Gå til innhold

Tannregulering på baksiden

Anbefalte innlegg

Gjest anonymbruker88
Skrevet (endret)

Jeg har lett og lett etter andres erfaringer med tannregulering bak tennene, også kalt inkognito, uten å finne stort. Derfor valgte jeg til slutt å bare gå for det å påsette reguleringen, og vil gi søkere min erfaring  😊 

Ok! Jeg er på dag 3 av ca 2 år som min tannlege har fortalt. 
Fra du bestemmer deg til påsetting tar det rundt 1-2 mnd, da det skal noen timer med konsultasjon, planlegging, bestilling og ordne opp i hull og rens. 

Påføringen var smertefri men ubehagelig. Ca 15 min med selve påføring, men jeg ble liggende 2 timer totalt da tennene måtte være helt tørre til limet og etterpå skulle overflødig limrester fjernes. 

Da jeg var ferdig kjente jeg på en stor anger. Det er en fryktelig stor overgang og det kjennes helt merkelig ut! Men i det jeg gikk ut prøvde jeg bare å tenke på hovedgrunnen til at jeg ville dette. To år er ingenting om man får et pent smil resten av livet 😊 

Jeg har ikke hatt noen smerter disse tre dagene, men tennene ble ømme etter noen timer. Jeg klarer derfor ikke spise noe, alt må svelges. Så jeg har levd på grøt, lapskaus og smoothie hittil. 

Det som plager meg mest til nå er at tungen ikke klarer tilpasse seg helt som gjør at den begynner bli sår. Det er ikke vondt enda, men veldig ubehagelig og jeg prøver svelge minst mulig da tungen skjærer seg i klossene. Og jeg lurer på om noen har erfaring med hvor lang tid det tok før tungen tilpasset seg??? 🤔🤔🤔 

Angående tale, så er det rett det jeg har lest fra før. Den blir dårlig 😂 Det blir noe lesping og mye spytt du ikke har helt kontroll på. T,D og S er vanskelige. Så har du planer om å holde dette sjult må du isolere deg til dette blir bedre 😄 

Har også sett at mange lurer på pris, så jeg kan dele det med dere også. I mitt tilfelle blir totalprisen på ca 60.000kr. Og dette er viktig! Denne prisen startet da jeg påførte!  Konsultasjon, ordne hull og rens osv betaler man FØR de dyre summene starter. 

Det er selve påføringen som er dyr, da klossene skal betales og påføringen av disse. Totalt for meg ble dette 33.000kr, men jeg har fått delt den i to. Deretter vil jeg betale en mindre sum hver 4/6 uke, ca 1000kr i to år. De andre utgiftene er for slutten av behandlingen, fjerne dem, sette på en streng og eventuelt andre ting som må gjøres. 
Svimmelt, men jeg vet det blir verdt det 😁 

Spør meg om jeg har glemt noe! 
Og har noen sine erfaringer del dem gjerne! Når kunne dere spise normalt igjen?Når tilpasset tungen seg?  😊😊

Det er jo snart jul og jeg vil helst slippe å svelge pinnekjøttet 😂 

Endret av anonymbruker88
Bedre skrevet
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er voksen og funderer på tannregulirng. Så dette var intressant å lese. Alt for lite fakta å lese om hvordan det er å ha og få regulering.

Anonymkode: d45c9...803

Gjest anonymbruker88
Skrevet

Ikke sant? Jeg fant svært lite selv, så tenkte dette kunne være til hjelp for andre 😊

Nå nærmer det seg en uke siden påsetting, og jeg begynner venne meg til det, men enda dårlig tale og må svelge maten. 

Skrevet

Hvordan får man tannregulering om man har tannlegeskrekk? Det må være et problem siden pasienten  må samarbeide godt med tannlegen når det blir festet på. Brekker meg av undersøkelses speilet.

Anonymkode: d45c9...803

Skrevet

Du blir vandt til det etterhvert, du er bare ekstra bevisst på det nå, siden det er noe nytt. Slik er med med alt som er nytt for oss. Jeg har tannregulering bak nede som jeg skal ha for alltid, da er jeg trygg. Tok av bak oppe etter 7 år, bruker plate for å forebygge at det vil flytte seg igjen.

Deilig å få den av oppe fordi det er mykt å ta tungen dit, og lettere å pusse tenner og bruke tannntråd. 

Anonymkode: f23b3...f78

Gjest anonymbruker88
Skrevet

Nå er det en uke siden og jeg har blitt mye mer vant til det! Snakker bedre og spiser bedre 😊 

Bruker voks på den ene klossen og da plages ikke tungen lengre heller. 

Det med tannlegeskrekk tenker jeg du bare må ha en god dialog med tannlegen. Jeg hadde masse instrumenter i munnen i totalt 15 min før jeg fikk skylle. Det var ubehagelig selv for meg som ikke har skrekk. 

• 6 måneder senere...
Skrevet

Hvordan går det med deg nå? Jeg er på min 2. dag og kjenner på anger slik som du gjorde. Er mest bekymret for talen. Har lest at den skal bli bedre, men vet ikke om jeg tror på det 🙈😩

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...