Gå til innhold

Den store tråden for dårlige erfaringer som leietakere - har du bodd dårlig som leietaker?

Har du bodd dårlig som leietaker?  

47 stemmer

1. 1. Har du bodd dårlig som leietaker?

• Ja
      35
    • Nei
      12

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av #mindrittleilighet-kampanjen og kjellertrådene her på KG, så hadde det vært interessant å vite hvordan folk har bodd og hva slags dårlige erfaringer de har gjort seg som leietakere.

Jeg har bodd med en skikkelig psykisk syk person samt med intens passiv røyk. Ellers har det vært tyveri i kollektiv samt steder med dårlig standard.

Så stem i vei, og skriv utfyllende under her om din erfaring, enten det er dårlige utleiere, dårlig standard eller at du ble svindlet.

Anonymkode: 70396...681

Videoannonse
Annonse
Gjest HegeMarie
Skrevet

Jeg bodde en kort periode på en hybel i et gammelt hus. Måtte ned en trapp for å komme til det bitte lille toalettet jeg delte med 2 ukjente personer. Kjøkkenet hadde en liten vask med en varmtvanns- og en kaldvannskran.

Ellers meget spartansk møblert. Leien skulle betales med kontanter.

Men jeg ble ikke lurt på noen som helst måte. Alt gikk riktig for seg. 

Leide hos en veldig gammel dame som ikke hadde investert noe særlig i oppussing.

Hun var alltid veldig hyggelig.

Skrevet

Har leid i 20 år, alt fra små leiligheter til hus. Og bare en eneste gang har jeg leid en plass som ikke var trekkfullt eller dårlig isolert. De aller fleste steder har elendig standard. Gammelt el anlegg, gjerne brannfarlige sikringsskap. Og nedslitte, fuktskadede bad. Kjøkkeninnredninger som har sett sine bedre år. Utslitte gulvbelegg fra 70-tallet, som er tunge å vaske fordi overflaten er så slitt. Har faktisk også leid en plass hvor det begynte å lekke i taket, og huseier sa bare "hvis det ikke plager deg, så plager det ikke meg - du kan jo bare flekke med litt maling hvis du syns det blir stygge skjolder i taket." Og jeg bare - hallo, huset ditt lekker, lissom! Helt utrolig hva folk får seg til å leie ut. 

Men det verste er altså papirtynne vegger og trekkfullt vinduer. Elendig isolerte hus, hvor man dreper seg på strømregninger og eventuelt blir syk hvis man plasserer sofaen foran vinduet. Jeg syns det burde komme krav til isolering av utleieboliger som følger vanlig TEK17 boligkrav.

Dessuten synes jeg det burde bli innført obligatorisk leietaksering av utleieboliger, hvor månedlig utleiepris blir fastsatt av en takstmann. Og hvor utleier plikter å skrive denne taksten, den anbefalte utleieprisen, i finn-annonsen. Og så kan han i tilfelle skrive hva han ønsker i tillegg, for eksempel "takstmannen sier at forsvarlig utleiepris er 3.000 kr pr mnd fordi jeg er en gjerrig fa*n som ikke gidder å isolere eller pusse opp, men jeg ønsker meg 10.000 kr pr mnd." Dermed kunne man forhandlet om leiepris på en helt annen måte, og belønnet utleiere som faktisk isolerer og pusser opp. 

Anonymkode: 148b9...c0c

• Liker 13
Skrevet

Bodde en periode i 20-årene i en bedriten kjellerleilighet med muggskader, vindusluker nært taket og huseiere som tok depositumet rett på egen konto. Eneste positive jeg kan si er at det var billig i forhold til alt annet jeg hadde sett på med eget bad og kjøkken.

Anonymkode: 7d33e...876

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har leid i 20 år, alt fra små leiligheter til hus. Og bare en eneste gang har jeg leid en plass som ikke var trekkfullt eller dårlig isolert. De aller fleste steder har elendig standard. Gammelt el anlegg, gjerne brannfarlige sikringsskap. Og nedslitte, fuktskadede bad. Kjøkkeninnredninger som har sett sine bedre år. Utslitte gulvbelegg fra 70-tallet, som er tunge å vaske fordi overflaten er så slitt. Har faktisk også leid en plass hvor det begynte å lekke i taket, og huseier sa bare "hvis det ikke plager deg, så plager det ikke meg - du kan jo bare flekke med litt maling hvis du syns det blir stygge skjolder i taket." Og jeg bare - hallo, huset ditt lekker, lissom! Helt utrolig hva folk får seg til å leie ut. 

Men det verste er altså papirtynne vegger og trekkfullt vinduer. Elendig isolerte hus, hvor man dreper seg på strømregninger og eventuelt blir syk hvis man plasserer sofaen foran vinduet. Jeg syns det burde komme krav til isolering av utleieboliger som følger vanlig TEK17 boligkrav.

Dessuten synes jeg det burde bli innført obligatorisk leietaksering av utleieboliger, hvor månedlig utleiepris blir fastsatt av en takstmann. Og hvor utleier plikter å skrive denne taksten, den anbefalte utleieprisen, i finn-annonsen. Og så kan han i tilfelle skrive hva han ønsker i tillegg, for eksempel "takstmannen sier at forsvarlig utleiepris er 3.000 kr pr mnd fordi jeg er en gjerrig fa*n som ikke gidder å isolere eller pusse opp, men jeg ønsker meg 10.000 kr pr mnd." Dermed kunne man forhandlet om leiepris på en helt annen måte, og belønnet utleiere som faktisk isolerer og pusser opp. 

Hvis leiemarked skal bli som kjøpsmarkedet med takst inkludert ender man vel opp med budrunder på leieboliger. I tillegg er ikke takstmenn billige, dette blir nok bare å øke leieprisene.

Tek17 krav til isolering på alt av utleieboliger er en enda dårligere idé fra deg, er ikke så lenge siden 15cm var god nok isolasjon, tviler på at majoriteten har de 20cm som kreves nå til nybygg. Hvor mange utleieboliger blir å stå tomme? De få som blir værende igjen vil kunne presse opp prisene til himmels samt at mange tidligere leietakere ender opp på gata.

• Liker 3
Skrevet

Bodde en gang i en leilighet hvor vinduene i stua ikke gikk an å åpne. Soveromsvinduet var så tungt at jeg ikke greide å åpne det alene (veldig gammelt hus, sikker på at vinduene ikke er skiftet siden det ble bygd). Eneste rømningsvei var altså ytterdøra. Viste seg etterhvert at det elektriske heller ikke var i orden. Var livredd for at det skulle begynne å brenne om natta, hadde aldri klart å komme meg ut på egenhånd.

Anonymkode: 9f9d2...9c2

Skrevet

Vært heldig skjønner jeg. Leier på sted nr 2 og begge stedene har alt vært i orden. 

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis leiemarked skal bli som kjøpsmarkedet med takst inkludert ender man vel opp med budrunder på leieboliger. I tillegg er ikke takstmenn billige, dette blir nok bare å øke leieprisene.

Tek17 krav til isolering på alt av utleieboliger er en enda dårligere idé fra deg, er ikke så lenge siden 15cm var god nok isolasjon, tviler på at majoriteten har de 20cm som kreves nå til nybygg. Hvor mange utleieboliger blir å stå tomme? De få som blir værende igjen vil kunne presse opp prisene til himmels samt at mange tidligere leietakere ender opp på gata.

Tull og tøys, utleier kan fint bruke litt av de uhorvelig summene han håver inn i leie, på isolasjon. Det har de fint råd til. Men de gidder ikke, når de får samme leieprisen uansett.

Det trenger absolutt ikke være dyrt å bruke en takstmann for en enkel verdivurdering av et utleieobjekt. Dette er tross alt ikke et salg, og du trenger dermed ikke en like grundig rapport som ved salg. Dessuten er det ofte snakk om mindre leiligheter som leies ut, og dermed ville prisen bli enda rimeligere. At en utleier ikke gidder å bruke et par tusen kroner på dette er bare tull og latskap, og gjerrig så det holder med tanke på at folk betaler leie i dyre dommer for å bo i dritten. Du kan få en taksering/verdivurdering på en bolig du skal selge for 3.500 kr. Lenke (se verdivurdering for refinansiering): https://www.takstforum-telemark.no/priser/?gclid=EAIaIQobChMI-dGH-vaF7QIVGRd7Ch1aUANwEAAYASABEgL7hPD_BwE

• Liker 4
Skrevet

Jeg leide en fantastisk flott leilighet med helt perfekt location, nydelig utsikt, og tidenes mest innpåslitne huseier. I løpet av bare de første par ukene var hen innom ikke ringere enn 8 (!) ganger. Måtte jo sjekke om brannalarmen trengte å byttes, personlig komme og bytte den, inspisere gardinstanga, sjekke ventilasjon, fikse ventilasjon, nei denne detaljen passet ikke, kanskje dette burde males, osv i det uendelige. Ting som skulle vært på plass før jeg flyttet inn og betalte full leie. Dette fortsatte med varierende intensitet i løpet av hele leieforholdet.

