Stril Skrevet 18. november 2020 #101 Skrevet 18. november 2020 Gud skapte ikke verden,verden skapte Gud. Religion ble oppfunnet for å ha kontroll og kue befolkningen av prester og andre personer med makt. Fulgte du ikke det som har blitt skrevet og tilba han der oppe,så ble du straffet eller forvist fra byen. Dette ble gjort i alle århundre og gjøres og idag dessverre. Må ikke glemme at Norge en gang ble påtvunget kristendommen og de som ikke lot seg overtale gikk det hardt utover. Dett begynte på Sørlandet. Ikke uten grunn at det kalles for bibel beltet,for der tror jeg nok majoriteten av kristne holder til. Er det eneste stedet hvor jeg inne på en dagligvare butikk har sett ett hjørne med ett par stoler og en bibel ligge klar for den som vil lese. Bibelen er en fantasi bok. På samme måte som at Harry Potter og Ringenes Herre er rein oppdiktet fantasi. Har man god fantasi så kan man skrive bok om det meste.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #102 Skrevet 19. november 2020 10 timer siden, Stril skrev: Gud skapte ikke verden,verden skapte Gud. Helt feil, sannheten er det motsatte. Anonymkode: 9e0b3...423
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #103 Skrevet 19. november 2020 10 timer siden, Stril skrev: Bibelen er en fantasi bok. På samme måte som at Harry Potter og Ringenes Herre er rein oppdiktet fantasi. Har man god fantasi så kan man skrive bok om det meste. Her kommer du bare med de vanlige hatefulle utsagnene og løgnene som vanlig fra ateister. Det er slikt som gjør at mange hater ateister. Anonymkode: 9e0b3...423
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #104 Skrevet 19. november 2020 10 timer siden, Stril skrev: Gud skapte ikke verden,verden skapte Gud. Religion ble oppfunnet for å ha kontroll og kue befolkningen av prester og andre personer med makt. Fulgte du ikke det som har blitt skrevet og tilba han der oppe,så ble du straffet eller forvist fra byen. Dette ble gjort i alle århundre og gjøres og idag dessverre. Må ikke glemme at Norge en gang ble påtvunget kristendommen og de som ikke lot seg overtale gikk det hardt utover. Dett begynte på Sørlandet. Ikke uten grunn at det kalles for bibel beltet,for der tror jeg nok majoriteten av kristne holder til. Er det eneste stedet hvor jeg inne på en dagligvare butikk har sett ett hjørne med ett par stoler og en bibel ligge klar for den som vil lese. Bibelen er en fantasi bok. På samme måte som at Harry Potter og Ringenes Herre er rein oppdiktet fantasi. Har man god fantasi så kan man skrive bok om det meste. Da har du ikke mye peiling på Bibelen. Den er en av vår kulturhistorie viktigste dokumenter gjennom tidene. Den består av ulike bøker skrevet i ulike tidsepoker og inneholder alt fra Gamle Testamentet med jødenes lovbok (som de ortodokse i stor grad følger), poesi, historiebøker og myter, til Nye Testamentet med brev til de første menighetene, visjonslitteratur, teologiske utlegninger og beretninger om utbredelsen av urkirken, samt om Jesu liv. Bibelen forteller oss mye om jødenes lover, tro og historie, i tillegg til at vi får kunnskap om dannelsen av urkirken, kirkens tidligste teologi etc. Dette er ikke fantasi, men viktige dokumenter også rent historisk. Ja, deler av det er mytologisk, men det betyr ikke at resten er fantasi. Da måtte vi forkastet det meste av dokumentene fra oldtiden, men det gjør vi ikke, fordi de gir oss kunnskap om hvordan menneskene levde og hva de trodde på, i tillegg til at en god del av det gir oss historisk kunnskap. Det er flaut å si at Bibelen er en fantasibok, for det viser ignoranse overfor den boken som sannsynligvis har betydd mest for dannelsen av hele vår kultur, det viser ignoranse overfor mesteparten av den europeiske musikkhistorien, kunsthistorien og litteraturhistorien og man mister referansene til store deler av det vi kan kalle den klassiske dannelse i vår kultur. Anonymkode: 75674...f63
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #105 Skrevet 19. november 2020 Det jeg IKKE klarer å forstå, er: Hvor er Gud når en 3 åring får hjernekreft å dør en forferdelig død? Hva i all verden har den 3åringen gjort for å fortjene det? Hvor er Gud når en ung mor eller far dør fra barna sine i grusomme ulykker eller sykdom? Hvorfor får kristne mennesker kreft, als, og andre urettferdige og grusomme sykdommer? Hvorfor var det bare en av hvert kjønn, av hvert dyr, på arken? Hvorfor måtte de andre dyrene dø? Var det onde dyr? Anonymkode: 22c8b...5e0
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #106 Skrevet 19. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg IKKE klarer å forstå, er: Hvor er Gud når en 3 åring får hjernekreft å dør en forferdelig død? Hva i all verden har den 3åringen gjort for å fortjene det? Hvor er Gud når en ung mor eller far dør fra barna sine i grusomme ulykker eller sykdom? Hvorfor får kristne mennesker kreft, als, og andre urettferdige og grusomme sykdommer? Hvorfor var det bare en av hvert kjønn, av hvert dyr, på arken? Hvorfor måtte de andre dyrene dø? Var det onde dyr? Anonymkode: 22c8b...5e0 Gud sitter ikke å styrer alt som skjer i verden, vi har fri vilje. Gud vil kun blande seg inn på dommedag hvor alle onde mennesker og ateister skal fjernes for å gjennopprette paradiset og skikkelige, kristne mennesker skal få leve evige liv. Anonymkode: 9e0b3...423
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #107 Skrevet 19. november 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gud sitter ikke å styrer alt som skjer i verden, vi har fri vilje. Gud vil kun blande seg inn på dommedag hvor alle onde mennesker og ateister skal fjernes for å gjennopprette paradiset og skikkelige, kristne mennesker skal få leve evige liv. Anonymkode: 9e0b3...423 Jeg skjønner det, men hvorfor får barn og kristne sykdommer? Hvorfor døde så mange dyr under flommen? Hva galt har de gjort, for å fortjene det? Om Gud er allmektig og god, burde han jo reddet dem. Da burde han heller ikke latt kristne fått slike sykdommer. Om han er allmektig, har han jo muligheten til å stoppe kreftutviklingen til et barn, hvorfor sitter han da bare å ser på at det skjer? Anonymkode: 22c8b...5e0
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #108 Skrevet 19. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg IKKE klarer å forstå, er: Hvor er Gud når en 3 åring får hjernekreft å dør en forferdelig død? Hva i all verden har den 3åringen gjort for å fortjene det? Hvor er Gud når en ung mor eller far dør fra barna sine i grusomme ulykker eller sykdom? Hvorfor får kristne mennesker kreft, als, og andre urettferdige og grusomme sykdommer? Hvorfor var det bare en av hvert kjønn, av hvert dyr, på arken? Hvorfor måtte de andre dyrene dø? Var det onde dyr? Anonymkode: 22c8b...5e0 1. Den 3-åringen har selvsagt ikke gjort noe for å fortjene det. Gud har skapt en verden som utvikler seg i henhold til naturlovene, men ellers skjer utviklingen av seg selv, det er ikke slik at Gud bestemmer hver ting som skjer eller hva hvert menneske skal tenke eller gjøre. Da får vi en robotverden der Gud dirigerer alt ned til minste detalj, inkludert alle våre tanker og handlinger, men en slik verden lever vi åpenbart ikke i. Jeg tror at Gud har ønsket å skape en fri verden med bevisste og tenkende vesener, fremfor en styrt verden uten frihet og bevissthet. 2. Det er ikke Gud som bestemmer at to biler skal kræsje eller et fly skal styrte. Det skjer pga uhell og svikt. Jeg tror at Gud er der som et nærvær omkring de etterlatte og at det er mulig å kjenne det nærværet. 3. Gud styrer ikke hver detalj, verden har utviklet seg, sykdommer har oppstått og ulykker skjer. Alle kan rammes av sykdommer, det er ikke Gud som gir et menneske sykdom. 4. Fortellingen om Noahs ark er en mytologisert forståelse av en voldsom flom vi vet skjedde i midtøstenområdet på den tiden. Anonymkode: 75674...f63
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #109 Skrevet 19. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner det, men hvorfor får barn og kristne sykdommer? Hvorfor døde så mange dyr under flommen? Hva galt har de gjort, for å fortjene det? Om Gud er allmektig og god, burde han jo reddet dem. Da burde han heller ikke latt kristne fått slike sykdommer. Om han er allmektig, har han jo muligheten til å stoppe kreftutviklingen til et barn, hvorfor sitter han da bare å ser på at det skjer? Anonymkode: 22c8b...5e0 Som sagt så styrer han ikke det som skjer på jorden i detalj, vi har fri vilje. Derfor er det slikt. Det er arvesynden etter Adam og Eva som vi nå betaler for med sykdom og død. Skikkelige, kristne mennesker vil få sin lønn i etterlivet og trenger ikke frykte dette. Anonymkode: 9e0b3...423
AnonymBruker Skrevet 19. november 2020 #110 Skrevet 19. november 2020 Jeg tror ikke Gud har mindre kjærlighet til sine barn enn det en mor har til sitt eget barn. Selv ville jeg aldri ha dømt mitt eget barn til lidelse og straff i all evighet, uansett hva det hadde gjort. Jeg tror at ondskapen skal bli borte og at vi, når vi erkjenner hvordan vi har levd og alt det onde vi har gjort føler smerte som følge av det, men det er en smerte som også er bra, fordi vi oppnår erkjennelse og fullkommenhet. Jeg tror at ethvert menneske som ønsker å leve i Guds nærvær vil få anledning til det. Anonymkode: 75674...f63
Maleficenta Skrevet 19. november 2020 #111 Skrevet 19. november 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. Den 3-åringen har selvsagt ikke gjort noe for å fortjene det. Gud har skapt en verden som utvikler seg i henhold til naturlovene, men ellers skjer utviklingen av seg selv, det er ikke slik at Gud bestemmer hver ting som skjer eller hva hvert menneske skal tenke eller gjøre. Da får vi en robotverden der Gud dirigerer alt ned til minste detalj, inkludert alle våre tanker og handlinger, men en slik verden lever vi åpenbart ikke i. Jeg tror at Gud har ønsket å skape en fri verden med bevisste og tenkende vesener, fremfor en styrt verden uten frihet og bevissthet. 2. Det er ikke Gud som bestemmer at to biler skal kræsje eller et fly skal styrte. Det skjer pga uhell og svikt. Jeg tror at Gud er der som et nærvær omkring de etterlatte og at det er mulig å kjenne det nærværet. 3. Gud styrer ikke hver detalj, verden har utviklet seg, sykdommer har oppstått og ulykker skjer. Alle kan rammes av sykdommer, det er ikke Gud som gir et menneske sykdom. 4. Fortellingen om Noahs ark er en mytologisert forståelse av en voldsom flom vi vet skjedde i midtøstenområdet på den tiden. Anonymkode: 75674...f63 Det burde han jo kunne styre. Er man allmektig så er man allmektig.
1 korinter 15:1-4 Skrevet 19. november 2020 #112 Skrevet 19. november 2020 På 17.11.2020 den 9.12, AnonymBruker skrev: Alt som står i Bibelen må ikke tolkes bokstavelig selv om man er kristen. Skapelsesberetningen er ett eksempel på det, syndfloden og Jobs bok to andre. Den kraften som har frembragt et helt univers, dvs alt som finnes, er allmektig i den forstand at den har frembragt alt. Gud er ikke allmektig i den forstand at han kan gjøre det umulige mulig, som å gjøre en trekant om til en firkant, eller forhindre frie og bevisste vesener i å handle ondt. Jeg tror at Gud har skapt hele verden gjennom Big Bang og evolusjon. Gud sitter ikke bokstavelig talt i himmelen og styrer alt, Gud er universets opphav og den kraften som holder universet oppe, som gjennomstrømmer alt og gjør liv mulig. Gud kunne ha skapt et univers uten lidelse, men da måtte alt ha vært detaljstyrt av ham. Inkludert menneskenes sinn, hver minste ting som skjer på jorden måtte vært forutbestemt av Gud slik at ingen uhell skjedde, ingen sykdom oppsto og ingen gjorde noe ondt. En slik verden har ingen som helst grad av frihet, det er en verden av styrte roboter. Saken er at straks Gud skapte et levende univers som utviklet seg videre gjennom evolusjon, uten at Gud detaljstyrte alt (for det tror jeg ikke er i Guds vesen, Gud er ikke et vesen i så bokstavelig forstand), så kom lidelsen inn i verden. I en fri verden som utvikler seg videre, vil det skje naturkatastrofer, mutasjoner,sykdommer vil oppstå osv. Likeledes vil et fritt tenkende menneske kunne velge å handle egoistisk og ondt, nettopp fordi det ikke er en styrt robot. Straks den frie tanke oppstår i evolusjonen, kommer det onde også inn i verden. Et dyr er ikke ondt på den måten, det handler utifra sin natur, mens vi har bevissthet om oss selv og andre, og muligheten til å forstå konsekvensen av våre handlinger. Og da har vi også muligheten til å skade hverandre. Skapelsesberetningen om Adam og Eva som spiser av Kunnskapens tre kan egentlig sees som et tidlig religionsfilosofisk forsøk på å forklare det ondes problem: dvs hvordan kan det finnes en god Gud når det eksisterer så mye lidelse og ondskap i verden? Grunnen er jo at mennesket får kunnskap og bevissthet. Da oppstår automatisk muligheten til å tenke og gjøre ondt. For hvis ikke, måtte Gud ha styrt tankene våre eller regulert dem slik at vi bare kunne tenke visse tanker, men ikke andre, bare handle slik, men ikke slik. Og da er vi tilbake i en robotverden. Gud ønsker ikke lidelse, ondskap og uhell, det er vi mennesker som gjør hverandre ondt. Og naturen utvikler seg fritt videre i samsvar med de naturlover Gud har nedlagt i skaperverket, men naturlovene detaljstyrer ikke alt og forhindrer ikke stormer, flom og vulkanutbrudd. Jeg tror at bevissthet og liv er Guds innerste vesen. Det betyr ikke at Gud er en "person" som sitter et sted og overvåker det han har skapt. Det blir et altfor barnslig og naivt syn. Gud er universets opphav, Gud er liv og bevissthet og det som holder alt oppe. Og allmektig fordi han har frembragt alt. Jeg tror også at Gud er god og at det er godt at universet ble skapt. Et ondt vesen kunne ikke ha frembragt et univers. Noe som er ondt er uperfekt, det mangler en fullkommen bevissthet og klarer ikke å handle riktig. En slik skapning kan ikke være verdens opphav, ettersom den ikke er mektig nok. Anonymkode: 75674...f63 1 Korinter 3:18-21 Ingen må bedra seg selv! Hvis noen av dere synes å være vis i denne tids-alder, må han bli en dåre, for at han kan bli vis. Denne verdens visdom er dårskap for Gud. For det er skrevet: Han fanger de vise i deres egen list, og dessuten: Herren kjenner de vises tanker, at de er tomme. Derfor må ingen rose seg av mennesker. 1 Timoteus 6:20-21 Timoteus, ta vare på det som ble overgitt og betrodd deg, så du unngår det verdslige og tomme snakk og innvendingene fra det som på falskt grunnlag kalles kunnskap. Ved å bekjenne den er noen kommet på villspor bort fra troen. Nåden være med deg! Amen Å tro på Bibelen og verdens "visdom" kommer ikke overens. Enten tror man på mennesker, eller så tror man på (HELE) Guds Ord. (Noe å tenke over: https://youtu.be/uIIpSt3aEdU )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå