AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #1 Skrevet 16. november 2020 Heisann! Jeg fant nettopp en genser som var nokså slitt. Fant ut at denne var kjøpt for 3 år siden, så jeg kastet den med god samvittighet. Men så har jeg flere andre strikkegensere som ser stygge ut, og disse er i underkant av 1 år gamle. Føler at strikkegensere blir så fort stygge! Hvor lenge har dere gensere før de kastes, og gjør dere noe for å bevare dem fine? Synes det er synd å kaste en genser som er kjøpt for kun 1 år siden. Anonymkode: 3b7aa...7c2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #2 Skrevet 16. november 2020 Kvaliteten nå om dagen er rævva. På set verste må jeg kaste den etter noen då gangers bruk. Anonymkode: 6185a...4f5 7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #3 Skrevet 16. november 2020 Jeg tar veldig godt vare på klærne mine, og har mange plagg som er over 10 år gamle. Jeg vasker ikke klærne mine unødvendig, og passer på å både vaske og tørke de så de får minst mulig slitasje. Bruker absolutt aldri tørketrommel på mine klær, f.eks. Kan også nevne at jeg har ganske stor garderobe, hehe. Anonymkode: d6f87...469 12
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #4 Skrevet 16. november 2020 Hæ? Tror knapt jeg har kastet en genser noensinne. Anonymkode: 6e56f...2f0 8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #5 Skrevet 16. november 2020 Leser alltid på innholdet før jeg kjøper strikkegenser. Vil ha minst mulig akryl og gjerne ullblanding. Mønsterstrikk holder seg lengre fine enn glattstrikket. Bruker alltid t-skjorte eller genser under slik at den kan brukes flere ganger mellom hver vask. Er forsiktig med jakker med borrelås. Når det kommer litt nupper tar jeg frem nuppefjerneren. Anonymkode: b3065...bb1 16
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #6 Skrevet 16. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kvaliteten nå om dagen er rævva. På set verste må jeg kaste den etter noen då gangers bruk. Anonymkode: 6185a...4f5 Man får hva man betaler for. Anonymkode: b3065...bb1 12
Gjest Tamsi Skrevet 16. november 2020 #7 Skrevet 16. november 2020 Genserne mine er i snitt ca 4 år gamle vil jeg tro. Har minst en strikkegenser som er over 30 år gammel, arvet. Jeg kaster mye bukser på grunn av slitasje, men kan knapt huske å ha kastet en genser.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #8 Skrevet 16. november 2020 De eneste jeg har som har blitt stygge/utslitte er de som inneholder acryl. Derfor kjøper jeg ikke slike lengre. Anonymkode: 744d2...2cf 11
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #9 Skrevet 16. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man får hva man betaler for. Anonymkode: b3065...bb1 Dyrere plagg begynner også å bli rævva. Anonymkode: 6185a...4f5 11
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #10 Skrevet 16. november 2020 Jeg har aldri kastet en genser, men har gitt til Frelsesarmeen når jeg har blitt lei av et plagg. Det eneste som fysisk slites ut er vel egentlig bare sokker og bukser. Får fort hull på knærne når man krabber rundt på gulvet med en ettåring. Anonymkode: 6db9f...8e5 1
Gjest Lama_Drama Skrevet 16. november 2020 #11 Skrevet 16. november 2020 Betaler du mer og vasker pent varer de lengre. Ræl fra HM holder seg knapt pene i noen måneder.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #12 Skrevet 16. november 2020 TS her Når jeg skrev kaster så mener jeg selvsagt å gi bort til røde kors mm. 😊 Hmm.. jeg kjøper ofte «dyre» gensere til 600-1000 kr, men jeg føler de er så skjøre. Et par eller ti runder i vask gjør ofte at de mister litt passformen, blir blasse i fargen, nuppete, hard i «stoffet» (ikke så myk og deilig lenger) og korte i armene. 🧐🤨 Føler også at jeg inni mellom må vaske genserne på litt mer varme enn anvist (finvask 30 grader) da finvask ikke alltid fjerner vond lukt ol. Synes at deodorantlukt fort kan sitte igjen under armene om det er en ullgenser f.eks. Er det ikke slikt for dere? Anonymkode: 3b7aa...7c2 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #13 Skrevet 16. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: TS her Når jeg skrev kaster så mener jeg selvsagt å gi bort til røde kors mm. 😊 Hmm.. jeg kjøper ofte «dyre» gensere til 600-1000 kr, men jeg føler de er så skjøre. Et par eller ti runder i vask gjør ofte at de mister litt passformen, blir blasse i fargen, nuppete, hard i «stoffet» (ikke så myk og deilig lenger) og korte i armene. 🧐🤨 Føler også at jeg inni mellom må vaske genserne på litt mer varme enn anvist (finvask 30 grader) da finvask ikke alltid fjerner vond lukt ol. Synes at deodorantlukt fort kan sitte igjen under armene om det er en ullgenser f.eks. Er det ikke slikt for dere? Anonymkode: 3b7aa...7c2 Ikke se på pris, se på innhold. Styr unna syntetiske stoffer. De nupper, blir stygge, og lukt henger igjen som satan sjøl. Anonymkode: 744d2...2cf 12
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #14 Skrevet 16. november 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leser alltid på innholdet før jeg kjøper strikkegenser. Vil ha minst mulig akryl og gjerne ullblanding. Mønsterstrikk holder seg lengre fine enn glattstrikket. Bruker alltid t-skjorte eller genser under slik at den kan brukes flere ganger mellom hver vask. Er forsiktig med jakker med borrelås. Når det kommer litt nupper tar jeg frem nuppefjerneren. Anonymkode: b3065...bb1 Blir det ikke litt varmt med genser under strikkegensere? Anonymkode: 3b7aa...7c2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #15 Skrevet 16. november 2020 Man kan forhindre lukt ved å lufte plaggene når man har brukt de. Dersom plagget blir liggende i et varmt, fuktig miljø blomstrer bakteriene opp og det lukter vondt. Dette er spesielt viktig med tanke på treningsklær. Det at klærne krymper vitner jo om at du ikke vasker de riktig. For å ikke miste passform må du tørke det flatt. Ullklær vasker jeg kanskje en gang i året, kanskje ikke det engang Anonymkode: d6f87...469 6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #16 Skrevet 16. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke se på pris, se på innhold. Styr unna syntetiske stoffer. De nupper, blir stygge, og lukt henger igjen som satan sjøl. Anonymkode: 744d2...2cf Oki 😊 er det akryl, polyamid, polyester som er verstingene? Synes nesten alle gensere har litt av det i ulik prosent 🙈 Anonymkode: 3b7aa...7c2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #17 Skrevet 16. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man kan forhindre lukt ved å lufte plaggene når man har brukt de. Dersom plagget blir liggende i et varmt, fuktig miljø blomstrer bakteriene opp og det lukter vondt. Dette er spesielt viktig med tanke på treningsklær. Det at klærne krymper vitner jo om at du ikke vasker de riktig. For å ikke miste passform må du tørke det flatt. Ullklær vasker jeg kanskje en gang i året, kanskje ikke det engang Anonymkode: d6f87...469 Tørke flatt? 😳 Legge de ut på gulvet? Tror ikke jeg har plass til det mtp. alle genserne våre. Eller gjelder det bare visse plagg? Anonymkode: 3b7aa...7c2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #18 Skrevet 16. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Oki 😊 er det akryl, polyamid, polyester som er verstingene? Synes nesten alle gensere har litt av det i ulik prosent 🙈 Anonymkode: 3b7aa...7c2 Min erfaring er at akryl er aller verst, men alt sammen er vel plast, kanskje:) Ja, utvalget blir mye mindre når du styrer unna det. Jeg kjøper gjerne en genser i alle fargene som er, når jeg først finner en som passer mine kriterier. Anonymkode: 744d2...2cf 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #19 Skrevet 16. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tørke flatt? 😳 Legge de ut på gulvet? Tror ikke jeg har plass til det mtp. alle genserne våre. Eller gjelder det bare visse plagg? Anonymkode: 3b7aa...7c2 Enten på en håndkle f.eks på benken på vaskerommet eller oppå tørkestativet. Det er viktig for litt tykke gensere ellers blir jo passformen helt feil. Anonymkode: d6f87...469 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #20 Skrevet 16. november 2020 Nå har jeg faktisk på meg en Norrøna fleece lignende genser. En dyr en, som sikkert ikke er eldre enn 2 år. Den har blitt så stygg!! Og så ser jeg nå.. 100% polyester 🙈 Er det det som er årsaken? TS Anonymkode: 3b7aa...7c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå