Diamant20 Skrevet 18. november 2020 #61 Skrevet 18. november 2020 Kjøp hjemmestrikkede gensere på Finn, tise og Instagram. Mange som selger, og de er fote strikket i merinoull og mohair. Hvis du søker opp feks «petiteknit» på Finn ligger en god del der ute. De trenger du nesten ikke å vaske (jeg har vasket gensere 1/2 ganger i året), henger de på en kleshenger på en knagg når jeg kler av meg, så den får luftet litt. Bare vær obs på at mange skal håndvaskes, men det er ikke vanskelig. Bare å ta 25 grader varmt vann med ullsåpe, la genseren ligge i ca 15 min. Skylle (pass på å ikke strekk genseren) og legg til slutt genseren på gulvet på badet feks, eller under varmepumpen. Man kan også sentrifugere de fleste gensere.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #62 Skrevet 18. november 2020 6 minutter siden, Diamant20 skrev: Kjøp hjemmestrikkede gensere på Finn, tise og Instagram. Mange som selger, og de er fote strikket i merinoull og mohair. Hvis du søker opp feks «petiteknit» på Finn ligger en god del der ute. De trenger du nesten ikke å vaske (jeg har vasket gensere 1/2 ganger i året), henger de på en kleshenger på en knagg når jeg kler av meg, så den får luftet litt. Bare vær obs på at mange skal håndvaskes, men det er ikke vanskelig. Bare å ta 25 grader varmt vann med ullsåpe, la genseren ligge i ca 15 min. Skylle (pass på å ikke strekk genseren) og legg til slutt genseren på gulvet på badet feks, eller under varmepumpen. Man kan også sentrifugere de fleste gensere. Takk for tips Angående det å ha en tynn genser under ullgensere. Hvilket stoff bør disse være for å ikke lukte? Ser at de fleste er 95% bomull, men så har de 5% elastan som er kunstig. Vil de lukte da? Anonymkode: 3b7aa...7c2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #63 Skrevet 18. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips Angående det å ha en tynn genser under ullgensere. Hvilket stoff bør disse være for å ikke lukte? Ser at de fleste er 95% bomull, men så har de 5% elastan som er kunstig. Vil de lukte da? Anonymkode: 3b7aa...7c2 Det beste er 100 % bomull Anonymkode: 4b684...73b
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #64 Skrevet 18. november 2020 På 16.11.2020 den 10.18, AnonymBruker skrev: Heisann! Jeg fant nettopp en genser som var nokså slitt. Fant ut at denne var kjøpt for 3 år siden, så jeg kastet den med god samvittighet. Men så har jeg flere andre strikkegensere som ser stygge ut, og disse er i underkant av 1 år gamle. Føler at strikkegensere blir så fort stygge! Hvor lenge har dere gensere før de kastes, og gjør dere noe for å bevare dem fine? Synes det er synd å kaste en genser som er kjøpt for kun 1 år siden. Anonymkode: 3b7aa...7c2 Det første du må gjøre er jo å kjøpe ordentlig kvalitet i bomull, ull eller lin. Så må du bruke dem med omhu (feks ikke sitte og dra i ermene, ikke gnukke albuer på bord), bøte dem når de får begynnende hull og vaske dem så sjeldent og skånsomt som mulig. Kjøper du ull eller lin og vasker flere ganger i sesongen så slites de ut. På 16.11.2020 den 11.01, AnonymBruker skrev: Tørke flatt? 😳 Legge de ut på gulvet? Tror ikke jeg har plass til det mtp. alle genserne våre. Eller gjelder det bare visse plagg? Anonymkode: 3b7aa...7c2 Du skal kun vaske ull når det er synlig skittent. Og da flekkfjerne så langt mulig. Vask ullgenseren en gang per år - før du pakker den vekk for sommeren. Så skal du se den både varer og du har plass på badet (og du slipper kaste bort livet på klesvask). På 16.11.2020 den 11.05, AnonymBruker skrev: Nå har jeg faktisk på meg en Norrøna fleece lignende genser. En dyr en, som sikkert ikke er eldre enn 2 år. Den har blitt så stygg!! Og så ser jeg nå.. 100% polyester 🙈 Er det det som er årsaken? TS Anonymkode: 3b7aa...7c2 Hva legger du i "stygg", ts? En fleecegenser er i utgangspunktet en "rotegenser" - altså et plagg du bruker når du ikke skal se pen ut. Hjemme, på trening, i hagen og skogen. Man bruker ikke fleece på jobb på et kontor, feks. For en slik genser er grensen for når den blir kastet når den er så åpenbar hullete (og bøtt) at det går utover bruksverdien. At den er litt misfarget, litt nuppete og litt rar i fasongen utgjør ikke noen stor estetisk forringelse. Anonymkode: b3005...42c 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #65 Skrevet 18. november 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det beste er 100 % bomull Anonymkode: 4b684...73b Hmm.. nå har jeg lett over alt på nettet. Finner ingen tynne gensere i 100% bomull, kun blandet med Modal (viskose) eller Elastan. 🤔 Anonymkode: 3b7aa...7c2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #66 Skrevet 18. november 2020 Skjønner hva du mener ts, mine beste tips er: -skånsom vask og vrenger alltid genseren før vask -tørkestativ aldri tørketrommel -nuppefjerner Nå bruker jeg aldri ull av hensyn til dyr og miljø, men bambus syntes jeg er deilig og varmer godt. Anonymkode: 3d7f1...27c
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #67 Skrevet 18. november 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips Angående det å ha en tynn genser under ullgensere. Hvilket stoff bør disse være for å ikke lukte? Ser at de fleste er 95% bomull, men så har de 5% elastan som er kunstig. Vil de lukte da? Anonymkode: 3b7aa...7c2 Jeg bruker silke eller silke/bomullsmiks. Anonymkode: 25653...e1b
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #68 Skrevet 18. november 2020 På 16.11.2020 den 10.23, AnonymBruker skrev: Leser alltid på innholdet før jeg kjøper strikkegenser. Vil ha minst mulig akryl og gjerne ullblanding. Mønsterstrikk holder seg lengre fine enn glattstrikket. Bruker alltid t-skjorte eller genser under slik at den kan brukes flere ganger mellom hver vask. Er forsiktig med jakker med borrelås. Når det kommer litt nupper tar jeg frem nuppefjerneren. Anonymkode: b3065...bb1 Jeg vasker aldri ting kun fordi de har vært på huden, det lukter jo aldri etc - men alt man har vært ute blant folk med er jo mest skittent på utsiden mtp luftforurensing, bakterier og luftsmitte. Er jo yttersiden som er mest "skitten" selv om den ikke har noe synlig på seg Anonymkode: 84413...dd8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #69 Skrevet 18. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå bruker jeg aldri ull av hensyn til dyr og miljø, men bambus syntes jeg er deilig og varmer godt. Anonymkode: 3d7f1...27c All produksjon av klær, uansett materiale (naturlig eller syntetisk) er miljøbelastende, så det er egentlig valget mellom pest eller kolera. Jeg håper du forsikrer deg om hva slags "bambus" du kjøper dersom du ønsker å velge noe minst mulig belastende for miljøet. 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vasker aldri ting kun fordi de har vært på huden, det lukter jo aldri etc - men alt man har vært ute blant folk med er jo mest skittent på utsiden mtp luftforurensing, bakterier og luftsmitte. Er jo yttersiden som er mest "skitten" selv om den ikke har noe synlig på seg Anonymkode: 84413...dd8 Tja, innsiden blir jo godt innsauset i svette, talg, bakterier og døde hudceller, så jeg vil ikke akkurat påstå at klærne ikke blir skitne inni. Stoffer som ull, silke og bambus o.l. trenger å vaskes mindre fordi de er bakteriedrepende og dermed ikke får så lett ubehagelig lukt i seg. Forøvrig kjøper jeg stort sett rimelige gensere (men også noen litt dyrere av og til) i ulike materialer og ser stor variasjon i både pris og kvalitet. Jeg har ikke så fantastiske vaskeritualer som mange her inne, og vasker stort sett alle klær unntatt ullklær og undertøy/sokker på 40 grader syntetvask. Klærne tørkes hengende på tørkestativ, tørketrommel har jeg ikke. De fleste klærne varer i flere år og jeg blir nok oftere lei av dem enn at de blir ødelagte/stygge før jeg gir dem bort. Anonymkode: 733bf...002
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #70 Skrevet 18. november 2020 På 16.11.2020 den 11.17, AnonymBruker skrev: Har flere ullgensere som enten er 100% ull eller ull blandet med noe, akryl for eks. Prøver å ikke ha så mye akryl, men det ser ut til å være ganske vanlig (og har mye å si i prisforskjell.). Alle disse har vart i mange år for meg. Typ 5+. De som er 100% ull derimot gir meg så kløe at jeg blir sprø. Spesielt rundt håndledd og i nakken. Blir bare rødt og kløende for meg, så foretrekker en blanding. Ullgensere har jeg aldri rett på kroppen,men enten tynn skjorte eller t skjorte under, slik at jeg ikke svetter rett i stoffet. Fryser ullgensere innimellom, eller henger til lufting. Sjeldent jeg vasker de - med mindre jeg har sølt på de t.ex. Av vanlige klær går det stort sett i rent bomull - holder noen år. Polyester - holder i maaange år. Bukser fra Cubus og lignende går i stykker etter 1 år ca, og mister fasongen lenge før det. Men syns bukser generelt er så dyrt så det får bli slik. Pleier ta en "ukesvask" på klærne jeg har hatt på meg, så jeg går gjerne med bukse/genser en uke, eventuelt 5 dager. Bytter t-skjorte hvis jeg blir svett innimellom dagene - og såklart undertøy hver dag. Lar det meste lufttørke - men noen gang er det deilig å slenge det i tørketrommelen og få det litt fluffy - såfremt det ikke krymper eller fasongen ødelegges. Noen klær må jeg ha i tørketrommelen, fordi dyrepels ikke alltid går helt av i vask. Anonymkode: 2c6ee...d71 Bruker du samme bukse og genser en hel uke før det vaskes? Reagerer ikke folk på dette? Anonymkode: 99560...d7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå