Gå til innhold

Drive aktivt hund og hest samtidig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver å drømmer om fremtiden... og jeg har mange store drømmer. 

Jeg har lyst til å drive aktivt med hund. Har planlagt valp nå i flere år, og ting begynner å falle på plass slik at denne drømmen kan realiseres. Det er snakk om å skaffe hund av rasen malinois - altså en brukshund som krever sitt. Jeg har mange planer med denne hunden, men hovedplanen er godkjent ekvipasje i NRH (helst trippelgodkjent) samt IGP og søk på siden. Jeg ønsker å bygge mye erfaring med denne hunden, men liker ikke å gjøre ting halvveis, så kvalitet på det vi gjør er viktigere enn å holde på med mye. Vil presisere at jeg ikke nødvendigvis, per dags dato, ønsker å prestere i konkurranse med hunden - hovedmålet er å bygge erfaring - men jeg ønsker å drive aktivt med hund. 

Og så... i det siste har savnet etter hest blitt veldig stort. Selv om det er langt frem i tid, har jeg begynt å leke med tanken på å skaffe hest igjen. Jeg har drevet aktivt med sprangridning tidligere da jeg var yngre, og savner den tilværelsen fryktelig. Jeg er ikke interessert i koseridning, men målbevisst trening - altså utdanning og utvikling av både meg og hesten. Jeg ønsker en ordentlig sportshest, men en allrounder som kan brukes både til sprang og dressur. Jeg ønsker å konkurrere minst på regionnivå, eventuelt nasjonalt nivå i en eller begge sportene. I dag hadde jeg nok godt for en sprangbetont hest. 

Spørsmålet mitt er om det er noen som har erfaring med å drive aktivt innenfor begge sportene. Hvordan balanserer du jobb, hund og hest? Hvordan strekker økonomien til? Hvilken jobb har du? 

Jeg er nylig ferdigutdannet, og kommer til å ha en lønn på 500 - 600 k etter hvert. Det vil også være muligheter for meg å bruke hunden i forbindelse med jobb, og sånn sett slår jeg vel nærmest to fluer i en smekk. Jeg har ingen planer eller ønsker om barn. 

Noen som har noen innspill? :) 

Anonymkode: 0fade...814

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regionalt nivå: begge sportene. 

Nasjonalt nivå: en sport. 

Til og med jeg skjønner at å prestere nasjonalt i begge sportene er å sikte litt vel høyt.... 

Anonymkode: 0fade...814

• Liker 3
Skrevet

Ikke konkurrert med hund, men har konkurrert aktivt med hest. 

Det er desverre veldig altoppslukende, kostbart, og tidskrevende. Jeg syns det var krevende å ha konkurransehest og familiehund på samme tid. Mtp at konkurranser stort sett foregår i helger, tror jeg fort du kan ende med å kræsje på diverse arrangementer. 

Mao så tenker jeg personlig at det kan være litt vanskelig å gå 100% inn med hele seg på to arenaer på en gang. 

Anonymkode: 15d24...258

• Liker 2
Skrevet

Jeg kvittet meg med hesten nå i våres, men hadde hest og hund samtidig i 10 år. Helt ærlig går det ikke. Daglig mosjon går fint om de kan gå på tur sammen, men å rekke treninger, konkurranse etc men begge deler har jeg enda ikke møtt noen som har klart. Har flere venner i samme situasjon og de har også endt opp med å satse på en av delene, og ha den andre som hobby. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er i en litt annen situasjon som deg. Men her er hund blitt en livsstil. IGP krever mye dersom du ønsker å konkurrere. Spes hvis du sikter mot toppen. Hvis du er i ei treningsgruppe så må du tenke på at alle skal trene sin hund. To og to på banen i lydighet (seg kan flere være ute samtidig under trening, kommer an på hvordan klubben legger dette opp) men i forsvarsarbeidet er det kun én hund ute på banen. Dermed kan det fort bli 2-3 timer på trening. I tillegg blir det kjøring hit og dit. Er du heldig, har du tilgang til egen figurant og slipper å måtte kjøre ekstra for å trene gruppe C. I tillegg kommer sporarbeidet som du må trene på. Oppå toppen der er det fysisk fostring av hunden. Jeg har løst dette ved å ha med meg hunden overalt. Dermed kan jeg ta hunden ut av bilen hvis det er litt tid til overs. Må også legge til at mannen har samme interesse som meg, noe som gjør det lettere å samarbeide om hund, trening osv. Kunne ikke holdt på med andre hobbyer ved siden av. Ikke så lenge en skal satse litt innefor sporten. 

• Liker 2
Skrevet

Nei. Realistisk sett så får du ikke kombinert dette. Om dette er din første hund kommer du til å ha mere enn nok med å få til denne opp på et akseptabelt nivå innen 1 hundesport. Jeg regner med du har noen rundt deg som kan hjelpe deg.

Skal du få en progresjon så bør du se for deg 1-2 kvelder i uka + lørdag og søndag. Det er 3 veldig forskjellige grener som skal trenes inn. Og med ei malle kommer du til å bruke mye tid på å få et spor som sitter. Spor er en veldig tids tyv. Du må også sørge for at hunden får nok mental hvile.
Så har du redningshund biten. Dette vil også ta tid, spesielt om du skal ha alle 3. Her vil jo også mye legges til helger (det er desverre da folk flest har tid)
Fysisk fostring av hunden din må også til skal den håndtere belastingen over tid. Minimum 6km hverdag.
Sleng nå på trening og stell av en hest på toppen. og tidsbruken i kjøring til og fra alle disse aktivitetene. Med en jobb ved siden av så kommer ikke kabalen til å gå opp.

Om du uansett har lyst til å prøve så har jeg et forslag

Opp før småfugelen er våken, fysisk fostring av hund, 6km. Frokost/stell før jobb. Jobb (helst et lite lydighetspass i lunsjen) ferdig jobb, middag, ettermiddagen/kveld mandag til fredag blir da egentlig å veksle mellom trene hund eller trene hest, evt begge deler. Dette forutsetter at du får noen andre til å ha det daglige stell og trim av hesten så du kun trenger å trene den. Helgene gå da med på kurs/trening/prøver. Største faktoren her er hvor mye du må tilbringe i bil fra sted til sted. Dette er gjenomførbart, men om du vil ha et sosialtliv og evt noe mer så lar det seg ikke kombinere. Du kommer til å ha mer enn nok å gjøre med 1 aktivitet.

Økonomisk så kan det koste alt det du har, er vel nesten ingen øvre grense.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har hest og hund, og det går fint. Men bare fordi jeg ikke har noen ambisjoner med noen av dem 😊

Rusler på tur med hesten, og bikkja er med. Hesten er bare der for kos og turer, får det nødvendige av trening og oppfølging, men ikke noe spesielt. Likevel bruker jeg gjennomsnittlig 3 timer i stallen hver dag.

Skulle jeg hatt et strengt treningsregime, ridd for trenere, fulgt opp med restitusjonsbehandling, konkurrert, reist på treninger, klinikker og konkurranser i helgene, hadde jeg brukt gjennomsnittlig 5-6 timer med hesten, HVER dag. Og så skal man gjerne ha en jobb i tillegg.

Da blir det lite tid igjen til å trene hund...  

Anonymkode: 4533e...235

• Liker 4
Skrevet

Jeg drev med hest tidligere og ser ikke helt hvordan jeg skulle fått tid til både hest og hund i hverdagen, alene. Og jeg drev med konkurranseridning på lokalt nivå. Skal man drive på nasjonalt nivå så snakker man fleredagers-stevner og kjøring land og strand. Hvor skal du gjøre av hunden?

Anonymkode: 7bf2f...cda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...