Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Kjæresten min som jeg har vært sammen med i 3 år flyttet inn tidligere i år i min leilighet som jeg har eid og leid ut i 2 år. Den er fullt møblert og han har ikke trengt å kjøp noe når han flyttet inn. Alt av senger, tekstiler, kjøkkenutstyr, interiør og møbler har jeg kjøpt, selvfølgelig. Nå nærmer det seg jul og jeg ønsker for første gang å kjøpe inn julepynt og plastikk juletre. Kjæresten min er ikke glad i jul og ønsker egentlig ikke å pynte så mye, så han har sagt at jeg må betale for alt selv, da vi har separat økonomi. Jeg mener at det er helt normalt at et norsk hjem pynter litt opp til jul og jeg syntes det er smålig av han å kreve at jeg betaler for alt. Hvordan gjør man det her? hvilke løsninger har/hadde dere med deres kjærester når det gjelder økonomi og innkjøp av interiør?
Skal også si at kjæresten min betaler en svært lav pris for å bo hos meg og jeg "taper" ca 10 000kr mnd for å ha han boende. Dette er selvfølgelig greit for meg, da jeg vil ha han boende. 

Anonymkode: 97b11...1ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøper det jeg vil ha av pynt, han kjøper det han vil ha. 

Anonymkode: 0d445...35d

• Liker 3
Skrevet

Jeg er enig med ham. Om du vil pynte til jul, påske og bytte gardiner etter årstid, slå deg løs, men jeg ville ikke vært med å betale det, da jeg ikke har noe utbytte av å snuble rundt i nisser og stjerner. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg er kvinne, og kan egentlig ikke fordra alt rukkelet som dras i hus så fort julen nærmer seg. Etter at sønnen min ble stor, har jeg ansett meg for ferdig med de greiene der og pynter ikke noe til jul - har ikke juletre heller!

Dersom jeg hadde fått meg en ny type og han begynte og mase om å pynte til jul, hadde jeg nektet å bidra med så mye som en krone på alt det juggelet der, som jeg overhodet ikke bryr meg om. Hadde blitt skikkelig sur om HAN ble sur på meg fordi jeg ikke ville bidra med penger på skrot han ville kjøpe!

Du ønsker å pynte? Da betaler du selv. 

Det begge ønsker, spleiser dere på.

• Liker 4
Skrevet

Pynt du vil ha får du kjøpe selv syns jeg.

Det virker jo egentlig som om han burde betale litt mer om du tapet såpass mye.

Gå igjennom utgiftene og sett deg ned med han og prat om hvor mye dere skal bidra med hver.

Om han hadde betalt mer per måned hadde det kanskje ikke føltes så sårt og betale all pynt selv..

Anonymkode: e540d...00a

• Liker 3
Skrevet

*å betale såklart

Anonymkode: e540d...00a

Skrevet

Kjøp pynten selv. 
Alle er ikke så glad i alt «rælet» folk pynter med, og dessuten: Hvordan skal dere fordele dette dersom det blir slutt? Halve plast-juletreet og vindus-stjerna er hans? Men han vil jo ikke ha det!

Anonymkode: 0c1aa...32d

• Liker 1
Skrevet

Her er det jeg som bruker mine egne penger på interiør og julepynt. Skal vi kjøpe ny sofa eller bord er dette en felles avgjørelse som går fra felleskassa. 

Men dere må ta en ordentlig prat om hvem skal betale for hva. Hvor går grensen? Ny oppvaskemaskin, må du betale det også? Hvis så, så må du få mer av han for å bo der. Sett opp en liste og snakk om dette. 

Anonymkode: ef2a0...74b

Skrevet

TS her! 
Så gøy å få så mye god tilbakemelding :) Jeg og kjæresten har ikke tatt en ordentlig prat om dette, ønsket bare å lufte det her først og se hva "allmenheten" mener! Vi har veldig god kommunikasjon, så dette blir ikke noe problem. Litt gøy å se at alle er på min kjærestes "side". Her har  kanskje jeg tatt helt feil! 

tror nok løsningen som jeg blir mest fornøyd med er at vi kanskje setter 2000kr til julepynt på felles og så får jeg stå for resten om jeg ønsker det, så får jeg høre om kjæresten er enig

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her! 
Så gøy å få så mye god tilbakemelding :) Jeg og kjæresten har ikke tatt en ordentlig prat om dette, ønsket bare å lufte det her først og se hva "allmenheten" mener! Vi har veldig god kommunikasjon, så dette blir ikke noe problem. Litt gøy å se at alle er på min kjærestes "side". Her har  kanskje jeg tatt helt feil! 

tror nok løsningen som jeg blir mest fornøyd med er at vi kanskje setter 2000kr til julepynt på felles og så får jeg stå for resten om jeg ønsker det, så får jeg høre om kjæresten er enig

Jeg skjønner deg godt alså. Men jeg har også en kjæreste som ikke liker pynt. Har et vennepar der dama handler det hun har lyst på og sender han pengekrav på 50% av det hun har kjøpt. Helt ærlig liker jeg bedre at jeg kjøper det jeg vil ha med mine penger enn å presse mannen til å betale for noe han ikke ser vitsen i :)

På samme måte som jeg ikke ser vitsen i å ha det beste innen hans interesser når det han har allerede er godt nok. :)

Anonymkode: ef2a0...74b

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her! 

HAN blir neppe fornøyd med det. Jeg hadde ihvertfall ikke blitt det! 

Anonymkode: 37db9...377

• Liker 4
Skrevet

Samboern min bryr seg ikke om interiør så jeg handler å bestemmer selv hvordan det skal være hjemme.  Veldig greit synes jeg! 

Anonymkode: 0aaf0...40e

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 
Kjæresten min som jeg har vært sammen med i 3 år flyttet inn tidligere i år i min leilighet som jeg har eid og leid ut i 2 år. Den er fullt møblert og han har ikke trengt å kjøp noe når han flyttet inn. Alt av senger, tekstiler, kjøkkenutstyr, interiør og møbler har jeg kjøpt, selvfølgelig. Nå nærmer det seg jul og jeg ønsker for første gang å kjøpe inn julepynt og plastikk juletre. Kjæresten min er ikke glad i jul og ønsker egentlig ikke å pynte så mye, så han har sagt at jeg må betale for alt selv, da vi har separat økonomi. Jeg mener at det er helt normalt at et norsk hjem pynter litt opp til jul og jeg syntes det er smålig av han å kreve at jeg betaler for alt. Hvordan gjør man det her? hvilke løsninger har/hadde dere med deres kjærester når det gjelder økonomi og innkjøp av interiør?
Skal også si at kjæresten min betaler en svært lav pris for å bo hos meg og jeg "taper" ca 10 000kr mnd for å ha han boende. Dette er selvfølgelig greit for meg, da jeg vil ha han boende. 

aldri livet om jeg hadde brukt penger på noe jeg syns er tull. om du ønsker julepynt så er det rett og timelig at du betaler det selv og ikke tvinger han til å betale for noe han ikke har lyst på. å bruke husleia han betaler som pressmiddel er tåpelig. du har selv lagt opp til at han skal betale så lite.

Anonymkode: d8100...9b1

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at ingen har rett eller feil. Men at det er fryktelig synd at man ikke viser mer raushet i et forhold.

Min og mannens utgangspunkt var allerede tidlig i forholdet; Jeg: jeg vil ha julepynt, jeg vet det ikke betyr noe for han, så jeg kjøper selv. Han: det betyr noe for henne at det er fint i jula, og jeg er veldig glad i henne og elsker å se henne lykkelig, så da vil jeg være med å betale.

Så vi diskuterte alltid "andre veien".  Vi ville gjøre det som gjorde den andre mest lykkelig. Ikke det som først og fremst gagnet oss selv. 

Og tro meg.... når man senere i forholdet må bli enige om våkennetter, da er den typen raushet og det å være på tilbudssiden avgjørende for å ha et godt forhold. 

Anonymkode: d92bf...043

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...