AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #1 Skrevet 16. november 2020 Det ser man i trådene om valget i USA. Sikkert 90%+ menn der. I Rampelys-forumet er det mest kvinner. Konklusjonen må altså bli at kvinner ikke bryr seg om politikk, men er veldig opptatt av kjendiser og Se og Hør-stoff. Dette stemmer godt med denne undersøkelsen: https://arkiv.klassekampen.no/article/20160728/ARTICLE/160729817 Quote Kvinner har en betydelige lavere interesse for nyheter enn menn og vet minst om nyhetsbildet. Forskerne jobbet ut fra en hypotese om at økt likestilling og stadig høyere utdanningsnivå blant yngre kvinner ville gi utslag på statistikken. – Men til tross for at kvinners utdannelsesnivå har økt, har ikke dette ført til økt nyhetsinteresse og økt kunnskap. Det er leder for det regjeringsoppnevnte Mediemangfoldsutvalget Knut Olav Åmås som har bestilt rapporten. Han er like forbauset over funnene som forskerne. – For min del er dette ganske overraskende. Kunnskapstestene i undersøkelsen viser også at unge kvinner viser lavere kunnskap om nyhetssaker enn unge menn, sier Åmås. Anonymkode: c0350...c35 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #2 Skrevet 16. november 2020 Jobber i politikk, det siste jeg vil er å snakke politikk på KG i tillegg til på jobb. Her vil jeg snakke om tull og fanteri Anonymkode: 41cbc...434 11
Bernardette Skrevet 16. november 2020 #3 Skrevet 16. november 2020 At ikke du jobber som forsker, lurer jeg på. Fantastisk metode, herunder gjennomført kildekritikk og refleksjon. Gratulerer. 14
Perleugla Skrevet 16. november 2020 #4 Skrevet 16. november 2020 Jeg er opptatt av politikk. Det er bare ikke det jeg gidder å bruke tiden min på når jeg fjaser rundt på KG. 8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #5 Skrevet 16. november 2020 Det kan være en trend, men vil variere mye på individnivå. Jeg er kvinne og anser meg som mer interessert i politikk enn i rampelyset. Årsaker til en trend kan være så mangt. Noe kan være fordi menn og kvinner er forskjellige av natur. Men deler kan også skyldes for eksempel hvordan menn og kvinner blir oppdratt forskjellig som følge av normer i samfunnet. Anonymkode: 7d46a...885 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #6 Skrevet 16. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jobber i politikk, det siste jeg vil er å snakke politikk på KG i tillegg til på jobb. Her vil jeg snakke om tull og fanteri Anonymkode: 41cbc...434 Jeg jobber ikke i politikk, men liker å diskutere. Det gjør jeg andre steder som er mer spesifikt orientert mot slikt, KG er pauserommet: En del fjas, en del irriterende, en del gode samtaler. Anonymkode: 8e39e...dfd 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #7 Skrevet 16. november 2020 Bare tøys. Men orker ikke diskutere politikk her. Det underforumet har vært fristed for enkelte grupper til å spre oppgulpet sitt, når div kommentarfelt i aviser ble stengt. Anonymkode: e8677...143 9
Gjest ti10 Skrevet 16. november 2020 #8 Skrevet 16. november 2020 Bare sånn til opplysning, det er altså snakk om Kvinneguiden, altså er det nok ikke bare Rampelys-trådene som domineres av kvinner her ...
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #9 Skrevet 16. november 2020 Just now, ti10 said: Bare sånn til opplysning, det er altså snakk om Kvinneguiden, altså er det nok ikke bare Rampelys-trådene som domineres av kvinner her ... Aktuelle nyheter og politikk domineres av menn selv om dette er et såkalt kvinneforum. Mer forskning: https://www.regjeringen.no/contentassets/9caddd4118d947ad801c10007e67aebe/hva_vet_vi_om_unge_og_kvinners_nyhetskonsum_i_dag.pdf Menn er betydelig mer interessert i harde nyheten enn kvinner, og kjønnsforskjellene er også store blant unge voksne, det vil si de under 35 år. Et funn som TFoU-rapporten trekker frem som særlig interessant og noe overraskende i sin undesøkelse, er at unge kvinner har vesentlig lavere interesse for og kunnskap om (harde) nyheter. Forventningen var at unge kvinners overrepresentasjon på høyere utdanning muligens hadde fjernet eller redusert de tradisjonelle kjønnsforskjellene som tidligere studier også har avdekket. Denne antakelsen får altså ikke støtte i rapporten. Hovedfunnene i denne studien er at kvinner konsumerer mindre nyheter enn menn, og dette finner man på tvers av ulike studier. Denne kjønnsforskjellen har vært stabil, og gapet er fremdeles stort blant unge. Anonymkode: c0350...c35
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #10 Skrevet 16. november 2020 Fra den artikkelen du har linket til, TS, kan det være verdt å nevne følgende: Quote Forskerne har likevel noen teorier om mekanismene bak dataene. – I mediene er det stor overvekt av mannlige kilder, opp mot 80 prosent. Det gjør noe med hvordan kvinner identifiserer seg med stoffet, sier Kleiven. Patriarkatet spiller også inn. – Når man ser og leser nyheter om politikk og økonomi, er det som regel en mann i dress som fronter saken. Det kan bidra til at kvinner i mindre grad enn menn kjenner seg igjen nyhetsbildet. Hvis man snur det på hodet: Hvor interessert ville unge menn vært i politikk og økonomi hvis feltet var dominert av kvinner, spør Kleiven. Og angående det at menn uttrykker større interesse for politikk enn kvinner, så er de også i klart flertall på dårlig oppførsel i debatt- og kommentarfelt: Quote – Ut av de som ytret seg så stygt at de faktisk ble utestengt vil jeg tippe at minst 9 av 10 var menn over 50 år. Han forteller at mange voksne menn raser i kommentarfeltene, spesielt over innvandring og unge kvinner i maktposisjoner. https://www.nrk.no/kultur/_-9-av-10-som-kastes-ut-er-menn-over-50-1.13800211 Anonymkode: 8e39e...dfd 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #11 Skrevet 16. november 2020 Jeg er kvinne og interessert i politikk, men gidder ikke å diskutere politikk på kvinneguiden. Finner ikke diskusjonene på politikkforumet her interessante, lærerike eller givende på noen som helst måte, så orker ikke å involvere meg. Men politikk er mye mer enn Trump, amerikansk politikk og innvandring. Feminisme blir mye diskutert på ulike underforum her, og det er politikk det også. Barne-og familiepolitikk blir diskutert på Barn og familie, helsepolitikk blir diskutert på helseforumet osv. Men diskusjonsstilen på Aktuelle saker og politikk er ikke min greie. Historisk sett har man sett lite til kvinner i politikken siden det ikke har vært plass til oss der, men jeg tror dette vil snu. Flere kvinner tør å stikke seg frem i offentligheten med meningene sine fordi det er blitt mer fokus på at kvinner også har lov til å ytre seg. Selv om kvinner opplever hat for det. Menn opplever mer hat for meningene sine, mens kvinner opplever netthets fordi de er kvinner. De ties til taushet. https://forskning.no/internett-kilden-kjonn-og-samfunn/menn-blir-oftere-utsatt-for-netthat-enn-kvinner-viser-norsk-forskning/1589803 Heldigvis kan det se ut som at trenden er i ferd med å snu. Jeg ser flere og flere kvinner tørre å ytre seg. Anonymkode: 27fcb...d0d 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #12 Skrevet 16. november 2020 Er statsviter, takk. Og rimelig politisk engasjert Gidder ikke diskutere på KG - det gjør jeg på Facebook og diverse andre steder i mer givende foraer. Anonymkode: 40ef3...ad0 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #13 Skrevet 16. november 2020 Jeg er interessert i politikk, men synes det er håpløst å diskutere det på Kvinneguiden. Masse bastante menn i underforaet som kommer med masse påstander uten å vise til kilder, eller som overgeneraliserer med utgangspunkt i enkeltsaker. 😝 Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men det er såppas mange at jeg synes det blir håpløst å diskutere. Blir så mye kverulering. Nå er ikke Rampelys det jeg er mest interessert i, men modereringen det er strengere og har blitt mer saklig med årene. Jeg tror at aktuelle saker og debatt-forumet også hadde blitt litt bedre dersom moderatorteamet var mer på hugget. Anonymkode: 8f0b2...4c4 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #14 Skrevet 16. november 2020 Et lite PS om kjønn og interesse for politikk: Flertallet av de som ikke stemmer ved politiske valg er menn. Manglende interesse for politikk oppgis som årsak. https://www.ssb.no/valgdeltakelse https://www.ssb.no/valg/artikler-og-publikasjoner/flest-menn-med-lav-utdanning-som-ikke-stemmer Anonymkode: 8e39e...dfd 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #15 Skrevet 16. november 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sikkert 90%+ menn der. Og majoriteten av disse er forskanset ytterst på høyre fløya, noe som gjør at en eventuell diskusjon er særdeles lite fruktbar for folk som har et nyansert syn på utfordringene i samfunnet. Anonymkode: ed4e4...a1d 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #16 Skrevet 16. november 2020 Håpløs diskusjon. Hva betyr det at man konsumerer mer nyheter på noen nettaviser og ellers sier man "er interessert i politikk"? Ingen av disse delene kvalifiserer til et høyt kunnskaps- eller refleksjonsnivå. Men jada, menn er nok generelt mer interessert i det. Men hvorfor interesserer det deg? Er du stolt av det fordi du selv er hankjønn? I så fall er jo det litt spesielt. Du kaller det også for noe "hardt". Hva er det for et merkelig adjektiv - skal det henvise til logikk og fakta? Anonymkode: 18c1c...577
oeas Skrevet 16. november 2020 #17 Skrevet 16. november 2020 At menn interesserer seg mer for politikk enn det kvinner gjør, er en dårlig bevart hemmelighet. Når menn og kvinner er ulikt skrudd sammen, er det naivt å forvente samme resultat. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #18 Skrevet 16. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håpløs diskusjon. Hva betyr det at man konsumerer mer nyheter på noen nettaviser og ellers sier man "er interessert i politikk"? Ingen av disse delene kvalifiserer til et høyt kunnskaps- eller refleksjonsnivå. Men jada, menn er nok generelt mer interessert i det. Men hvorfor interesserer det deg? Er du stolt av det fordi du selv er hankjønn? I så fall er jo det litt spesielt. Du kaller det også for noe "hardt". Hva er det for et merkelig adjektiv - skal det henvise til logikk og fakta? Anonymkode: 18c1c...577 Jeg er også litt i tvil på hva som er hensikten med tråden. Ja, vi har disse undersøkelsene, og det kan være mange årsaker til de resultatene vi ser. Ønsker TS å diskutere mulige årsaker? Jeg forstår ikke helt. Anonymkode: 7d46a...885
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #19 Skrevet 16. november 2020 Menn interesserer seg jevnt over mer for politikk, vitenskap og teknologi. Kvinner interesserer seg i snitt mer for relasjoner etc. Begge deler er helt i orden. Anonymkode: 96551...7cf
Gjest Lama_Drama Skrevet 16. november 2020 #20 Skrevet 16. november 2020 Jo, men dette er ikke er diskusjonsforum. Dette er et kast-ut-gørra-di-og-kall-alle-andre-dumme-forum.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå