Gå til innhold

Et spørsmål til dere som jobber innen rus og psykiatri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dere redde for vold på jobb? Jeg kjenner jeg har fordommer, men er alikevel nysgjerrig på fagfeltet. 

Anonymkode: 4469f...c58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og vil dere anbefale jobben videre til andre? 

Skrevet

Er ikke redd, men statistikken viser at alle vil oppleve vold eller føle seg truet minst en gang i løpet av karrieren. Fysisk vold er heldigivs sjeldent, men trusler vanligere. Vold mellom pasienter som helsearbeidere må gripe inn i er også en stor kilde til rapportert vold.

Anonymkode: 93c26...f25

Skrevet

Takk for svar😊 Føler du man må være litt tøff i trynet for å kunne jobbe en sånn plass? Eller trenger pasientene også litt roligere og «myke» omsorgspersoner? 

Andre som har erfaringer og innspill? 

Skrevet

Må huske på at noen av pasientene kun er psykriatri. Slike som meg, som går til behandling, er bipolar, men "normal". Kan kanskje være litt plagsom når jeg har hypomani, siden jeg aldri tier still. Men det klarer de fleste de 45 minuttene møtene varer.

Anonymkode: 96309...67b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar😊 Føler du man må være litt tøff i trynet for å kunne jobbe en sånn plass? Eller trenger pasientene også litt roligere og «myke» omsorgspersoner? 

Jeg jobber ikke innenfor omsorgshelse, men jeg har en annen jobb hvor flere av personene jeg møter er rus og psykiatri-tilfeller. 

Den kombinasjonen jeg har kommet lengst med, er å være autoritær og sikker på meg selv, samtidig som jeg er ydmyk og ser enkeltmenneske for den hn er. 

Det å komme inn å være tøff i trynet eskalerer som regel bare situasjonen, men det funker heller ikke å puse, eller være myk, myk, myk.

Anonymkode: cf829...cba

• Liker 2
Skrevet

Ok, da vet jeg ikke om det er noe for meg. Jeg blir fort usikker i truende situasjoner, har bare lyst å trekke meg tilbake og er konfliktsky. Sikkert ikke noen god kombo. 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Min egenerfaring er en mellomting

Anonymkode: 64580...001

Skrevet

Jobber i kommunal rus- og psykiatritjeneste, og har vel følt meg truet på jobb én gang i løpet av det ene året jeg har vært der. Jeg er ikke like tøff og autoritær som noen av de jeg jobber med, men er likevel bestemt. Så lenge pasientene møtes med omsorg og forståelse (om enn aldri så påtatt til tider) opplever jeg sjeldent at ting eskalerer, og dessuten kan/burde man kurses i hvordan man skal opptre i slike situasjoner.

Anonymkode: ff8f7...702

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i kommunal rus- og psykiatritjeneste, og har vel følt meg truet på jobb én gang i løpet av det ene året jeg har vært der. Jeg er ikke like tøff og autoritær som noen av de jeg jobber med, men er likevel bestemt. Så lenge pasientene møtes med omsorg og forståelse (om enn aldri så påtatt til tider) opplever jeg sjeldent at ting eskalerer, og dessuten kan/burde man kurses i hvordan man skal opptre i slike situasjoner.

Hvordan truet da?

TS

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke redd, men statistikken viser at alle vil oppleve vold eller føle seg truet minst en gang i løpet av karrieren. Fysisk vold er heldigivs sjeldent, men trusler vanligere. Vold mellom pasienter som helsearbeidere må gripe inn i er også en stor kilde til rapportert vold.

Anonymkode: 93c26...f25

Men hvordan forholder du deg til truslene? Tenker du at det bare er tomme ord, eller hender det at du faktisk vurderer det som at truslene er realistiske?

Og hvis du jobber med rusmisbrukere, hvordan er det? Og hva er en god dag på jobb for deg? Har du opplevd at voksne folk har kommet seg ut av rusen og klart å starte et normalt liv?

Anonymkode: 0ba95...f26

Skrevet

Jeg har to jobber. Den ene er en kontorstilling der jeg jobber med saksbehandling for personer med rus og/eller psykiske lidelser. Jeg møter mange av de jeg jobber med, men fordi jeg har en slik stilling at jeg "gir dem et gode" pleier de fleste å være hyggelige og rolige selv om jeg absolutt får min dose med utskjelling og forsøk på å true med å ringe ordføreren eller sjefen min hvis de synes jeg ikke jobber slik de vil, men det takler jeg.

Den andre jobben jeg har, er i spesialisthelsetjenesten, nærmere bestemt lukket post for psykiatri, hvor det også er litt rus. Det er ikke rus inne på selve posten, men mange av pasientene har rusproblematikk i tillegg til alvorlige psykiske lidelser. Der går vi med alarm og vi har sikkerhetstiltak og det hender jo at alarmen går. Det er mer vanlig med skjellsord og verbale trusler, men jeg har jobbet slik i mange år nå og har vel kun følt meg utrygg eller nervøs i 2-3 tilfeller. Vi er nok folk på jobb og vi er et godt team som øver på samhandling og har gode rutiner. Ingen av oss drar på jobb for å være tøffe, og vi møter pasienter på en rolig og forutsigbar måte, og det går stort sett veldig veldig fint.

Det er viktig å huske på at man ikke er automatisk mer farlig bare fordi man har psykiske lidelser, rusproblematikk eller blir behandlet i psykiatrien. De aller aller fleste er gode folk med dårlige forutsetninger, og så lenge vi tåler å høre dritten og la dem frese fra seg, og møte dem med respekt etter det også, så går det helt fint.

Jeg vil aldri bytte jobb.

Anonymkode: 58ea2...41c

• Liker 3
Gjest Løpegærn
Skrevet

Det kommer jo veldig an på hva slags psykiatri. Større sjans for vold hvis du jobber i rettspsykiatri enn hvis du jobber med spiseforstyrrelser, liksom. Det går forholdsvis rolig for seg på de fleste avdelinger, og hvis det skjer noe alarmerer man også kommer det forsterkninger 🙂

Skrevet
45 minutter siden, Løpegærn skrev:

Det kommer jo veldig an på hva slags psykiatri. Større sjans for vold hvis du jobber i rettspsykiatri enn hvis du jobber med spiseforstyrrelser, liksom. Det går forholdsvis rolig for seg på de fleste avdelinger, og hvis det skjer noe alarmerer man også kommer det forsterkninger 🙂

Hva legger du i "rettspsykiatri"? Hilsen hun over med mange års erfaring.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor er omsorg/forståelse påtatt?

Anonymkode: 72909...0f6

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor er omsorg/forståelse påtatt?

Anonymkode: 72909...0f6

Fordi du noen ganger får en pasient du bare ikke liker eller klarer å reelt bry deg om. Da blir det påtatt.

Anonymkode: 5e5e7...f93

Gjest Løpegærn
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger du i "rettspsykiatri"? Hilsen hun over med mange års erfaring.

F.eks. på Brøset i Trondheim der de gjennomfører bla. tvungen omsorg ved straffbare handlinger utført av utviklingshemmede. Riktig terminologi blir vel kanskje sikkerhetsavdeling? Usikker

Skrevet (endret)
På 17.11.2020 den 9.03, AnonymBruker skrev:

Ok, da vet jeg ikke om det er noe for meg. Jeg blir fort usikker i truende situasjoner, har bare lyst å trekke meg tilbake og er konfliktsky. Sikkert ikke noen god kombo. 

Jeg jobber ikke innen dette feltet, men det må vel være mulig å lære seg å bli tryggere på seg selv, da? Jeg for min del ble det etter hvert som jeg vokste opp. Det krevde litt innsats og å endre enkelte holdninger men det går an. Du trenger heller ikke være voldelig eller noe annet tull.

Endret av eif
Skrevet

Jeg har en tidligere kollega (sosionom) som nå jobber i akuttpsykiatri og rusbehandling. Hun er 160 høy og veier nok under 50 kilo, men ingen kødder med henne. Hun gjør en utrolig god jobb, brukerne respektere henne, men hun er verken pus eller tøff i trynet. Mer rå, ærlig, naturlig. 

Anonymkode: 2bb68...783

• Liker 2
Skrevet

Så fint å høre :) kanskje jeg skal gi det en sjanse da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...