Pipaluk Skrevet 16. november 2020 #1 Skrevet 16. november 2020 Jeg har to venner som begge har syke foreldre i annet land. Med situasjonen som vi er i nå, så blir det fryktelig vanskelig å ta en tur til hjemlandet, spesielt da de ikke har en jobb hvor de kan ha hjemmekontor ( i hvertfall ikke i stor grad). Venninna mi har sagt at hvis noe blir akutt, og hun må reise til Sverige, så må hun ta ulønnet permisjon eller så må hun ta av ferien sin. Hun drøyer derfor turen til Sverige så lenge hun kan. Hvis moren nå dør, så er det naturlig at hun får en sykemelding på noen uker. Er innreisekaranten utenfor sykemeldingen, eller kan de ta det med da det er naturlig at hun må dra hjem for å ordne alt det praktiske med begravelse etc? Hva sier reglene om dette?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #2 Skrevet 16. november 2020 Tviler på Staten betaler for dette. Hun må nok bruke ferie eller perm for å dekke karantene. Anonymkode: ad5b0...8ec 7
Pipaluk Skrevet 16. november 2020 Forfatter #3 Skrevet 16. november 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tviler på Staten betaler for dette. Hun må nok bruke ferie eller perm for å dekke karantene. Anonymkode: ad5b0...8ec Men utenom korona så ville vel sykemelding eller velferdspermisjon dekke karantenen? Jeg hadde en kollega som mistet moren sin i Polen i fjor. Jeg forsto det sånn at de ukene hun ble borte fikk hun sykemelding for.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #4 Skrevet 16. november 2020 Akkurat nå, Pipaluk skrev: Men utenom korona så ville vel sykemelding eller velferdspermisjon dekke karantenen? Jeg hadde en kollega som mistet moren sin i Polen i fjor. Jeg forsto det sånn at de ukene hun ble borte fikk hun sykemelding for. Sykemelding skal ikke brukes pga dødsfall. Er velferdspermisjon man da bruker, om den er betalt eller ei er det arbeidsgiver som bestemmer. Anonymkode: a01c5...f4a 11
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #5 Skrevet 16. november 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sykemelding skal ikke brukes pga dødsfall. Er velferdspermisjon man da bruker, om den er betalt eller ei er det arbeidsgiver som bestemmer. Anonymkode: a01c5...f4a Hvis man faktisk blir syk kan man få sykmelding ved dødsfall. Men ikke for å sitte i karantene eller ordne praktiske ting knyttet til dødsfall. Anonymkode: 73812...f41 7
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #6 Skrevet 17. november 2020 På hvilken måte er det naturlig at man blir sykemeldt ved naturlig dødsfall til voksne foreldre? Det hører til unntakene. Anonymkode: 3634e...b78 3
Whistler Skrevet 17. november 2020 #7 Skrevet 17. november 2020 12 timer siden, Pipaluk skrev: ……………. Hvis moren nå dør, så er det naturlig at hun får en sykemelding på noen uker………….. Nei, Hvis moren dør er det naturlig at hun får velferdpermisjon med eller uten lønn (avhengig av tariffavtale) i noen dager. Perm uten lønn, ferie, avspasering er alternativer som kan benyttes, men de aller beste svarene får hun fra sin arbeidsgiver og ikke her. 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #8 Skrevet 17. november 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man faktisk blir syk kan man få sykmelding ved dødsfall. Men ikke for å sitte i karantene eller ordne praktiske ting knyttet til dødsfall. Anonymkode: 73812...f41 Men da er man jo syk. Ved døsfall skal man bruke velfderspermjson, er man syk nok, så skriver lege ut sykemeling- Anonymkode: a01c5...f4a 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #9 Skrevet 17. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men da er man jo syk. Ved døsfall skal man bruke velfderspermjson, er man syk nok, så skriver lege ut sykemeling- Anonymkode: a01c5...f4a Ja, nettopp. Sorgreaksjon etter et dødsfall kan utløse sykmelding, det kommer an på hvor ille den er. Men det er det opp til legen å vurdere. Anonymkode: 73812...f41 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #10 Skrevet 17. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, nettopp. Sorgreaksjon etter et dødsfall kan utløse sykmelding, det kommer an på hvor ille den er. Men det er det opp til legen å vurdere. Anonymkode: 73812...f41 Ja, jeg har kolleger som har blitt sykemeldt etter dødsfall. Da er det traumatiske dødsfall det er snakk om. Som at ektefelle dør i en arbeidsulykke. Nær familie som begår selvmord. Barn som dør etter sykdom. Kjenner ingen som har blitt sykemeldt av at eldre foreldre har gått bort, det er jo livets gang og noe man forventer. Anonymkode: 3634e...b78 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #11 Skrevet 17. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har kolleger som har blitt sykemeldt etter dødsfall. Da er det traumatiske dødsfall det er snakk om. Som at ektefelle dør i en arbeidsulykke. Nær familie som begår selvmord. Barn som dør etter sykdom. Kjenner ingen som har blitt sykemeldt av at eldre foreldre har gått bort, det er jo livets gang og noe man forventer. Anonymkode: 3634e...b78 Jeg ble faktisk det, da en foreldre fikk en død ingen fortjente og jeg var der å så på, dog var sykemeldingen 3 uker før dødsfallet og 1 uke etter. Og utløste min psykdom, som gjorde at jeg etter mange mnd var totalt på knære som igjen har ført til langditsykemelding nå. Så jeg har full forståelse for at dødsfall kan være tramatisk, men det endrer enda ikke reglene for når man skal gå til lege, og når man skal gå til arbeidsgiver. Anonymkode: a01c5...f4a 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #12 Skrevet 17. november 2020 For å svare på spm. Hvis hun får 2 uker sykemld så gjelder det i 2 uker. Kommer hun hjem til Norge dag 10 i sykemld må hun ta en uke fri for karantenen. Lege skal ikke skrive lenger sykemld for å dekke karantene også. Anonymkode: 25744...76f 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #13 Skrevet 17. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble faktisk det, da en foreldre fikk en død ingen fortjente og jeg var der å så på, dog var sykemeldingen 3 uker før dødsfallet og 1 uke etter. Og utløste min psykdom, som gjorde at jeg etter mange mnd var totalt på knære som igjen har ført til langditsykemelding nå. Så jeg har full forståelse for at dødsfall kan være tramatisk, men det endrer enda ikke reglene for når man skal gå til lege, og når man skal gå til arbeidsgiver. Anonymkode: a01c5...f4a Ja, selvsagt kan det være behov for det. Men vanlig, vil jeg absolutt ikke si det er. Det hører til unntakene. Anonymkode: 3634e...b78 1
Pipaluk Skrevet 17. november 2020 Forfatter #14 Skrevet 17. november 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: På hvilken måte er det naturlig at man blir sykemeldt ved naturlig dødsfall til voksne foreldre? Det hører til unntakene. Anonymkode: 3634e...b78 Hva om man ikke klarer å gjøre jobben sin pga sorg? Ikke alle har jobber hvor man kan sitte i fred og gjøre en kontorjobb. Hun har heller ikke sett familien sin på over ett år, da grensene har vært stengt. Jeg ser for meg at jeg hadde Trengt mer tid uk for å komme meg, spesielt i hennes type jobb og familiesituasjon. Om man fikk jobbe i helt valgtfritt tempo så hadde det nok stilt seg annerledes Endret 17. november 2020 av Pipaluk
Whistler Skrevet 17. november 2020 #15 Skrevet 17. november 2020 1 time siden, Pipaluk skrev: Hva om man ikke klarer å gjøre jobben sin pga sorg? Ikke alle har jobber hvor man kan sitte i fred og gjøre en kontorjobb. Hun har heller ikke sett familien sin på over ett år, da grensene har vært stengt. ..................... Grensene ble ikke stengt før mars. Stort sett alle grenser var åpne i sommer. Hun valgte kanskje bort muligheten for å se familien til jul i fjor og i løpet av sommeren? 1
Pipaluk Skrevet 17. november 2020 Forfatter #16 Skrevet 17. november 2020 8 minutter siden, Whistler skrev: Grensene ble ikke stengt før mars. Stort sett alle grenser var åpne i sommer. Hun valgte kanskje bort muligheten for å se familien til jul i fjor og i løpet av sommeren? Hun hadde feiret jul der. Planen var å reise i påsken. Jeg vet ikke hvorfor hun ikke dro i sommer. Det burde hun ha gjort. Jeg vet ikke om det var smittesituasjonen som gjorde det. Morens situasjon forverret seg utøver høsten.
Pipaluk Skrevet 17. november 2020 Forfatter #17 Skrevet 17. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har kolleger som har blitt sykemeldt etter dødsfall. Da er det traumatiske dødsfall det er snakk om. Som at ektefelle dør i en arbeidsulykke. Nær familie som begår selvmord. Barn som dør etter sykdom. Kjenner ingen som har blitt sykemeldt av at eldre foreldre har gått bort, det er jo livets gang og noe man forventer. Anonymkode: 3634e...b78 Det er klart. Jeg vil tro at det gjør et større inntrykk å miste forelder i slutten av tjueårene enn i førtiårene. Det er naturens gang begge deler men hvor godt forberedt man er er jo forskjellig. En venninne hadde en mor med MS som akkkurat hadde flyttet på et hjem da hun brått fikk hjertestans. Hun var ikke forberedt på det og fikk naturligvis sjokk.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #18 Skrevet 17. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har kolleger som har blitt sykemeldt etter dødsfall. Da er det traumatiske dødsfall det er snakk om. Som at ektefelle dør i en arbeidsulykke. Nær familie som begår selvmord. Barn som dør etter sykdom. Kjenner ingen som har blitt sykemeldt av at eldre foreldre har gått bort, det er jo livets gang og noe man forventer. Anonymkode: 3634e...b78 Det kan være traumatisk å miste sine kjære selv om de er gamle, og det kan være andre forhold som spiller inn også. Egen sykdom/psykisk sykdom, andre traumer, man kan ha stelt sine foreldre lenge/vært svært involvert da forelderen lå på det siste og kan være fysisk og/eller emosjonelt utslitt etter det... Så det er en vurdering legen må gjøre. Reaksjoner og helse kan ikke generaliseres. Anonymkode: 73812...f41 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #19 Skrevet 17. november 2020 16 timer siden, Pipaluk skrev: Jeg har to venner som begge har syke foreldre i annet land. Med situasjonen som vi er i nå, så blir det fryktelig vanskelig å ta en tur til hjemlandet, spesielt da de ikke har en jobb hvor de kan ha hjemmekontor ( i hvertfall ikke i stor grad). Venninna mi har sagt at hvis noe blir akutt, og hun må reise til Sverige, så må hun ta ulønnet permisjon eller så må hun ta av ferien sin. Hun drøyer derfor turen til Sverige så lenge hun kan. Hvis moren nå dør, så er det naturlig at hun får en sykemelding på noen uker. Er innreisekaranten utenfor sykemeldingen, eller kan de ta det med da det er naturlig at hun må dra hjem for å ordne alt det praktiske med begravelse etc? Hva sier reglene om dette? Man får sykmelding på grunn av sykdom. Man får ikke sykdom på grunn av dødsfall. At du i det hele tatt våger å skrive det... ja, det sier jo bare noe om folk sin dårlige arbeidsmoral her i landet. Anonymkode: 4b1ee...f49
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #20 Skrevet 17. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man får sykmelding på grunn av sykdom. Man får ikke sykdom på grunn av dødsfall. At du i det hele tatt våger å skrive det... ja, det sier jo bare noe om folk sin dårlige arbeidsmoral her i landet. Anonymkode: 4b1ee...f49 https://psykologtidsskriftet.no/na/2018/08/bra-sorg-er-blitt-diagnose Anonymkode: 73812...f41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå