Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får man svaret på om man har svangerskapsdiabetes med én gang, eller må det sendes inn prøver slik at det tar tid før man får svar? 

Anonymkode: 2ade7...a11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk svar samme kvelden

Anonymkode: 0d2a4...0f6

• Liker 1
Skrevet

Tar tid. 

Anonymkode: 3e6ce...b84

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok testen på en fredag. Resultatet ble sendt til jordmor som sendte meg det på mandag. 

Anonymkode: 969f6...aa4

• Liker 1
Skrevet

Det varierer hvordan de gjør det. 

Første gang jeg tok den, tok de bare stikk i fingeren. Da får man svaret med en gang. 

Men stikk i fingeren er mer usikkert enn blodprøve. 

Denne gangen tok de blodprøve, men testet den også på legekontoret. Så jeg fikk da midlertidige resultater med en gang (det de målte mens jeg var hos legen), med beskjed om at det var resultatene fra laben på blodprøven som var endelig resultat. Skulle høre noe ila to uker om det var noe annerledes beskjed enn hva jeg fikk hos legen. Men har ikke hørt noe på fire uker nå, så da er alt greit. 

Anonymkode: a3e6e...e67

• Liker 2
Skrevet

Er det veldig ubehagelig? Gruet meg, høres så ekkelt ut 

Anonymkode: f986c...139

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var helt uproblematisk for meg, begge gangene. Null problem. Det er noen som sier de blir kvalme og svimle, men de jeg kjenner har ikke hatt problemer med det. 

Hva er det som høres ekkelt ut? Er bare å få et stikk/ta en blodprøve, drikke en ganske søt drink, så sitte og kose seg med bok/kryssord/serie på netflix, og så få et stikk til. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du skal drikke er helt jævlig, ja. Og å ikke måtte drikke før testen er ferdig er ikke noe særlig.

Anonymkode: 9acf3...d3b

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du skal drikke er helt jævlig, ja. Og å ikke måtte drikke før testen er ferdig er ikke noe særlig.

Æsj ja.. kan liksom allerede forestille meg smaken. Det suger å gå gravid. Skulle ønske menn bare ante konturene av det, der de løper rundt uten en eneste belastning for å bli pappa. 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk kald væske med appelsinsmak og et glass vann etterpå. Ikke min favorittfrokost, men helt greit. Det kjedeligste var å vente i to timer etterpå. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes ikke det var jævlig. 

Første gangen fikk jeg et lite shotteglass, med bærsmak, som jeg hev inn på én slurk. Denne gangen fikk jeg 250 ml med noe som smakte som litt ekstra søt bringebærsmak. Helt uproblematisk. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk kald væske med appelsinsmak og et glass vann etterpå. Ikke min favorittfrokost, men helt greit. Det kjedeligste var å vente i to timer etterpå. 

To timer??? På sykehuset? Er den testen obligatorisk? Må ta fri omtrent hele dagen på jobb da 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes ikke det var jævlig. 

Første gangen fikk jeg et lite shotteglass, med bærsmak, som jeg hev inn på én slurk. Denne gangen fikk jeg 250 ml med noe som smakte som litt ekstra søt bringebærsmak. Helt uproblematisk. 

Må man ikke faste før? Hvor lenge? Jeg har ulvehunger i graviditeten 

Skrevet

Det er ikke ille i det hele tatt, folk må slutte med sånn skremselspropaganda. Det var en liten flaske med noe appelsinlignende greier som jeg shotta før jeg satte meg i en stol og så på Netflix et par timer. 
Med mindre man sliter med mye kvalme så er det helt uproblematisk. 

Anonymkode: f90fe...ae4

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

To timer??? På sykehuset? Er den testen obligatorisk? Må ta fri omtrent hele dagen på jobb da 

Man må sitte helt i ro i to timer ja. Der man tar testen, ofte hos legen. Alt i svangerskapsomsorgen er frivillig... Testen er veldig viktig fordi uoppdaget eller ubehandlet svangerskapsdiabetes kan ha alvorlige konsekvenser for mor og baby. Man merke ikke at man har det selv, det trenger ikke å gi noen symptomer eller gi utslag på urin. 

Forøvrig får man ikke spise ELLER drikke noe hverken før eller etter man har drukket glukosen. Først når prøven er tatt kan man spise og drikke. Man kan skylle munnen med vann da :)

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må man ikke faste før? Hvor lenge? Jeg har ulvehunger i graviditeten 

Faste fra kvelden før. Dvs ingen mat eller drikke etter kl 24. De fleste får time med en gang legekontoret åpner.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos legen... Testen er ikke obligatorisk, nei, men det er forferdelig dumt å la være bare fordi du er redd for ekkel drikke og å kjede deg.. 

Du har rett på fri med lønn, siden det er en del av svangerskapsomsorgen.. 

Du må faste, både med mat og drikke, ikke noe vått eller tørt fra ca kl 22 om kvelden, og til hele testen er over. 

Så kommer du på legekontoret når åpner, får et stikk i fingen/en blodprøve, drikker en søt drikk som ikke er uoverkommelig eller jævlig, så kan du sitte og kose deg i to timer med bok/serie på netflix, hva du nå ønsker, og så stikker de deg en gang til.

Tada.

Du tåler å være litt sulten.. Jeg hadde ulvehunger frem til uke 17, men denne testen er i uke 24-28. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg har hatt ulvehunger gjennom svangerskapet og gruet meg veldig. Men det gikk fint. De tok blodprøver tidlig om morgenen. Sa resultatet da. Fikk den drikken. Den var litt ekkel å få ned, skulle ønske jeg hadde sugerør. Satt i foajeen på sykehuset og surfet på mobilen i to timer. Ny blodprøve. Men denne gang fikk jeg ikke vite resultatet. Det ble sent til rekvirenten ble jeg fortalt. Dette var en fredag. Tirsdag uken etter ble jeg ringt og fikk beskjed om at jeg hadde svangerskapsdiabetes. Har måtte legge om kostholdet helt og klart å regulere blodsukkeret uten medisiner. Det eneste jeg gjør nå er å måle to timer etter hvert måltid og blodsukkeret er fint. Men det som har skjedd er at jeg er sulten HELE tida 😔 til og med gått ned to kg. 

Anonymkode: 944df...2a1

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok det på sykehuset, men det var fordi jeg ikke fikk tatt den på legesenteret mitt. Ja, den tar to timer, og du skal sitte helt stille mellom målingene. Jeg strikket og så på serier på telefonen min. Du må regne med å være borte fra jobb fram til lunsj, i det minste. 

Du må faste i minst 8 timer før testen. Møt opp der du skal ta den med en gang det åpner. Ha med deg noe underholdning. Du har rett på fri med lønn. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det varierer hvordan de gjør det. 

Første gang jeg tok den, tok de bare stikk i fingeren. Da får man svaret med en gang. 

Men stikk i fingeren er mer usikkert enn blodprøve. 

Denne gangen tok de blodprøve, men testet den også på legekontoret. Så jeg fikk da midlertidige resultater med en gang (det de målte mens jeg var hos legen), med beskjed om at det var resultatene fra laben på blodprøven som var endelig resultat. Skulle høre noe ila to uker om det var noe annerledes beskjed enn hva jeg fikk hos legen. Men har ikke hørt noe på fire uker nå, så da er alt greit. 

Det ble gjort på samme måte da jeg ble testet. Jeg var så godt innenfor at de kunne si at jeg ikke hadde svangerskapsdiabetes der og da, men at jeg all i måtte vente på svaret fra laboratoriet. Jeg fikk forresten likt resultat på legekontoret som fra laboratoriet. 

Anonymkode: 8f27f...8ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...