Gå til innhold

USA skal ha spionert på Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, Homer Simpson skrev:

Hvorfor gjør våre allierte dette mot oss. 

For å vite hva som foregår her. Ikke OK, men ikke noen overraskelse heller. Skuffende at de gjør det for å skaffe seg fordeler i konkurransen om å selge jagerfly. Jeg har mer forståelse for at de, spionerer for å avdekke terror etc.

3 timer siden, Homer Simpson skrev:

Hadde vi fått bedre behandling ved å alliere oss med Russland og Kina ?

Jeg sier som T-Rex: 🤣

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Homer Simpson skrev:

Hvorfor gjør våre allierte dette mot oss. Hadde vi fått bedre behandling ved å alliere oss med Russland og Kina ?

https://www.tv2.no/nyheter/11778938/

Du sammenligner ett land der det er avgjort og vurdert at etteretningsorganet har brutt loven, med to land der både dette og overvåking av egne borgere er lovlig?  Ikke helt god på konsekvens vurdering?

Jeg har en mengder konkurrerende bekymringer rundt denne saken. 

På den ene siden er dette en bekreftelse av en mistanke som kom opp i Snowden avsløringene : at NSA hadde drevet industriell spionasje for USA. Og det åpner opp en diskusjon om valget av JSF/F35 ble tatt på riktig grunnlag. (Personlig mener jeg dette uansett var uinteressant. Vi ville ha valgt JSF/F35 uansett, dette var ikke EGENTLIG en diskusjon). 

Jeg var skeptisk til ryktet da det kom opp, for jeg så ikke sammenhengen mellom NSA og private selskapers behov,  men i dette perspektivet , virker det fullt troverdig og sannsynlig. Vi skal ta et med videre i vurderingen av andre tekniske anskaffelser som er knyttet til USA, som for eksempel at man har valgt vekk Huawei til 5G nettet og gått for Ericsson, som har NSA samarbeidene underleverandører på sikkerhet.    

Det at Dansk etteretning har hatt ett sammarbeid med NSA utenom EU og uten å ha varslet Norge, er strengt tatt brudd på Schengen samarbeidet og det bør skape ett egen diskusjon i Danmark. 

Så dette er etterretning som pågikk i årene før 2009 (Stortingsbeslutningen skjedde i 2009, selve teknisk behandling må vel ha vært avsluttet året før, og politisk behandling må vel ha hatt en hemmelig del før den offentlige). Så hvorfor kommer dette opp NÅ.

Det er relativt poengtert pakke som er droppet. Hvorfor skal vi sakke om dette nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...