Gå til innhold

Bake med helkorn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Om jeg baker brød og har en oppskrift som sier f.eks 6 dl hvetemel og 6 dl sammalt hvete grovmalt. Kan jeg da bytte ut f.eks. en dl av dette med helkorn, linfrø eller liknende, eller bør dette komme i tilegg?

Anonymkode: e8b0c...65e

Skrevet

Jeg ville hatt det i tillegg. Det har null heve- eller bindeegenskaper. Jeg ville også latt dem ligge i bløt for jeg hadde dem i deigen. 

Anonymkode: f4d03...f0a

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ville hatt det i tillegg. Det har null heve- eller bindeegenskaper. Jeg ville også latt dem ligge i bløt for jeg hadde dem i deigen. 

Takk. Det var det jeg tenkte. 😊 

Ts

Anonymkode: e8b0c...65e

Skrevet

Teknisk sett kan du bruke hvor mye av hva som helst i brød. Jeg eksperimenterer alltid med forskjellige typer korn, mel, frø, nøtter, osv. og det blir nesten alltid godt. Du ser på deigen når den har fått bra konsistens, setter den til heving og så steker den lenge. Viktig å smøre forma godt, for å få en god skorpe på brødet. 

Så bruk det du har i skapet eller det du har lyst på! Det er lurt å ha litt hvetemel i deigen, for at brødene skal få god konsistens. Men om du bruker 70 % eller 30 % hvetemel, er ikke så nøye 😃

Skrevet
39 minutter siden, Heihola skrev:

Teknisk sett kan du bruke hvor mye av hva som helst i brød. Jeg eksperimenterer alltid med forskjellige typer korn, mel, frø, nøtter, osv. og det blir nesten alltid godt. Du ser på deigen når den har fått bra konsistens, setter den til heving og så steker den lenge. Viktig å smøre forma godt, for å få en god skorpe på brødet. 

Så bruk det du har i skapet eller det du har lyst på! Det er lurt å ha litt hvetemel i deigen, for at brødene skal få god konsistens. Men om du bruker 70 % eller 30 % hvetemel, er ikke så nøye 😃

Det kommer helt an på hva slags brød man ønsker. Om man ikke har noe imot mursteins-brød, kan man bruke det meste. Om man foretrekker brød som hever en del, og blir luftige, er det vanskelig å få til om man har for lite hvetemel, og for stor andel grovt mel. 

I industrien "Jukser" de som regel for å få veldig grove brød luftige, ved å tilsette ekstra gluten, osv. Når man baker hjemme, er det vanskelig å få luftige brød som samtidig har veldig høy grovhetsandel. 

Så er det også noe med bindeevne. Har man for mye greier med dårlige bindeegenskaper, får man fort et brød som kan være vanskelig å skjære i uten at det går i småbiter, og det kan fort bli masse smuler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...