AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #1 Del Skrevet 16. november 2020 Og ikke uke for uke. Hvordan planlegger dere middagene og handlingen, for å unngå "overforbruk" og å kaste mat? Har dere en restemat-dag etc? Handler dere så mye dere kan for en mnd, eller handler dere uke for uke likevel? Klargjører dere middagene frem i tid, f.eks på søndagen, eller lager dere alt på sparket hver dag? Anonymkode: 58f1c...af1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #2 Del Skrevet 16. november 2020 Handler en gang i uka, lager alle middagene den dagen de skal lages, altså ingen forberedelser. Har ofte f. eks. lasagne, shepherds pie, makaronirett i ovn, og lignende som varer i to dager. Ellers gjør vi det sånn at hvis vi skal ha laks og brokkoli, må vi ha annen middag med brokkoli den uka. Pølsepakke vi ikke bruker opp på én middag - to middager med pølse, osv. Anonymkode: 36f87...70f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 16. november 2020 #3 Del Skrevet 16. november 2020 Vi planlegger for alt mellom 2 til 4 uker i slengen. Egentlig liker jeg helst 4 uker, for da kan jeg sikre litt større variasjon, men 2 uker er mer praktisk mtp fleksibilitet opp mot det som er på tilbud. Hver ukedag har en fast kategori. Hver unge bestemmer hver sin dag, pluss at det er faste fiskedager, faste veggisdager, teste ny rett ect. Vi har sikkert rundt 40 ulike retter vi varierer mellom. Selve handlingen er en gang i uka, eventuelt med påfyll av melk og grønt en gang til hvis nødvendig. Jeg har dessverre kresne unger, så middagene må også planlegges sånn at det alltid er én ingrediens de spiser hver dag, og at vi fordeler de "skumle" middagene litt over hele uka. For meg har det blitt en vane å gjøre det på denne måten, og jeg syns det er bedre å bruke en halvtime på planleggingen en-to ganger i måneden fremfor å klø meg i hodet hver dag mens hangry unger maser 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #4 Del Skrevet 16. november 2020 Vi har 3 planer som roterer, uke for uke. Noen ganger spiser vi ute eller "bra" take away, ellers blir man lei. Det viktige for oss er næringsrik mat. Er ikke alltid like stas å lag mat til 4 stk Anonymkode: f425a...8a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #5 Del Skrevet 17. november 2020 Vi planlegger og handler uke og for uke. Pleier å legge inn bestilling på kolonial på søndagen, som vi får levert mandag eller tirsdag. Baker eltefritt brød 2-3 ganger i uka som går til matpakker og frokost. Mandag blir gjerne en suppe basert på grønnsaker vi har til overs fra resten av uka. "Restesuppe" kaller vi det og det synes mini er veldig gøyalt. Vet aldri hvilken farge den har. Topper med kjerner, rister brød til og kan også toppe med skinke/ost/krutonger hvis vi har. Tirsdag pleier vi på ha fisk, siden den er best å spise når den er nyinnkjøpt. Blir ofte fisk en dag til, men da blir det mer type fiskekaker, panert filet, fiskegrateng eller fiskesuppe med frossen fisk. Lager mye hjemmelaget fiskegrateng nå som vi er mye hjemme. Krever ikke så mye arbeid, men må stå en stund. Lager også ofte en stor middag en av dagene, som skal vare over flere dager. Lapskaus, fårikål, lasagne feks. Eller så planlegger vi at vi skal ha feks pulled pork eller annet langtidkokt kjøtt på fredag, lager litt ekstra og bruker restene til en chiligryte på lørdag eller søndag. Lager ofte en skikkelig billig-middag også, feks Daal eller en vegetarcurry. Vi har alltid mozzarella i fryseren, og mel+gjær i skapet, så om vi har mye forskjellige rester av grønnsaker, pålegg osv så lager vi pizza på søndag. Da kan alle toppe dem som de vil Ofte planlegger vi bare 5 middager i uken, da man kanskje skal spise take-away, barna skal overnatte hos besteforeldre eller vi skal på middag hos andre og én middag er restemat (stort sett planlagt 6 middager siden mars da..) VI skriver ned alle middagene i en notatapp, så vi kan se over hva vi har spist og sørge for nok variasjon over tid. Har også liste over alt vi har i fryseren teipet på lokket, sånn at det er enkelt å planlegge ut i fra hva vi har liggende også. Anonymkode: caef1...915 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #6 Del Skrevet 17. november 2020 Lager plan for 2-4 uker og handler hver 3.uke ca . Påfyll kun med melk, brød og brus. Bruker det jeg har, kjører aldri på butikken og kjøper noe fordi jeg får lyst på noe annet til middag. Hver mandag og av og til tirsdag og er restedag, fredag er ofte suppe, lørdag er ofte taco/quesdillas el.l og søndag er ofte fisk. Anonymkode: fa388...54a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #7 Del Skrevet 17. november 2020 Og vi planlegger ingenting 😭 Handler hver dag på meny etter henting i barnehagen og velger det jeg har mest lyst på i dag... Anonymkode: afeb0...d07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #8 Del Skrevet 17. november 2020 Jeg vil gjerne ha forslag til alle disse rettene dere har på lager 😄 Anonymkode: 98acd...a3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 17. november 2020 #9 Del Skrevet 17. november 2020 Vi handler 1 gang per måned, og har månedsplan. Vi har aldri kastet så lite mat som vi gjør nå. Det jeg alltid gjør er at jeg går gjennom alle matvarer og ser på dato når jeg får dem levert, og så lager jeg matplan utifra det. Altså: jeg har en løs plan før jeg handler og vet hva vi ønsker å spise, men ikke nødvendigvis alltid når. Når matvarene er levert ordnes de i rekkefølge ift dato og matplan lages dermed utifra det. Passer deretter på å f.eks fryse ned mest mulig, alt fra brød til karbonadedeig og annet kjøtt. Og ganske mye har lang holdbarhet, så det er egentlig ikke et problem for vår del. Vi har en plan, men allikevel åpen for endringer. Det betyr at hvis vi den dagen vi skal ha taco plutselig reiser bort på middagsbesøk, så stryker vi den dagen. Vi har sjeldent så mange endringer i planene at det utgjør et stort problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå