Gå til innhold

Skal det ikke være punktum i forkortelser lenger?

Million

Anbefalte innlegg

Jeg lærte på skolen at de fleste forkortelser skal ha punktum etter hver bokstav, der man bare har en bokstav fra hvert ord med i forkortelsen (første bokstav).

Mange skriver midt i en setning kanskje ordet "ila". Det skal da bety "i løpet av". Men det er ingenting som tilsier at dette er ment å være en forkortelse? Da jeg gikk på skolen, skulle det skrives som i.l.a. Da ser man med en gang at her er det snakk om en forkortelse. 

Vi skriver jo også "ifht" i dag. Før skulle det skrives "i.f.h.t. "

Til og med skulle skrives "t.o.m."

For eksempel forkortes med ett punktum etter f, som dette "f.eks." Men nå i dag skriver jo alle det sånn;"feks". Ingen punktum?

Skal det være sånn? Er det ikke sånn lenger at punktum skal brukes, for å vise at dette er en forkortelse?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er fordi behovet for å vise at det er en forkortelse, ikke ses på som så stort, det er bare viktig å tydeliggjøre at det er en forkortelse, og det fremgår nesten alltid av sammenhengen. Samtidig som det skal være - vel - kort, så punktumer som ikke har noen reell funksjon, forsvinner.

Vi lager heller unyttige overflødige ekstra tillegg andre steder isteden. 

Anonymkode: 53aff...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, T-Rex said:

Nei, det var lenge siden osv ble skrevet o.s.v.

Og så videre skriver jeg osv.

Anonymkode: 82c9d...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

T Jeg tror det er fordi behovet for å vise at det er en forkortelse, ikke ses på som så stort, det er bare viktig å tydeliggjøre at det er en forkortelse, og det fremgår nesten alltid av sammenhengen. Samtidig som det skal være - vel - kort, så punktumer som ikke har noen reell funksjon, forsvinner.

Vi lager heller unyttige overflødige ekstra tillegg andre steder isteden. 

Anonymkode: 53aff...148

Tja. 

mange slike småting kan ha noe å si for den melodiøse indre stemmen, at det skal være litt seriøst og ordentlig. Det er et hjelpemiddel. Tror mange sånne tullete funksjoner som blir fjernet ofte har en grunn, som man ikke skjønner helt skal ha en slags betydning, annet enn ‘pynt’. annet enn at det skal være litt seriøst og løfte oss opp og få oss til å se litt bedre ut. (For det trenger vi...)

Anonymkode: 2d5d5...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Og så videre skriver jeg osv.

Du kan sikkert google det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, vel jeg gjorde det, og jeg har visst rett

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Osv

Fant også denne linken fra Språkrådet med det samme

https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/Forkortinger/

Takk for den nederste linken. Det ER punktum i mange av forkortelsene, men ikke så mange som jeg en gang lærte. Uttrykket "i forhold til" som jeg nevnte i første innlegget i tråden, forkortes "ift.". Altså ingen "h", og med ett punktum til slutt. Samme med "i henhold til", det forkortes "iht." med ett punktum.

Dessverre sto ikke "ila" (i løpet av) der, som jeg har sett så mange ganger forkortet her på forumet. Betyr det bare at den ikke er tatt med, eller at det ikke er en godkjent forkortelse i skriftspråket vårt?

Jeg ser videre at "for eksempel" forkortelsen skal skrives med TO punktum slik; "f.eks." Da vet jeg det!

Jeg tror sannelig jeg må spare den linken under bokmerker på pc'en min, jeg 🙂 Takk!

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forskjell på hvordan man skriver på nett kontra akademiske tekster, eller jobb. Så fremst det er andre som også skal lese. Vi forkorter mer og mer, vi gjør ting lettere for oss jo mer vi skriver på telefon/data. 

Det begynte jo så klart med brb og de greiene der. Så fulgte bare alt annet med.

Anonymkode: 5a3af...293

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Million skrev:

Jeg lærte på skolen at de fleste forkortelser skal ha punktum etter hver bokstav, der man bare har en bokstav fra hvert ord med i forkortelsen (første bokstav).

Mange skriver midt i en setning kanskje ordet "ila". Det skal da bety "i løpet av". Men det er ingenting som tilsier at dette er ment å være en forkortelse? Da jeg gikk på skolen, skulle det skrives som i.l.a. Da ser man med en gang at her er det snakk om en forkortelse. 

Vi skriver jo også "ifht" i dag. Før skulle det skrives "i.f.h.t. "

Til og med skulle skrives "t.o.m."

For eksempel forkortes med ett punktum etter f, som dette "f.eks." Men nå i dag skriver jo alle det sånn;"feks". Ingen punktum?

Skal det være sånn? Er det ikke sånn lenger at punktum skal brukes, for å vise at dette er en forkortelse?

Det største problemet med "i forhold til", er ikke forkortelsene, men at det brukes helt feil i nesten alle sammenhenger. Folk bruker det over en lav sko, selv om de ikke aner hva det betyr.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stor forskjell på hvordan man skriver på nett kontra akademiske tekster, eller jobb. Så fremst det er andre som også skal lese. Vi forkorter mer og mer, vi gjør ting lettere for oss jo mer vi skriver på telefon/data. 

Det begynte jo så klart med brb og de greiene der. Så fulgte bare alt annet med.

Men problemet med å slurve, eller å tillate seg å slurve sånn overalt på nett og mobil, er jo at man til slutt glemmer hvordan ting egentlig skrives riktig! Man ender opp med å tro at det er sånn det skal skrives. Man ser jo også her på KG at folk klikker jo helt i vinkel og begynner med drittslenging med en gang noen korrigerer en stavefeil. Det ser ikke ut til at folk VIL være i stand til å skrive riktig. Ja, ja....

Så da ender folk opp med å bruke de mest håpløse og åndssløve stavefeilene i de situasjonene der skriftspråket man har, faktisk kan ha en stor betydning. Som i en søknad på ny jobb f.eks., eller møtereferat som skal gis til sjefen på jobb, eller firmaets ansikt utad; hjemmesiden til firmaet, eller andre seriøse situasjoner.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bernardette skrev:

Det største problemet med "i forhold til", er ikke forkortelsene, men at det brukes helt feil i nesten alle sammenhenger. Folk bruker det over en lav sko, selv om de ikke aner hva det betyr.

Det er jeg enig i. Moren til en eks av meg var helt rå på det der. Hun brukte det uttrykket hver gang hun åpnet munnen, og jeg tuller ikke. Det var "i forhold til" i enhver setning! Og den voksne datteren hennes tok etter og begynte likedan...

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Million skrev:

Det er jeg enig i. Moren til en eks av meg var helt rå på det der. Hun brukte det hver gang hun åpnet munnen, og jeg tuller ikke. Det var "i forhold til" i enhver setning! Og den voksne datteren hennes tok etter og begynte likedan...

Grusomt - jeg føler med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Million skrev:

Men problemet med å slurve, eller å tillate seg å slurve sånn overalt på nett og mobil, er jo at man til slutt glemmer hvordan ting egentlig skrives riktig! Man ender opp med å tro at det er sånn det skal skrives. Man ser jo også her på KG at folk klikker jo helt i vinkel og begynner med drittslenging med en gang noen korrigerer en stavefeil. Det ser ikke ut til at folk VIL være i stand til å skrive riktig. Ja, ja....

Så da ender folk opp med å bruke de mest håpløse og åndssløve stavefeilene i de situasjonene der skriftspråket man har, faktisk kan ha en stor betydning. Som i en søknad på ny jobb f.eks., eller møtereferat som skal gis til sjefen på jobb, eller andre seriøse situasjoner.

Private meg og jobb/skole meg er såpass forskjellig at for meg har det ikke vært et problem. Men språket endrer seg. Så hvordan vi skrev da vi var unge er jo for fult i endring. Og endringer er jo bra. 

I dag er faktisk dysleksi såpass kjent at jeg tror ikke folk dømmer en nedenom og hjem fordi man har skrivefeil i en CV, og ofte så får man jo andre til å lese sin CV før man sender den. 

Jeg ser rett og slett ikke et problem med det.Ei heller at det er i endring. Synes rett og slett det er spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Private meg og jobb/skole meg er såpass forskjellig at for meg har det ikke vært et problem. Men språket endrer seg. Så hvordan vi skrev da vi var unge er jo for fult i endring. Og endringer er jo bra. 

I dag er faktisk dysleksi såpass kjent at jeg tror ikke folk dømmer en nedenom og hjem fordi man har skrivefeil i en CV, og ofte så får man jo andre til å lese sin CV før man sender den. 

Jeg ser rett og slett ikke et problem med det.Ei heller at det er i endring. Synes rett og slett det er spennende.

Jeg har forståelse for at språket er i endring, og det er selvfølgelig helt greit for meg. Nye regler kommer til hele tiden, og det er også greit. Jeg liker å følge reglene! Det var derfor jeg lagde denne tråden, for å få vite om det er nye regler rundt skrivemåten til disse forkortelsene jeg nevner m.fl.

Men folk følger ikke disse reglene, de gir blaffen i mange av dem. Enten det er nye eller gamle regler. DET synes jeg er et problem. Språket er i forfall på mange områder. Og det er utrolig irriterende og ikke minst slitsomt å skulle lese et innlegg eller en tråd smekkfull av skrive- og stavefeil. De forlanger liksom at folk skal orke å lese og svare på det de skriver, forventer at andre skal bruke tid på deres innlegg, når de selv åpenbart ikke har giddet å ofre et minutt ekstra på å skrive det noenlunde rett.

Men, man skal ikke kaste stein i glasshus. Jeg skriver feil selv.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymus Notarius
52 minutter siden, Million skrev:

Takk for den nederste linken. Det ER punktum i mange av forkortelsene, men ikke så mange som jeg en gang lærte. Uttrykket "i forhold til" som jeg nevnte i første innlegget i tråden, forkortes "ift.". Altså ingen "h", og med ett punktum til slutt. Samme med "i henhold til", det forkortes "iht." med ett punktum.

Dessverre sto ikke "ila" (i løpet av) der, som jeg har sett så mange ganger forkortet her på forumet. Betyr det bare at den ikke er tatt med, eller at det ikke er en godkjent forkortelse i skriftspråket vårt?

Jeg ser videre at "for eksempel" forkortelsen skal skrives med TO punktum slik; "f.eks." Da vet jeg det!

Jeg tror sannelig jeg må spare den linken under bokmerker på pc'en min, jeg 🙂 Takk!

Har aldri sett "ila" brukt som forkortelse utenom diskusjoner i fora som kvinneguiden, facebook-poster og lignende. Altså ikke lest det noen "seriøse" steder. Det samme gjelder ift. - og det brukes jo også galt i 90 prosent av tilfellene.

I de fleste forkortelser brukes ett punktum til slutt, men ofte når forkortelsen er av to ord, brukes det punktum for å markere skillet mellom de to ordene, som bl.a. og f.eks. Å bruke punktum for hver bokstav har jeg aldri lært på skolen, det tror jeg i så fall må være mange år siden man drev med (har lest o.s.v. i gamle tekster, men da snakker vi 100+ år gamle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hvis man skal skrive f.eks. så skal det i alle fall være punktum der. 1̴̡̡̨̢̧̨̡̢̨̡̢̨̡̢̡̡̨̡̢̢̨̧̡̢̡̛̛̛̼̝͓̰̲̦̞͍̳͇̹̺͇͚̩̝̩͚̝̱͖͎̗̲͉̰̼͈̻̣̻͕̠͍͔͇̻̪̦͇̗̺̱̤͎͚̫̘͉͍̰̘͔̤̤͕̪̦̪̝̭̯͙͓̭̟̪͉͚̭̘̗̥̹̹̭͙͉̻̯̹̝͎̞̫̤̠̲͕̤̖̭̲̳̱̣͖̯͙̩̠̤͚͖͙̝͇͕̟̯̣͙̭̠̭̙̯͚̟̞̲̖̞͖͈̝͓̖̥͖̮̻̼̜̹̝̖͚̠̪̘̣̫̹̗̺̫̪̣̭͍̘͓̪̝͕͍̺͙͖̞͍̠̮͔͕̥̮̞̻̲̬̙̘͉͎͔̟͈̭̦̲̞̦̰̻̫͙͎͙̩͇̩͍̣̭̹͚͖̲͓̜͈̠̰̤͙̼̻̙̺͖̲̹̹̦̳̞̯͈̫͈͙͎͖͓̱̟͎̹̟̣̝̲̦̭̺͖̻̩̞͍̲̜̤̂̐͌̇̅̋̂̇͊̇̽͒͐͊͒̀̃̇͂̽̐͊́̅͐̉͆̏̌͒̿̈́̊̈́̉̉̀̽̀̐́͛̓̌̔̈́͒̇͌̅͆̓̈́̏̒͑͆̒͑̄̽́̄̀̄͗̉̉͛̀̉͑̆͐̋̈́̿̽̈́͆̑̓̌̈́̄̔̾͑̈́̐̾͋̊̀̒̋̕͘͘̕̚͘͘̕̕͜͜͜͜͜͜͜͜͜͠͠͝͝͝͝͠͝͝͝͝͝ͅͅͅͅͅͅͅ1̷̢̢̨̛̛̛̛̛̛̛̭̗͖͉̳͍̦̥̬̮̤̺̙̗̜̘̹̹̯̘͓̜̼̯͓͚͕̊̓̀̀̉̌̑̄̿̒̑̒͗́̿̎̈̏̈́̓̽̆̑̊͌̑̊̍̋̈́͊̏͒̓͐́̐̌̀͂͆͗̍̅̉̆̀̉͂̈́̈́̈́͑̓̓̎̊͋̅̑̀̈͑̓̔̈̏̉̑́̽͛̎͐̃͑͂̉̿͌̈̓̈̈́͋̌̄̃̈́̋̓͗͒͗̍͐̓̍̂̂̃̒̅̓̓̋̋̏̍̍̒͋͐̏̾̈́̔͌̉̃̑̉̃͊͌̃̂̒͐́̀̐̉͆̽͊́̄̾̍̓̾͌͗̕͘̕̚̚͘̚̚͜͠͝͝͝͝͝͠͠͝͠͝1̷̢̢̧̨̨̨̡̢̢̢̧̨̨̢̢̨̢̨̢̨̨̧̢̢̢̢̧̨̧̨̧̩̘͎͕̳͈͚̪͍̰̣̖̪̣̹͇̤̠̲̟̪̟̻̼̦̙̫̺̫̳͙̞͍̺̭͍͙̜̞̼̭͖̟̫͔̼̙̭͉̺̞̞̫̺̯̠̺̟͎̯̹̯̪͈̤̻̟͔̩̰̹̲̗̜̹̦̝̹͇̤̬̙̘͇͚̤͕̣̙̘̭̘̰̳̦͎͉̪̤̲̹͇̗͖͔͖̯̘̳̹͔̰͙̱̮̭̻͔͕̝̯̻͎̫̝͈̬̼̫̲̖͈͇̹͎̻̘̞̜̘̟̲̜̹̝̙͕̙̥̝̣͔̟͚̜̩͚̟̗̣͕͍̰̜͓̙͎͚̼̭̹̟͕̺͔̞̱͚͍̘̪̥̟̪̯̱̰̟̥͉̪̪͉̗̰̹͉̭̞͍͙̣̌̆̀̀̈͒͒̽̓̀̐͐̃̽̈́̉̃́̽̏̓̾̉͛̉̀̀͋͜͜͜͝͝͝ͅͅͅͅͅͅͅͅ0̷̢̢̨̡̧̨̡̰̘̜̤̬̫̰͍͈͕̰͔̜̗͕͇̮̭̜̦̘̲̱̤̬̳͔̹̩̹͙̯͎̤͍̪̣̫͖̹͍̣̣̣̜̝͔̺͍̗̘̘̭͎̟̣͚̩̯̬͓͎̖̱̳̬͑̉͒̑̂̈́̈́̀͑͐̇̈́̇͒̎̚̚͜ͅͅͅͅͅ0̵̍̇̔̾͌̊̊̏̓̄̀͒̀̀̎͌͋͐́̎̽̽͗̔̃̒̐̓̾͛̓̃͂͘͝͠

Anonymkode: 69205...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...