Gå til innhold

Stikk i taket for taklampe, hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har kjøpt nybygg. Har fått enkelte punkter med takkrok, men i stuen er det lagt to stikkontakter i veggen nesten ved taket! Jeg skjønner at det gjør at jeg kan plassere lampen hvor jeg vil, men synes det blir forferdelig stygt med kabel opp langs taket...

Er dette vanlig? Jeg skulle gjerne hatt takboks. Nå vurderer jeg nesten bare å kjøpe gulvlamper for å ikke ha stygg kabel opp gjennom veggen, men da kan jeg ikke bruke stikkontaktene og bryteren i veggen. Kanskje jeg bare kan legge en skjøteledning ned veggen, men da blir det kanskje like stygt...

Blir glad for alle tips jeg kan få.

Anonymkode: d025f...93b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir vel kanskje pent om en elektriker legger en helt strak kabel, noen erfaringer rundt dette?

• Liker 1
Skrevet

Nå får man flotte ledninger som er vevd, disse skal henge i en bue ned og bort til stikker. 

Anonymkode: 53924...e3d

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir vel kanskje pent om en elektriker legger en helt strak kabel, noen erfaringer rundt dette?

Ja, det blir pent. 
Nå bor jeg i en bolig fra 30-tallet og her er det elektriske skjult i vegg og tak, så jeg slipper synlige ledninger der jeg ønsker lys. Det jeg har måtte gjøre, er å koble taklysene sammen, sånn at de går på samme bryter - og da har jeg måtte få ledning strekt i taket. Den ledningen ligger i en kabelgate og ligger pent, så det er ikke noe jeg tenker over i det daglige 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja dette blir helt fint. Det blir også bra om du limer en sånn tunn ledningskanal/list og legger lampettledning i denne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...