Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg startet i ny jobb for 8 måneder siden og mistrives sterkt. Arbeidsoppgavene har ikke blitt som forespeilet og jeg får ikke utrettet noe eller brukt hodet. Jeg er skikkelig skuffet, sint og forbannet på arbeidsgiver som ansatte meg. Jeg er regelrett skikkelig overkvalifisert til stillingen. 

I medarbeidersamtalen som ble gjennomført etter 6 måneders prøvetid, ble det nevnt at de var svært fornøyd med meg. Men jeg var ganske tydelig og bestemt på at at jeg måtte få flere arbeidsoppgaver så jeg kunne fylle arbeidsdagen min med.  Ingenting har skjedd i etterkant av av dette. 

Jeg har problemer med å forstå hvorfor de ansatte meg. Smilet mitt har visnet og alt har bare blitt et ork. Forsøker å holde motet oppe og søker på andre aktuelle jobber, men i et så tøft arbeidsmarked som nå er det vanskelig. 

Skulle jeg få tilbud om en ny stilling ønsker jeg å forlate min nåværende arbeidsgiver så snart som mulig, der jeg legger frem mine synspunkt. Dessverre er prøvetiden på 6 måneder over og jeg har nå 3 måneders oppsigelsestid. 

Dette er min største feil noen sinne. Jeg var altfor naiv når jeg takket ja til jobben. Vurderer snart sykemelding da jeg har blitt deprimert av det hele :(

Anonymkode: a56e9...95c

Skrevet

Sykmelding er ikke løsning, du må ta et møte med din arbeidsgiver å legge frem problemet. Kanskje du kan få endring i arbeidsoppgaver, trappe ned til 80%.

Skriv ned på forhånd, så du husker alt.

Vår ærlig, uansett hvor brutalt det er.

Å skyve vekk problemet med sykemelding hjelper IKKE!

Alt er å si opp selv, å gå på dagpenger. Men er vanskelig å få en jobb i dag.

Anonymkode: 14b10...ed1

• Liker 8
Skrevet

Alvorlig talt, du tenker ikke seriøst på sykemelding fordi at du ikke har arbeidsoppgaver du liker? Om flere gjør som du så strammes det opp ytterligere sånn at folk som virkelig er syke vil få store problemer med å bli sykemeldt. 

Anonymkode: 1590e...17e

• Liker 7
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg startet i ny jobb for 8 måneder siden og mistrives sterkt. Arbeidsoppgavene har ikke blitt som forespeilet og jeg får ikke utrettet noe eller brukt hodet. Jeg er skikkelig skuffet, sint og forbannet på arbeidsgiver som ansatte meg. Jeg er regelrett skikkelig overkvalifisert til stillingen. 

I medarbeidersamtalen som ble gjennomført etter 6 måneders prøvetid, ble det nevnt at de var svært fornøyd med meg. Men jeg var ganske tydelig og bestemt på at at jeg måtte få flere arbeidsoppgaver så jeg kunne fylle arbeidsdagen min med.  Ingenting har skjedd i etterkant av av dette. 

Jeg har problemer med å forstå hvorfor de ansatte meg. Smilet mitt har visnet og alt har bare blitt et ork. Forsøker å holde motet oppe og søker på andre aktuelle jobber, men i et så tøft arbeidsmarked som nå er det vanskelig. 

Skulle jeg få tilbud om en ny stilling ønsker jeg å forlate min nåværende arbeidsgiver så snart som mulig, der jeg legger frem mine synspunkt. Dessverre er prøvetiden på 6 måneder over og jeg har nå 3 måneders oppsigelsestid. 

Dette er min største feil noen sinne. Jeg var altfor naiv når jeg takket ja til jobben. Vurderer snart sykemelding da jeg har blitt deprimert av det hele :(

Er det noen spesielle arbeidsoppgaver som du vet du kan gjøre/hjelpe til med som kan være interessante for deg? Isåfall kan du jo prøve å nevne konkrete ting du kan gjøre/bidra med? 

Skrevet

Å sykemelde seg er det dummeste du kan gjøre med tanke på søking på nye jobber. Ingen ansetter noen som er sykmeldt. Skulle de ringe referansene dine i din nåværende jobb, får de jo greie på det med en gang. Og det er no-go for alle bedrifter.

Det er bedre å kunne si at "jeg har jobbet der i x antall måneder, aldri vært syk, men trenger mere utfordrende arbeidsoppgaver, derfor slutter jeg!" til en ny potensiell arbeidsgiver.

• Liker 6
Skrevet

Hold ut og søk ny jobb!

Anonymkode: 921e0...679

• Liker 3
Skrevet

Har også mistrivdes sterkt på jobb over et år nå, har spart og planlagt videreutdanning fra høsten av (da jeg dessverre har en profesjonsutdanning fra før), men løsningen er virkelig ikke å sykemelde seg. Hold ut, søk nye jobber og ta det opp med lederen din. Det er en god erfaring å håndtere dette på en voksen og ansvarlig måte, ikke bare sykemelde seg å gå sånn gud vet hvor lenge til du får ny jobb og forlater den gamle med dårlig inntrykk. 

Anonymkode: 18f97...8b5

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke du som sykemelder deg uansett. En lege må bedømme at du faktisk er syk, og så sykemelde deg. Blir provosert over at du virker til å tro at bare fordi du ikke liker en jobb/arbeidsopgavene så skal man få betalt for å late som man er syk.

Du må ta dette opp med din leder og si klart hva du ønsker ut av arbeidsforholdet. Dersom de ikke kan tilby noe du er fornøyd med, må du begynne søke nye jobber.

Anonymkode: ffa0d...2b7

• Liker 1
Skrevet
On 11/16/2020 at 12:34 PM, AnonymBruker said:

Ta sykemelding og bygg deg opp

Anonymkode: ee699...808

Skrevet

Snakk med sjefen din og vær ærlig. Gi de en sjanse til å gjøre endringer.

Følg med på ledige stilling og søk på ting som virker mer interessant og relevant i mellomtiden. 

Da har du både meldt klart i fra til leder (så bør ikke fremtidig oppsigelse komme som noe sjokk), og legger samtidig grunnlag for å komme deg videre dersom ingenting endrer seg fremover.  

Anonymkode: 44619...0d6

Skrevet

Kan legge til at jeg er i litt lignende situasjon, fikk ny jobb for et års tid siden og det viste seg kjapt at stillingen var langt mer vag og uklar enn forespeilet, og arbeidssituasjonen nærmest kaotisk. 

Forsøkt å finne meg til rette på uttallige vis, men har aktivt fulgt med på jobbmarkedet de siste månedene, og skal skrive noen søknader kommende uken. 

Har tidvis blitt helt nedbrutt av både stress og kaos på jobb, men må bare bite tennene sammen og gjøre dette på en ryddig og ordentlig måte.

Anonymkode: 44619...0d6

• Liker 2
Skrevet

Jeg har masse erfaring med å mistrives i jobb. 🤭 Kan le av det nå, men det var en gedigen psykisk påkjenning. Min forrige jobb var litt som du erfarer nå, men av litt andre årsaker. Resultatet var jo det samme, ingen utfordringer til meg, for lite å gjøre, jeg visnet hen. Veldig ødeleggende (sammen med negativ erfaring fra stedet før der igjen), og jeg har ennå ikke klart å finne tilbake til den jeg var. 

Men du blir jo ikke mer utfordret av å være sykemeldt eller arbeidsledig, så å fortsette i jobben er jo ditt beste alternativ enn så lenge... Kan du ta noen kurs, finne relevant faglitteratur? Spørre om andre trenger din hjelp, relevant eller ikke? Vet jo ikke hva slags jobb du har, men prøv virkelig å gjøre det beste ut av det. For meg hjalp det også litt å gi litt opp... Ikke ha dårlig samvittighet for å visne hen, men bare akseptere at jeg fungerte dårlig i den jobben og slutte å streve etter å gjøre jobben - eller min innsats - bedre. 

Jeg slapp oppsigelsestid pga omstendighetene på jobben, så når jeg fikk tilbud om ny jobb kunne jeg heldigvis begynne med én gang. Men hadde alltids overlevd oppsigelsestiden også, da hadde jeg virkelig gått inn for å ta det med ro. 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...