AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #21 Skrevet 16. november 2020 Selv cashmir nupper seg da! Du må kjøpe sånn nuppe kan eller cashmir kam, men når det er sagt, vrenger du genseren og vasker de i en vaskepose, gjerne kald vask så holder de seg nuppefri. Legg dem flatt til tørk og ikke heng dem på kleshengere om de er tunge, da holder genseren i årevis, selv om de er billige. Anonymkode: b7b32...805 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #22 Skrevet 16. november 2020 Jeg bruker kun ullgensere. Mine tips: IKKE vask de i maskina! De blir ødelagt! Luft de ute + steam de med steamer. Dersom de har en flekk, vask kun flekken for hånd 1000 kr for en ullgenser er ikke dyrt. Bruk mer. Kjøp kvalitet. Ikke kjøp gensere med akryl. Anonymkode: 22968...c3c 6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #23 Skrevet 16. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oki 😊 er det akryl, polyamid, polyester som er verstingene? Synes nesten alle gensere har litt av det i ulik prosent 🙈 Anonymkode: 3b7aa...7c2 Ja, ikke meg du siterte, men når jeg kjøper gensere i ull, Kashmir, bomull og modal, da varer de. De materialene du nevner her er plast, ment for å vare bare noen få vask. Så pass på materialet når du kjøper, jeg sjekker alltid, og line gensere varer 5-10 år😊 Anonymkode: 4b342...2b0 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #24 Skrevet 16. november 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her Når jeg skrev kaster så mener jeg selvsagt å gi bort til røde kors mm. 😊 Hmm.. jeg kjøper ofte «dyre» gensere til 600-1000 kr, men jeg føler de er så skjøre. Et par eller ti runder i vask gjør ofte at de mister litt passformen, blir blasse i fargen, nuppete, hard i «stoffet» (ikke så myk og deilig lenger) og korte i armene. 🧐🤨 Føler også at jeg inni mellom må vaske genserne på litt mer varme enn anvist (finvask 30 grader) da finvask ikke alltid fjerner vond lukt ol. Synes at deodorantlukt fort kan sitte igjen under armene om det er en ullgenser f.eks. Er det ikke slikt for dere? Anonymkode: 3b7aa...7c2 Bruker alltid en tynn t-skjorte under genserne for å beskytte de. Anonymkode: 95016...4a4 7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #25 Skrevet 16. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir det ikke litt varmt med genser under strikkegensere? Anonymkode: 3b7aa...7c2 Nei, bruker tynne t-skjorter eller bomullsgensere. Anonymkode: b3065...bb1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #26 Skrevet 16. november 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her Når jeg skrev kaster så mener jeg selvsagt å gi bort til røde kors mm. 😊 Hmm.. jeg kjøper ofte «dyre» gensere til 600-1000 kr, men jeg føler de er så skjøre. Et par eller ti runder i vask gjør ofte at de mister litt passformen, blir blasse i fargen, nuppete, hard i «stoffet» (ikke så myk og deilig lenger) og korte i armene. 🧐🤨 Føler også at jeg inni mellom må vaske genserne på litt mer varme enn anvist (finvask 30 grader) da finvask ikke alltid fjerner vond lukt ol. Synes at deodorantlukt fort kan sitte igjen under armene om det er en ullgenser f.eks. Er det ikke slikt for dere? Anonymkode: 3b7aa...7c2 Her har du jo også mye av grunnen. Kan ikke forvente at gensere holder seg når du vasker dem for hardt. Gensere med ull og kashmir bør heller vaskes på lavere temperatur enn høyre. Anonymkode: b3065...bb1 9
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #27 Skrevet 16. november 2020 Har flere ullgensere som enten er 100% ull eller ull blandet med noe, akryl for eks. Prøver å ikke ha så mye akryl, men det ser ut til å være ganske vanlig (og har mye å si i prisforskjell.). Alle disse har vart i mange år for meg. Typ 5+. De som er 100% ull derimot gir meg så kløe at jeg blir sprø. Spesielt rundt håndledd og i nakken. Blir bare rødt og kløende for meg, så foretrekker en blanding. Ullgensere har jeg aldri rett på kroppen,men enten tynn skjorte eller t skjorte under, slik at jeg ikke svetter rett i stoffet. Fryser ullgensere innimellom, eller henger til lufting. Sjeldent jeg vasker de - med mindre jeg har sølt på de t.ex. Av vanlige klær går det stort sett i rent bomull - holder noen år. Polyester - holder i maaange år. Bukser fra Cubus og lignende går i stykker etter 1 år ca, og mister fasongen lenge før det. Men syns bukser generelt er så dyrt så det får bli slik. Pleier ta en "ukesvask" på klærne jeg har hatt på meg, så jeg går gjerne med bukse/genser en uke, eventuelt 5 dager. Bytter t-skjorte hvis jeg blir svett innimellom dagene - og såklart undertøy hver dag. Lar det meste lufttørke - men noen gang er det deilig å slenge det i tørketrommelen og få det litt fluffy - såfremt det ikke krymper eller fasongen ødelegges. Noen klær må jeg ha i tørketrommelen, fordi dyrepels ikke alltid går helt av i vask. Anonymkode: 2c6ee...d71
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #28 Skrevet 16. november 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker kun ullgensere. Mine tips: IKKE vask de i maskina! De blir ødelagt! Luft de ute + steam de med steamer. Dersom de har en flekk, vask kun flekken for hånd 1000 kr for en ullgenser er ikke dyrt. Bruk mer. Kjøp kvalitet. Ikke kjøp gensere med akryl. Anonymkode: 22968...c3c Får du bort parfyme, deo og andre lukter fra genseren da? Og til dere andre. Kashmir er vel ikke anbefalt mtp. dyremishandlingen som foregår for å få tak i kashmir? TS Anonymkode: 3b7aa...7c2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #29 Skrevet 16. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Får du bort parfyme, deo og andre lukter fra genseren da? Og til dere andre. Kashmir er vel ikke anbefalt mtp. dyremishandlingen som foregår for å få tak i kashmir? TS Anonymkode: 3b7aa...7c2 Vil heller anbefale å spraye parfyme på hals før man tar på genseres. Deodorant og svette kan man redusere ved å bruke bomullstrøye under. Jeg bruker ikke parfyme, men bållukt forsvinner jo dersom man lufter plagget. Anonymkode: d6f87...469 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #30 Skrevet 16. november 2020 21 minutter siden, AnonymBruker said: Nå har jeg faktisk på meg en Norrøna fleece lignende genser. En dyr en, som sikkert ikke er eldre enn 2 år. Den har blitt så stygg!! Og så ser jeg nå.. 100% polyester 🙈 Er det det som er årsaken? TS Anonymkode: 3b7aa...7c2 Fleece er plast, så det er ikke mulig å få fleecegenser som ikke er av polyester. Fleece blir alltid litt nuppete og stygt etter en stund men det hjelper å feks vaske vrengt i vaskepose. Er uenig i alle som sier at kunststoffer=dårlige plagg, mange ganger holder dette helt fint og like bra eller bedre enn naturstoffer er min erfaring. Men du må vaske ting riktig. Har det noe ull i seg så må du bruke Milo og vaske på ullprogram, uten skyllemiddel og ikke bruk for mye vaskemiddel (da blir det lukt). Aldri bruk tørketrommel. Vreng alt før du vasker det. Test å bruke vaskepose. Heng opp med en gang det er ferdig. Tørk flatt som noen her sier eller kjøp sånne kleshengere som man blåser opp for å tørke klær på. Luft klærne etter bruk istedet for å slenge rett i tett skittentøyskurv. Klær i ren ull trenger ikke alltid vaskes en gang, det kan fint holde å lufte dem, svettelukten forsvinner. Jeg bruker også alltid noe tynt under gensere da blir det ikke lukt/flekker fra deo.. trodde alle gjorde det Blir jo ikke varmt med tynn tskjorte under med mindre det er for varmt til å ha på seg så tykk genser. Anonymkode: d3852...f60 7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #31 Skrevet 16. november 2020 Jeg har ikke problemer med det etter at jeg sluttet å handle på HM etc.. Det er viktig å kjøpe gensere i godt materiale. Når det er sagt: Klær trenger gjerne litt lett vedlikehold. Jeg har f.eks. lest folk klage over at de har kjøpt kasjmir av dårlig kvalitet, basert på at det nupper seg. Men kasjmir nupper seg i begynnelsen, det er bare slik det er, og det er derfor man gjerne får med en kasjmirkam på kjøpet, slik at man kan fjerne nupper og gjøre plaggene nye og fine igjen. Anonymkode: 25653...e1b 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #32 Skrevet 16. november 2020 Og TS, ikke bruk deodorant med parfyme. Det er uansett ubehagelig for folk rundt deg dersom du skulle bli varm under armene. Ett problem mindre bare der. Anonymkode: 25653...e1b 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #33 Skrevet 16. november 2020 Just now, AnonymBruker said: Er uenig i alle som sier at kunststoffer=dårlige plagg, mange ganger holder dette helt fint og like bra eller bedre enn naturstoffer er min erfaring. Anonymkode: d3852...f60 Kan legge til at det som regel er polyester jeg har god erfaring med. Det krymper ikke, tørker fort og må ikke strykes, så føler det holder form bra. Etter hva jeg har googlet meg frem til er dette også mer miljøvennlig enn feks bomull å fremstille. Og ikke noen fare for dyrevelferd som noen ulltyper er Man kan få kjøpt vaskeposer som fanger opp mikroplast så det ikke skylles ut med vaskevannet. Viskose er visst veldig miljøvennlig men jeg synes det krøller så fælt og at det ikke holder formen så godt..må være forsiktig med det når det er vått osv. (Viskose=laget av trær) Anonymkode: d3852...f60 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #34 Skrevet 16. november 2020 Anbefaler også å skaffe en slik nuppe-shaver, får du nupper på ullgensere så bruker du den, og genseren blir som ny Jeg kjøper ull, bomull, modal, tencel, av og til viskose, og minst mulig blanding av andre materialer. Om en genser er 40% akryl og 40% ull, så går jeg videre. Akryl gir også mye statisk elektrisitet, det slipper du med "vanlig" bomull Ingen er perfekte, og jeg har plagg som er av plast-materiale også (spesifikt treningsklær og et par skjørt), men jeg gjør så godt jeg kan for å velge noe miljøvennlig, men samtidig praktisk. Må si at jeg merker at fleece ikke lengre har en funksjon i skapet mitt, de er gitt videre. Dere som syns ull klør, gå for merinoull Slet mye med det før også, og har nok bygd opp toleransen, men de mest stikkete ullgenserne klarer ikke jeg heller. Anonymkode: 4b342...2b0 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #35 Skrevet 16. november 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får du bort parfyme, deo og andre lukter fra genseren da? Og til dere andre. Kashmir er vel ikke anbefalt mtp. dyremishandlingen som foregår for å få tak i kashmir? TS Anonymkode: 3b7aa...7c2 Veganere anbefaler ingen bruk av animalske produkter, men det ser ut som om klipping av geiter foregår omtrent som klipping av sau. Anonymkode: d15b8...855 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #36 Skrevet 16. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan legge til at det som regel er polyester jeg har god erfaring med. Det krymper ikke, tørker fort og må ikke strykes, så føler det holder form bra. Etter hva jeg har googlet meg frem til er dette også mer miljøvennlig enn feks bomull å fremstille. Og ikke noen fare for dyrevelferd som noen ulltyper er Man kan få kjøpt vaskeposer som fanger opp mikroplast så det ikke skylles ut med vaskevannet. Viskose er visst veldig miljøvennlig men jeg synes det krøller så fælt og at det ikke holder formen så godt..må være forsiktig med det når det er vått osv. (Viskose=laget av trær) Anonymkode: d3852...f60 Enig. Polyester er undervurdert. At polyester er dårlig og dritt er bare rykter satt av de som tjener på at folk kjøper dyre merker med dårlig fremstilt bomull osv. Krymper ikke, tørker kjempefort, holder formen og kvaliteten i mange mange år. Nedturen med polyester er for eks om man "glir" mot noe så kan man få brannsår for eks, Mange sier at polyester heller ikke puster - og det stemmer nok på generell basis, men har en del polyester-t skjorter som holder meg mye mer kjølig om sommeren enn bomull. Så det kommer vel an på hvordan det er sydd kanskje. Anonymkode: 2c6ee...d71 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #37 Skrevet 16. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fleece er plast, så det er ikke mulig å få fleecegenser som ikke er av polyester. Fleece blir alltid litt nuppete og stygt etter en stund men det hjelper å feks vaske vrengt i vaskepose. Er uenig i alle som sier at kunststoffer=dårlige plagg, mange ganger holder dette helt fint og like bra eller bedre enn naturstoffer er min erfaring. Men du må vaske ting riktig. Har det noe ull i seg så må du bruke Milo og vaske på ullprogram, uten skyllemiddel og ikke bruk for mye vaskemiddel (da blir det lukt). Aldri bruk tørketrommel. Vreng alt før du vasker det. Test å bruke vaskepose. Heng opp med en gang det er ferdig. Tørk flatt som noen her sier eller kjøp sånne kleshengere som man blåser opp for å tørke klær på. Luft klærne etter bruk istedet for å slenge rett i tett skittentøyskurv. Klær i ren ull trenger ikke alltid vaskes en gang, det kan fint holde å lufte dem, svettelukten forsvinner. Jeg bruker også alltid noe tynt under gensere da blir det ikke lukt/flekker fra deo.. trodde alle gjorde det Blir jo ikke varmt med tynn tskjorte under med mindre det er for varmt til å ha på seg så tykk genser. Anonymkode: d3852...f60 Neida. Fleece er en generell betegnelse på en tekstur, en måte stoff blir vevd/laget på, så fleece kan helt fint være laget av for eksempel ull også. https://snl.no/fleece https://nostebarn.no/ullfleece Anonymkode: d256f...e6f 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #38 Skrevet 16. november 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Polyester er undervurdert. At polyester er dårlig og dritt er bare rykter satt av de som tjener på at folk kjøper dyre merker med dårlig fremstilt bomull osv. Krymper ikke, tørker kjempefort, holder formen og kvaliteten i mange mange år. Nedturen med polyester er for eks om man "glir" mot noe så kan man få brannsår for eks, Mange sier at polyester heller ikke puster - og det stemmer nok på generell basis, men har en del polyester-t skjorter som holder meg mye mer kjølig om sommeren enn bomull. Så det kommer vel an på hvordan det er sydd kanskje. Anonymkode: 2c6ee...d71 Min erfaring er at polyester blandet med ull eller andre stoffer, gjør at genseren nupper helt utrolig fort. Finnes mange kjoler osv som er i 100% polyester, og da synes jeg stoffet som regel ser veldig billig ut.. Min anbefaling er å se etter 100% ull, kasjmir, bomull og silke. De plaggene som ikke er blandinger, er de jeg har i alle år. 100% merinoull synes jeg holder seg kjempefint. Hm Premium Quality har innimellom noe bra, så det trenger ikke være kjempedyrt heller. Jeg vasker så og si aldri de tykke ullgenserne mine, ull er selvrensende, så det kan man bare henge ute til lufting. Det skal forresten ikke henge i skapet, da holder det seg ikke fint :) Anonymkode: f679c...007
Million Skrevet 16. november 2020 #39 Skrevet 16. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fleece er plast, så det er ikke mulig å få fleecegenser som ikke er av polyester. Fleece blir alltid litt nuppete og stygt etter en stund men det hjelper å feks vaske vrengt i vaskepose. Anonymkode: d3852...f60 Bare nevner at det finnes ullfleece også, så ikke all fleece er plast, nei. Kjøpte f.eks pysjamaser til sønnen min i ekte ullfleece fra nøstebarn.no da han var liten. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #40 Skrevet 16. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her Når jeg skrev kaster så mener jeg selvsagt å gi bort til røde kors mm. 😊 Hmm.. jeg kjøper ofte «dyre» gensere til 600-1000 kr, men jeg føler de er så skjøre. Et par eller ti runder i vask gjør ofte at de mister litt passformen, blir blasse i fargen, nuppete, hard i «stoffet» (ikke så myk og deilig lenger) og korte i armene. 🧐🤨 Føler også at jeg inni mellom må vaske genserne på litt mer varme enn anvist (finvask 30 grader) da finvask ikke alltid fjerner vond lukt ol. Synes at deodorantlukt fort kan sitte igjen under armene om det er en ullgenser f.eks. Er det ikke slikt for dere? Anonymkode: 3b7aa...7c2 Rene stoffer nupper mindre. Bruk t-skjorte eller genser under ullgensere så de ikke får lukt. Jeg vasker knapt mine ullgensere. Anonymkode: 6db9f...8e5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå