Gå til innhold

Wisc testing av barn. Hva er dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva wisc er for noe? Hvordan gjøres det og hva vil de teste for?

Anonymkode: 604c8...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

IQ test for barn. Husker jeg tok den, den var helt grei og relativt enkel. Sette tegneseriebilder i riktig rekkefølge, plassere sirkler/firkanter på riktig sted, si så mange tall du klarer innenfor et gitt tidspunkt osv. De tar tiden og vurderer resultatet for å se hvilket nivå man ligger på.

Anonymkode: 3237d...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WISC tester barnets kognitive fungering. Brukes blant annet for å undersøke om barnet har noen lærevansker. Lav skår generelt på alle testene = generelle lærevansker og lavt evnenivå, ujevn skåre / lav på noen tester kan tilsi spesifikke vansker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis noen med konsentrasjonsvansker tar wisc vil de vurderes som evneveike siden de bruker lengre tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis noen med konsentrasjonsvansker tar wisc vil de vurderes som evneveike siden de bruker lengre tid?

Nei. Man er ikke evneveik pga læringsproblematikk. Det vet alle i dag.

Da vil man tenke at man bør utrede først adhd og add, eller umodenhet til barnet. Det må ikke ha en grunn. 

Mitt barn har dysleksi, og wisc var en start på utredningen til å sette diagnsoen. 

Anonymkode: 2ef39...961

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Man er ikke evneveik pga læringsproblematikk. Det vet alle i dag.

Da vil man tenke at man bør utrede først adhd og add, eller umodenhet til barnet. Det må ikke ha en grunn. 

Mitt barn har dysleksi, og wisc var en start på utredningen til å sette diagnsoen. 

Jeg mener ikke at man er evneveik pga læringsproblematikk. Er bare livredd for å bli tatt for å være evneveik hvis jeg ikke får til oppgavene på tiden eller at konsentrasjonen ødelegger selv om det er oppgaver jeg ville forstått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wisc kartlegger også gode evner, den brukes også for å finne de evnerikt barna, og ofte se på sprik (moden/høy score på visse ting, lavere på andre). Har man konsentrasjonsvansker vil det fanges opp, ikke gi utslag på andre kognitive parametre (som språkforståelse).

Anonymkode: a5e84...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke at man er evneveik pga læringsproblematikk. Er bare livredd for å bli tatt for å være evneveik hvis jeg ikke får til oppgavene på tiden eller at konsentrasjonen ødelegger selv om det er oppgaver jeg ville forstått

Med en adhd vil man klassisk skåre lavt på visse deltester, og normalt/høyt på andre. Da vil varselsbjellene his den som tester ringe, og man vil utrede med andre tester for å se om det kan være oppmerksomhets og konsentrasjonsvansker. 

Anonymkode: e8504...fc0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det bør du ikke tenke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WISC er en slags IQ-test ja. Eller en evnetest. Er det du som skal ta den? 

Testen består av flere deltester som måler ulike ting. Oppgavene er f.eks å se etter mønster, si tallrekker, løse matriser, osv. Det kommer ut som en iq, men det er egentlig ikke det man er interessert i å finne ut (som regel). Testen avdekker godt dine sterke og svake sider. Hvis du har oppmerksomhet og konsentrasjonsvansker er det "typiske" ting som slår ut og den som administrerer testen ser dette godt. 

Du skal bare slappe helt av! Gjør ditt beste, men ikke bli stressa. Følg instruksjonene du får og ikke vær bekymret. Du kan be om å få snakke om resultatet etterpå. Ettersom jeg regler med du er i ungdomsskolealder siden det er snakk om WISC og du sitter på dette forumet, så vil antageligvis de som gjennomfører testen forklare deg litt om resultatet ditt. 

Det skal også være en grunn til at du tar denne testen og det forklarer deg også litt om hva de ser etter. Er det hos PPT? Er det pga konsentrasjonsvansker? For da kan du være 100% sikker på at det er ikke slik at de vil sjekke IQ-en din fordi de tror du er "evneveik", men egentlig mer om hvordan du gjennomfører testen. Er det vanskelig for deg å sitte i ro, mister du fokus, er du urolig, trenger du tid på oppgavene, osv. Testen vil fange opp at du trenger tid på oppgaver (noe som er helt vanlig ved f.eks ADHD), men det betyr ikke testen setter en lavere iq pga det. WISC forteller veldig mye om hva du ikke er så god på og trenger støtte til, men den forteller også mye om hva du er god på! 

Dessuten er det en ganske standar kartlegging som gjøres på de fleste som er innom f.eks PPT eller BUP. Noe veldig mange går gjennom og ikke noe du skal gjøre fordi noen tenker at du har læringsvansker. Fortell den som skal ta testen at du er nervøs, så vil jeg tro du blir beroliget. Det er ikke en skummel situasjon. Barn helt ned til 6 år tar denne testen, så det skal nok gå bra for deg (svarene og oppgavene settes naturligvis mot den alderen du er på så du scores ikke mot en 6-åring altså). 

Lykke til! 

Anonymkode: a145c...477

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du, jeg skjønner hva du stresser med. Jeg tok voksenversjonen i fjor, blant annet pga mistanke om ADHD. Jeg stresset som en gal, fordi jeg opplevde det som en prøve og la et press på meg selv om at det var viktig å svare rett.

Det jeg gjorde, var å ta en grundig prat med meg selv, og kom frem til at nei, det er ikke en prøve. Det er en medisinsk undersøkelse på linje med røntgen, lytting på hjerterytme etc. Den sier ikke noe om hvem jeg er, den sier kun noe om hvordan én kroppsdel fungerer. 

Denne undersøkelsen kommer til å fortelle noe om deg, hva du er god på, hva du ikke er fullt så god på, og også noe om hvordan konsentrasjon påvirker hvordan du løser oppgavene - det er vanlig å ha flere feil mot slutten av en økt enn i begynnelsen f.eks, og dette kan påvirkes av f.eks ADHD. 

Lykke til! 

Anonymkode: 99d72...8c3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...