AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #1 Skrevet 16. november 2020 Hei! Jeg jobber som vikar i et bemanningsbyrå for barnehager. Jeg fikk nylig en tilbakemelding fra sjefen min som hun videreformidlet fra en barnehage jeg har vært mest i, hvor de var veldig fornøyd med meg men gjerne ønsket at jeg skulle tørre å ta mere plass og være mer frempå/ta mere initiativ. Jeg føler selv at jeg tar helt OK med initiativ, men jeg er en stille og rolig type, og merker jeg er redd for å "ta meg ut" og overkjøre de fast ansatte i barnehagen. Ønsker gjerne tips fra folk som jobber i barnehage til hvordan jeg som vikar kan ta mer plass uten å være "for" frempå😊 Hva ønsker du som fast ansatt at en vikar skal og ikke skal gjøre? Anonymkode: 8e266...483
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #2 Skrevet 17. november 2020 Jeg jobber ikke i barnehage, så det kan hende du ikke vil ha svar fra meg, men likevel - å ta initiativ er jo felles for de fleste jobber. Jeg kan tenke meg at det beste de ansatte vet er dersom du kan avlaste de med mer praktiske oppgaver - bleieskift, mating osv. Nå vet jeg ikke om du jobber på småbarn eller storbarn, men et eksempel; du er i rommet sammen med barna og andre ansatte og kjenner en mistenkelig lukt. Si "jeg tror X har en bleie, jeg kan skifte den!" - det er det ingen som føler seg overkjørt av, tro meg. Er det et barn som trenger litt ekstra oppmerksomhet eller som er lei seg? Trå til. Det samme gjelder i alle situasjoner som er en overgang - er dere i ferd med å gå ut, kle på barna. Spise, finn frem matbokser, drikkeflasker m.m. Skifter du bleie på et barn og merker at det er litt rotete/urent, bruk 2 minutter på å ordne opp, det blir lagt merke til. Skjønner at du er redd for å overkjøre de andre, men det gjør du ikke. De blir bare glade, og det er jo det som forventes av deg også, ikke at du går rundt i hælene på de. Du er der for å gjøre en jobb. Ikke spør hver gang du skal gjøre noe ("skal jeg skifte bleie?, skal jeg finne frem maten?"), bare gjør det. Anonymkode: 35745...b88 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #3 Skrevet 17. november 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber ikke i barnehage, så det kan hende du ikke vil ha svar fra meg, men likevel - å ta initiativ er jo felles for de fleste jobber. Jeg kan tenke meg at det beste de ansatte vet er dersom du kan avlaste de med mer praktiske oppgaver - bleieskift, mating osv. Nå vet jeg ikke om du jobber på småbarn eller storbarn, men et eksempel; du er i rommet sammen med barna og andre ansatte og kjenner en mistenkelig lukt. Si "jeg tror X har en bleie, jeg kan skifte den!" - det er det ingen som føler seg overkjørt av, tro meg. Er det et barn som trenger litt ekstra oppmerksomhet eller som er lei seg? Trå til. Det samme gjelder i alle situasjoner som er en overgang - er dere i ferd med å gå ut, kle på barna. Spise, finn frem matbokser, drikkeflasker m.m. Skifter du bleie på et barn og merker at det er litt rotete/urent, bruk 2 minutter på å ordne opp, det blir lagt merke til. Skjønner at du er redd for å overkjøre de andre, men det gjør du ikke. De blir bare glade, og det er jo det som forventes av deg også, ikke at du går rundt i hælene på de. Du er der for å gjøre en jobb. Ikke spør hver gang du skal gjøre noe ("skal jeg skifte bleie?, skal jeg finne frem maten?"), bare gjør det. Anonymkode: 35745...b88 Takk for svar! Skal prøve å bare ta tak i mer uten å spørre på forhånd😊 Anonymkode: 8e266...483
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #4 Skrevet 17. november 2020 Spør! Det viktigste man gjør i ny jobb er å spørre. I vår barnehage skifter ikke vikarer bleie, av hensyn til barna. Tilby å hjelpe med rutiner og praktiske ting, hold oversikt over hvor barn er, sovende barn, samtidig som du igangsetter og deltar i barnas lek. Leken er viktigst, bli med å lek! Anonymkode: 3be78...60a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå