Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått time på sykehuset senere i uken pga. komplikasjoner etter fødsel. Det er ca 40 min kjørevei til sykehuset. Har fått beskjed om å komme alene - og ønsker heller ikke å dra med baby pga. korona og tilfelle han skal ha mat/gråter under timen. 

Pappen er på jobb, så er bestemoren som skal passe baby. Han tar flaske og jeg skal pumpe meg. Men blir nok borte i nærmere 3-4 timer om det blir mye venting osv.. :(

får helt vondt av å forlate baby, men denne timen er veldig viktig og noe som egentlig skulle blitt gjort i går.. har bare ikke summet meg for å ta kontakt med helsevesenet før nå.

Er det noen som har erfaring med å dra fra baby? Bestemoren er jo kjent for baby, og hun har jo oppdratt flere barn selv så overdriver kanskje bekymringen min.. men gråter nesten av tanken på å reise fra han.. 

Er en relativt enkel baby, men..

Anonymkode: d7872...89d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her passet også mormoren baby i noen timer da han var rundt 6 uker, og det gikk helt fint 😊

Anonymkode: fa597...168

• Liker 3
Skrevet

Jeg dro til frisøren når baby var i samme alder. Var borte litt kortere tid. Far hadde hjemmekontor og bestemor passet, gikk supert:) men jeg stresset som en gal, så skjønner deg godt. 

• Liker 3
Skrevet

Det kommer nok til å gå fint og det vil nok være værst for deg. Så lenge babyen har god kontakt med bestemor og tar flaske greit så er det jo kjempeviktig at du får tatt vare på deg selv så du kan være opplagt til å være mamma. Du forlater jo ikke baby for moro skyld. Noen ganger må man gjøre ting som ikke er helt optimalt, men det går som regel fint.

Anonymkode: 58713...198

• Liker 2
Skrevet

Jeg var borte 5-6 timer til lege og sykehus når baby var 11 dager. Var også flink med å la familie passe / trille i mens jeg var hos frisør, på tur, shopping osv. Ingen problem og jeg har i dag en baby som fint tåler å bli passet av tanta si og bestemor. Veldig fint for både meg og baby.

Anonymkode: f6ad0...50c

• Liker 1
Skrevet

Det kommer til å gå så fint. Det er verre for deg enn for babyen din :) 

Noen ærend er strengt nødvendig, selv om man nettopp er blitt mamma, så du skal ikke ha dårlig samvittighet for noe slikt. 

Anonymkode: 0afc5...6d1

• Liker 1
Skrevet

Hun kan ikke være med i bilen da, også trille en tur utenfor sykehuset? Så er hun og babyen i nærheten liksom, selvom de ikke kan være med inn. 

Anonymkode: 94c75...5c5

• Liker 5
Skrevet

Det går fint :)

Anonymkode: f5116...53f

• Liker 1
Skrevet

Kan de ikke bli med i bilen og trille en tur rundt i området når du er på timen da? Så kan du amme og kose med baby innimellom? Det hadde vært min løsning i hvert fall. Har en liten en på 5 uker selv, og vi er en pakkedeal om dagen😅

Anonymkode: 7c659...693

• Liker 5
Skrevet

Det går fint så lenge han tar flaske.

Vi har en sønn på snart 6 uker. Forrige uke var han hos farmor omtrent i 8 timer, da jeg trengte litt avlasting. Det gikk bra.

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, tussi84 skrev:

Vi har en sønn på snart 6 uker. Forrige uke var han hos farmor omtrent i 8 timer, da jeg trengte litt avlasting. Det gikk bra.

8 timer er lenge for en på 6 uker. Her burde strengt tatt faren tatt han. 

Anonymkode: bd2d9...6e2

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, tussi84 skrev:

8 timer er alt for lenge. Tommelfingerregelen er 1 time per måned. 🙂 

Anonymkode: 5cf3a...90d

• Liker 2
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

8 timer er alt for lenge. Tommelfingerregelen er 1 time per måned. 🙂 

Helsesøster har godkjent det, så lenge babyen er trygg på den som skal passe. Babyer er individuelle de også, så ingenting er standard oppskrift. 

• Liker 4
Skrevet

Babyen klarer seg helt fint med bestemor noen timer, så lenge han tar flaske. 

Jeg husker jeg var litt stresset første gang jeg måtte være vekke fra babyen i noen timer (legetime), men guuud, så deilig det var å være ute alene, og være bare meg, og ikke mamma... 

Anonymkode: dbce0...274

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, tussi84 skrev:

Helsesøster har godkjent det, så lenge babyen er trygg på den som skal passe. Babyer er individuelle de også, så ingenting er standard oppskrift. 

Godkjent av helsesøster? Hjelpes. Vær nå litt selvstendig og ta ansvar for ungen dere har satt til verden. Hvorfor var ikke far der og avlastet? 8 timer er LENGE for en så liten baby. Med mindre babyen ser din mor daglig, er det hinsides å forlate ungen sin slik. 

• Liker 2
Skrevet

Her passet mormor mini mens jeg la extension vipper, da va mini 3 uker.. Null problem💁🏻‍♀️ Ammet rett før, sendte med melk i tilfelle. Ammet på faste tidspunkt så det gikk helt fint. 

Anonymkode: bd131...42e

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Godkjent av helsesøster? Hjelpes. Vær nå litt selvstendig og ta ansvar for ungen dere har satt til verden. Hvorfor var ikke far der og avlastet? 8 timer er LENGE for en så liten baby. Med mindre babyen ser din mor daglig, er det hinsides å forlate ungen sin slik. 

Tenker det samme. Helsesøstre er bare mennesker de også. De anbefaler mye rart, og gjerne det som de selv har gjort med sine unger for å rettferdiggjøre seg selv. 

• Liker 1
Skrevet

Den fellen de fleste foreldre gjør, er at de strekker antallet timer de er borte for langt, eller at de er mest opptatt av at de selv skal føle seg trygge på barnevakten. De glemmer at den lille også må rekke å bli godt kjent med barnepasser, fortsetter barnepsykologen.

En god tommelfingerregel er ifølge Gerhardsen at det daglige fraværet fra hovedtilknytningspersonen ikke bør være flere timer enn babyen er måneder gammel det første halvåret.

https://familieklubben.no/smaabarn/saa-tidlig-kan-du-begynne-med-barnevakt/660

En 6 uker gammel baby har knapt nok rukket å bli trygg på far, om ikke den skal være «trygg» på bestemødre også. Da forventer man bra mye av en nyfødt. 

• Liker 1
Skrevet

Merkelig at ikke far automatisk tar seg fri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...