Gå til innhold

Ny inndeling av verdensdeler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inndelingen av verdensdeler er åpenbart ikke et geografisk spørsmål. Her er det politikk, kultur, historie osv. som bestemmer. Noe som betyr at de også kan endres etter hvert som samfunnet endres.

Er det ikke nå på tide å lage en ny inndeling av verdensdeler som passer bedre med dagens samfunn?

Hvor mange verdensdeler bør vi ha i dag, og hvordan ville du delt de inn?

Anonymkode: 406d5...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette blir grovt, men cirka likevel:

IMG_20201116_162914.jpg.a7915a293c29b64c3d1918f9e60e0ef4.jpg

Rosa: USA. 

Oransje: Sør-Amerika. 

Grønn: EU. 

Lilla: SCO (Shanghai-pakten, pluss Afrika siden Kina driver å kjøper opp Afrika bit for bit). 

Blå: Australia. 

Anonymkode: 4dbba...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lilla: SCO (Shanghai-pakten, pluss Afrika siden Kina driver å kjøper opp Afrika bit for bit). 

U.S.A er ingen verdensdel. Den verdensdelen som du har døpt om til USA heter Nord-Amerika. Jeg tipper et ikke helt ubetydelig land som Canada ville steilet av dette forslaget. EU er ingen verdensdel heller, det er en union. Store deler av det du kaller EU er deler av Europa. 

Hvis man skal gjøre endringer på denne måten må man i alle fall vite hva som er utgangspunktet, og det sliter du med når du blander sammen union, stater og verdensdeler på denne måten.

Jeg lurer på hva TS er på jakt etter, siden det ikke er kommet et forslag derfra. Hva er det som er så viktig å endre i forhold til det vi har nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blondie65 skrev:

U.S.A er ingen verdensdel. Den verdensdelen som du har døpt om til USA heter Nord-Amerika. Jeg tipper et ikke helt ubetydelig land som Canada ville steilet av dette forslaget. EU er ingen verdensdel heller, det er en union. Store deler av det du kaller EU er deler av Europa. 

Hvis man skal gjøre endringer på denne måten må man i alle fall vite hva som er utgangspunktet, og det sliter du med når du blander sammen union, stater og verdensdeler på denne måten.

Jeg lurer på hva TS er på jakt etter, siden det ikke er kommet et forslag derfra. Hva er det som er så viktig å endre i forhold til det vi har nå?

Nå var ikke oppgaven her å være flinkest i klassen i geografi. Spørsmålet fra Ts var hva du ville kalt verdensdelen, og hvordan du ville delt det opp. Og jeg ville kalt det EU, jeg syns det blir mest korrekt. Og jeg ville puttet Canada i Nord-Amerika og kalt hele smørja for USA. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange verdensdeler bør vi ha i dag, og hvordan ville du delt de inn?

Anonymkode: 406d5...814

2 timer siden, Blondie65 skrev:

Eh, leste du ikke hovedinnlegget, eller? TS spør jo "hvordan ville du...", ikke hva som er den riktige inndelingen i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verdensdel er jo et geografisk område, kultur bestemmer ikke. 

Asia har jo svært kulturelt mangfold. 

Men jeg kunne gjerne tenkt meg å få tilbake Pangea. Det holder jo faktisk på å skje, må bare være litt tålmodig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, stan skrev:

Verdensdel er jo et geografisk område, kultur bestemmer ikke. 

Asia har jo svært kulturelt mangfold. 

Men jeg kunne gjerne tenkt meg å få tilbake Pangea. Det holder jo faktisk på å skje, må bare være litt tålmodig. 

Vår definisjon av verdensdel har mye med kultur å gjøre, ellers ville Europa og Asia vært i en verdensdel. Verdensdelene ble i sin tid delt opp basert på geografiske hindre som hav, fjellkjeder og ørkener som hindret kulturell konvergens og åpnet for kontrollert kulturell vareflyt.  

Følgelig har du rett i at vi er på vei til Pangea, selv om hav fortsatt representerer en issue. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2020 den 16.33, AnonymBruker skrev:

Men EU er jo ingen verdensdel? Det er jo en union. Og U.S.A er heller ikke en verdensdel, tror du tenker på Amerika 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer seriøst: Det er ikke noe naturlig topografisk skille mellom Europa og Asia, hvis vi skal dele inn Eurasia med basis i kulturelle og historiske forhold kan vi like gjerne gjøre jobben litt grundigere -- vi kunne like gjerne ha én del sentrert rundt Kina, én del sentrert rundt India, og egentlig burde sentral-Asia regnes som noe for seg selv også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...