Gå til innhold

Hva syns dere om alle typer erstatning de som har blir utsatt for noe kriminalitet kan få?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså det er flere forskjellige typer erstatninger en fornærmet kan søke på. Først så er det oppreisning, gjerne på 1 mil. Så kan det jo variere hva som blir innvilget, men det ligger vanligvis mellom 25 - 150 tusen.

Så kan fornærmede søke voldsoffererstatning, som fort kan bli store summer.  Og da kan de også få for tapt inntekt, også fremtidige inntekt.

Så kan noen også søke menerstatning, som også kan bli mye penger.

Og dette er ofte penger staten må utbetale.

Hva syns dere om en slik ordning? At et voldsffer kan potensielt få utbetalt millionbeløp skattefritt av staten?

Anonymkode: c7a9b...94e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er rimelig. Personen er utsatt for noe kriminelt og har store belastninger knyttet til det.

Anonymkode: 4597b...f23

• Liker 3
Skrevet

Synes heller pengene burde kommet fra forbryteren. 50% av alt han tjener skal gå til offeret frem til gjelden er betalt. Skaffer han ikke jobb etter endt fengselsopphold, sett han i tvangsarbeid.

Anonymkode: a0aa2...f37

• Liker 6
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes heller pengene burde kommet fra forbryteren. 50% av alt han tjener skal gå til offeret frem til gjelden er betalt. Skaffer han ikke jobb etter endt fengselsopphold, sett han i tvangsarbeid.

Jeg fikk vite dette av noen som er fornærmet i en sak, som skal søke om alt dette. Men i den saken er forbryteren uføretrygdet. Så det lar seg ikke gjøre.

Ts

Skrevet

Jeg fikk det. Så gikk forsikringsselskapet til regress mot den som var "skyldig" i skaden og knuste livet til vedkommende.

Anonymkode: 73a44...e19

Skrevet

Spørs jo helt på hva som har skjedd.

Jeg aner ikke hva lista er for å få pengene utbetalt?

Hvis regelverket er strengt så tenker jeg at de som blir varig og alvorlig skadet har godt av en liten oppreisning som gir mulighet til å bygge om huset og få det rillestoltilpasset eller kjøpe rullestoltilpsset bolig.

Men dersom pengene går til friske personer som har opplevd noe kjipt og bare blir brukt på horer og dop så synes jeg ikke det er greit nei. Alle har vi opplevd kjipe ting, det betyr ikke at man burde få erstatning liksom.

Skrevet
3 minutter siden, loveli skrev:

Spørs jo helt på hva som har skjedd.

Jeg aner ikke hva lista er for å få pengene utbetalt?

Hvis regelverket er strengt så tenker jeg at de som blir varig og alvorlig skadet har godt av en liten oppreisning som gir mulighet til å bygge om huset og få det rillestoltilpasset eller kjøpe rullestoltilpsset bolig.

Men dersom pengene går til friske personer som har opplevd noe kjipt og bare blir brukt på horer og dop så synes jeg ikke det er greit nei. Alle har vi opplevd kjipe ting, det betyr ikke at man burde få erstatning liksom.

Så du syns bare det er greit for dem med fysiske skader å få oppreisning og erstatning? 

Skrevet

Kjempebra!!!

Anonymkode: 7701c...eb6

Skrevet

Om onkel skrue slår deg ned er det bare rett og rimelig at han må gjøre opp for seg ved å strekke seg så langt som fornuftig for at du skal få et bra liv igjen.

Samtidig (mener jeg) det ikke ville være rettferdig at økonomien til voldsmannen skal bestemme hvordan du blir behandlet som offer i ettertid, så da må staten trå inn og ta rollen. Vinner voldsmannen i lotto 3 år senere regner jeg medg staten forsyner seg.

Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk det. Så gikk forsikringsselskapet til regress mot den som var "skyldig" i skaden og knuste livet til vedkommende.

Anonymkode: 73a44...e19

Så leit å høre at du har opplevd noe vondt, håper alt er bra med deg nå! :)

Generelt:

Litt dumt hvis personer som har gjort noe galt blir knust på den måten at den aldri får en sjanse til i livet. Så må personen selge hasj og våpen til ungdomsskolebarn for å få penger til mat...

Jeg bare.., vi må tenke på hvorfor staten vår har den kriminalomsorgen den har. Å gi kriminelle idioter en ny sjanse i livet er det beste for samfunnet som helhet. Det gjør vondt å godta at kriminelle i Norge får så liten straff som de gjør, voldtektsmenn kunne blitt kastrert med neglfil for min del, men som samfunn vinner vi alle på det. Det er fryktelig dyrt å ødelegge menneskers liv slik at de blir seriekriminelle for å klare seg. Alle nye ofre som må få sykepenger, AAP, kanskje uføretrygd. Alle saker som må etterforskes. Alle rettssaker som må føres. Alt politi som må jobbe. Alle sykehusinnleggelser, oppfølging. Alle barn som kjøper hasj av personen og som igjen får sine liv ødelagt. Osv. Ringvirkningene er enorme.

Endret av loveli
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du syns bare det er greit for dem med fysiske skader å få oppreisning og erstatning? 

Nei? Psykisk eller fysisk, samma det. Poenget er vedvarende skader.

Skrevet

Oppreisningserstatning er ikke på 1 mill, og uten påvist skade forbeholdt de mer alvorlige forbrytelsene. 

Andre former for erstatning forutsetter et reelt økonomisk tap som har sammenheng med det man er utsatt for. Men-erstatning forutsetter varig men, utredet av sakkyndig. 

Vilkårene er strenge. Og staten retter i de aller fleste tilfelle krav mot domfelte om tilbakebetaling 

voldsoffererstatning kommer ikke i tillegg til det man får tilkjent i retten. 

Anonymkode: c1674...00e

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, ekkoet skrev:

Om onkel skrue slår deg ned er det bare rett og rimelig at han må gjøre opp for seg ved å strekke seg så langt som fornuftig for at du skal få et bra liv igjen.

Samtidig (mener jeg) det ikke ville være rettferdig at økonomien til voldsmannen skal bestemme hvordan du blir behandlet som offer i ettertid, så da må staten trå inn og ta rollen. Vinner voldsmannen i lotto 3 år senere regner jeg medg staten forsyner seg.

Staten kan fint betale det ut til offeret men de bør gjøre forbyteren til gjeldsslave på livstid.

Skrevet

Jeg synes ikke noe om at Staten utbetaler dette. Om offeret skal motta en monetær kompensasjon bør den komme direkte fra gjerningspersonen. 

På 16.11.2020 den 22.02, loveli skrev:

mulighet til å bygge om huset og få det rillestoltilpasset

Det finnes allerede gode statlige ordninger for dette.

Anonymkode: 29846...4aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...