Gå til innhold

Hvordan er det i sykepleieryrket/studiet?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Har lyst å ta utdannelsen, men er vel litt redd det skal være for mye ansvar på mine skuldre, pluss mye slit psykisk og fysisk. :lol:

Er det det?

Hva er forskjell på arbeidet for en hjelpepleier og en sykepleier?

Hva med tunge løft sterke sener ect.

Hvilke avdelinger blir man utplassert på under studiet?

Fortell meg om da du var student eventuelt om jobben din.Jeg blir takknemelig for alle tilbakemeld. ang. sykepleien.

Har litt problemer med skuldrene, men har tenkt å ta jobb innen hjemmesykepleien. Noen erfaringer?

Hvis jeg bestemmer meg for ikke å ta sykepleien så blir det sosionom. Er bare så usikker, når det gjelder det psykiske og fysiske slitet ved sykepleien. Ikke for det psykisk slit kan det jo være for sosionomene og da. :-?

Hvilke jobber finnes for sykepleieren? Noe som kanskje ikke er så slitsomt?

Noen råd til meg? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er tredje års sykepleier student, trives kjempegodt og gleder meg til å komme meg i jobb, selv om det har vært dager der jeg har angra på stuidevalget mitt. Men slik har vel de fleste studenter det??

Ihvertfall er mine erfaringer at en hjelpepleier har mange flere tunge løft enn sykepleieren. Spl. tar seg ofte mer av medisinske oppgaver, samarbeid med lege, adminstrative oppgaver m.m

Hjelpepleieren tar seg mer av stell og evt. sengereiing, utdelig av mat etc. Dette varierer selvsagt veldig fra sted til sted, om det er sykehus eller sykehjem, eller hjemmesykepleie.

I løpet av studiet har jeg vært på sykehjem, hjemmesykepleie, psykiatri og nå i år på kirurgisk og medisinsk avdeling på sykehus.

En god rygg, sterke skuldre er alltid en fordel, men en skal jo utføre ordentlige løfteteknikker for å skåne kroppen. Men en adminstrativ jobb, feks avdelingssykepleier, kan jo være aktuelt, men en bør jo da ha jobbet som spl noen år først. Eller helsesøster?? Det vil jeg bli!

En fordel med spl er at det er utrolig variert, dessuten begynner lønna å komme seg også!!

Der jeg er nå møter jeg mange triste skjebner og mange som dør. Jeg merker det går inn på meg, og jeg burde vært flinkere til å snakke ut om det jeg opplever.

Det beste med yrket jeg skal bli er at det gir meg så mye å hjelpe andre, enten til å bli frisk eller en fredfull død. Jeg møter kjempemange takknemlige mennesker, selvf. også sure mennesker, men flest hyggelige.

Kunne fortalt i evigheter, det er lurt av deg å tenke deg godt om. Jeg hoppet bare på noe, flaks at det gikk så bra *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA jobben er tøff både fysisk og psykisk- du gir så mye av deg selv hele tiden.

MEN jobben gir deg også mye tilbake som veier opp for dette.

Du lurer på hva forskjellen på en hjelpepleier og sykepleier er: for å si det sånn- en sykepleier gjør alt det en hjelpepleier gjør+ alt det som er spesielt for spl i Tillegg!

Dvs: du steller, mater, rer senger, tømmer bekken. I tillegg har du ansvar for medisiner, oppfølging av pasienter, administrative oppgaver, samarbeider med lege og pårørende osv osv. Listen er laaaang.

Det å tro at man ikke skal gjøre det hjelpepleierene gjør er bare å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. FOR en sykepleier skal utføre HELHETLIG omsorg og da inkluderer det også stell og sengereiing, lufting på rommet osv osv.

Selvsagt er det store forskjeller fra arbeidsted til arbeidssted.

Noen avdelinger er det fryktelig tungt fysisk, andre steder kan det hende du aldri steller folk, noen steder er det tungt psykisk( eks kreftavd der du må takle å ha så mye sorg rundt deg hele tiden)

I hjemmesykepleien kan det være fryktelig tungt fordi det ikke alltid er like lett å få arbeidmijøet godt tilrettelagt. Grunnen til dette er jo at man går inn i andres hjem- og det er kanskje trangt, skittent, ikke plass til sykehusseng osv osv.

Men man finner jo ut etterhvert hvor man vil være.

Man er attraktiv som sykepleier- ikke bare på sykehuset. Mulighetene er mange, det gjelder bare å finne de... :)

Når du går studiet skal du være utplassert på følgende plasser:

Sykehjem

medisinsk avd

kirurgisk avd

psykiatrisk avdeling

hjemmetjenesten

i tillegg har du gjerne en liten praksisperiode ifbm forebyggende arbeid( helsesøster/ hms osv)

Det du jo kan ha i bakhodet er at som sykepleier kan du videreutdanne deg til f.eks helsesøster, jordmor, operasjonssykepleier m.m

Jeg tror at om du liker å arbeide med mennesker så er sykepleien et fint yrke- selv om det er mye slit, mye stress, lite lønn, mye underbemanning. Men du får igjen mye glede, du hjelper mennesker til å takle hverdagen, du får masse tilbakemelding på jobben du utfører. Ikke bare positivt men det er bare bra det- da skjerper man seg kanskje mer.

Enkelte dager går du hjem med en vond klump i magen fordi du føler at du ikke fikk gjort nok- andre dager går du hjem tilfreds fordi du har kanskje gledet en gammel dame... De små banale ting er ikke så banale for de som trenger oss!

Bli sykepleier- vi trenger flere til det flotte yrket!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Hva med å vurdere radiografyrket? Som radiograf jobber du også med mennesker, og har ansvar for å gi pasientene omsorg og trygghet når de er på røntgenavdelingen, samt ta røntgenbildene. I tillegg samarbeider du med lege og annet helsepersonell på sykehuset. Det er litt tunge løft i dette yrket også.

Psykisk kan det være hardt, for i dette yrket møter du pasienter med forskjellig sykdomsbilde og som har forskjellig behov for omsorg. Her møter du alt fra folk som har skadet ankelen til folk som kommer for å undesøke om kreften har spredd seg. Ingen dag er lik og vi møter nye utfordringer hver dag.

Radiografutdanningen kan tas ved flere høgskoler i Norge.

Som det heter i Radiografforbundet: "Omsorg er vårt yrke, teknikk er vår styrke"

-radiograf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel, ved radiografutdanningen er det minimum 33 uker praksis i løpet av tre år. Da er du innom de fleste modalitetene (CT (computertomografi), skjelettrøntgen, kontrastrøntgen, stråleterapi, nukleærmedisin, MR (magnetresonnans), mammografi og sykepleiepraksis).

Vi hadde faktisk opptil 8 uker sykepleiepraksis ved min høgskole. I følge rammeplanen til radiografutdanningen i Norge skal radiografer ha kunnskap utover sitt eget kunnskapsområde, derfor har vi så mye sykepleiepraksis.

Ellers har vi samme pensum som sykepleierne i anatomi/fysiologi. Det legges også stor vekt på omsorg i vår utdanning. Ellers så er det mye røntgenteknikk, apparatlære, fysikk og sykdomslære.

Se gjerne mer på hjemmesidene til f.eks. Høgskolen i Bergen, Oslo, Gjøvik, Trondheim og Tromsø. Alle disse skolene tilbyr utdanningen.

Videreutdanning finnes det også mye av: Stråleterapi, CT, nukleærmedisin, Mammografi, digital billedbehandling, MR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...