Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ts, når du sier at det er for mye ondskap i denne verden, antar du at godhet finnes. Når du antar at godhet finnes, antar du at det finnes en moralsk lov på grunnlag av hvilken vi skiller mellom godt og ondt. Men hvis du antar at det finnes en moralsk lov, må du vise til en moralsk lovgiver. Så - hvis det ikke finnes en moralsk lovgiver, finnes det ingen moralsk lov. Hvis det ikke finnes en moralsk lov, finnes ikke godhet. Hvis godhet ikke finnes, finnes ikke ondskap. Spørsmålet ditt forutsetter altså Guds eksistens. 

Når det gjelder allmektighet: Kunne Gud gjennom sin allmektighet fjernet all ondskap fra denne verden? Ja, så klart. Men da måtte Gud ha fjernet vår frie vilje. Fri vilje gir oss muligheten til å velge å gjøre godt eller ondt. Hadde vi ikke hatt muligheten til å også velge å gjøre ondt, hadde vi ikke hatt fri vilje. 

Anonymkode: 45d28...bd5

Moral, empati og forståelse for smerte er ikke avhengig av religion. Jeg klyper deg i armen, du får vondt. Du klyper meg i armen og jeg får vondt. Sånn lærer man konsekvensene av sine egne handlinger, ikke av å pugge lovboka utgitt av "Moralgiver Hørnåher, allerede fra man er små babyer og forutsetter ingen guds eksistens. 

Denne "frie viljen" blir jo også frarøvet fra troende som for eksempel ikke tør å leve ut sin legning i frykt for å motsi eller bryte guds ord. Da er jo den frie viljen nokså bortkastet?

Anonymkode: 0c967...9e0

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gud skapte verden og har derfor rett til det. Enkelt og greit.

Anonymkode: 9e0b3...423

Du gjør ikke en god jobb i å overbevise meg og andre tvilere med denne påstanden.

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Vi lever i en fallen verden som ble forbannet som følge av syndefallet. Da er det ikke så veldig rart at det skjer så mye dårlig i verden.

2. Ateister blir aldri fornøyde.

Når Gud stopper onde mennesker - Gud er en ond gud

Når Gud ikke stopper onde mennesker - Gud er en ond gud.

Bestem dere...

Anonymkode: 96fac...f1c

1. Hvem var det som forbannet verden? Hvordan blir verden forbannet av at noen tar en bit av en frukt fra et tre og hvorfor er gud så manisk opptatt av dette? Hvilken logisk sammenheng har dette med pandemi, naturkatastrofer og andre uunngåelige kriser?

2. Rart å anta at noen er ateist fordi de stiller spørsmål. 

• Liker 3
Skrevet

Ts, når du sier at det er for mye ondskap i denne verden, antar du at godhet finnes. Når du antar at godhet finnes, antar du at det finnes en moralsk lov på grunnlag av hvilken vi skiller mellom godt og ondt. Men hvis du antar at det finnes en moralsk lov, må du vise til en moralsk lovgiver. Så - hvis det ikke finnes en moralsk lovgiver, finnes det ingen moralsk lov. Hvis det ikke finnes en moralsk lov, finnes ikke godhet. Hvis godhet ikke finnes, finnes ikke ondskap. Spørsmålet ditt forutsetter altså Guds eksistens. 

Hva som er moralsk riktig eller galt styres av flertallet av mennesker i et samfunn(og til og med ned på individnivå). Hva vi mener er riktig kan være galt et annet sted i verden. Hadde det vært gud som bestemte hva som er riktig og galt, hadde alle verdens mennesker hatt samme syn på dette, eller de som ikke tror på Gud ville manglet evnen til å ha moral

Anonymkode: 9f9d4...38e

• Liker 3
Skrevet

Gud er allmektig og god, men han er ikke et menneske men en ånd, og han er større enn oss og har større kunnskap, intilligens og er altvitende. vi mennesker kan ikke måle oss med Gud. Men vi har fri vilje og vi må velge om vi vil komme til Gud eller satan som dessverre styrer verden og menneskene med sin egoisme, løgner, storhet, griskhet, stolthet, arroganse, hat, jævelskap, ondskap, urettferdighet som styrer mennesker og verden dessverre. Gud er rettferdig og god heldigvis og godt er det.

Anonymkode: 416fd...862

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt som står i Bibelen må ikke tolkes bokstavelig selv om man er kristen

Det er som å si at Mein Kampf må ikke tolkes bokstavelig selv om man er nazist

• Liker 2
Skrevet

Gud skapte verden og har derfor rett til det. Enkelt og greit.

Koselig type.

• Liker 1
Skrevet

Hvor kommer ondskapen fra i utgangspunktet egentlig?

I følge bibelen er Gud skaperen av alt, både i himmelen og på jorden.  Gud skapte i følge bibelen alle himmelens engler (inkludert Lucifer) med full viten om hans opprør mot seg (allvitende).  Han skapte Lucifer med den viten at han skulle forvise han sammen med 1/3 av alle himmelens engler til å regjere over jorden og menneskene der.

jessaiah 45:7 "jeg som er lysets ophav og mørkets skaper, som gir lykken og skaper ulykken; jeg, Herren, gjør alt dette."

Anonymkode: d674d...e46

• Liker 1
Skrevet

Gud har tillatt for en periode (som for oss mennesker kan føles veldig lang) at vonde ting skjer.
Hvorfor? Det har å gjøre med stridsspørsmålet som dukket opp i forbindelse med det første syndefallet. Satan, en ond åndeskapning, utfordret Guds plan og skapelse med den enkle påstanden: vil mennesket virkelig tilbe en Gud hvis mennesket har mer kunnskap og fri vilje?
For "hele verden ligger nå i den ondes makt", står det i bibelen. Den onde, altså satan, har fått lov til å regjere, for å virkelig teste ut sin påstand.
Det er kanskje urettferdig for oss mennesker, at vi skal lide for himmelens krig. Men Gud er faktisk god. Han har lovet å gjøre alt godt igjen for de som velger å stå på hans side.  

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, esk said:

Så denne pandemien vi er midt inne i er menneskenes feil? Ingenting gud kunne gjort med det? Og hva med alt det andre som er utenfor menneskers kontroll?

Men det er jo ondt å bevisst drepe så å si hele verdensbefolkningen, det må jo være det største massemordet i historien. For ikke å snakke om alle de uskyldige dyrene som ikke fikk bli med på Noas ark, som gud drepte bare fordi han ville. 

Pandemien hadde ikke skjedd om alle var veganere og sluttet med utnytting av dyra..ei heller svineinfluensa, kugalskap, fugleinfluensa etc.. Men, nam bacon. Så er forsåvidt menneskenes feil både denne pandemien og krig og det meste annen jævelskap. Kreft, ALS og diverse ulykker får Gud ta på sin kappe ;) 

Anonymkode: bc571...25d

Skrevet
2 timer siden, Hank Amarillo skrev:

Koselig type.

Han vil fjerne alt det onde ateistene og liknende skaper i verden. Resultatet vil bli en bedre verden, så ja.

Skrevet
16 timer siden, esk skrev:

For å ta et spørsmål som nok har blitt stilt hundre tusen ganger, men som jeg har til gode å se et godt svar på: hvis gud er allmektig, hvorfor finnes det så mye elendighet i verden? Mange liker å skylde på satan når de blir stilt dette spørsmålet, men om gud ikke klarer å hindre satan i skape kvalme på jord, så er jo ikke gud allmektig? 

Det andre jeg lurer på er hvorfor folk insisterer på at gud er kjærlighet og at gud er god, når kristendom har hatt enorme mengder blod på hendene oppigjennom årene. Og hvordan kan gud være god når han bokstavelig talt, ifølge bibelen, utløste en syndeflom og druknet alle unntatt en gammel gubbe og noen dyr? Hvordan kan han være god når han med viten og vilje sendte sønnen sin til jorda og lot han bli torturert på korset for å rense folk fra synd? Hvorfor er han egentlig så opphengt i synd? Synes ikke han virker så veldig grei jeg, da.

1. Gud er god. Han rommer alt det gode, perfekte, lyset. Men han skapte oss med fritt valg. Mennesket valgte Gud bort. Fravær av lys = mørke. Fravær av Gud = fravær av det som er godt. Han har ikke sendt ondskapen til oss, det er vi som sendte han bort. Hvis du slår av en lysbryter, så gir du ikke lyset skylden for at det ble mørkt? Gjør du vel?

Men dette er bare for nå. Han har makt til å blende oss med lyset sitt igjen, men han venter. Fordi han ønsker at vi skal velge ham av egen vilje. Fordi han ønsker at vi skal søke etter han. Når lyset skrus på igjen, er det mange som ikke kommer til å tåle lyset, fordi de ikke har valgt å bli en del av Gud. Lyset jager vekk mørket. De som er en del av mørket vil forsvinne når Gud velger å skru på lyset. Enn så lenge gir han oss mer tid...

2. Du må skille mellom Gud og mennesker. Kristne er også uperfekte mennesker, og har gjort gale ting. Det er veldig synd, fordi det gir skjevt bilde av Gud. Men det betyr ikke at Gud står bak alt. 

Anonymkode: 172fa...daf

Skrevet

Pandemien hadde ikke skjedd om alle var veganere og sluttet med utnytting av dyra..ei heller svineinfluensa, kugalskap, fugleinfluensa etc.. Men, nam bacon. Så er forsåvidt menneskenes feil både denne pandemien og krig og det meste annen jævelskap. Kreft, ALS og diverse ulykker får Gud ta på sin kappe ;) 

Anonymkode: bc571...25d

Hvis man skal tenke sånn, må man stille spørsmål til hvorfor gud valgte å gjøre mennesker avhengige av proteiner og andre næringsstoffer man får fra å spise kjøtt for å kunne fungere skikkelig. Det har ikke alltid eksistert kosttilskudd.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Gud er god. Han rommer alt det gode, perfekte, lyset. Men han skapte oss med fritt valg. Mennesket valgte Gud bort. Fravær av lys = mørke. Fravær av Gud = fravær av det som er godt. Han har ikke sendt ondskapen til oss, det er vi som sendte han bort. Hvis du slår av en lysbryter, så gir du ikke lyset skylden for at det ble mørkt? Gjør du vel?

Men dette er bare for nå. Han har makt til å blende oss med lyset sitt igjen, men han venter. Fordi han ønsker at vi skal velge ham av egen vilje. Fordi han ønsker at vi skal søke etter han. Når lyset skrus på igjen, er det mange som ikke kommer til å tåle lyset, fordi de ikke har valgt å bli en del av Gud. Lyset jager vekk mørket. De som er en del av mørket vil forsvinne når Gud velger å skru på lyset. Enn så lenge gir han oss mer tid...

2. Du må skille mellom Gud og mennesker. Kristne er også uperfekte mennesker, og har gjort gale ting. Det er veldig synd, fordi det gir skjevt bilde av Gud. Men det betyr ikke at Gud står bak alt. 

Basert på denne logikken, hvorfor blir uskyldige, gudtroende mennesker også utsatt for ulykker og ondskap, da? De har jo ikke vendt seg bort fra gud? Burde ikke gud verne om og beskytte de som tror på han? Sånn jeg forstår deg på det du sier så er jo vi alle i mørket, uavhengig av om man tror på gud eller ei. 

Skrevet
9 minutter siden, esk skrev:

Basert på denne logikken, hvorfor blir uskyldige, gudtroende mennesker også utsatt for ulykker og ondskap, da? De har jo ikke vendt seg bort fra gud? Burde ikke gud verne om og beskytte de som tror på han? Sånn jeg forstår deg på det du sier så er jo vi alle i mørket, uavhengig av om man tror på gud eller ei. 

Gud blander seg ikke opp i verden og menneskers frie vilje

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gud blander seg ikke opp i verden og menneskers frie vilje

Dette har blitt gjentatt av flere et utall ganger nå, men jeg har fortsatt tilgode å få et godt svar på det som gjelder de tilfellene hvor mennesker ikke har noen innvirkning.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder allmektighet: Kunne Gud gjennom sin allmektighet fjernet all ondskap fra denne verden? Ja, så klart. Men da måtte Gud ha fjernet vår frie vilje. Fri vilje gir oss muligheten til å velge å gjøre godt eller ondt. Hadde vi ikke hatt muligheten til å også velge å gjøre ondt, hadde vi ikke hatt fri vilje. 

Jeg har lenge lurt på dette med at moralisme er knyttet til religion. Går det ikke an å tro på enkle prinsipper som: Gjør mot andre som du selv ønsker å bli behandlet?
Tror du virkelig at vi ateister ikke anser vold som negativt?  Jeg ser folk som mater de fattige. Er det ikke godhet? Jeg ser folk som går manngard for å lete etter folk de ikke kjenner.  Er ikke det godhet
Jeg gjør ikke alt dette hele tiden selv, men jeg hjelper når jeg kan selv om jeg er ateist: Hvorfor? Fordi det er slik jeg selv håper å bli behandlet hvis jeg en gang blir utsatt for dette selv. Hvordan kan jeg forvente slikt av andre uten å gi det samme selv?
Det er faktisk ren logikk og ikke noe annet.
Forøvrig må jeg også spørre: Hvis to personer holder på å drukne, og to personer drar ut og redder hver sin: Disse to redningsmennene er henholdsvis kristen og ateist. Begge risikerer sitt liv for dette. Vil dette si at ateisten er et bedre menneske enn den kristne da den ene forventer sin belønning i himmelen, mens den andre gjorde det bare pga det var det riktige å gjøre?

Uansett: hvis vi skal gå på moral i bibelen.. Hvordan definerer den homofilt ekteskap? Står det ikke ganske klart noe om slavehold i andre mosebok i tillegg? 

Anonymkode: 44737...12d

• Liker 5
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han vil fjerne alt det onde ateistene og liknende skaper i verden. Resultatet vil bli en bedre verden, så ja.

Jada, for det er ateistene som står for ondskapen i verden.

La oss bare overse det enkle empiriske faktum at kulturen/samfunnet som har utviklet seg de siste 500 årene ish til den mest ateistisk/sekulære noensinne også er den mest fredelige og rettferdige noensinne.

La oss bare overse at Gud har ingen intensjoner om å rydde ut ondskapen fra verden, men lar den utfolde seg fritt. Og ikke blander seg før han skal skille mellom de som skal sendes i evig fortapelse og ikke, og hvor det eneste kriteriet har ingenting med hvor god eller ond man er, men er utelukkende basert på om man har smisket tilstrekkelig med han.

Så kan vi late som denne Gud er en koselig type, heller enn en run of the mill narsissistisk diktator. 

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, esk skrev:

Jeg forstår at det kan være forvirrende. La meg prøve å forklare livsfilosofien i korte trekk. 

La oss ta det fra starten. 1.mosebok forteller at Gud begynte skaperprosessen med å si "La det bli LYS." Og det ble lys. Gud så at lyset var godt. I begynnelsen var alt Gud skapte godt. Jorden, universet, planter, dyr - alt var perfekt. Sjette dagen skapte Gud mennesket i sitt bilde (dvs. at vi likner han). Vi likner han på den måten at vi har fri vilje, vi kan skape ting og vi er tenkende vesener. Han ønsket en levende relasjon til oss. Vi ble satt til å passe på jorden og alle dyrene, vi skulle elske Gud og hverandre. Alt var godt, perfekt og lyst. 

Men etter hvert satte mennesket seg selv høyere enn Gud, og mente at det ikke trengte lyset lenger. Uten Gud, ingen lys. Det skjedde en forandring, ikke bare for akkurat mennesket, men også omgivelsene det bor på. Jorden ble også "mørk". I stedet for liv, lys og fullkommenhet, kom død, mørke og lidelse inn i bildet. Og alle sammen ble påvirket av dette, også de kristne. 

Men Gud har en plan B. Selv om menneskeheten har valgt han bort, gir han oss ikke opp. Han sender seg selv ned til jorden som menneske, lar seg selv gjennomgå både lidelse, tap, sorg og til og med henrettelse. Men siden han er Gud så lever han her et helt liv, uten å synde (les: uten å bli mørk innvendig). Og da han døde, var livskraften for sterk til at døden kunne holde han igjen. Han lyste opp dødsriket, og sto opp igjen. Han bante vei for oss. Mørket er ikke absolutt, han viser oss veien ut. Vi må bare følge lyset.

Utdrag fra evangeliet etter Johannes (handler om da Gud kom ned som Jesus) Anbefaler å lese hele. 

1. I begynnelsen var Ordet.
          Ordet var hos Gud,
          og Ordet var Gud.

2 Han var i begynnelsen hos Gud.

3.  Alt er blitt til ved ham,
          uten ham er ikke noe blitt til.

Det som ble til
     4 i ham, var liv,
          og livet var menneskenes lys.

5 Lyset skinner i mørket,
          og mørket har ikke overvunnet det.

9.  Det sanne lys,
          som lyser for hvert menneske,
          kom nå til verden.

10 Han var i verden,
          og verden er blitt til ved ham,
          men verden kjente ham ikke.

11 Han kom til sitt eget,
          og hans egne tok ikke imot ham.

12 Men alle som tok imot ham,
          dem ga han rett til å bli Guds barn,
          de som tror på hans navn.

Så ja vi alle sammen lever i en mørk verden som har vendt seg bort fra Gud. Men da Jesus kom ned til oss, kom lyset også til oss her. Den som tar imot Jesus, tar imot Guds lys (derav: "Jesus" bor i hjertet, altså lyset og livet bor i hjertet). Selv om vi har lyset og godheten fra Gud inni oss, blir vi fortsatt preget av at verden er mørk. Gud skåner oss ikke fra andre menneskers ondskap. Han henter oss ikke herfra før tiden er inne, fordi vi har en viktig jobb å gjøre. Vi skal spre lyset. Han kaller oss verdens lys og jordens salt. Men han har lovt oss at han skal komme igjen og lyse opp alt. Men når han kommer, så forsvinner all mørke, også de som er mørke inni seg. Ikke fordi han ønsker å utslette noen, men fordi de rett og slett ikke tåler det, de blir blendet. 

Skrevet
30 minutter siden, Hank Amarillo skrev:

Jada, for det er ateistene som står for ondskapen i verden.

La oss bare overse det enkle empiriske faktum at kulturen/samfunnet som har utviklet seg de siste 500 årene ish til den mest ateistisk/sekulære noensinne også er den mest fredelige og rettferdige noensinne.

La oss bare overse at Gud har ingen intensjoner om å rydde ut ondskapen fra verden, men lar den utfolde seg fritt. Og ikke blander seg før han skal skille mellom de som skal sendes i evig fortapelse og ikke, og hvor det eneste kriteriet har ingenting med hvor god eller ond man er, men er utelukkende basert på om man har smisket tilstrekkelig med han.

Så kan vi late som denne Gud er en koselig type, heller enn en run of the mill narsissistisk diktator. 

Og i alle disse årene har det vært flertall av religiøse i disse landene. Uten det moralske kompasset religion gir får man dårligere samfunn med mer egoisme, kriminalitet og umoralsk oppførsel som vi har sett mer av med økende andel ateister. Spesielt i Norge. 

For ikke snakk om statsateistiske Kina hvor de begår folkemord på religiøse, er det slikt dere ateister egentlig ønsker dere?

Joda, det er klart for alle oss som har lest Bibelen at det vil skje. Gud skal en dag fjerne alle ateister og onde mennesker fra jorden slik at vi får et god samfunn igjen i tråd med Hans plan.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og i alle disse årene har det vært flertall av religiøse i disse landene. Uten det moralske kompasset religion gir får man dårligere samfunn med mer egoisme, kriminalitet og umoralsk oppførsel som vi har sett mer av med økende andel ateister. Spesielt i Norge. 

Dette er, empiriskt sett, bare rett og slett tøv.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...