AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #1 Skrevet 16. november 2020 Fosteret var 2-3 uker gammelt på ultralyd. Hvor langt er jeg på vei? Anonymkode: 77e1d...1e4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #2 Skrevet 16. november 2020 Dette regnes jo vanligvis ut fra siste menstruasjon, siden man da har en viss anelse om eggløsning. Når hadde du mensen sist? Anonymkode: 03fff...614
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #3 Skrevet 16. november 2020 Da er du 4-5 uker. Men de pleier jo ikke se noe så tidlig, er du helt sikker på at de sa 2-3 uker? Jeg har alltid fått med meg (eller iallefall sett på skjermen) at det står der hvor langt jeg er på vei Anonymkode: 9488a...542 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #4 Skrevet 16. november 2020 Du plusser på 2 uker: 4-5 uker Anonymkode: 08ba8...cab
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #5 Skrevet 16. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da er du 4-5 uker. Men de pleier jo ikke se noe så tidlig, er du helt sikker på at de sa 2-3 uker? Jeg har alltid fått med meg (eller iallefall sett på skjermen) at det står der hvor langt jeg er på vei Anonymkode: 9488a...542 Syns og det var litt rart siden hjertet ikke slår der hun er..hvordan kan de ha sett fosteret da lizm. Anonymkode: 08ba8...cab 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #6 Skrevet 16. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Syns og det var litt rart siden hjertet ikke slår der hun er..hvordan kan de ha sett fosteret da lizm. Anonymkode: 08ba8...cab Hun jeg var hos var utenlands, så jeg skjønte ikke allverdens. Jeg hadde spottet så jeg tok HCG som doblet seg. Virket som hun var mest opptatt av det, men tror hun sa noe om at jeg var 2-3 uker på vei. Dette passer med når jeg hadde eggløsning, men skal man ikke likevel plusse på 2 uker? Forstår ikke helt den greia 😊👍🏻 Anonymkode: 77e1d...1e4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #7 Skrevet 16. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er du 4-5 uker. Men de pleier jo ikke se noe så tidlig, er du helt sikker på at de sa 2-3 uker? Jeg har alltid fått med meg (eller iallefall sett på skjermen) at det står der hvor langt jeg er på vei Anonymkode: 9488a...542 Jeg er helt sikker på hun sa jeg var rundt 2-3 uker på vei, men når det skal sies så skjønte jeg ikke så mye av hva hun sa og gikk derfra med mer spørsmål enn svar. Det eneste jeg vet er at jeg fikk doblet på HCG og regner med det er i orden da. Anonymkode: 77e1d...1e4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #8 Skrevet 16. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun jeg var hos var utenlands, så jeg skjønte ikke allverdens. Jeg hadde spottet så jeg tok HCG som doblet seg. Virket som hun var mest opptatt av det, men tror hun sa noe om at jeg var 2-3 uker på vei. Dette passer med når jeg hadde eggløsning, men skal man ikke likevel plusse på 2 uker? Forstår ikke helt den greia 😊👍🏻 Anonymkode: 77e1d...1e4 Når hadde du sist mens? Det er datoen du skal gå ut i fra, ikke når du hadde eggløsning. Hvis fosteret er 2-3 uker gammelt, så er du 4-5 uker på vei. Var jo bra hun kunne se noe i det hele tatt, for det er svært uvanlig å se noe så tidlig. Anonymkode: 81acc...ed9
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #9 Skrevet 16. november 2020 Ett befruktet egg fester seg først dager etter eggløsning. Fosterutviklinngen starter først når egget har festet seg i livmoren. Svangerskapsuker telles imidleritd fra første dag i siste mens som er ca 2 uker før eggløsning. Du kan enten telle fra første dag i siste mens om du vet det, eller legge til 2 uker til det du er målt til på UL. Anonymkode: 08ba8...cab
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #10 Skrevet 16. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ett befruktet egg fester seg først dager etter eggløsning. Fosterutviklinngen starter først når egget har festet seg i livmoren. Svangerskapsuker telles imidleritd fra første dag i siste mens som er ca 2 uker før eggløsning. Du kan enten telle fra første dag i siste mens om du vet det, eller legge til 2 uker til det du er målt til på UL. Anonymkode: 08ba8...cab Jeg har veldig lang syklus og har ikke eggløsning før en måned etter mensen, så jeg kan ikke regne sånn. Må regne fra eggløsningen og legge på 2 uker da tror jeg 😊 Anonymkode: 77e1d...1e4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #11 Skrevet 16. november 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har veldig lang syklus og har ikke eggløsning før en måned etter mensen, så jeg kan ikke regne sånn. Må regne fra eggløsningen og legge på 2 uker da tror jeg 😊 Anonymkode: 77e1d...1e4 Du må jo regne slik helse Norge regner, ikke hvordan det passer deg. Du burde forøvrig ringe å spørre, og si du ikke fikk med deg stort. Anonymkode: 6bbba...865 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #12 Skrevet 16. november 2020 55 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har veldig lang syklus og har ikke eggløsning før en måned etter mensen, så jeg kan ikke regne sånn. Må regne fra eggløsningen og legge på 2 uker da tror jeg 😊 Anonymkode: 77e1d...1e4 Ja, det er det som blir riktig i ditt tilfelle. Dvs, helsevesenet vil forholde seg til datoen satt etter mensdato fram til du har vært på ultralyd, og da vil terminen bli justert ut fra størrelse på foster. Om du sier fra til legen at du har lange og uregelmessige sykluser kan du få henvisning til TUL for å fastsette svangerskapslengde. Så slipper du å få time til OUL to uker for tidlig og kanskje måtte komme tilbake og ta undersøkelsen på nytt. Anonymkode: 29ec9...3b7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #13 Skrevet 16. november 2020 Helt frem til OUL vil alltid menstermin ha avvik fra egentlig størrelse på fosteret. Dette fordi at veldig få kvinner har nøyaktig 28 dager syklus. Det er også derfor terminen fastsettes mellom uke 18-20. Og det er den terminen du skal forholde deg til derfra. Når det er sagt har jeg to apper: én med datoen for menstermin og én for terminen min ift befruktning. Her skiller kun en uke, men det er mer interessant å lese om utviklingen der jeg faktisk er, enn å lese på feil uker. Likevel må jeg ha kontroll over menstermin, for frem til OUL var det den både jordmor og lege forholdt seg til. Anonymkode: ef3c0...e94
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #14 Skrevet 16. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har veldig lang syklus og har ikke eggløsning før en måned etter mensen, så jeg kan ikke regne sånn. Må regne fra eggløsningen og legge på 2 uker da tror jeg 😊 Anonymkode: 77e1d...1e4 Jeg hadde forholdt meg til mensterminen frem til OUL, for det er det helsevesenet gjør. De bryr seg ikke om når du hadde eggløsning sist Anonymkode: 81acc...ed9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå