Gå til innhold

Må leve uten kjøleskap i 2 uker 🤣 holdbarhet på frukt/grønnsaker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da røk kjøleskapet... har ikke råd til nytt før om 2 uker 😜 Funnet ut alt mulig jeg kan kjøpe i tørrvarer som jeg klarer leve med i 2 uker. Men jeg er så fryktelig glad i noen grønnsaker og frukt, som jeg ikke vil gi opp. Jeg pleier handle mat hver 2 uke, men nå må jeg kanskje dra på butikken 2 ganger pga frukten? Her er det jeg lurer på hvor lenge kan holde seg fint på kjøkkenbenken:

- Epler

- Pærer

- Tomat

- Agurk

(Har ikke noe kjøligere rom, som kjeller)

Anonymkode: 260bc...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt det der skal jo egentlig oppbevares i romtemperatur, så dette går nok bra. Pg har man ikke kjøleskap, så må man bare handle oftere. 

Anonymkode: 35f4e...7e3

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alt det der skal jo egentlig oppbevares i romtemperatur, så dette går nok bra. Pg har man ikke kjøleskap, så må man bare handle oftere. 

Åja! Da har jeg alltid gjort det feil jeg! 😅 Takk for info! 😊

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja! Da har jeg alltid gjort det feil jeg! 😅 Takk for info! 😊

ts

Bare hyggelig! 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel greit å handle litt oftere i et par uker. Mange grønnsaker holder seg vel greit ei ukes tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kjølig ute. Enten balkong, eller pose ut av vinduet.

Anonymkode: 0df1a...69b

Bare pass på så ikke kråkefugler eller rotter kan få tilgang. Klarte meg uten kjøleskap i over en måned. Det var høst. Oppbevarte det meste ute på balkongen i en kasse. Tror ikke jeg hadde kjølebag, men det kan være en fordel både mot fugler og hvis det blir nattefrost. Egg holder seg godt i romtemperatur, det samme det som ts ramset opp. Men ville skaffet kjølebag, den isolerer begge veier. 

Engangspålegg og hermetikk, f.eks. makrell i tomat, spekemat. Du kommer til å klare deg bra. Hvilken temperatur er det der du bor? 

Anonymkode: 24418...5c3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å oppbevare epler et stykke unna annen frukt, da de får alt til å modnes raskere! Ellers er det lurt å vite hvis man har avokado eller mango som man venter på at skal bli spiseklar 😊

Anonymkode: dc72e...93b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare pass på så ikke kråkefugler eller rotter kan få tilgang. Klarte meg uten kjøleskap i over en måned. Det var høst. Oppbevarte det meste ute på balkongen i en kasse. Tror ikke jeg hadde kjølebag, men det kan være en fordel både mot fugler og hvis det blir nattefrost. Egg holder seg godt i romtemperatur, det samme det som ts ramset opp. Men ville skaffet kjølebag, den isolerer begge veier. 

Engangspålegg og hermetikk, f.eks. makrell i tomat, spekemat. Du kommer til å klare deg bra. Hvilken temperatur er det der du bor? 

Anonymkode: 24418...5c3

Jeg bor i Oslo i en blokk uten veranda 😅🙈 så jeg har ikke noe mulighet til å lagre noe ute... men gode tips da! 😊

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg bor i Oslo i en blokk uten veranda 😅🙈 så jeg har ikke noe mulighet til å lagre noe ute... men gode tips da! 😊

ts

Det er mange som gir bort kjøleskap på finn i Oslo :) 

Ellers så skal frukt oppbevares i romtemperatur. Tommelfingerregel er; oppbevar matvarer som butikken gjør

Anonymkode: 45a72...1f6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å oppbevare epler et stykke unna annen frukt, da de får alt til å modnes raskere! Ellers er det lurt å vite hvis man har avokado eller mango som man venter på at skal bli spiseklar 😊

Anonymkode: dc72e...93b

Har faktisk aldri tenkt på å ha epler ved siden av noe jeg vil skal modnes tidligere! Smart 😄

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All frukten/grønnsakene  du nevner ligger jo i romtemperatur i butikkene, så da kan de gjøre det på benken din også 😊

Anonymkode: b0303...ffc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som gir bort kjøleskap på finn i Oslo :) 

Ellers så skal frukt oppbevares i romtemperatur. Tommelfingerregel er; oppbevar matvarer som butikken gjør

Anonymkode: 45a72...1f6

Ja er sant det, men orker ikke styret da jeg bor i 5 etasje uten heis 😅 Kjøper meg heller et helt nytt om 2 uker, med noen folk som bærer det helt inn! 🙈

Har aldri tenkt over hvordan butikken oppbevarer det! Takk! 😄

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

All frukten/grønnsakene  du nevner ligger jo i romtemperatur i butikkene, så da kan de gjøre det på benken din også 😊

Er faktisk noe jeg aldri har tenkt over før, tror jeg har oppbevart det feil i hele mitt liv 😅🙈

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En generell grei tommelfinger regel å følge, er all mat som i butikken står i romtemperatur, kan også hjemme oppbevares i romtemperatur. Agurk står blant annet ikke i kjøledisken. Det gjør vel ikke noen av tingene du skriver.

Anonymkode: 6f461...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja er sant det, men orker ikke styret da jeg bor i 5 etasje uten heis 😅 Kjøper meg heller et helt nytt om 2 uker, med noen folk som bærer det helt inn! 🙈

ts

Du kan få kjøpt kjølebag billig, til en hundrelapp cirka. Har du mulighet til å henge den utenfor vinduet? Tenker mot nattefrost som sannsynligvis kommer til helga, men tror også du kan få tak i kjøle-elementer (bytte inn) på bensinstasjoner. Har du elementer kan du oppbevare restemat. Det kan du uten elementer også hvis det ikke blir for varmt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 16.11.2020 den 15.25, AnonymBruker skrev:

Det er sant, og jeg oppbevarer det meste av frukt på kjøkkenbenken. Er sikkert også fordi jeg syns det smaker best når det ikke er kaldt, og det holder i hvert fall en uke, om ikke lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2020 den 15.26, AnonymBruker skrev:

ts

Du kan jo kjøpe kjøleskapet for levering nå med en gang, og betale det via Klarna faktura om to uker når du får penger? Det er ingen gebyr eller renter på det, om man gjør opp alt om to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...