeg lager det slik at de kan velge, og så kan jeg sitte og straffe dem når de velger feil....

Anonymkode: 881c4...e38

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener de største fremskrittene skjedde før 1600 tallet?

Anonymkode: 1c5f6...439

Mange store fremskritt skjedde før 1600-tallet, men det var senere at det virkelig tok av. Da var de fleste skikkelige, troende mennesker, ikke ateister.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Påstand : Gud utfører ikke massemord Tilsvar: flere eksempler på der flere mister livet pga guds handlinger Påstand: Kristne følger ikke GT. Tilsvar: hva har det at kristne ikke følger GT med guds handlinger i GT å gjøre?

Akkurat, fordi vi kristne ikke følger GT har dere ateister ikke kommet med noen argumenter.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at de ti bud står i GT, ikke sant? 

Men tankegangen din stopper jo helt opp. Mennesket har fri vilje, ja. Hvem ga oss den?

Tenk deg at du er Gud. Lager en fin grønn jord, planter og dyr, og så vil du lage noen skapninger som skiller seg litt ut, mennesker! Du kan lage alle snille og gode, og la menneskene kose seg i sitt paradis for evig. Men i stedet velger du å gi dem muligheten til å være onde. Du er jo allmektig, så allerede på dette stadiet vet du at noen vil være onde og torturere, voldta, pine og drepe andre. Hm, tenker du, skal jeg la det være? Nei, det blir for kjedelig! Jeg lager det slik at de kan velge, og så kan jeg sitte og straffe dem når de velger feil....

Gud ønsket ikke roboter, Han ønsket mennesker som velger å følge Hans vilje fordi de virkelig tror.

De ti bud er noe man velger å følge, ikke noe man må følge.

Skrevet

Gud ønsket ikke roboter, Han ønsket mennesker som velger å følge Hans vilje fordi de virkelig tror.

De ti bud er noe man velger å følge, ikke noe man må følge.

Men du sitter jo og argumenterer for at Gud er en despot som krever underkastelse og beundring. Han er dessuten svært sadistisk som da med vilje skaper folk slik at de ikke kan klare det. 

Du sier at kristne ikke følger GT, ergo at kristne ikke følger de ti bud. Jeg vet såpass om kristendommen at jeg trygt kan si at du har misforstått.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men du sitter jo og argumenterer for at Gud er en despot som krever underkastelse og beundring. Han er dessuten svært sadistisk som da med vilje skaper folk slik at de ikke kan klare det. 

Du sier at kristne ikke følger GT, ergo at kristne ikke følger de ti bud. Jeg vet såpass om kristendommen at jeg trygt kan si at du har misforstått.

Gud skapte de originale menneskene, ikke dagens.

Min påstand var helt riktig.

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gud fjerner bare onde, det er heller ikke folkemord.

Det er folkemord.

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, han kommer til å fjerne alle ateistiske og onde mennesker på dommedag. Mennesker har fri vilje og kan velge å gjøre ondt eller godt, gjør man ondt får man straffen på dommedagen.

Fint om du bestemmer deg.

Er det ateister eller er det onde mennesker?

Eller ja takk begge deler?

Hva er definisjonen på et ondt menneske?

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han ønsket mennesker som velger å følge Hans vilje fordi de virkelig tror.

Hvorfor? Det er jo nettopp det du ikke svarer på, hvorfor er det i det hele tatt et poeng om en tror eller ikke?

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Hank Amarillo skrev:

Det er folkemord.

Nei.

Fint om du bestemmer deg.

Er det ateister eller er det onde mennesker?

Eller ja takk begge deler?

Begge deler. 

Hvorfor? Det er jo nettopp det du ikke svarer på, hvorfor er det i det hele tatt et poeng om en tror eller ikke?

Hvorfor Gud vil at vi skal tro på Han? Skjønner du virkelig ikke det?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begge deler. 

Du glemte å svare på denne:

13 minutter siden, Hank Amarillo skrev:

Hva er definisjonen på et ondt menneske?

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor Gud vil at vi skal tro på Han? Skjønner du virkelig ikke det?

Nei. Dvs jeg skjønner ikke hvorfor det er et poeng, nei.

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De største fremskrittene skjedde da flesteparten av befolkningen var skikkelige, religiøse mennesker. Så du tar feil.

Du er jo bare et troll, stakkar :blomst:

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, esk skrev:

Du er jo bare et troll, stakkar :blomst:

Nei, det er sannheten. Les ltt historie, så forstår du det.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Åh: la meg sitere 2 mosebok 21
Dette er de lovene du skal legge fram for israelittene: 2 Når du kjøper en hebraisk slave, skal han arbeide i seks år. Men i det sjuende året skal han få sin frihet uten å betale for det. 3Kommer han som enslig, skal han dra bort som enslig. Er han gift, skal hans kone frigis sammen med ham. 4Hvis herren hans gir ham en kone og hun føder ham sønner eller døtre, skal kona og barna tilhøre hennes herre, og han skal frigis alene. 5Men om slaven uttrykkelig sier: «Jeg er glad i herren min og i kone og barn, jeg vil ikke bli fri», 6 da skal herren hans føre ham fram for Gud og stille ham opp ved døren eller ved en dørstolpe, og herren hans skal stikke en syl gjennom øret på ham. Så skal han være slaven hans for alltid.

20Når noen slår en slave eller slavekvinne med stokk, så slaven dør for hans hånd, da skal det hevnes. 21Men lever slaven en dag eller to, skal det ikke hevnes; slaven er jo hans eiendom.

Ikke siter vers du ikke forstår.

Anonymkode: 96fac...f1c

Skrevet
58 minutter siden, esk skrev:

Du og resten av kyrkjelyden din burde begynne med det samme. Hvis ingen stilte kritiske spørsmål og bare fulgte religionen sin blindt, hadde samfunnet vårt fortsatt vært i middelalderen.

Du er definitivt en ateist.

Skrevet

Så lenge barn og dyr blir voldtatt torturert psykisk og fysisk mishandla og drept, så er det bevis nok på at det finnes ingen gud eller håp. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke siter vers du ikke forstår.

Hva er den korrekte tolkningen av de versene?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er sannheten. Les ltt historie, så forstår du det.

Hva med at du kommer med troverdige kilder som underbygger påstandene dine? Hvis ikke er du intet annet enn det trollet du blir anklagd for å være.

Du er definitivt en ateist.

Tja, jeg definerer meg selv som agnostiker. Som du kan se i dette emnet har jeg ikke fornektet noe som helst, kun stilt spørsmål. Jeg har imidlertid en sterk mening om religion, og det er at det fort blir usunt om man tror så blindt som enkelte her inne ser ut til å gjøre.

Skrevet (endret)
På 17.11.2020 den 19.53, AnonymBruker skrev:

Han har altså skapt det gode og det onde, kjørt i gang menneskeheten og overlatt oss til oss selv (uten at noen av oss ytret noe ønske om det). De som ikke er flinke nok til å følge hans altoverskyggende regler, og ikke tilber ham nok, straffer han med evig fortapelse på dommedag, når han måtte finne det passende. Ser for meg om jeg hadde gjort noe liknende. Satt unger til verden, sendt dem ut i skogen med en beskrivelse på hvordan jeg synes de bør leve sine liv. Ikke som en bruksanvisning som følger med en vaskemaskin, men skrevet i metaforer. Da blir det spennende å se hvor mange versjoner det ender opp i. I skogen har jeg satt opp masse overvåkningskameraer. Jeg må jo til enhver tid vite hva de driver med, inkludert å se inn i kameraet og lovprise meg for min godhet med jevne mellomrom. Jeg legger også ut litt våpen og andre fristende ting, de må jo få muligheten til å maltraktere hverandre hvis de vil. Har de gjort som jeg sa, kommer jeg og henter dem til mitt varme og kjærlige hjem en eller annen gang i fremtiden. Hvis ikke, brenner jeg bare ned hele skogen og går hjem alene. Det henger bare ikke på greip.

Generelt, altså ikke kun ang. dommedag, kan jeg ikke si at jeg blir overbevist av en Kvinneguiden-diskusjon. Først og fremst må dere bli enige med dere selv. Jeg har 6 forskjellige kirkesamfunn i gangavstand fra her jeg bor, med hver sin oppfatning om hvordan bibelen skal tolkes og etterleves. Når det omtrent er like mange versjoner av en religion som det er troende, er det tydelig at dette er en litt for vanskelig grøt å bevege seg i, selv blant tilhengerne. En eksamen med 200 forskjellige fasiter er ikke mye verdt.

Endret av Påkrevd
  • Liker 4
Skrevet
På 17.11.2020 den 0.59, AnonymBruker skrev:

Gud styrer ikke alt som skjer på jorden. Koronaviruset smittet fordi mennesker i Kina spiste flaggermus.

Han drepte bare de som er onde, de gode fikk plass på arken. Slik Gud også skal utrydde de onde på dommedag og gode, kristne mennesker vil få evig liv.

Dette blir vel feil. Absolutt alt på jorden dauet under syndefloden, mennesker og dyr. Bortsett fra de som var i arken. Jaggu mange onde dyr og mennesker, da gitt.

Men fiskene og havdyrene gikk merkelig nok klar. De hadde bare mer vann å boltre seg i en stund.

Man lurer også på hvor alt dette vannet kom fra og hvor det ble av etterpå.

Anonymkode: 77a1f...a3c

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir vel feil. Absolutt alt på jorden dauet under syndefloden, mennesker og dyr. Bortsett fra de som var i arken. Jaggu mange onde dyr og mennesker, da gitt.

Her snakker vi om mennesker, og ja, det var mange onde mennesker på den tiden også som Gud fjernet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...