AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #1 Skrevet 16. november 2020 Har såvidt begynt å titte på det. Er i uke 16. Si meg, når jeg får barn i mai, så har jeg forstått at jeg får en god porsjon tid med fødselspermisjon. Hvor lenge? Så kan jo ikke ungen gå i barnehage før 1 år. Da må jeg være hjemme. Hva slags lønn får man da? Jeg forstår ikke dette. Kan man være hjemme det året med inntekt ? Far ønsker ikke bruke noe permisjonsrettigheter. Anonymkode: e4cee...82a
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #2 Skrevet 16. november 2020 Hjelpe meg, du må lese litt på egenhånd.. Google foreldrepenger og permisjon, så får du opp regelverket.. Anonymkode: 144da...bed 18
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #3 Skrevet 16. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har såvidt begynt å titte på det. Er i uke 16. Si meg, når jeg får barn i mai, så har jeg forstått at jeg får en god porsjon tid med fødselspermisjon. Hvor lenge? Så kan jo ikke ungen gå i barnehage før 1 år. Da må jeg være hjemme. Hva slags lønn får man da? Jeg forstår ikke dette. Kan man være hjemme det året med inntekt ? Far ønsker ikke bruke noe permisjonsrettigheter. Anonymkode: e4cee...82a Man får 49 uker med 100% lønn eller 59 uker med 80% lønn. Ferie kommer i tillegg. Permisjonen er tredelt; mors del, fars del og en del man kan dele fritt seg imellom. Hvis far ikke vil bruke sine rettigheter er hovedregelen at dere mister de. I noen tilfeller kan mor overta fars del, men det er det ganske strenge krav til. Det er masse informasjon her: https://familie.nav.no. Nav Foreldrepenger på Facebook er også informativ. Anonymkode: 923d4...365 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #4 Skrevet 16. november 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man får 49 uker med 100% lønn eller 59 uker med 80% lønn. Ferie kommer i tillegg. Permisjonen er tredelt; mors del, fars del og en del man kan dele fritt seg imellom. Hvis far ikke vil bruke sine rettigheter er hovedregelen at dere mister de. I noen tilfeller kan mor overta fars del, men det er det ganske strenge krav til. Det er masse informasjon her: https://familie.nav.no. Nav Foreldrepenger på Facebook er også informativ. Anonymkode: 923d4...365 Aha, tusen takk 😃 det var skikkelig snilt av deg. Anonymkode: e4cee...82a
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #5 Skrevet 16. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hjelpe meg, du må lese litt på egenhånd.. Google foreldrepenger og permisjon, så får du opp regelverket.. Anonymkode: 144da...bed Lol jada, sorry. Var en snill sjel som svarte veldig bra under her da. Anonymkode: e4cee...82a
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #6 Skrevet 16. november 2020 Du har mye å sette deg inn i. Du vil ikke få barnehageplass før august, ergo må du være hjemme i ett år og 3 måneder. Iom at far ikke vil ta ut noe, mister dere over 3 måneder permisjon. Du får betalt for 31 uker, ergo må du belage deg på å gå hjemme uten lønn i ganske lang tid. Håper økonomien er på plass. Anonymkode: f690e...548 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #7 Skrevet 16. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du har mye å sette deg inn i. Du vil ikke få barnehageplass før august, ergo må du være hjemme i ett år og 3 måneder. Iom at far ikke vil ta ut noe, mister dere over 3 måneder permisjon. Du får betalt for 31 uker, ergo må du belage deg på å gå hjemme uten lønn i ganske lang tid. Håper økonomien er på plass. Anonymkode: f690e...548 Dette stemmer ikke nødvendigvis. Vårt barn begynte i januar. Da var han 11 mnd gammel Anonymkode: b55ac...9df 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #8 Skrevet 16. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke nødvendigvis. Vårt barn begynte i januar. Da var han 11 mnd gammel Anonymkode: b55ac...9df Så du tenker ungen skal begynne når han er 8 måneder. Ingen barnehager har opptak i mai. Det er dessuten helt hinsides å putte en på 11 måneder i barnehage, men det er en annen diskusjon. Anonymkode: f690e...548 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #9 Skrevet 16. november 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Aha, tusen takk 😃 det var skikkelig snilt av deg. Anonymkode: e4cee...82a Bare hyggelig! Dette er forresten hvis dere får ett barn. Det er annerledes med flerlinger, men de fleste får jo bare en om gangen. Det ligger en fin kalkulator på nav sine sider hvor du kan se på hvordan dere kan fordele permisjonen. Anonymkode: 923d4...365
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #10 Skrevet 16. november 2020 Hvis far ikke ønsker å bruke permisjonsrettigheter så mister dere 15 uker med lønn og du må gå hjemme i ulønnet permisjon den tiden far ikke ønsker å være hjemme. Håper dere har god økonomi når dere kan frasi dere så mye betalt permisjon. Vi fikk barn i tidlig juni og har det sånn her: Juni - November -> mammapermisjon November -> Desember 5 uker ferie, bruke feriepengene fra sommeren Desember -> Mars - mammapermisjon mars - juli -> pappapermisjon juli - august - 4 uker ferie mor august -> 4 uker ferie far med påvenning til barnehage september -> begge tilbake i full jobb. Dette er med 80% altså 59 uker. Anonymkode: 21f2e...624
Sunshineyellow Skrevet 16. november 2020 #11 Skrevet 16. november 2020 De minste begynner da de er 8 mnd.. ikke at jeg vil anbefale det! Hva er grunnen til at far ikke ønsker å bruke permisjonen sin? Hjelper han til økonomisk så du kan ta ulønnet? Jobber du dagtid eller turnus? Om du jobber turnus kan du jobbe kveld og helger (Men vil far være med barnet?) 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #12 Skrevet 16. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du tenker ungen skal begynne når han er 8 måneder. Ingen barnehager har opptak i mai. Det er dessuten helt hinsides å putte en på 11 måneder i barnehage, men det er en annen diskusjon. Anonymkode: f690e...548 Jo, en barnehage kan fint ha opptak i mai og hele resten av året, det kommer helt an på kapasitet. Det sagt så er det tidligste jeg har hørt noen barnehager ta inn er 9 mnd. Anonymkode: 403b5...71d
Jif Skrevet 16. november 2020 #13 Skrevet 16. november 2020 Far vil heller sende ungen tidlig i barnehage eller la deg gå ulønnet hjemme enn å ta ut permisjonen sin? 5
Flamme Skrevet 16. november 2020 #14 Skrevet 16. november 2020 (endret) 49 minutter siden, Jif skrev: Far vil heller sende ungen tidlig i barnehage eller la deg gå ulønnet hjemme enn å ta ut permisjonen sin? Ja, men det vet vi ikke grunnen til og vi skal la være å dømme. Godt mulig far og mor her ikke vet at man mister permisjonen om den ikke blir tatt ut. Kanskje har far ekstremt god lønn eller driver eget firma osv osv. Kan være mange grunner til at han ikke ønsker å ta ut pappaperm. Derfor er løsningen med tvunget pappaperm helt idiotisk. Alle de 59 ukene burde kunne fordeles slik familien ønsker det. Endret 16. november 2020 av Flamme 1
Jif Skrevet 16. november 2020 #15 Skrevet 16. november 2020 42 minutter siden, Flamme skrev: Ja, men det vet vi ikke grunnen til og vi skal la være å dømme. Godt mulig far og mor her ikke vet at man mister permisjonen om den ikke blir tatt ut. Kanskje har far ekstremt god lønn eller driver eget firma osv osv. Kan være mange grunner til at han ikke ønsker å ta ut pappaperm. Derfor er løsningen med tvunget pappaperm helt idiotisk. Alle de 59 ukene burde kunne fordeles slik familien ønsker det. Han kan jo ta ut gradert permisjon hvis jobben er så viktig. 3
Flamme Skrevet 16. november 2020 #16 Skrevet 16. november 2020 Akkurat nå, Jif skrev: Han kan jo ta ut gradert permisjon hvis jobben er så viktig. Det kan han, men siden vi ikke vet grunnen til at han ikke vil ha pappapermisjon så er det bare gjetting å foreslå løsninger.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #17 Skrevet 16. november 2020 Det er jo bare tåpelig av far å ikke bruke permisjon så lenge dere taper penger på det... Anonymkode: 469d1...6cc 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå