Gå til innhold

Hvordan funker munnbindpåbudet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Jeg skal til legen som har legekontor på et kjøpesenter om noen dager, og det er i Oslo. Jeg bor utenfor Oslo, så jeg er ikke helt kjent med reglene der. 

Slik jeg har forstått det er det munnbindpåbud hvor man ikke kan holde mer enn en meter avstand. På det senteret er det generelt ikke så mange folk. Skal rett inn og rett ut. 

Jeg har prøvd den masken før og fikk ikke puste, har også angst og er gravid så oksygen er litt viktig. Blir altså veldig fort svimmel. 

Må man ha på hele tiden i tilfelle noen skal gå oppi deg? Får kan bot hvis man trekker masken ned og trekker inn litt luft? 

Hvordan fungerer det hele? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste bruker munnbind på senterne nå, uavhengig av tid på dagen. De grønne kirurgmunnbindene er da ikke så tunge å puste gjennom. Bare pass på å ta det med ro, så du ikke blir anpusten. Da går det helt fint.

• Liker 9
Skrevet (endret)

Flere som ble nektet adgang på en butikk i dag. Oslo, Nydalen. Der er det teoretisk mulig å holde en meters avstand, men de uten munnbind fikk ikke komme inn. Jeg ville tatt med munnbind om jeg var deg. 

Du klarer å gå med munnbind. Ta det rolig så går det helt fint. Ellers er det noe psykologisk, det klarer du å takle. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 7
Skrevet
1 time siden, Elefantenistua skrev:

Hei 

Jeg skal til legen som har legekontor på et kjøpesenter om noen dager, og det er i Oslo. Jeg bor utenfor Oslo, så jeg er ikke helt kjent med reglene der. 

Slik jeg har forstått det er det munnbindpåbud hvor man ikke kan holde mer enn en meter avstand. På det senteret er det generelt ikke så mange folk. Skal rett inn og rett ut. 

Jeg har prøvd den masken før og fikk ikke puste, har også angst og er gravid så oksygen er litt viktig. Blir altså veldig fort svimmel. 

Må man ha på hele tiden i tilfelle noen skal gå oppi deg? Får kan bot hvis man trekker masken ned og trekker inn litt luft? 

De fleste steder gjelder påbudet som du sier kun dersom 1 meters avstand ikke kan opprettholdes, noe som sjelden er noe problem, forbipasseringer regnes ikke som brudd på avstandskravet. At de fleste bruker munnbind får være deres egen sak, og gjerne det for meg, men det er altså stort sett ikke nødvendig ihht hva som er lovpålagt. 

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, Elefantenistua skrev:

Hei 

Drar du ned munnbindet kan du like godt gå uten. Ta munnbindet ordentlig på deg, IKKE rør det i det hele tatt. Bare når den skal på ansiktet, og av og i søpla. Du burde lære deg å bruke munnbind. Du har ikke mindre oksygen i et munnbind. Det går helt fint. Husk å klemme munnbindet over nesen da.. Det skal være helt tett.. 

• Liker 6
Skrevet
39 minutter siden, Minlillesky skrev:

Drar du ned munnbindet kan du like godt gå uten. Ta munnbindet ordentlig på deg, IKKE rør det i det hele tatt. Bare når den skal på ansiktet, og av og i søpla. Du burde lære deg å bruke munnbind. Du har ikke mindre oksygen i et munnbind. Det går helt fint. Husk å klemme munnbindet over nesen da.. Det skal være helt tett.. 

Trenger ikke lære meg det før jeg må.. Her er det ikke påbudt 

• Liker 2
Skrevet
43 minutter siden, LeneXCII skrev:

De fleste steder gjelder påbudet som du sier kun dersom 1 meters avstand ikke kan opprettholdes, noe som sjelden er noe problem, forbipasseringer regnes ikke som brudd på avstandskravet. At de fleste bruker munnbind får være deres egen sak, og gjerne det for meg, men det er altså stort sett ikke nødvendig ihht hva som er lovpålagt. 

1 time siden, T-Rex skrev:

De fleste bruker munnbind på senterne nå, uavhengig av tid på dagen. De grønne kirurgmunnbindene er da ikke så tunge å puste gjennom. Bare pass på å ta det med ro, så du ikke blir anpusten. Da går det helt fint.

1 time siden, solmåneogstjerner skrev:

Flere som ble nektet adgang på en butikk i dag. Oslo, Nydalen. Der er det teoretisk mulig å holde en meters avstand, men de uten munnbind fikk ikke komme inn. Jeg ville tatt med munnbind om jeg var deg. 

Du klarer å gå med munnbind. Ta det rolig så går det helt fint. Ellers er det noe psykologisk, det klarer du å takle. 

Takk for svar 😊 

Jeg tar det med, så får jeg bare ta det med ro 

Skrevet

Jeg tviler på om du kommer inn til legen uten munnbind.  Ved våre legekontor kommer man knapt inn med munnbind, gjennomspritet og med negativ koronatest nå...

Skrevet
2 timer siden, shalott skrev:

Jeg tviler på om du kommer inn til legen uten munnbind.  Ved våre legekontor kommer man knapt inn med munnbind, gjennomspritet og med negativ koronatest nå...

Står ingenting om at man må fremvise negativ test på nettsiden til legekontoret jeg skal til hvertfall.. 

• Liker 1
Skrevet

Påbudet gjelder faktisk bare der man ikle kan holde en meters avstand, men i praksis bruker de aller fleste i Oslo nå munnbind i butikker og på kollektivtrafikk. På venterom hos leger står det nå store plakater om at man skal ha på munnbind. 
Du blir nok ikke straffa om du går uten, men du vil føle at du tilhører feil del av befolkningen. Det har blitt sånn at man skuler på de få som går uten. Om du ikke stresser og beveger deg så mye, så er det ikke så ubehagelig. Verste er dogg på brillene. 

Skrevet

Sjekk senteret du skal på sin Facebook eller hjemmeside. Mange, kanskje de fleste har påbud om bruk av munnbind hele tiden, uansett avstand.

• Liker 2
Skrevet

Stor forskjell på munnbind. Av de jeg har brukt er det voldsomme forskjeller på hvor trange de er og hvor dårlig pust man får. Foretrekker heller engangsmunnbind. 

De er også bedre. Skal man først bruke dem, bør man tilstrebe å gjøre det riktig. 

Skrevet

De med sterk astma klarer å puste i dem.

Har du prøvd tøymunnbind med ventil? De synes jeg er best ift frisk luft.

Skrevet

Øv deg med munnbind hjemme. Ikke stress, pust igjennom panikken.
Munnbind er en tilvenningssak for mange.

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, Elefantenistua said:

Takk for svar 😊 

Jeg tar det med, så får jeg bare ta det med ro 

Ja, ta det veeldig med ro. Det er noe med at når du begynner å puste litt fortere, merker du vanndampen/luftfuktigheten veldig godt. Og da føles det som om det er tungt å puste, selv om du egentlig får nok oksygen. Så peser du enda litt mer, og det hele forverrer seg.

Skrevet
19 timer siden, shalott skrev:

Så betryggende at alle andre sykdommer blir neglisjert.. Dette har jo vært oppe i media mange ganger: man SKAL oppsøke lege om man har behov for det, på lik linje med før korona. 

• Liker 2
Gjest Fallabella
Skrevet

Ta et skjerf over ansiktet så du slipper å få bot/bli trakassert,  det er mye bedre for deg. Munnbind er jo grusom å gå med og det er bare et par mnd siden Fhi frarådet  oss å bruke det.

Jeg bruker aldri munnbind. 

Gjest Fallabella
Skrevet
1 time siden, Ukjent. skrev:

Så betryggende at alle andre sykdommer blir neglisjert.. Dette har jo vært oppe i media mange ganger: man SKAL oppsøke lege om man har behov for det, på lik linje med før korona. 

Jeg bruker ikke munnbind og har derfor ikke tilgang på helsehjelp, kommer ikke inn på mitt legesenter feks.  For noen er det sånn. 

Skrevet
3 minutter siden, Fallabella said:

Ta et skjerf over ansiktet så du slipper å få bot/bli trakassert,  det er mye bedre for deg. Munnbind er jo grusom å gå med og det er bare et par mnd siden Fhi frarådet  oss å bruke det.

Jeg bruker aldri munnbind. 

Det er, etter min mening, uendelig mye mer upraktisk. Jeg har prøvd både den varianten og buff i starten. Kirurgmunnbind er overlegent.

• Liker 2
Gjest Thoringen
Skrevet
19 hours ago, Elefantenistua said:

Står ingenting om at man må fremvise negativ test på nettsiden til legekontoret jeg skal til hvertfall.. 

Kanskje det beste er å ringe legekontoret?  På mange legekontor får man utlevert munnbind og hansker ved ankomst hvis man ikke har det selv men har hørt om legekontor hvor dette er ikke praksis.

• Opprett ny...