AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #1 Skrevet 16. november 2020 Jeg er 23 år og har fremdeles ikke tatt lappen, men ønsker ta den snart. Pappa sier han kan øvelseskjøre med meg nå, men jeg har øvelseskjørt veldig lite. Nå er det snart vinter og jeg lurer på om det er vits å begynne å øvelseskjøre nå eller om jeg burde vente til våren. Jeg har øvelseskjørt veldig lite så jeg er nesten helt nybegynner. Hva tenker dere om å være fersk øvelseskjører på høst og vinter? Anonymkode: fb33c...3f6
Mezzosoprena Skrevet 16. november 2020 #2 Skrevet 16. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 23 år og har fremdeles ikke tatt lappen, men ønsker ta den snart. Pappa sier han kan øvelseskjøre med meg nå, men jeg har øvelseskjørt veldig lite. Nå er det snart vinter og jeg lurer på om det er vits å begynne å øvelseskjøre nå eller om jeg burde vente til våren. Jeg har øvelseskjørt veldig lite så jeg er nesten helt nybegynner. Hva tenker dere om å være fersk øvelseskjører på høst og vinter? Anonymkode: fb33c...3f6 Kjempefint å begynne på vinteren, da blir du vant til det og sommerføre vil være en drøm når du kommer til den tiden 🙂 11
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #3 Skrevet 16. november 2020 16 minutter siden, Teatrica skrev: Kjempefint å begynne på vinteren, da blir du vant til det og sommerføre vil være en drøm når du kommer til den tiden 🙂 Jeg er bekymret for om jeg skal ende med å kolidere i en sving eller få skrens som medfører at noe skjer😐 Jeg føler meg nok veldig utrygg bak rattet Anonymkode: fb33c...3f6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #4 Skrevet 16. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er bekymret for om jeg skal ende med å kolidere i en sving eller få skrens som medfører at noe skjer😐 Jeg føler meg nok veldig utrygg bak rattet Anonymkode: fb33c...3f6 Er bare å øve seg på sladd på parkeringsplass. Da lærer du hvordan bilen føles når underlaget slipper, og du lærer hvordan håndtere det. Er det ikke så skummelt når du har opplevd det noen ganger 😊 og en tom parkeringsplass da 😅 Anonymkode: e4d10...8ad 5
Mezzosoprena Skrevet 16. november 2020 #5 Skrevet 16. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er bekymret for om jeg skal ende med å kolidere i en sving eller få skrens som medfører at noe skjer😐 Jeg føler meg nok veldig utrygg bak rattet Anonymkode: fb33c...3f6 Du begynner et sted uten trafikk slik at du lærer hvordan du skal kjøre på snøføre... Så går du over til mer og mer trafikk ettersom du blir bedre til å kjøre. Mengdetrening er alfa og omega når det kommer til øvelseskjøring. 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #6 Skrevet 16. november 2020 Jeg øvelseskjørte på vinteren, beste måten å gjøre det på. Da har du erfaring når du skal ut på vinterføre selv for første gang. Anonymkode: 7b314...aee 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #7 Skrevet 16. november 2020 Jeg tar lappen selv. Det eneste som jeg syne er sykt irriterende er at foreldrene mine alltid vil øvelskekjøre når det er lyst ute 🙄 så om vinteren så er jo det.. aldri! Anonymkode: fe426...573
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #8 Skrevet 16. november 2020 Jeg øvelseskjørte for første gang en mørk vinterdag på is i november, jeg var 16. Du klarer deg nokk helt fint. Anonymkode: ce243...563 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #9 Skrevet 16. november 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar lappen selv. Det eneste som jeg syne er sykt irriterende er at foreldrene mine alltid vil øvelskekjøre når det er lyst ute 🙄 så om vinteren så er jo det.. aldri! Anonymkode: fe426...573 En opplyst parkeringsplass? Anonymkode: e4d10...8ad
Maleficenta Skrevet 16. november 2020 #10 Skrevet 16. november 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 23 år og har fremdeles ikke tatt lappen, men ønsker ta den snart. Pappa sier han kan øvelseskjøre med meg nå, men jeg har øvelseskjørt veldig lite. Nå er det snart vinter og jeg lurer på om det er vits å begynne å øvelseskjøre nå eller om jeg burde vente til våren. Jeg har øvelseskjørt veldig lite så jeg er nesten helt nybegynner. Hva tenker dere om å være fersk øvelseskjører på høst og vinter? Anonymkode: fb33c...3f6 Hvor i landet bor du? Er det Vestlandet vil det sannsynligvis være bart stort sett hele vinteren så da går det fint. Om ikke og det vil bli glatt og snø så er det jo ikke en ulempe å trene på vinterføre.
Maleficenta Skrevet 16. november 2020 #11 Skrevet 16. november 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar lappen selv. Det eneste som jeg syne er sykt irriterende er at foreldrene mine alltid vil øvelskekjøre når det er lyst ute 🙄 så om vinteren så er jo det.. aldri! Anonymkode: fe426...573 Dumt de ikke vil la deg øve på mørkekjøring 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #12 Skrevet 16. november 2020 Er fint å øvelseskjøre på vinteren, det er da det er mest morsomt. Anonymkode: 9200c...acd
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #13 Skrevet 17. november 2020 Jeg begynte å øvelseskjøre i januar. Gikk fint det Anonymkode: 53e32...d3f
ajarRun Skrevet 20. november 2020 #14 Skrevet 20. november 2020 Det beste tidspunkt å plante et tre, er ti år siden. Det nest beste tidspunktet er i dag. Slik er det også med øvelseskjøring. Ikke utsett det, dess mer dess bedre. Elevene som har øvd på bakkestart og parkering er mine favoritter. Å kjøre rett fram i 80km/t og rett tilbake er ubrukelig. Man lærer ingenting. Clutchkontroll er vanskelig, og det kan man lære ved å rygge, eller ved bakkestart, eller ved å kjøre i boligfelt. Bakkestart om vinteren er vanskeligere, noe som er en stor fordel, da tvinges man til å gjøre det riktig. Rygging og parkering er stort sett det samme. Trikset er å ikke gå fort fram. Fokuser på å få enkelte ting skikkelig bra før man går videre. Og i begynnelsen er man jo bare i områder med lite trafikk uansett. Når man er klar for vanskeligere trafikk er snøen og isen borte. Fordel om bilen har elektronisk håndbrekk i midten, da kan ledsager nødbremse. 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #15 Skrevet 29. november 2020 ajarRun skrev (På 21.11.2020 den 0.16): Det beste tidspunkt å plante et tre, er ti år siden. Det nest beste tidspunktet er i dag. Slik er det også med øvelseskjøring. Ikke utsett det, dess mer dess bedre. Elevene som har øvd på bakkestart og parkering er mine favoritter. Å kjøre rett fram i 80km/t og rett tilbake er ubrukelig. Man lærer ingenting. Clutchkontroll er vanskelig, og det kan man lære ved å rygge, eller ved bakkestart, eller ved å kjøre i boligfelt. Bakkestart om vinteren er vanskeligere, noe som er en stor fordel, da tvinges man til å gjøre det riktig. Rygging og parkering er stort sett det samme. Trikset er å ikke gå fort fram. Fokuser på å få enkelte ting skikkelig bra før man går videre. Og i begynnelsen er man jo bare i områder med lite trafikk uansett. Når man er klar for vanskeligere trafikk er snøen og isen borte. Fordel om bilen har elektronisk håndbrekk i midten, da kan ledsager nødbremse. Enig. Begynte å øvelseskjøre nå i August, og er 17. Angrer så på at jeg ikke gjorde det for ett år siden, da jeg akkurat fylte 16. Utsatte det hele tiden, og sa at jeg skulle gjøre det på sommeren. Skjedde ikke denne sommeren. Nå er jo høsten bak oss og vinteren snart her, og da tenkte jeg "Skal jeg ikke heller ta det på sommeren" men skjønte at det bare er å begynne. Har øvelseskjørt hver helg siden august, og begynner å bli ganske god med clutchen og å gire mens jeg svinger. Har ikke hatt særlig mye trafikk inn i bildet da, men når det kommer så vil det være enn ny utfordring. Anonymkode: 483c5...ad5
ajarRun Skrevet 29. november 2020 #16 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Enig. Begynte å øvelseskjøre nå i August, og er 17. Angrer så på at jeg ikke gjorde det for ett år siden, da jeg akkurat fylte 16. Utsatte det hele tiden, og sa at jeg skulle gjøre det på sommeren. Skjedde ikke denne sommeren. Nå er jo høsten bak oss og vinteren snart her, og da tenkte jeg "Skal jeg ikke heller ta det på sommeren" men skjønte at det bare er å begynne. Har øvelseskjørt hver helg siden august, og begynner å bli ganske god med clutchen og å gire mens jeg svinger. Har ikke hatt særlig mye trafikk inn i bildet da, men når det kommer så vil det være enn ny utfordring. Anonymkode: 483c5...ad5 Det passer aldri å starte. Det er vinter, det er skolestart, det er ferie, russetid, jobb, fritidsaktiviteter. Men tro meg, det er ikke lettere når man er 23 og høygravid. Skulle ønske flere tok timer på 16års dagen sien.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #17 Skrevet 29. november 2020 ajarRun skrev (1 minutt siden): Det passer aldri å starte. Det er vinter, det er skolestart, det er ferie, russetid, jobb, fritidsaktiviteter. Men tro meg, det er ikke lettere når man er 23 og høygravid. Skulle ønske flere tok timer på 16års dagen sien. Folk tar jo lappen på 18 års dagen om det hjelper? Anonymkode: 483c5...ad5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #18 Skrevet 30. november 2020 Som noen har nevnt tidligere her, øv først på en stor parkeringsplass. Jeg personlig synes det er bedre å øvelseskjøre om vinteren fordi jeg får ikke kjøre fort uansett. Det er lett å "gasse på" om sommeren. Anonymkode: 6fb52...17d
Pappi Skrevet 1. desember 2020 #19 Skrevet 1. desember 2020 Det er ikke noe problem å øvelseskjøre på vinteren og faren din styrer nok unna de dagene med dårligst føre. Kjør på!
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #20 Skrevet 1. desember 2020 Ts her. Mitt største problem er at jeg er veldig redd for å kjøre. Føler ikke jeg har kontroll og alt går så fort. De jeg øvelseskjører med maser og sier jeg må kjøre fortere. Noe som sikkert er sant, men jeg føler ikke jeg har god nok kontroll til å kjøre fortere Anonymkode: fb33c...3f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå