AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #1 Skrevet 16. november 2020 Hei 😊 trenger å lufte ut litt, og gjerne få noen råd fra andre som har erfaring. Jeg ble mor for første gang for fem uker siden. Gutten min er avhengig av kroppskontakt for å kunne sove. I armene mine om dagen, og tett inntil meg om natten. Koselig, men veldig slitsomt. Får ikke tatt meg en dusj eller gjort noe som helst uten at han gråter. Dessverre gråter han selv om far holder han, og våkner hvis jeg legger sovende baby i fars armer. Dermed blir jeg sittende låst med baby. Skjønner ikke hvordan folk greier å få flere tette barn. HVORDAN får dere det til?! Jeg er så sliten!! Må ligge helt stille i samme (vonde) stilling de timene han sover om natta, og må ha ham under min dyne selv om det ikke er anbefalt. Ellers får vi absolutt null søvn. Dette gjør jo at jeg er konstant på vakt, og sover i svært korte intervaller. Skulle så gjerne hatt han over i sin egen seng, men det virker umulig. Far er mye borte, og tar ingen initiativ til å ta seg av baby når han er hjemme. Kun hvis jeg ber han så stiller han opp. Dette bunner i at han føler seg hjelpeløs med gråtende baby. Noe jeg faktisk kan forstå. Baby roer seg kun ved pupp når han først er igang med gråt. Går dette over? Kan vi gjøre noe for å venne han til/bli trygg på far? Anonymkode: f1059...cd9
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #2 Skrevet 16. november 2020 Gå over til mme og la far ta mer av jobben. Her delte vi 50/50 fra han kom ut av magen, anbefales. Anonymkode: d2851...f5e 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #3 Skrevet 16. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gå over til mme og la far ta mer av jobben. Her delte vi 50/50 fra han kom ut av magen, anbefales. Anonymkode: d2851...f5e Jeg ønsker ikke å gi erstatning, så lenge jeg kan amme. Har vurdert å pumpe, og vurderer det fortsatt... 🤔 Anonymkode: f1059...cd9 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #4 Skrevet 16. november 2020 Her må dere nok bare tåle litt gråt. Babyen skal aldri ligge alene, og ikke få trøst, når den er under 10 uker. Men det går helt fint å gråte, så lenge den får trøst - selv om den ikke slutter å gråte. Her må du tvinge mannen til å være mer på. Jeg ville også latt helt være med samsoving under samme dyne! Både fordi det er farlig, men også fordi du trenger søvn. Får du ikke sove, er det ikke en god løsning, samme hvor godt babyen sover. Jeg fikk heller ikke sove ved samsoving, så vi måtte bare stå i det og lære babyen å sove i egen seng. Ja, det ble mange netter med veldig lite søvn, til babyen var vant med det, med stryking og trøsting, og holding i hånden, men mye heller det enn en mor på felgen. Anonymkode: 3e616...205 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #5 Skrevet 16. november 2020 Få inn flaska. Enten så fullammer du og står i det og slutter å syte og klage. Eller så får du inn litt flaske, jo før jo heller, og får avlastning. Anonymkode: 0b639...863 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #6 Skrevet 16. november 2020 Og hvis du vurdere pumpe, så gjør det nå. Venter du for lenge blir det bare verre, mest sannsynlig. Anonymkode: 0b639...863
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #7 Skrevet 16. november 2020 Smokk, har dere prøvd? Pappaen ut og trille mens du sover? Anonymkode: 6bf88...b47 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #8 Skrevet 16. november 2020 Sånn var det på natta i 10 måneder her 😅 Var først da jeg fikk ham over i egen seng. Her var pappa fraværende, så jeg hadde ikke muligheten til avlastning. Men ville absolutt pumpet og fått barnet til å ta flaske av og til. Det er ikke noe å vurdere, det er bare å prøve. Hvis du har mulighet til avlastning bør du absolutt benytte deg av det! Jeg unner ingen å gå rundt som jeg gjorde, fullstendig zombie og kraftig fødselsdepresjon etter null søvn og null avlastning i omtrent ett år. Da begynte min heldigvis å sove natta gjennom og jeg kunne bli menneske igjen 😛 Anonymkode: 4b570...6ca 2
spegel Skrevet 16. november 2020 #9 Skrevet 16. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sånn var det på natta i 10 måneder her 😅 Var først da jeg fikk ham over i egen seng. Her var pappa fraværende, så jeg hadde ikke muligheten til avlastning. Men ville absolutt pumpet og fått barnet til å ta flaske av og til. Det er ikke noe å vurdere, det er bare å prøve. Hvis du har mulighet til avlastning bør du absolutt benytte deg av det! Jeg unner ingen å gå rundt som jeg gjorde, fullstendig zombie og kraftig fødselsdepresjon etter null søvn og null avlastning i omtrent ett år. Da begynte min heldigvis å sove natta gjennom og jeg kunne bli menneske igjen 😛 Anonymkode: 4b570...6ca Takk for svar. Hjelper litt å lese om andre som har sånne babyer! 😅 Må gjerne investere i utstyr til pumping ja, så kan jeg iallefall komme meg ut innimellom. Er likevel redd for at far ikke kommer til å være "god nok", og flaskemating løser nok ikke nærhetsbehovet på natt heller. Smokk tar han absolutt ikke dessverre.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #10 Skrevet 16. november 2020 Trille tur i vogna hjelper Anonymkode: 0004e...dfc
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #11 Skrevet 16. november 2020 De første 3 mnd ville min kun ligge å sove på meg. Og det gikk ikke i senga, så hver kveld rigget jeg meg til i sofa, bygget opp med puter, puter under albu, han i armkrok/ bryst på den siden det ikke gikk an for ham å falle ned. Han sovnet momentant og jeg sov faktisk og da. Plutselig etter 3 mnd godtok han å sove i bednest i sofa. Etter et par mnd til fikk jeg ham i bednest i sprinkelseng og så bare rett i sprinkelseng, gjort mindre av noe rundt kantene. Prøv litt forskjellig, lykke til, husk: this too shall pass .. Anonymkode: 5d7f6...bf8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #12 Skrevet 16. november 2020 6 minutter siden, spegel skrev: Takk for svar. Hjelper litt å lese om andre som har sånne babyer! 😅 Må gjerne investere i utstyr til pumping ja, så kan jeg iallefall komme meg ut innimellom. Er likevel redd for at far ikke kommer til å være "god nok", og flaskemating løser nok ikke nærhetsbehovet på natt heller. Smokk tar han absolutt ikke dessverre. Smokk ville ikke min ha heller. Jeg prøvde desperat så lenge, men ga til slutt opp. Og så fant jeg ut at i stedet for å prøve tusen ting så måtte jeg bare akseptere tingenes tilstand. Jeg brukte så mye energi på å endre på ting som ikke gikk, som gjorde meg enda mer sliten. Men pumping kan i hvert fall gi deg litt "fri" på dagtid for å hente deg inn. Jeg må bare trøste og si at det går over. Jeg trodde aldri livet skulle endre seg da jeg sto midt oppi det der, og var så fortvilt og rådløs. Nå er gutten min 20 måneder og han sover på natta, på lørdagsmorgenene sitter vi i sofaen og ser Disney-filmer, vi baker (spiser deig), er mye ute på tur og på lekeplasser, bygger Duplo, osv. Livet er så mye bedre! Ja, nye utfordringer er det, men aldri i livet om de er så tøffe som det første året. Lykke til videre ❤️ Anonymkode: 4b570...6ca
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #13 Skrevet 16. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De første 3 mnd ville min kun ligge å sove på meg. Og det gikk ikke i senga, så hver kveld rigget jeg meg til i sofa, bygget opp med puter, puter under albu, han i armkrok/ bryst på den siden det ikke gikk an for ham å falle ned. Han sovnet momentant og jeg sov faktisk og da. Plutselig etter 3 mnd godtok han å sove i bednest i sofa. Etter et par mnd til fikk jeg ham i bednest i sprinkelseng og så bare rett i sprinkelseng, gjort mindre av noe rundt kantene. Prøv litt forskjellig, lykke til, husk: this too shall pass .. Anonymkode: 5d7f6...bf8 Obs: dette er veldig farlig! Man skal aldri sove på sofaen med spebarn. Det er vist at det er direkte livsfarlig. Faren for at babyen kommer i klem mellom deg og sofaryggen er der, samme hvor forsikrig du er. Puter og dilldall flytter på seg når du beveger på deg om natten. Man skal derfor aldri sove med en baby på sofaen! Anonymkode: 3e616...205 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #14 Skrevet 16. november 2020 Sånn var min og. Han skal fortsatt samsove, og nå er han ett år. Noen babyer er bare sånn, min nektet også smokk og alle flasker. Det er beintøft. Hvis det er noen trøst, så blir man vandt til det på en måte Det er heller ikke lenge til baby godtar litt mer gulvtid og utforskning! Hold ut ❤️ Anonymkode: ff563...cea
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #15 Skrevet 16. november 2020 Jeg hadde en helt lik baby. Vi introduserte veldig strikte kveldsrutiner da han var fire mnd. Fra fem mnd sov han i egen seng, da han var seks måneder flyttet han inn på eget rom og vi sluttet med nattamming. Tok smokk da han var åtte mnd. Brukte sove-Karins hysjmetode fra han var fire. Var mye arbeid og en del slitsomme netter, men så verdt det. Ellers er det veldig bra at du vil amme så langt det går. Jeg ga heller aldri erstatning. Uansett er dette bare en fase, og alt blir bedre! ❤️ Anonymkode: 9cd2f...e24
