Gå til innhold

Døv eller blind?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Døv. Er avhengig av å lese og jobbe. Som blind ville min jobb vært umulig. Som døv kunne den faktisk ha blitt bedre til tider.

Anonymkode: 5a2db...4a1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er svært glad i musikk, men hadde landet på at jeg heller ville blitt døv likevel.  Føler at det å bli blind i voksen alder vil ha mye sterkere inngripen på dagliglivet, mister førerkortet, huset må tilpasses, veldig mye hjelpemidler som må innføres. Som døv kunne livet mitt fortsatt i mye større grad som før.  I tillegg tror jeg at for min del hadde det vært mye lettere å lære seg tegnspråk enn blindeskrift.

Uansett hadde det blitt et stort tap.  Smakssansen derimot, den kan jeg miste uten problemer.

Anonymkode: ed2ef...3ba

• Liker 1
Skrevet

Døv, uten tvil. Ikke et vanskelig spørsmål. Synet er mye viktigere enn hørsel, selv om jeg skjønner at begge deler har en verdi.

Anonymkode: e34fd...aaa

• Liker 1
Skrevet

Blind. Ble født blind (fikk syn etter flere operasjoner), så det er kjent for meg og jeg velger derfor det fremfor noe ukjent.

• Liker 1
Skrevet
På 16.11.2020 den 10.08, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått en sykdom som gjør at jeg sakte men sikkert blir døv. Bruker nå sterke høreapparater på begge ører, uten dem hører jeg absolutt ingenting. Jeg var 30 år når dette startet. For meg har det å miste hørselen vært et sant helvete, lite ante jeg at nedsatt hørsel innebærer så mye mer enn bare tap av lyd. 
Så det blir som å velge mellom pest eller kolera, men jeg foretrekker nok uansett å ha nedsatt hørsel fremfor å være blind. 

Anonymkode: 28254...ed7

Døvblitt er nok mye verre enn å være født døv. Men en fordel du har, er at du har en fungerende stemme. Jeg anbefaler deg å involvere deg i tegnspråk/døvemiljøet. Aldri for sent å lære et nytt språk!  Her møter du andre mennesker som også er avhengig av at kommunikasjonen er visuell fremfor auditivt. Husk at du har rett på skrivetolk i mange sammenhenger. 

Jeg ville lett valg å være døv fremfor blind. Mulig fordi jeg kjenner mange flotte, oppegående døve og fordi jeg kan tegnspråk. 

Anonymkode: 745fd...cfd

• Liker 1
Skrevet

Døv! Har ei blind venninne. 

Anonymkode: d99bb...4ca

• Liker 2
Skrevet

Ville valgt døv. Blir livredd av tanken på å ikke kunne se, er plaget med mareritt i tillegg til å være husredd så det å ikke kunne sjekke at alt er fint og slå på lys osv hadde skrevt vettet av meg. 😳😳😳

Anonymkode: 35ea2...ff1

• Liker 1
Skrevet

Blind. Hadde blitt gal av å ikke kunne høre musikk.

Anonymkode: 9bcdb...912

• 9 måneder senere...
Skrevet

Tror jeg ville vært døv. Har en mor som ble døv og hun klarte den overgangen ganske bra. 

Anonymkode: 8a01c...89a

• Liker 1
Skrevet

Blind. Jeg ønsker å høre barna mine spille piano og klaver.

Skrevet

Døv. Jeg ville slitt veldig om jeg skulle tilpasset meg et liv som blind. En sjelden gang viser det seg at maten man tar med seg hjem fra butikken, har mugg på seg. Hadde jeg vært blind, ville jeg ikke merket det før det var for sent 🤢

Anonymkode: 49925...991

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.11.2020 den 9.32):

Er døv og ja vil heller være der en blind . Får med meg musikk  på min måte.  Vibrasjoner osv. Kan leve som normalt  men jeg blir fortere sliten  enn hørede.  Jeg mister mye sosialt.   Og ingen ser at jeg ikke hører  og tror jeg enten er dum eller ikke bryr meg

Anonymkode: 1ebb3...9b7

Dette.

Som tunghørt selv er livet ganske vanskelig sosialt.

Man mister alle vennene sine og mye av kontakten med familien som døv. Som blind kan man gjøre det meste.

Anonymkode: 43c64...726

Skrevet

Begge alternativer er forferdelige for en som er født med begge sanser. Jeg tror nok jeg ville valgt å være døv fordi jeg foretrekker å dra steder uten å ha med ledsager.  Så hadde jeg lært meg tegnspråk og hengt i døvemiljøet. 

Hvis jeg hadde blitt døv så hadde mulighetene for å få noe hørsel igjen vært større med et cochlear implantat og annen kirurgi, enn det ville vært for synsoperasjoner.  Jeg hadde som døv med synet i behold klart å google meg frem til forskning og behandlingssteder. 

Ulempen med å være/bli døv, er at synet kan svikte når man blir eldre. Som døv, så er man allerede i en veldig liten minoritet. Får du synsproblemer i tillegg, så blir omgangskretsen veldig liten og du må henge med døvblinde mennesker, eller døve som er villig til å tilpasse tegnspråket slik at du forstår det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.11.2020 den 10.08):

Jeg har fått en sykdom som gjør at jeg sakte men sikkert blir døv. Bruker nå sterke høreapparater på begge ører, uten dem hører jeg absolutt ingenting. Jeg var 30 år når dette startet. For meg har det å miste hørselen vært et sant helvete, lite ante jeg at nedsatt hørsel innebærer så mye mer enn bare tap av lyd. 
Så det blir som å velge mellom pest eller kolera, men jeg foretrekker nok uansett å ha nedsatt hørsel fremfor å være blind. 

Anonymkode: 28254...ed7

Huff, trist å høre at du kommer til å bli døv. Er det ikke noe kirurgisk som kan gjøres for å hjelpe deg? Er det noe forskning på området som gir håp+

Skrevet

Som mange andre må jeg og si døv. Det virker litt enklere å navigere seg i verden om man er døv i forhold til blind.

Men Molly Burke på youtube har vist meg at det ikke vil være verdens enda om man blir blind. Vi har mye teknologi som hjelper blinde i hverdagen. Det vil nok være en større omstilling, men jeg tror det er noe jeg kunne klart å komme meg gjennom, om det skulle skje. 

Anonymkode: 7c3df...fa8

• 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg hadde nok sagt døv. Jeg føler jeg hadde blitt mer avhengig av andre om jeg var blind, og jeg har stor respekt for de som er blinde.

Skrevet
Fru Bjørg skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde nok sagt døv. Jeg føler jeg hadde blitt mer avhengig av andre om jeg var blind, og jeg har stor respekt for de som er blinde.

Ja du har et godt poeng der! 🤔

• Liker 1
Skrevet

Døv definitivt! Å gå rundt i mørket er skummelt men å kutte ut alle lyder hadde vært litt digg, da kan man ha veldig "selektiv hørsel" og komme unna med det 😅

Anonymkode: 13b59...933

• Liker 1
Skrevet

Da hadde jeg valgt døv, det hadde vært ille og ikke kunne høre noe, men enda verre og ikke kunn se.

Skrevet

Det hadde nok praktisk vært verre å være blind. Da er man ganske funksjonsbegrenset i hverdagen. Men å være døv høres ut som en sjelelig død for meg som er musiker og som får så mye glede av musikk. Det stimulerer noe langt inn i hjernen, og er derfor at man feks bruker musikkterapi for eldre demente. 

Klarer ikke velge

Anonymkode: 113ae...b8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...