Gå til innhold

Barn kalte samboer for pappa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungen min på 3 kalte samboer for pappa, men vi pleier å si navnet. Når han har hentet i barnehagen så løper ungen bort til han å sier pappa. 

skal vi fortsette å si fornavn eller skal ungen få lov å kalle han for pappa? 
hva gjør dere andre? 

Biologiske far har ikke sett ungene på flere uker etter eget valg pga helsen. Og tror ikke far kommer til å ha de noe særlig fremover. Men de vet jo hvem som er pappa. Føler at ungen skal få lov pga situasjonen vi er i, men er jo også en mulighet å si pappa + fornavn. 

er jo han som har stilt opp og vært en far for ungen. Men hva tenker dere? Litt usikker på hva som er normalt, vil ikke forvirre ungen heller. 😅

Anonymkode: bd2c5...258

Videoannonse
Annonse
Gjest Hummel34
Skrevet

La ungen styre dette 100% selv, dette kan komme og gå med tiden. Noen ender opp med to pappaer også.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ungen min på 3 kalte samboer for pappa, men vi pleier å si navnet. Når han har hentet i barnehagen så løper ungen bort til han å sier pappa. 

hva gjør dere andre? 

Biologiske far har ikke sett ungene på flere uker etter eget valg pga helsen. Og tror ikke far kommer til å ha de noe særlig fremover. Men de vet jo hvem som er pappa. Føler at ungen skal få lov pga situasjonen vi er i, men er jo også en mulighet å si pappa + fornavn. 

er jo han som har stilt opp og vært en far for ungen. Men hva tenker dere? Litt usikker på hva som er normalt, vil ikke forvirre ungen heller. 😅

Fortsatt å bruke navnet til samboer, og heller la barnet styre det. Ikke irettesette, men si «ja, Thomas blir med oss i dag». Fortsetter barnet, ville jeg latt det gjøre det :) Det er jo en fantastisk tillitserklæring 

Anonymkode: 1e303...5ec

• Liker 23
Skrevet

La barnet styre dette selv. :) 

• Liker 6
Skrevet

Så utrolig koselig 😍 Det er jo en kjempe stor tillitserklæring og viser at barnet stoler og er trygg på bonuspappaen. Hvis noen spør datteren min så svarer hun at hun har to mødre og to fedre. Det synes jeg er veldig fint, og hun får kalle bonusforeldre det hun selv ønsker. I dag finnes det så mange ulike familiesammensetninger så jeg syns barn skal få kalle de det som føles naturlig for barnet. 

Anonymkode: 83359...342

• Liker 15
Skrevet

Har selv fraværende far, husker jeg synest det va godt når folk trudde onkelen min va faren min i liknende situasjoner. 

Kan tenke meg at han ser de andre barna gjør det samme og har et behov for det samme. 

Anonymkode: b0294...bac

• Liker 10
Skrevet

Vanskelig å si 😊 Mitt bonusbarn har ofte kalt meg for mamma, men jeg har ofte ignorert det på grunn av barnemor. 

Jeg skjønner veldig godt at det gjør vondt for barnemor at hennes barn også kaller meg for mamma, og jeg prøver å sette meg inn i hennes situasjon - hadde ikke likt om mine barn hadde kalt noen andre for mamma. 

Synes man skal være forsiktige på det så lenge barnemor/far er involvert og har samvær.

Det vil bare forvirre barnet, spesielt om det blir slutt med bonusforeldrene. 

• Liker 3
Skrevet

Hmm, hva med å prøve å få han til å si far istedenfor? Jeg hadde både far (biologisk) og pappa (stefar) da jeg var liten. Det kan kanskje være med på å skåne hans biologiske fars følelser. Litt koselig at han ser på samboeren din på den måten da, det er en tillitserklæring og han er sikkert veldig glad i han 🥰

Anonymkode: 30161...d03

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, hva med å prøve å få han til å si far istedenfor? Jeg hadde både far (biologisk) og pappa (stefar) da jeg var liten. Det kan kanskje være med på å skåne hans biologiske fars følelser. Litt koselig at han ser på samboeren din på den måten da, det er en tillitserklæring og han er sikkert veldig glad i han 🥰

Biologiske far er en voksen mann som frivillig velger å ha lite kontakt med barnet sitt, så jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal pirke på barnet for å skåne fars følelser. Alle kan bli far, men det kreves mer å være en pappa – og her synes jeg det høres ut som samboer er den som fortjener tittelen. 

Anonymkode: 7d448...d9c

• Liker 16
Skrevet

Stesønnen min kaller meg mamma ofte. Responderer på det fordi jeg er mor til småsøsknene hans. Men som han sa selv «jeg har 2 mammaer. Du er mamma *** og så har jeg mammaen min». 

Så når han skal hjem til meg og faren så sier han «pappa og mamma ***». 

Verken jeg eller mannen har korrigert han eller sagt noe på det. Nå har jeg kjent han fra han var bare baby. Han bor fast hos oss. Nå er han 12 år gammel. 

Anonymkode: 87f47...c32

• Liker 3
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Biologiske far er en voksen mann som frivillig velger å ha lite kontakt med barnet sitt, så jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal pirke på barnet for å skåne fars følelser. Alle kan bli far, men det kreves mer å være en pappa – og her synes jeg det høres ut som samboer er den som fortjener tittelen. 

Var det ikke snakk om noen uker pga helse? 

Høres jo ut som om han aldri har sett barna.. 

Anonymkode: fb768...66b

• Liker 10
Gjest WhisperingWind
Skrevet
9 timer siden, Kenelz skrev:

Vanskelig å si 😊 Mitt bonusbarn har ofte kalt meg for mamma, men jeg har ofte ignorert det på grunn av barnemor. 

Jeg skjønner veldig godt at det gjør vondt for barnemor at hennes barn også kaller meg for mamma, og jeg prøver å sette meg inn i hennes situasjon - hadde ikke likt om mine barn hadde kalt noen andre for mamma. 

Synes man skal være forsiktige på det så lenge barnemor/far er involvert og har samvær.

Det vil bare forvirre barnet, spesielt om det blir slutt med bonusforeldrene. 

Det tror ikke jeg. 

Barnet vet hvem som er "mamma og pappa". 

Om ungen min ville valgt å kalle en annen dame mamma så hadde det for meg betydd at han hadde funnet et menneske som han elsket og stolte på. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke opplevd problematikken selv, men jeg har sett hvordan andre har løst det. :)

Jeg mener personlig at barnet skal velge selv, men dere voksne kan hjelpe til med veiledning.
Alt etter barnets modenhetsnivå kan man si noe slikt som: "Du har en du sier pappa til allerede, og det kan bli litt forvirring om hvem du snakker om når du bruker det ordet.
Men kan ikke Trygve få lov til å være "fatter"?  Det er et kjælenavn som betyr det samme som pappa, men hvis du bruker det vet vi alltid hvem du snakker om"

Et annet alternativ er å bruke navn.
"Pappa Steinar" eller "Pappa Trygve".

Det siste alternativet jeg har opplevd er at stefar får et kjælenavn, gjerne et kjælenavn som betyr pappa på et annet språk.
Papi, dad(dy), Tata, Papai

Anonymkode: d994d...359

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke opplevd problematikken selv, men jeg har sett hvordan andre har løst det. :)

Jeg mener personlig at barnet skal velge selv, men dere voksne kan hjelpe til med veiledning.
Alt etter barnets modenhetsnivå kan man si noe slikt som: "Du har en du sier pappa til allerede, og det kan bli litt forvirring om hvem du snakker om når du bruker det ordet.
Men kan ikke Trygve få lov til å være "fatter"?  Det er et kjælenavn som betyr det samme som pappa, men hvis du bruker det vet vi alltid hvem du snakker om"

Et annet alternativ er å bruke navn.
"Pappa Steinar" eller "Pappa Trygve".

Det siste alternativet jeg har opplevd er at stefar får et kjælenavn, gjerne et kjælenavn som betyr pappa på et annet språk.
Papi, dad(dy), Tata, Papai

Anonymkode: d994d...359

Dette er gode råd!

Jeg bruker selv "Pappa + navn" slik at det ikke blir forvirrende for de rundt meg. Sier bare pappa når jeg snakker til dem (inviduelt, de har aldri møttes) eller det er åpenbart hvem jeg snakker om. Var/er i ca. samme situasjon som barnet til TS.

Anonymkode: 3d1e9...84b

• Liker 2
Skrevet

Ungen vet hvem som er far.

Men din samboer har nå en papparolle, og det er naturlig for barnet å si pappa. Handler mer om barn-voksen relasjonen dem i mellom, enn at han har problemer med å skille/forstå hvem som er pappa.

Vi har brukt mamma ‘fornavn’ og pappa ‘fornavn’ for biologiske barn, fordi vi opplevde at så mange unger ikke ante hva foreldrene het da de var små. (Vi jobber med barn.)

Det kan være en fin løsning, om det blir forvirrende for folk rundt en. Eller far føler på sårhet. Men for ungen sin del er det null problem å ha to som kalles pappa.

Selv er jeg av ymse grunner veldig nært flere tantebarn. Hender seg rett som det er at de kaller meg mamma, især om vi er sammen over tid. De er jo ikke mindre glad i mammaen sin av den grunn, eller tror jeg er moren deres. Bare at i de periodene står jeg for noe av tryggheten mammarollen vanligvis gir dem.

Anonymkode: 594cf...568

• Liker 2
Skrevet

Far har vært syk noen uker, så da oppgraderer vi samboeren til pappa? Fort gjort at en 3-åring blir forvirret når foreldrene går fra hverandre og finner nye. Men da guider vi dem inn på rett spor. Samboer er ikke pappa. Far er. Neste gang han sier pappa, så sier du "Thomas", og kanskje nevner at dere snart skal besøke pappa

Anonymkode: 0bd4d...755

• Liker 5
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står jo at han ikke har hatt ham pga helsen. Man slutter ikke å være forelder fordi man blir syk og ikke kan se barna sine. Far og pappa betyr akkurat det samme, det ligger ikke noe mer i å være pappa enn far. Der jeg kommer fra sier 90% mor og far, er disse mødrene og fedrene dårligere foreldre enn de som har valgt å kalles mamma og pappa? Nå får du virkelig gi deg, du virker bitter og det er ikke ditt barn en gang. Jeg kom kun med et forslag til ts hvordan hun kunne løse det, basert på egen erfaring. Jeg var like glad i både far og pappa da jeg vokste opp. 

• Liker 1
Skrevet

Gi beskjed til barnet at denne mannen IKKE er faren, og skal følgelig ikke kalles pappa.

Den eneste pappaen barnet har er den biologiske, som sprutet i din livmor TS

Anonymkode: 09677...2c1

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

hva gjør dere andre? 

Her kom samboer inn i livet til barnet mitt da barnet var 1 år. Med tiden begynte barnet mitt bestemt å kalle han pappa, selv med kontakt med sin faktiske pappa. Jeg prøvde flere ganger å si at han har den andre pappa'n, men han ga seg ikke. Blant familie så finner han på å peke på samboer å si at det der er pappa'n min. 

Hans faktiske pappa er ikke så fornøyd med det, jeg har prøvd å veilede bort fra det. Men 3 åringen er bestemt. 

Anonymkode: 9c209...b79

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...