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #16 Skrevet 16. november 2020 Kjenner meg godt igjen ja! Det ekstreme nærhetsbehovet går over, fra rundt 12 uker så klarte jeg å legge over i egen seng om natta og noen uker senere kunne hun sove der på dagblundene sine også, men det måtte jeg jobbe litt med rett og slett. Du får prøve deg litt frem men jeg fant ut at når hun ble helt slapp (altså du kunne løfte armen og den bare datt ned når du slapp taket) så sov hun tungt nok til å legges ned/oppå noen andre. Og flaske er helt gull avlastning om du får det til, min nekta det også frem til ca 7 mnd faktisk. Men det viktigste er uansett å huske på at det helt garantert går over. Det blir lettere og lettere, de første 12 ukene er dødsslitsomme. Så er de neste 3 månedene bare megaslitsomme. Så er det bare litt slitsomt. Alt går over, men det er ikke alltid i en sånn fin lineær kurve. Litt frem og litt tilbake hele veien. Anonymkode: b4d81...cb6
Iia Skrevet 16. november 2020 #17 Skrevet 16. november 2020 La ham få kontakt, dette går seg til. Han trenger deg nå. Kjøp bæresjal som du kan knytte rundt kroppen din, der gutten din er tett på deg. Da blir det ikke tungt og ubehagelig lengre. Han kan ligge og kose seg der og sjalet støtter kroppen hans godt. Det tar ikke lang tid før han har fått mettet behovet sitt litt for kroppskontakten med deg. Denne tiden er en investering i barnets trygghet. La ham sove under dynen din, du. Og lykke til. Klem
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #18 Skrevet 16. november 2020 Baby Nr 4 her - men helt lik - klistremerke baby på mama og mye uro hos faren. Dette er slitsomt men det går over. Vi bærer mye, også prøve jeg å dusje/ gå på do fort mens faren har barnet - noen ganger går det uten skriking. Men sjelden uten. Men barnet er ikke alene og sammen med en trygg voksen, den sulter ikke, og det hjelper å meg å tenke det pluss at den kan jo bare vise misnøye med skriking og akkurat nå ønsker den bare o bo opp på deg. Lukten din, hjertelyden... Tryggeste sted i verden. Anonymkode: c1a69...e33
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #19 Skrevet 16. november 2020 Selv om du ikke tror det, så BLIR det bedre. Hadde det helt lignende som deg. Hos oss følte jeg det løsnet rundt uke 10-12 hvor baby likte vogn bedre og godtok mer å ligge litt for seg selv og ikke klistret til meg hele tiden. Ved 3 mnd begynte jeg også å trene på at hun lå alene i sengen første del av natten. Var helt nydelig å bare kunne få legge seg alene i sengen i hvilken stilling jeg ville om så det bare var for et par timer før det ble samsoving resten av natten. Syns de første 10-12 ukene med baby var ganske seige og vanskelige pga dette. Alle sa "prøv å legg baby ned" men gjorde jeg det så våknet hun nesten med en gang, mens på meg sov hun kanskje opp til 3 timer, så da var det liksom verdt det. Prøv å rigg deg til så godt du kan med masse puter og alt tilgjengelig å prøv å husk at det er for en kort periode (selv om det virker uendelig, husker jeg tenkte "er det sånn det er å ha barn") Og ja, er enige de som sier at far må bare prøve litt, men er jo ikke noe hyggelig å ta en lang og deilig dusj når man hører babyen sin gråte ute i stuen, så skjønner den følelsen. Her måtte jeg også pushe mannen litt og for meg hjalp det veldig om han kunne trille en tur med henne, så jeg fikk være litt alene. Har du besteforeldre som kan stille opp, så prøv å være ærlig med dem hva du trenger. For meg var det litt tid alene hjemme mens de trillet tur. Anonymkode: 6c4af...c54
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #20 Skrevet 16. november 2020 41 minutter siden, spegel skrev: Takk for svar. Hjelper litt å lese om andre som har sånne babyer! 😅 Må gjerne investere i utstyr til pumping ja, så kan jeg iallefall komme meg ut innimellom. Er likevel redd for at far ikke kommer til å være "god nok", og flaskemating løser nok ikke nærhetsbehovet på natt heller. Smokk tar han absolutt ikke dessverre. Redd for at far ikke er god nok. Dette er en stor feil mødre gjør. Selvfølgelig er far god nok. La han få slippe til ❤️ Så hjelper du faktisk far og baby å få et styrket forhold. Far er god nok i massevis selv om baby gråter litt hos far. Inkluder mannen din så tidlig som mulig. På barsel la de baby oppå brystet til far og dette syns jeg var så fint. Etter at vi kom hjem la vi baby på fars bryst for å sove titt og ofte. Baby koste seg og jeg fikk dusje og gjøre litt ting alene fra start. Anonymkode: 605a4...6cd 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå