Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Hadde/ har alle dere gravide et fysisk helsekort dere bærer rundt på alle helsetimer? 

Jeg mener så gammeldags og tungvint. Ligger det ikke digitalt? 

Jeg har tatt første kontroll for over en uke siden. Spurte lege om hun kunne sende kortet i posten. Hun svarte bare: du kan komme til meg så kan vi fylle det ut sammen.

Jeg synes det er høyst unødvendig å ta fri fra jobb som lærer , spesielt nå i coronatiden, for å sitte der og "fylle" ut sammen.

Kan man ikke få det i posten?

Jeg skal nemlig ta videre oppfølging hos jordmor. 

Så, egne erfaringer?? 

Anonymkode: 59691...3e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser stor fordel med å ha det fysisk og digitalt. Når jeg var på svangerskapskontroll så måtte skjemaene fylles inn for hånd siden alle deres systemer var nede den dagen. Det er i tilfelle slike ting skjer, i tillegg til å ha en kopi av det.

Anonymkode: dc219...26b

• Liker 1
Skrevet

Nei, du får ikke kortet digitalt, du må ha det med deg i fysisk papirform. Og ja, det er helt idiotisk.. 

Jordmor, sykehus, og fastlege har ikke systemer som snakker sammen... Utrolig, men sant. 

Du har forøvrig rett på fri med lønn i forbindelse med alt av svangerskapskontroller. Helsekortet fyller man ut på svangerskapskontroll, så da har du altså rett på fri til å gjøre det. 

Jordmor kan fylle ut helsekort om du vil ta kontrollene der. 

Anonymkode: d99c4...fcc

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, du får ikke kortet digitalt, du må ha det med deg i fysisk papirform. Og ja, det er helt idiotisk.. 

Jordmor, sykehus, og fastlege har ikke systemer som snakker sammen... Utrolig, men sant. 

Du har forøvrig rett på fri med lønn i forbindelse med alt av svangerskapskontroller. Helsekortet fyller man ut på svangerskapskontroll, så da har du altså rett på fri til å gjøre det. 

Jordmor kan fylle ut helsekort om du vil ta kontrollene der. 

Anonymkode: d99c4...fcc

Jeg har jo nå i neste omgang ultralyd om ca 2 uker.

Deretter skal jeg ikke til time før i januar, hos jordmor. Det blir 2 svangerskapskontroll. Da er jeg 23 el 24 uker på vei.

Er det slik at jordmor kan finne info fra legens blodprøver et sted? Eller må hun ringe legen?

Er det også slik at hvis jeg ikke drar til legen og fyller ut skjemaet sammen, så ser ikke legen på blodprøvene og gir beskjed om noe mangler? Glemmer hun meg bort? Vil jo helst ta vitaminer f.eks om jeg har mangler. Eller at urinveisinfeksjon oppdages osv.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser stor fordel med å ha det fysisk og digitalt. Når jeg var på svangerskapskontroll så måtte skjemaene fylles inn for hånd siden alle deres systemer var nede den dagen. Det er i tilfelle slike ting skjer, i tillegg til å ha en kopi av det.

Anonymkode: dc219...26b

Men kortet må da kunne fylles ut uten meg tilstede og sendes i posten? Vi har bemanningsmangel på skolene om dagen. Er en borte blir det helvete for alle andre 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kortet må da kunne fylles ut uten meg tilstede og sendes i posten? Vi har bemanningsmangel på skolene om dagen. Er en borte blir det helvete for alle andre 

Be om time utenfor undervisningstid eller om du har «hulltimer» hvor det kan legges (avhengig av reisevei, selvsagt). Jeg hadde første time midt på dagen, etter det har vi avtalt så det passer min hverdag. Det gjelder hos både lege og jordmor.

Du kan jo høre om dere kan ta det over telefon, og at du kan stikke innom og hente det. Det er opplysninger om din helse på kortet, det er sikkert derfor de ikke vil sende det. 

Og ja, du må ta det med på konsultasjoner. Jeg anbefaler å skaffe en mappe hvor du samler papirer. Min jordmor har kopi av helsekortet hos seg i tilfelle jeg glemmer eller mister det, og hvor hun oppdaterer underveis hvis hun får opplysninger mellom timene (blodprøver og glukosebelastning, for eksempel). På timene ajourføres det slik at de er like. 

Det er tungvint at det ikke er digitalt, men det er ikke noe stort problem. 

Anonymkode: 65789...efd

Skrevet

Du må selvfølgelig være der og fylle det ut? Det er masse spm om deg som lege/jordmor må få vite i samtale, ikke bare prøveresultat. Etterhvert blir også andre papirer, som det du får fra UL, vedlagt dette i tillegg.

Kortet skal også være med deg overalt slik at dersom det skjer noe så har akutt-helsepersonell all info om deg og graviditeten. (Feks bilulykke). 

Skrevet
2 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Du må selvfølgelig være der og fylle det ut? Det er masse spm om deg som lege/jordmor må få vite i samtale, ikke bare prøveresultat. Etterhvert blir også andre papirer, som det du får fra UL, vedlagt dette i tillegg.

Kortet skal også være med deg overalt slik at dersom det skjer noe så har akutt-helsepersonell all info om deg og graviditeten. (Feks bilulykke). 

Jeg har vært hos legen. Vi fylte ut all basic info om meg , partner osv. Så gjenstår blodprøver. Jeg trodde legen måtte tolke dem og ikke trenger min hjelp? Jeg synes det virker helt overflødig å sitte der og se på at hun krysser av. Men de orker kanskje ikke å sende dem i post.

Nei jeg får bare dra da. Hvor lang tid etter prøvene ble tatt var du tilbake for å få svarene? 

Skrevet

Du skal også ha med deg papirene fra blodprøvene. Det er vel rett og slett den enkleste måten å ha det som trengs på et sted. Hvor mange forskjellige folk skal kunne ha tilgang. Lege/jordmor/sykehus/legevakt/ambulanse. Kan anbefale deg å ta bilde av helsekortet så har du det alltid med selv om du ikke har det alltid med. Men i utgangspunktet så skal du egentlig ha det med overalt, i tilfelle noe svar

Anonymkode: 34129...e35

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært hos legen. Vi fylte ut all basic info om meg , partner osv. Så gjenstår blodprøver. Jeg trodde legen måtte tolke dem og ikke trenger min hjelp? Jeg synes det virker helt overflødig å sitte der og se på at hun krysser av. Men de orker kanskje ikke å sende dem i post.

Nei jeg får bare dra da. Hvor lang tid etter prøvene ble tatt var du tilbake for å få svarene? 

Så merkelig. Du skulle fått kortet ved første kontroll. 

Jeg fikk prøvene på eget ark. Hentet det på legekontoret, ingen time nødvendig om alt er ok

Skrevet

Merkelig hele greia , men det er politikerene/helsedirektoratet som må innføre det, men ser ut som det jobbes med.

merkelig at det er så vanskelig  min lege har jo fint kunne hentet ut info om meg på helsenorge.no

Anonymkode: ef5ab...bfb

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal også ha med deg papirene fra blodprøvene. Det er vel rett og slett den enkleste måten å ha det som trengs på et sted. Hvor mange forskjellige folk skal kunne ha tilgang. Lege/jordmor/sykehus/legevakt/ambulanse. Kan anbefale deg å ta bilde av helsekortet så har du det alltid med selv om du ikke har det alltid med. Men i utgangspunktet så skal du egentlig ha det med overalt, i tilfelle noe svar

Anonymkode: 34129...e35

Hvor får jeg papirene fra blodprøver? Kontaktet legekontoret via helse Norge, "still et praktisk spm". Ba om blodprøvesvar. Plutselig kom legen med svar om at vi to skulle fylle ut kortet sammen. Har ikke alle pasienter rett til full innsyn i blodprøver ? 

Skrevet

Jeg booket den neste svangerskapsoppfølgingen under forrige time, så regner med at vi går gjennom det da? Legen tar vel kontakt dersom noe er veldig galt med verdiene

Anonymkode: 94924...1f7

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg booket den neste svangerskapsoppfølgingen under forrige time, så regner med at vi går gjennom det da? Legen tar vel kontakt dersom noe er veldig galt med verdiene

Hvor lenge etter ca er den timen? 1 uke, to uker? Må bare vite når jeg skal bestille 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvor lenge etter ca er den timen? 1 uke, to uker? Må bare vite når jeg skal bestille 

Jeg hadde første time i uke 7, den neste timen var i uke 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...