Gå til innhold

Er det ikke litt høl i huet å måtte stå i kø inn til korona-test?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selvsagt skal man holde avstand til hverandre i køen, men likevel? Føles nesten som en større risiko å dra dit for å ta testen enn å bare bli hjemme. Og sånn burde det jo ikke være, hvis de ønsker at flest mulig skal teste seg..

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man sitter vel i bilen på de fleste teststasjonene?

• Liker 2
Skrevet

Vi satt i bilen under hele prosessen. Testen ble tatt gjennom bilvinduet også kjørte vi videre. Var ikke nær noen andre mennesker i køen.

Skrevet

Sånn var det her også før, men nå har de flyttet til nye lokaler. Og der må man ut av bilen og stå i kø for testing. Helt dust, og gjør faktisk at jeg kvier meg for å dra. Føler det blir litt feil å måtte stå helt ubeskyttet i kø, og potensielt få en corona-smittet person som hoster meg i nakken, mens de som jobber der står i fullt smittevernutstyr. Kan ikke skjønne at det er forsvarlig, sånn smittevernmessig sett..

• Liker 1
Skrevet

Ikke alle har bil. Her i Bergen er det i alle fall 2-3 steder man kan teste seg når man er gående, og da står man med en til to meters avstand. Går fint det. 

• Liker 1
Skrevet

Her står man utendørs med god avstand. Det må være greit det. 

Skrevet

Jeg har tenkt på det samme.

Det finnes riktignok noe forskning på influensavirus som viser at man må få en god del inn i seg for å bli syk. Og det er vel med utgangspunkt i slike erfaringer at legene tenker at man må ha hatt nærkontakt med en koronasmittet i femten minutter for at det skal være verdt bryet å iverksette smittesporing, og at teststasjoner med venterom innendørs vurderes som forsvarlige. Men det er jo ikke sikkert at koronaviruset og influensavirus krever den samme mengden virus for å bli smittet.

Jeg tenker at det i beste fall handler om statistikk: Jo større eksponering, jo større sannsynlighet for å bli smittet. Uten bil ville i alle fall jeg ha foretrukket å bli testet utendørs på en teststasjon av typen "pølsebu".

Skrevet

Så lenge man står ute og holder god avstand (mer enn 2 m) er det nesten ikke mulig å bli smittet. Dessuten har mange på seg munnbind i tillegg.

• Liker 1
Skrevet

Og dette med å gå inn på samme rom, etter 30 andre har testet seg og hostet i rommet 

• Liker 2
  • Opprett ny...