AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #1 Skrevet 16. november 2020 Psykologer og lege kan lese i den, men kan de også lese hverandres journaler? Kan legesekreræren? Helsesøster? Lege i tilknytning av helsestasjon til barnet sitt? Noen andre? Kan man finne ut om det har skjedd regelbrudd og noen som ikke har lov til drt har sett i ens journal? Anonymkode: 4620f...3b9
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #2 Skrevet 16. november 2020 Man har KUN lov til å lese journaler som er relevant for sin stilling/behandling av pasienter som går til seg. En random lege på mitt legekontor har ikke lov til å lese min journal bare for gøy, det har heller ikke en bekjent på sykehuset lov til. Det er vanvittig strenge regner når det kommer til å se i journaler. Anonymkode: 74d05...96d 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #3 Skrevet 16. november 2020 Andres innsyn i din pasientjournal Opplysningene i pasientjournalen er underlagt taushetsplikt, og i utgangspunktet skal ingen andre ha tilgang til den enn de som trenger opplysninger fra pasientjournalen for å gi deg helsehjelp. Helsepersonell som trenger tilgang til pasientjournalen for å kunne gi deg forsvarlig helsehjelp, for eksempel neste gang du blir lagt inn på sykehus, har også tilgang hvis du ikke motsetter deg det. Hvis du motsetter deg innsyn, må det vurderes om det er forsvarlig å gi deg helsehjelp uten tilgang til helseopplysningene. Dine nærmeste pårørende skal få innsyn i din pasientjournal hvis du samtykker til det eller forholdene tilsier det, for eksempel hvis du er bevisstløs. Foreldre til barn under 16 år har i utgangspunktet rett til å få se barnets pasientjournal, men det finnes unntak fra dette. Nærmeste pårørende har innsynsrett i en avdød persons pasientjournal, så fremt ikke særlige grunner taler mot det. Mer informasjon om andres innsyn i din pasientjournal finner du her. Hilsen ansatt, nb all helsepersonell er underlagt taushetsplikt og jeg kjenner ikke til tilfeller hvor helsepersonell har valgt å misbruke dette. Du kan selv se hvem som har vært inne, ofte er det folk i skranken eller systemer som blir oppført ifb. med timer. Anonymkode: e0ca8...c3b 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #4 Skrevet 16. november 2020 Hva med helsesøster? Anonymkode: 4620f...3b9
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #5 Skrevet 16. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva med helsesøster? Anonymkode: 4620f...3b9 nei, hun har da ingenting med å åpne din journal. Kun lese det som er skrevet om barnet. Anonymkode: 27d87...4a5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #6 Skrevet 16. november 2020 Går det an å finne ut om noen har snoket i journalen min? Anonymkode: 4620f...3b9
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #7 Skrevet 16. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går det an å finne ut om noen har snoket i journalen min? Anonymkode: 4620f...3b9 Du kan se på helsenorge.no hvis din journal er der. Men dette blir faktisk sjekket opp. Er rutiner på hvem som kan gå inn i en journal og dermed er de også loggført. Eller be om utskrift fra sykehuset det gjelder, med innsynsføringen. Anonymkode: 3a8ce...23d
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 #8 Skrevet 17. november 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Går det an å finne ut om noen har snoket i journalen min? Anonymkode: 4620f...3b9 Hvilken journal snakker du om da? Det er ikke sånn at helsesøster kan lese journalen din hos fastlegen din, det er ikke samme journalsystem så de har ikke tilgang til hverandres journaler! På helsenorge.no finner du kun epikriser fra sykehus fra enkelte deler av landet, disse får jo fastlegen din tilsendt. Tror det bare er helse-nord, -vest og -sørøst som er der, de andre har ikke kommet dit ennå. Disse kan også leses av andre ansatte på sykehusene, men det må være gode grunner for at de skal klikke seg inn og finne dem! Der finner du også oversikt over hvem som har lest epikrisene. Anonymkode: 30527...412
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå