Gå til innhold

Nekter å vaske og klippe håret..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en femåring som er ekstremt nærtagende når det kommer til kroppen sin. Det er en evig kamp og forhandlingsprosess å få klippet negler, børstet hår, og generelt alt av kroppspleie. Jeg får ikke lov til å vaske håret hans, han får helt anfall hver gang han blir våt i håret, og det største problemet er hårklipp. 
Vi har klippet han med maskin i noen år nå, og han blir helt hysterisk av det. Hyler som en stukken gris og står i helspenn de ti minuttene det tar (vi er veldig forsiktige). Nå nekter han plent å bli klippet av maskin, han nekter også å gå til frisør, og han ser mildt sagt helt grusom ut på håret (tjukt og tungt!). 

Noen med noen gode triks i ermet og som har lignende barn? Vi har selvfølgelig vært gjennom både ipad, godteri, forberedt han, snakket rolig, alt man kan tenke seg... Og nå begynner det rett og slett bli ekkelt siden håret hans begynner å bli ganske fluffy og han i tillegg også nekter å vaske det. 

Og JA, jeg er klar over at det er tragisk å være så styrt av viljen til en 5-åring, men han blir altså så hysterisk at jeg mistenker naboer kommer til å ringe både politi og barnevern neste gang vi fyrer opp hårklippemaskina  😨

Anonymkode: 856dd...919

• Liker 1
Skrevet

Med alt smisk og forhandlinger og forklaringer så har du lært han at det kan utsettes, tiden dras ut, han kan slippe og vinne over dere. 

Det er ikke noe alternativ å ikke vaske håret. Det kan du fortelle at kommer til å skje med eller uten hans vilje, men at det vil bli en mye hyggeligere opplevelse med. Det er veldig vanlig at barn ikke vil vaske håret. Men de må allikevel. Det er en fase. Går han rundt skitten så gjør ikke du jobben din som forelder. Det er omsorgssvikt. Han kan heller ikke velge vekk tannpuss, rene klær, leggetiden, lekser,skole,  bare spise godteri og ikke mat. Det er mange ting barn ikke vil, men som de må. 

Om han ikke vil klippe så kan du fortelle at langt hår må vaskes dobbelt så ofte, og gres dobbelt så lenge. Så kan han gå med langt (og rent) hår. Eller du kan klippe men det blir stygg sveis på den som ikke sitter stille. Da velger han stygg sveis og kan tenke litt på det til neste gang.

Anonymkode: d75bb...186

• Liker 7
Skrevet

Her tar du ungen i dusjen og får gjort det du skal som omsorgsperson! Prøv med dykkebriller, snorkel og hva enn som kan lette oppgaven for dere begge, men få det gjort. Du er ansvarlig for hans ve og vel, og det inngår i personlig hygiene enn så lenge.

Ingen vil leke med en skitten unge. Ingen liker å ha ham på fanget. Er dette noe du ønsker for barnet ditt? 

Han er stor nok til å forstå hvorfor man må vaske seg, og særlig må man vaske håret oftere om man har langt hår. Negler må klippes, for de samler bakterier og de kan også veldig lett knekke om de er lange (noe som kan bli smertefullt). Det kan også gjøre vondt med lange negler i lek og kos (for oss andre). 

Men jeg lurer på hvorfor dere absolutt må bruke maskin? Du skriver ikke at dere har prøvd med saks, så kanskje hadde det vært en idè? Har han så innmari langt hår og det skal klippes veldig kort, så gi ham saksa selv, så gjør han grovarbeidet. Så tar voksen over etterpå, om det er du eller andre, eventuelt en frisør, så blir det i hvert fall gjort. Kanskje blir det lettere neste gang, eller ganga etter der. Det er ikke så praktisk og enkelt med saks på veldig kort hår, men bedre enn ingenting. Etter hvert vil han kanskje si seg villig til maskin igjen. Det er mulig å inngå kompromiss med en femåring, uten å ty til godbiter.
Vet om noen som bruker maskin på ungene når de sover, men de er yngre. De våkner opp med ny sveis og hår på puta. 

Anonymkode: c698c...986

• Liker 5
Skrevet

Hehe, vi sliter med det samme her. Både seksåringen og toåringen er livredde for å vaske håret. Men det må gjøres, selv om det høres ut som vi bader dem i levende lava sånn som de skriker. Seksåringen har nå gått med på at jeg vasker håret hans med klut. Det er visst mindre "traumatisk". Jeg tar da en helt våt rennende klut og får hele håret vått med den, litt såpe i, og så ny runde med våt klut. Prater med han hele veien. Kroppen vasker han selv og så får han sitte å leke i dusjen til slutt. Negleklipping har vært et helvete, her har det endelig begynt å bli bedre. Tidvis har vi måttet klippe dem mens han sover. 

Jeg tror den beste fremgangsmåten er å være 100 prosent tydelig som forelder at dette er noe som skal gjøres, men hvordan det gjøres kan barnet få være med å velge, mellom 2 valg feks. Pass også på at det er en jevn rutine på det hele, slik at det er litt forutsigbart. Det er lett at man kvier seg for kampen og så tas den med ujevne mellomrom og kanskje alt for lenge mellom hver gang. Det er en enorm trygghet for barn, også de som protesterer heftig, at foreldrene fremstår som rolig men bestemt, at dette skal gjøres men jeg hjelper deg gjennom det. Masse ros og skryt underveis og etterpå. Det er også en trygghet i forutsigbarhet. 2 ganger i uken skal jeg dusje, en gang i uken skal jeg vaske håret feks. Sørg for god tid slik at dere ikke må stresse gjennom det. 

Anonymkode: 64258...532

• Liker 2
Skrevet

Her hadde vi en 2-3-åring med vannskrekk en periode.

Dette løste seg etterhvert da vi oppdaget at det finnes noe som henter sjamposkjerm. Det var som natt og dag. Da var det slutt på at vann og sjampo rant ned i øynene. Det selvfølgelig fortsatt litt forhandlig før det skal bades, men ingen tvang lenger.

Ellers skjønner jeg godt angsten for klippemaskin. Her må dere bare lære dere å klippe med saks. Sett gutten foran TV, iPad el.l.  med noe han liker å se på, og bruk saks.

Anonymkode: d0209...c7b

• Liker 2
Skrevet

Tror du må være mer tydelig på at det skal skje! Man må vaske seg, klippe seg og stelle seg! 

Anonymkode: 17da9...ba9

Skrevet

Samme her, men de må. Her er det ikke godsnakking en gang. Noen ting må de bare og alle har hvert igjennom det og vokst det av seg. 

Har hørtes ut som vi har torturert 5 barn opp gjennom årene. Men kun hårvask og klipping som lagde sky levenet. Slutt å bry deg om hva naboer syns og få han ü dusjen. Må far holde han fast så må han det. 

Omsorgssvikt å la en så liten unge nekte å dusje. Her bestemmer dere!  Klipp håret og la han hyle seg gjennom. Han får lære seg at dette bestemmer dere. Han er stor nok til å forstå at han kan ha det fint ved å gjøre det kjapt eller å ha det fælt Den tiden det skjer. 

Anonymkode: 55933...2cf

Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en femåring som er ekstremt nærtagende når det kommer til kroppen sin. Det er en evig kamp og forhandlingsprosess å få klippet negler, børstet hår, og generelt alt av kroppspleie. Jeg får ikke lov til å vaske håret hans, han får helt anfall hver gang han blir våt i håret, og det største problemet er hårklipp. 
Vi har klippet han med maskin i noen år nå, og han blir helt hysterisk av det. Hyler som en stukken gris og står i helspenn de ti minuttene det tar (vi er veldig forsiktige). Nå nekter han plent å bli klippet av maskin, han nekter også å gå til frisør, og han ser mildt sagt helt grusom ut på håret (tjukt og tungt!). 

Noen med noen gode triks i ermet og som har lignende barn? Vi har selvfølgelig vært gjennom både ipad, godteri, forberedt han, snakket rolig, alt man kan tenke seg... Og nå begynner det rett og slett bli ekkelt siden håret hans begynner å bli ganske fluffy og han i tillegg også nekter å vaske det. 

Og JA, jeg er klar over at det er tragisk å være så styrt av viljen til en 5-åring, men han blir altså så hysterisk at jeg mistenker naboer kommer til å ringe både politi og barnevern neste gang vi fyrer opp hårklippemaskina  😨

Anonymkode: 856dd...919

I dusjen så kjøp en badeskjerm til han, de finnes enkelte steder om ikke du finner så modifiser en solskjerm (sånn som var topp på 80 tallet). Evt la han få ha en håndduk foran øynene.

Klok av erfaring har jeg med 1 unntak (1'ste mann) ikke klippet mine med maskin før de er i barneskolen, ellers tar jeg de med til frisøren 1-2 g i året fra de har nok hår til det. (Om vi går forbi en frisør og et barn ytrer ønske om hårklipp får de det, selv om det ikke er sommer eller juleklipp tid, frem t.o.m 3kl)

Til negleklipp har jeg anden og pingvinen som de selger på Sparkjøp, og når det er tid for det så sier jeg bare at anden/pingvinen er sulten så de må gi litt negler til den

Endret av Fru Uperfekt
Skrevet

Jeg har ikke klart å klippe håret til sønnen min med maskin, fordi han synes det kiler veldig. Om det er problemet ville jeg prøvd å gå til frisøren og bedt de om å klippe han med saks og ikke maskin.

Når det gjelder dusjing ville jeg hatt faste vaskedager. Da vet han at han må dusje f.eks hver søndag, onsdag og fredag, med hårvask hver fredag. Barn liker gjerne klare rutiner, og jeg tror det blir lettere å gjennomføre det om han vet når det blir.

Anonymkode: 88dce...018

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...