Når ting i leiligheten røk eller skulle fornyes (og det skjedde rutinemessig, siden alt tydeligvis hadde blitt kjøpt brukt på finn), var det imidlertid ikke tale om at huseier skulle komme og hente det gamle, nei disse greiene kunne jeg legge ut billig/gratis på nettet og avtale henting selv. Og inntil videre sitte der med en oppvaskmaskin (vaskemaskin, kjøleskap, kommode) midt i gangen. Ingenting spicer opp en hot date som å snuble i hvitevarer fra førkrigstiden på vei inn døra🤡 

Det var også flere sjenerende og uforutsette oppussingsarbeider som måtte gjøres i løpet av tiden jeg bodde der, hvor jeg måtte krangle meg til redusert husleie. Motargumentet til huseier var at jeg fikk finere leilighet etterpå, så jeg "sparte" på å bo der kontra andre leiligheter av samme standard i området. Men målet var vel å bo i leiligheten slik jeg leide den, om jeg bare kunne fått gjort det i fred. Målet til huseiere var vel å leie ut dyrere på sikt uten å miste leieinntekter mens oppgraderingene foregikk, tenker jeg. Og kanskje drive meg ut når alt var klart. 

Anonymkode: 8db48...9bd

• Liker 2
Skrevet

Jeg har leid 6 leiligheter i Bergen, uten noen utfordringer med noen av utleier. Og jeg fikk det jeg betalte for, hver gang. 

Anonymkode: 1abc9...d55

• Liker 1
Skrevet

Har aldri bodd dårlig som leietaker verken som elev på vgs, student eller nyutdannet. Er man en attraktiv leietaker med ting på stell kan man være kresen.

Anonymkode: af412...1f9

Skrevet

Den beste, og verste, leieopplevelsen hadde jeg på samme sted.

Jeg hadde et greit rom, et ok toalett (toalett uten vask), og det var greit nok.

Men "kjøkkenet" var en kokeplate på vaskerommet (der huseier hadde vaskemaskinen sin).  Der var også vasken jeg måtte gå til for å vaske hendene etter å ha vært på do, og dusjkabinettet, som sto 5 cm fra kokeplaten.
Ikke helt lovlig tror jeg.

Men huseierne var helt fantastiske mennesker, og inviterte meg støtt og stadig til middag.  Jeg ble også inkludert når de hadde bursdagsfester og lignende, og jeg fikk lov til å låne kjellerstuen deres gratis hvis de ikke brukte den selv  :)

Anonymkode: f91f6...06e

• Liker 3
Skrevet

Jeg leide en helsefarlig leilighet et halvt år.

Det var en halv sokkel, hvor resten av sokkelen nærmest var krypkjeller. Klam fuktighet og edderkopper i hele leiligheten. Det var gliper mellom vindu og vegg, og det blåste inn veistøv når trailerne kjørte forbi. Ingen av vinduene gikk an å åpne. Bad og kjøkken så ut som huseieren bare hadde anlagt og satt inn selv, null avtrekk noen steder. Finurlige skjøteledningsløsninger flere steder. 70-talls innredning fra Finn. Det lå sigarettsneiper i hjørnene da jeg flytta inn... Rosinen i pølsa var at utleier drev å tekstet meg når han hadde drukket for mye, noe han tydeligvis gjorde ofte. 

Men det var tak over hodet, og kosta meg 3000 i måneden, inkludert strøm. Leiemarkedet på det aktuelle stedet var nærmest ikke-eksisterende, og det eneste andre jeg fant var rorbuer til 12 000 i måneden. Og jeg hadde bare jobb der et halvt år, så skulle jeg videre. Så jeg holdt ut for å spare pengene.

Og så dreit jeg i å vaske når jeg flytta derfra igjen 😄 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Har stort sett hatt greie husverter, men det har jo vært litt forskjellig av standard. Det forrige stedet jeg bodde måtte jeg flytte fra fordi huseier ikke hadde god nok drenering rundt huset, så det rant vann inn etter et stort regnskyll. Dreiv og vasket mugg i flere uker, som bare kom igjen. Så til slutt måtte jeg bare flytte. Sliter enda med allergi etter den muggen. Bodde også over en garasje hvor doen var rett under trappa hvor en kunne se rett gjennom plankene., og dusjen var midt i garasjen hvor huseier hadde fryser og verktøy, så jeg måtte være ekstra forsiktig med å passe på låsing.

Her jeg bor nå har jeg bodd i ti år. De jeg bor hos er kjempegreie, men det er jo nesten ikke gjort noe her inne på de årene. Sir man ifra om noe, så tar det evigheter, eller så skjer det ingenting. Er en del rørleggerarbeide som skulle vært gjort her snart, blant annet pakninger som mildt sagt er råtne og varmtvanntank. Hadde jeg hatt råd til det selv, så hadde jeg ikke nølt med rørlegger.

Endret av Cordelia
Skrevet (endret)

Jeg leide bolig de første 8-9 årene etter jeg flyttet hjemmefra, men har ikke hatt noen negative eller dårlige opplevelser. 

* slettet * 

Slettet pga jeg leste overskriften for dårlig.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull og tøys, utleier kan fint bruke litt av de uhorvelig summene han håver inn i leie, på isolasjon. Det har de fint råd til. Men de gidder ikke, når de får samme leieprisen uansett.

Det trenger absolutt ikke være dyrt å bruke en takstmann for en enkel verdivurdering av et utleieobjekt. Dette er tross alt ikke et salg, og du trenger dermed ikke en like grundig rapport som ved salg. Dessuten er det ofte snakk om mindre leiligheter som leies ut, og dermed ville prisen bli enda rimeligere. At en utleier ikke gidder å bruke et par tusen kroner på dette er bare tull og latskap, og gjerrig så det holder med tanke på at folk betaler leie i dyre dommer for å bo i dritten. Du kan få en taksering/verdivurdering på en bolig du skal selge for 3.500 kr. Lenke (se verdivurdering for refinansiering): https://www.takstforum-telemark.no/priser/?gclid=EAIaIQobChMI-dGH-vaF7QIVGRd7Ch1aUANwEAAYASABEgL7hPD_BwE

Uhorvelige summene??  Med mindre det er f.eks Olav Thon eller lignende som er utleier så er det nok ikke den gjennomsnittlige utleier som tjener uhorvelige summer.

Anonymkode: e1a98...e0e

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis absolutt alt du har leid i 20 år har hatt så dårlig standard som det du sier, nedslitte bad, gulvbelegg fra 70-tallet osv, så må du jo ha leid veldig gamle boliger. Og da kan man ikke forvente topp standard. Jeg sier ikke at man skal betale blodpris for en rønne, men du har vel vært på visning før du flyttet inn?

Jeg har full forståelse for at det går an å gå på en smell og være uheldig/ bli lurt en gang eller to, men ærlig talt, hvis dette er noe som skjer om og om igjen i 20 år, da bør man kanskje legge om taktikken. Har det aldri ringt en bjelle som sa at "nå må jeg kanskje endre på noe?". For eksempel være mer kritisk på visning,  kjøpe selv, flytte på seg eller innse at man må opp i leiepris for å få den standarden man ønsker. Hva som helst, egentlig.

Skrevet

Jeg har vært veldig uheldig, og jeg har leiet de billigste leilighetene i området pga dårlig økonomi. Her er mine verste:

Bodde i en leilighet med et hybel kjøkken. La merke til på natten at lykten om at platen var på, lyste konstant. Fant ut at den platen konstant var lunken, altså alltid på, selv om jeg hadde den på 0. Da jeg sa ifra om dette fikk jeg bare kontra beskjed at det var tydliggjort i annonse at leilighet leies ut som den er. 

Leide et sted hvor det kom veggdyr. Huseier nektet på dette, jeg leide inn skadedyrfirma som sa veggedyrene kom fra nabo. Skadedyr firma lagde et hull i veggen til nabo, og der bodde det en alkoholiker. På si at leilighetene var små (20 kvadrat) så det ble veldig påtrengende. Det endte med at jeg ikke klarte å bo der, men huseier krevde at jeg fortsatt skulle betale, ellers satte hun advokater på nakken min. Borettslaget ville ikke ta noe ansvar for skadedyrene. Jeg endte med å bo i bilen og fikk advokat gjennom Juss (gratis advokat for de som ikke har råd). Huseier mente jeg skulle betale for behandling av leilighet, selv om det på papiret sto at veggedyrene kom fra nabo. Det hele endte med at jeg bodde i bilen i 5 mnd, og saken gikk til mekling. Jeg vant heldigvis. På vei ut av meklingen slang huseier en ekkel kommentar etter meg «Ja (mitt navn) er du fornøyd nå?». 

Neste sted jeg bodde var det stokkmaur. Sa ifra til huseier, men huseier mente det bare var skogsmaur. Jeg knerta sikkert 30-40 maur pr dag. Og man kunne høre de om natten knase i veggene. Kontaktet skadedyrfirma igjen, og de sa det var stokkmaur. Huseier var ikke veldig fornøyd. Det var også en iskald leilighet, pga ventilasjons hullet i veggen, den beskyttelsen som henger på innsiden av veggen, blåste inn da det blåste ute.. så da var det et hull rett inn på 10 cm. Huseier mente det bare var å sette den på plass, men den blåste jo bare ned igjen hele tiden. Ledningene var kjempe varme og leiligheten var tørr. Hjalp heller ikke at der var sykt lytt, og jeg måtte høre på huseier både seksuelt og gjennom krangler med typen hele tiden... Da jeg leverte oppsigelse, mente huseier jeg hadde fått 2 nøkler ekstra, som jeg ikke hadde fått. Med det krevde huseier at hele døren måtte byttes, da det var en spesiell lås (?) og skulle ha minst 10 000 for dette. 

Er annet sted jeg bodde så falt veranda døren inn... huseier påpekte dette da jeg flyttet inn, at den er løs og det kan skje, men han skulle møte opp og sette den på plass igjen om jeg ikke klarte det selv. Jeg klarte det ikke, men huseier var for opptatt til å hjelpe meg. I en hel uke. Det var -15 ute. I tillegg til dette, mente han jeg hadde stjelt en gressklipper fra garasjen. Jeg har aldri hatt plen, det var ikke plen på tomten, og garasjen som var hans lot han stå åpen mot en ganske trafikkert gangvei. Denne garasjen var ikke noe jeg hadde inkludert i leien en gang, men han sa han ikke ville være min referanse videre pga dette......

Så jeg har vært veldig uheldig. Men hva kan man forvente når man leier det billigste av det billigste (7000 kr i mnd i Oslo området). Men herregud det er mye drittfolk det ute, som bare tenker på å tjene penger, de driter rett og slett i at det skal være hjemmet til noen som ikke har råd til noe bedre... :( 

Bor forresten endelig i en leilighet som er både insektsfri og varm ❤️ Men veien hit har vært både trøblete og kald ila de siste 10 årene med dårlige erfaringer... 

Anonymkode: cfad0...302

• Liker 4
Skrevet

Jeg bodde i et par dårlige små hybelleiligheter sammen med daværende samboer mens jeg var student. Det verste stedet var skikkelig gammelt og nedslitt, eldgammelt kjøkken, ingen dør til soverommet, knøttlite bad der absolutt alt ble vått når man dusjet. Det var en ekkel gammel kjeller under, der vi hadde vaskemaskin, og en gang kom det kloakk opp fra sluket i kjelleren. Det stinket i ukesvis i hele huset. Men det verste var at det bodde rusmisbrukere i naboleiligheten, der var det konstant bråk, krangel og politi på døra. Vi bodde der i ett år fordi det var veldig billig, og det hadde jo sine grunner... 

Anonymkode: afbe6...f58

Skrevet

Bodde for noen år siden i en kjellerleilighet. Bad var splittet i 3, ved inngangsdøren (gangen) var det et rom på størrelsen med en liten bod med akkurat nok plass til toalett. Siden vasken ikke hadde plass der var den plassert på soverommet. Så var det et annet rom som hadde dusj og plass til vaskemaskin. Her var gulvet av betong, så jeg sto og dusjet på betong hvor vannet rant langs veggen og inn gjennom et hul i veggen som gikk inn til vaskerommet til utleier hvor jeg antar at den rant ned i en sluk.

Her var jeg også mye plaget med skjeggkre eller noe lignende, uansett hvor mye jeg vasket kom de frem i både skuffer og skap. Fant de til tider krypende i tørrmaten min også ( åpnede melpakker/sukkerpakker/osv). Så måtte bruke plastposer og bokser jeg kunne lukke rundt all maten. Kom av og til gnagere inn i leiligheten også som sprang langs veggene, men med litt rottefeller fikk jeg has på de. Var også litt uheldig på sommeren med at veps kom inn gjennom en dårlig isolert ventil.

Men ellers var det et greit sted, billig leie og greie leietakere.

Anonymkode: 44c81...afe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...