AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #1 Skrevet 16. november 2020 Lang historie kort: Jeg har vært sykemeldt noen uker pga utbrenthet. Nå er jeg på bedringens vei, men har funnet ut at jeg vil søke andre jobber da jeg virkelig ikke trives der jeg er nå. Nå har jeg blitt innkalt til drømmejobben! Så spørsmålene mine er: Bør jeg fortelle om sykemeldingen på intervjuet? Jeg vet jeg vil gjøre en god jobb der jeg er innkalt, men er livredd for at de skal finne ut om sykemeldingen min og ikke ansette meg. Vil derfor helst ikke oppgi nærmeste leder som referanse. Jeg tenker å oppgi forrige leder som referanse, men der er ca 2 år siden jeg jobbet der. Skal jeg la være å fortelle om sykemeldingen og håpe at forrige leder er greit som referanse? Jeg har forøvrig ikke informert nåværende leder om at jeg søker nye jobber. Håper noen kan dele erfaringer og råd. Anonymkode: 08db5...d9b
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #2 Skrevet 16. november 2020 Jeg ville ikke tatt det opp på eget initiativ og de har ikke lov til å spørre om det heller. Fokuser heller på å presentere deg selv og din motivasjon på best mulig måte. Lykke til! Anonymkode: 63cad...987 14
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #3 Skrevet 16. november 2020 Ikke dropp nåværende leder som referanse, det er et stort rødt flagg (jeg har erfaring fra ansettelsesprosesser). Jeg ville vært ærlig, både med nåværende leder om at du søker andre jobber, men også med de som intervjuer deg om at du pt er sykmeldt, men på vei tilbake til jobb nå. Du trenger ikke å fortelle hvorfor du er sykmeldt. Lykke til. Anonymkode: a6a88...fe7 6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #4 Skrevet 16. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ikke dropp nåværende leder som referanse, det er et stort rødt flagg (jeg har erfaring fra ansettelsesprosesser). Jeg ville vært ærlig, både med nåværende leder om at du søker andre jobber, men også med de som intervjuer deg om at du pt er sykmeldt, men på vei tilbake til jobb nå. Du trenger ikke å fortelle hvorfor du er sykmeldt. Lykke til. Anonymkode: a6a88...fe7 Jeg har også gitt dette tipset her inne før, men det er tydeligvis veldig vanlig her å ikke oppgi nåværende sjef som referanse. Men meget mulig de stiller spørsmål om det, ja. Anonymkode: 63cad...987 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #5 Skrevet 16. november 2020 Dumt å bruke nåværende. Om de gjerne vil beholde deg kan de snakke deg ned. Og om de er skikkelig råtne, gjøre jobben enda mer miserabel fordi du skal slutte allikevel. Sykmeldingen trenger du ikke nevne noe om. Anonymkode: 30453...bdb 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #6 Skrevet 16. november 2020 Jeg har vært med i mange ansettelsesprosesser, og aldri har noen blitt ansatt uten referanse fra siste leder. Det er også gjengs blant andre som har ansvar for ansettelser som jeg har pratet med. Så. Vil du ha jobben, vær ærlig. Det er 999% mulighet for at de vil ha referanse fra din nåværende leder. Anonymkode: a02ac...46f
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #7 Skrevet 16. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lang historie kort: Jeg har vært sykemeldt noen uker pga utbrenthet. Nå er jeg på bedringens vei, men har funnet ut at jeg vil søke andre jobber da jeg virkelig ikke trives der jeg er nå. Nå har jeg blitt innkalt til drømmejobben! Så spørsmålene mine er: Bør jeg fortelle om sykemeldingen på intervjuet? Jeg vet jeg vil gjøre en god jobb der jeg er innkalt, men er livredd for at de skal finne ut om sykemeldingen min og ikke ansette meg. Vil derfor helst ikke oppgi nærmeste leder som referanse. Jeg tenker å oppgi forrige leder som referanse, men der er ca 2 år siden jeg jobbet der. Skal jeg la være å fortelle om sykemeldingen og håpe at forrige leder er greit som referanse? Jeg har forøvrig ikke informert nåværende leder om at jeg søker nye jobber. Håper noen kan dele erfaringer og råd. Anonymkode: 08db5...d9b Hva har den situasjonen å si for hvordan du blir i jobb hos de andre? Anonymkode: 5feb7...e39 1
Capt. Obvious Skrevet 16. november 2020 #8 Skrevet 16. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært med i mange ansettelsesprosesser, og aldri har noen blitt ansatt uten referanse fra siste leder. Det er også gjengs blant andre som har ansvar for ansettelser som jeg har pratet med. Så. Vil du ha jobben, vær ærlig. Det er 999% mulighet for at de vil ha referanse fra din nåværende leder. Anonymkode: a02ac...46f Å si man er sykemeldt er i noen bransjer det samme som at man like gjerne kan droppe å gå på intevjuet, for jobben får man ikke likevel. 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #9 Skrevet 16. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva har den situasjonen å si for hvordan du blir i jobb hos de andre? Anonymkode: 5feb7...e39 Tenker at det ikke høres attraktivt ut uansett. Dessuten vil jeg virkelig ikke oppgi nåværende leder grunnet fraværet mitt. Har hatt mye fravær siden jeg startet grunnet dette. Er først nå det har vært langvarig og jeg får behandling. Dessuten føles det utrolig dumt å ringe leder mens jeg er sykemeldt og spørre om hun vil være referanse. Anonymkode: 08db5...d9b 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #10 Skrevet 16. november 2020 Akkurat nå, Capt. Obvious skrev: Å si man er sykemeldt er i noen bransjer det samme som at man like gjerne kan droppe å gå på intevjuet, for jobben får man ikke likevel. Er det jeg er redd for. Derfor har jeg mest lyst til å ikke si noe, oppgi forrige leder og kysse fingra. Anonymkode: 08db5...d9b 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #11 Skrevet 16. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke dropp nåværende leder som referanse, det er et stort rødt flagg (jeg har erfaring fra ansettelsesprosesser). Jeg ville vært ærlig, både med nåværende leder om at du søker andre jobber, men også med de som intervjuer deg om at du pt er sykmeldt, men på vei tilbake til jobb nå. Du trenger ikke å fortelle hvorfor du er sykmeldt. Lykke til. Anonymkode: a6a88...fe7 Er det virkelig det når man fortsatt er ansatt der? Jeg tror ikke jeg kjenner noen som har sin nåværende sjef - det er jo rimelig krise om man ikke får jobben. Jeg har vært på intervjuer hvor de upppfprdret har sagt «det er selvsagt konfidensielt ovenfor arbeidsgiveren din at du er her», og ei venninne ble invitert på intervju nøytral plass så ingen skulle se henne gå inn i bygget. Kommer nok an på bransje. Noen ukers sykemelding er ingenting å fortelle om. Anonymkode: 96b20...b4f 9
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #12 Skrevet 16. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært med i mange ansettelsesprosesser, og aldri har noen blitt ansatt uten referanse fra siste leder. Det er også gjengs blant andre som har ansvar for ansettelser som jeg har pratet med. Så. Vil du ha jobben, vær ærlig. Det er 999% mulighet for at de vil ha referanse fra din nåværende leder. Anonymkode: a02ac...46f Jeg ble forøvrig ansatt uten å ha siste leder Rådgiverstilling i offentlig sektor. Fikk beskjed om X antall tidligere overordnede og X antall sideordnede. Ingen spørsmål om siste sjef. Anonymkode: 96b20...b4f 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #13 Skrevet 16. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg ble forøvrig ansatt uten å ha siste leder Rådgiverstilling i offentlig sektor. Fikk beskjed om X antall tidligere overordnede og X antall sideordnede. Ingen spørsmål om siste sjef. Anonymkode: 96b20...b4f Å så godt å høre! Takk for at du gir meg håp. Anonymkode: 08db5...d9b 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #14 Skrevet 16. november 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke dropp nåværende leder som referanse, det er et stort rødt flagg (jeg har erfaring fra ansettelsesprosesser). Jeg ville vært ærlig, både med nåværende leder om at du søker andre jobber, men også med de som intervjuer deg om at du pt er sykmeldt, men på vei tilbake til jobb nå. Du trenger ikke å fortelle hvorfor du er sykmeldt. Lykke til. Anonymkode: a6a88...fe7 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært med i mange ansettelsesprosesser, og aldri har noen blitt ansatt uten referanse fra siste leder. Det er også gjengs blant andre som har ansvar for ansettelser som jeg har pratet med. Så. Vil du ha jobben, vær ærlig. Det er 999% mulighet for at de vil ha referanse fra din nåværende leder. Anonymkode: a02ac...46f Jeg jobber i en krevende bransje i det private næringsliv. Det er ikke vanlig å ha nåværende leder som referanse. Man pleier jo ikke akkurat å annonsere at man enten ser seg om etter noe annet, eller at man er ute etter å måle markedsverdien som et ledd i lønnsforhandlinger. Anonymkode: 70d95...8ac 14
Capt. Obvious Skrevet 16. november 2020 #15 Skrevet 16. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det jeg er redd for. Derfor har jeg mest lyst til å ikke si noe, oppgi forrige leder og kysse fingra. Anonymkode: 08db5...d9b Jeg ville også gjort det og satset på at de ikke er så interesserte i nåværende. Er det det, så kan det hende du har en dårlig sak, men da må man bare søke videre. Men man diskvalifiserer seg dessverre ennå mer ved å si at man er sykemeldt. 1
Hudpleier Skrevet 16. november 2020 #16 Skrevet 16. november 2020 Ville aldri sagt det nei. Helt unaturlig å oppgi nåværende leder som referanse dersom dette er en ny fulltidsjobb. Hadde jeg aldri gjort dersom min leder ikke var inneforstått med at jeg var på søk etter ny jobb. 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #17 Skrevet 16. november 2020 Jeg lurer på om nåværende leder egentlig har lov til å diskutere sykefraværet ditt med andre?? Hvis hen skal være referanse? Anonymkode: d075b...8ea
Hudpleier Skrevet 16. november 2020 #18 Skrevet 16. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i en krevende bransje i det private næringsliv. Det er ikke vanlig å ha nåværende leder som referanse. Man pleier jo ikke akkurat å annonsere at man enten ser seg om etter noe annet, eller at man er ute etter å måle markedsverdien som et ledd i lønnsforhandlinger. Anonymkode: 70d95...8ac Helt enig. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #19 Skrevet 16. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om nåværende leder egentlig har lov til å diskutere sykefraværet ditt med andre?? Hvis hen skal være referanse? Anonymkode: d075b...8ea Har googlet litt, og har inntrykk av at det er lov å spørre om dette. Anonymkode: 08db5...d9b
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #20 Skrevet 16. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg lurer på om nåværende leder egentlig har lov til å diskutere sykefraværet ditt med andre?? Hvis hen skal være referanse? Anonymkode: d075b...8ea De spør gjerne om fravær når de ringer referanser. Anonymkode: 63cad...987
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå