Palmesus Skrevet 16. november 2020 #1 Skrevet 16. november 2020 Er det noen som har erfaring med å slutte i jobben før man har funnet en ny? Jeg er i slutten av tjueårene og har nå jobbet tre år i stillingen jeg har i dag, men dessverre har jeg spesielt det siste 1,5 året trivdes veldig lite. Jobben min er preget av mye stress og høyt leveringspress, og over tid har jeg bare følt meg helt maktesløs. Jeg har funnet ut at jeg jobber i helt feil bransje, og at det ikke er innen dette yrket jeg ønsker å jobbe i i mange år til. Mistrivselen til arbeidsoppgavene har dessverre ført til at jeg over tid har utviklet en angst for å gå på jobb og selvbildet mitt har blitt dårligere. Jeg trives godt med kollegaene mine og synes det er kjempekjekt når vi gjør sosiale ting, noe som har ført til at jeg har holdt ut. Tanken "Jo men det blir sikkert bedre. Bare gi det tid." har vært sentral, men nå klarer jeg ikke mer. Det gikk så langt at jeg en periode ble sykemeldt for depresjon (på grunn av jobb, men også andre faktorer spilte inn). Jeg har ikke vært lenge tilbake etter sykemeldingen, men jeg kjenner at jeg klarer ikke mer. Det knyter seg i magen bare ved tanken på arbeidsoppgavene mine. Så da har tanken om å bare si opp kommet for fullt. Jeg er redd jeg aldri kommer til å få det skikkelig bra med meg selv hvis jeg fortsetter i denne jobben. Men så er det skikkelig skummelt å si opp uten å ha noen ny jobb. Jeg har jo lån å betale, og er også veldig opptatt av å gjøre karriere. Jeg vet at det smarteste er å ikke si opp før jeg har funnet en ny jobb, men jeg er så lei av å ha det slik jeg har det nå..
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #2 Skrevet 16. november 2020 Jeg sa opp jobben i min aller første jobb. Hadde da ikke ny jobb i sikte, men jeg var ingeniør og oljebransjen gikk så det suste. Så det var ikke problem å få ny jobb. Har du vært i kontakt med sjefen din etter at du ble sykemeldt? Sjefen og arbeidsplassen har plikt til å tilrettelegge slik at du føler trivsel og mestring i arbeidshverdagen. Jeg slet selv med trivsel for et år siden, og det ende med at jeg fikk en ny stilling i samme firma. Trives mye bedre der jeg er nå. De sier jo ofte at det er enklere å få ny jobb dersom man allerede er i jobb. Har du startet å søke nye jobber? Din egen helse er jo det viktigste. Ingen jobb skal gå på helsa løs. Men på en annen side er det bra for psykisk og fysisk helse å ha en jobb man trives i. Jeg ville sett om det var mulig å bite tennene sammen inntil jeg fikk jeg ny jobb. Men bare du vet hva du tåler. Anonymkode: 6ba21...668
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #3 Skrevet 16. november 2020 Ikke helt det samme, men ja, valgte å heller slutte enn å forlenge et vikariat i en stilling jeg mistrivdes i. Beste avgjørelsen noensinne! Anonymkode: af187...558
Pappi Skrevet 16. november 2020 #4 Skrevet 16. november 2020 Litt avhengig av bransje, men det kan være litt tøffere å finne ny jobb nå en hva det normalt er. Hvis du orker så burde du holde ut til du har en ny jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #5 Skrevet 16. november 2020 Jeg har gjort det og vil fraråde deg å gjøre det samme, og særlig nå for tiden hvor arbeidsmarkedet er stramt. Men det er flere grunner enn et stramt arbeidsmarked til at du bør sikre deg ny jobb først. For meg ble det påtakelig vanskeligere å bli innkalt til jobbintervjuer. Mistenkeliggjørende og vanskelige spørsmål kom også hyppigere og ble mer vektlagt på de intervjuene jeg fikk. Man er mindre attraktiv på markedet når man ikke har en jobb, for det virker mer mistenkelig. Er h*n en krevende arbeidstaker? Er h*n vanskelig å samarbeide med? Er h*n dårlig i yrket sitt? Hvorfor sluttet h*n egentlig? Kanskje h*n ble bedt om å si opp? Alle disse spørsmålene stiller arbeidsgiver seg selv, og indirekte kan du også få de samme spørsmålene hvis du er så heldig at du faktisk kommer til intervju. Søk jobber og finn deg noe annet, men spar deg selv fra den belastningen det er å få enda dårligere selvbilde, noe som fort kan skje hvis du sier opp uten å ha noe annet å gå til. Anonymkode: 4da05...7e4 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #6 Skrevet 16. november 2020 Jeg har også gjort det (flere ganger), og det løste seg alltid ganske fort i tidligere situasjoner, men da jeg gjort det for halvannet år siden tok det noen mnd før jeg fikk meg jobb igjen. Jeg anbefaler deg å holde ut, og søke på alt mulig i mellomtiden. Blir det for ille kan du sykemelde deg. Jobber vokser ikke på trær i disse vanskelige tider. Anonymkode: 4a818...e29
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #7 Skrevet 16. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også gjort det (flere ganger), og det løste seg alltid ganske fort i tidligere situasjoner, men da jeg gjort det for halvannet år siden tok det noen mnd før jeg fikk meg jobb igjen. Jeg anbefaler deg å holde ut, og søke på alt mulig i mellomtiden. Blir det for ille kan du sykemelde deg. Jobber vokser ikke på trær i disse vanskelige tider. Anonymkode: 4a818...e29 Man blir da ikke sykemeldt fordi at man har havnet på feil hylle jobbmessid. Man må være syk for å bli sykemeldt, og det er legen som sykemelder, ikke pasienten. Ellers er det veldig dumt å si opp uten å ha en ny jobb da man får karenstid på ledighetstrygd ved å si opp jobben selv. Anonymkode: 735d7...b08
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #8 Skrevet 16. november 2020 Min forrige jobb var svært stressende og jeg tenkte ofte på om jeg ønsket å fortsette der. Nå fikk jeg sparken i nedbemanninger under krisen, og flere måneder senere så leter jeg fremdeles etter ny jobb. Jeg savner sånn den stressende jobben min... Anbefaler deg å søke jobber for fullt! Om du sier opp nå, så risikerer du å gå lenge uten ny jobb avhengig av hvordan jobbmarkedet er i din bransje. Noen klarer kanskje å nyte tiden mellom jobber, men det er i alle fall ikke tilfelle for meg. I likhet med deg så er jeg ambisiøs og opptatt av å gjøre karriere. Det å gå uten jobb sliter sånn på selvfølelsen! Anonymkode: 5aa80...c57
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #9 Skrevet 16. november 2020 Du bør ikke si opp, det er lettere å få jobb dersom du har jobb. Og det er 12 uker karenstid for dagpenger, dersom en sier opp selv. Anonymkode: 8c21c...c74
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #10 Skrevet 16. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man blir da ikke sykemeldt fordi at man har havnet på feil hylle jobbmessid. Man må være syk for å bli sykemeldt, og det er legen som sykemelder, ikke pasienten. Ellers er det veldig dumt å si opp uten å ha en ny jobb da man får karenstid på ledighetstrygd ved å si opp jobben selv. Anonymkode: 735d7...b08 Om man får fysiske og psykiske plager av å mistrives så er det fullt lovlig å sykemelde seg en liten periode ja. Anonymkode: 4a818...e29 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #11 Skrevet 16. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Om man får fysiske og psykiske plager av å mistrives så er det fullt lovlig å sykemelde seg en liten periode ja. Anonymkode: 4a818...e29 Man sykemelder seg fortsatt ikke selv, det er legen som vurderer om man kan sykemeldes, ikke pasienten. Å det holder ikke å bli litt dårlig for å sykemeldes. Man må bli så dårlig at man ikke klarer og gå på jobb. Grunnen til at ts mistrives er hverken arbeidsmiljø eller tungt belastende arbeid, men at h*n ikke trives med jobben og føler at h*n er i feil bransje. Det gir ikke grunn for sykemelding. Da er det bedre og jobbe aktivt for å finne ny jobb. Anonymkode: 735d7...b08 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #12 Skrevet 16. november 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man sykemelder seg fortsatt ikke selv, det er legen som vurderer om man kan sykemeldes, ikke pasienten. Å det holder ikke å bli litt dårlig for å sykemeldes. Man må bli så dårlig at man ikke klarer og gå på jobb. Grunnen til at ts mistrives er hverken arbeidsmiljø eller tungt belastende arbeid, men at h*n ikke trives med jobben og føler at h*n er i feil bransje. Det gir ikke grunn for sykemelding. Da er det bedre og jobbe aktivt for å finne ny jobb. Anonymkode: 735d7...b08 Ja, vi er jo maskiner, er vi ikke. Anonymkode: 4a818...e29
dyptvann Skrevet 16. november 2020 #13 Skrevet 16. november 2020 Jeg hadde lyst til å gjøre det i sommer. Var så uendelig lei jobben og hatet hvert øyeblikk på kontoret. Hver gang sjefen min og jeg klinsjet, så ville jeg svare med at jeg slutter. Til slutt fikk jeg endelig beskjed om at jeg var innstilt som nummer en til ny stilling og sa opp før jeg hadde fått skriftlig tilbud. Selv det føltes skummelt da ting kunne skje med den stillingen jeg hadde søkt på. Nå som jeg har fått ny jobb og bare svirrer rundt i oppsigelsestiden er jeg glad for at jeg ventet. Spesielt i den situasjonen vi er nå ville jeg ha ventet til du hadde ett nytt jobbtilbud, da korona medfører en økt risiko for at jobbsøkerprosessen vil dra ut i tid. Men for all del, jeg har full forståelse for din frustrasjon!
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #14 Skrevet 16. november 2020 IKKE si opp. Gå heller til legen, det høres ikke ut som om du har det helt bra. Her kan sykemelding være på sin plass, så får du heller se deg om etter ny jobb i mellomtiden. Anonymkode: 25db7...257 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #15 Skrevet 16. november 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: IKKE si opp. Gå heller til legen, det høres ikke ut som om du har det helt bra. Her kan sykemelding være på sin plass, så får du heller se deg om etter ny jobb i mellomtiden. Anonymkode: 25db7...257 Hva kan legen gjøre? Man må være så syk at man ikke klarer og gå på jobb for å få sykemelding, det holder ikke at man ikke er i riktig bransje. Er ts reelt syk, er jeg enig i sykemelding, men er det som ts beskriver så er ikke sykemelding det rette. Dessuten så løser ikke sykemelding ts sin jobb situasjon. Det blir ikke enklere å få ny jobb i denne tiden vi er i nå med masse arbeidsledighet. Anonymkode: 735d7...b08 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #16 Skrevet 16. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva kan legen gjøre? Man må være så syk at man ikke klarer og gå på jobb for å få sykemelding, det holder ikke at man ikke er i riktig bransje. Er ts reelt syk, er jeg enig i sykemelding, men er det som ts beskriver så er ikke sykemelding det rette. Dessuten så løser ikke sykemelding ts sin jobb situasjon. Det blir ikke enklere å få ny jobb i denne tiden vi er i nå med masse arbeidsledighet. Anonymkode: 735d7...b08 "Man må være så syk at man ikke klarer og gå på jobb for å få sykemelding" - fint at du har en oppfatning om det, men det er nok ikke det kriteriet legene vurderer utifra. TS beskriver også en angst for å gå på jobb, og det faller vel uansett inn under ditt egetoppstilte kriterie. Psyk er også syk. En angst for å gå på jobb kan, dersom legen vurderer det slik, medføre behov for sykemelding. Uavhengig av TS sitt behov for å finne en ny jobb. Anonymkode: 25db7...257
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå