Gå til innhold

Ubehagelig situasjon med tanke på bolig og syk mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare litt frustrert her. 
vår mor har blitt akutt syk og etter 3 måneder nå har hun fått langtidsplass på institusjon. Hun har en bolig som nå står tom. 
hun er borte i hodet og kan ikke ta ansvar for salg / ikke salg av boligen. 
vi er 4 søsken. Jeg luftet for mine søsken at boligen bør selges da det vil forfalle å stå tomt når ingen bor der. Dette fikk jeg en kraftig reaksjon på, og fikk beskjed om å roe meg kraftig ned. Fikk kommentarer som ”har du det så travelt med å selge boligen”? 

sitter igjen med følelsen av at de tenker jeg er grådig og tenker på arven min. 
hun kommer ikke tilbake i boligen sin noen gang, og det vil stå tomt. For meg er det naturlig å lufte tanken om boligen. 
men nå har jeg gitt de klar beskjed om at heretter får de styre med alt som er når det gjelder bolig, salg, verge osv. jeg kommer ikke til å ta noe initiativ til å kontakte kommunen eller andre instanser når det gjelder boligen. 
har en søster som gjerne vil overta huset, det var hun som svarte meg frekt når jeg tok opp temaet. 
hun tenker vel kanskje at hun kan få boligen på ”billig salg”

ikke vet jeg.. men det er siste gangen jeg bringer temaet på banen, hvis det skal være slik at jeg blir framstilt som grisk 

et sukk fra meg 

Anonymkode: 4278a...5ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm. Folk er jo forskjellige, men veldig mange er fremdeles veldig knyttet til boligen som var sin forelder sin. Altså, tingene inni den og minnene. Nå vet ikke jeg om det var barndomshjemmet deres eller "bare" en bolig. Men det kan være sentimentale tilknytninger til boligen som blir et hinder for dem, og at det er sårt. Hun lever jo enda. Husker når bestemor ble syk og havnet på sykehjem så solgte ikke moren min og søsknene hennes huset heller før hun hadde gått bort. Faren min har ennå ikke greid å selge barndomshjemmet sitt, selv om både bestemor og bestefar døde for mange år siden. Det er en naturlig greie, og jeg hadde latt det være hvis jeg hadde vært deg.

Anonymkode: b03c7...13b

• Liker 4
Skrevet

Få en takstmann til å anslå takst, så kjøper søskenet som vil bo der ut dere andre.

Anonymkode: 30252...815

• Liker 7
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm. Folk er jo forskjellige, men veldig mange er fremdeles veldig knyttet til boligen som var sin forelder sin. Altså, tingene inni den og minnene. Nå vet ikke jeg om det var barndomshjemmet deres eller "bare" en bolig. Men det kan være sentimentale tilknytninger til boligen som blir et hinder for dem, og at det er sårt. Hun lever jo enda. Husker når bestemor ble syk og havnet på sykehjem så solgte ikke moren min og søsknene hennes huset heller før hun hadde gått bort. Faren min har ennå ikke greid å selge barndomshjemmet sitt, selv om både bestemor og bestefar døde for mange år siden. Det er en naturlig greie, og jeg hadde latt det være hvis jeg hadde vært deg.

Anonymkode: b03c7...13b

Det skjønner jeg veldig godt. Men da kan søsteren min si det da.. at hun ikke er klar for det, eller at hun trenger tid. Da hadde jeg jo forstått det. Men uten å kommunisere det og heller bli krass til meg, så blir jeg lei meg.. såret og sint. Uten å kommunisere hva en egentlig ønsker, tenker og føler kan en ikke forvente at andre er tankelesere. 
det er barndomshjemmet vårt, og det er like vondt for meg. Men vi må jo på et tidspunkt tenke realistisk 

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få en takstmann til å anslå takst, så kjøper søskenet som vil bo der ut dere andre.

Anonymkode: 30252...815

Jeg foreslo det, men hun svarte ikke. 
hun har nok sett for seg å få boligen til en billig penge siden hun er datter, og ikke forespeilet seg å betale opp til takst. Mulig derfor hun reagerte som hun gjorde også, men det er jo bare en spekulasjon siden hun ikke klarer å kommunisere ut. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjønner jeg veldig godt. Men da kan søsteren min si det da.. at hun ikke er klar for det, eller at hun trenger tid. Da hadde jeg jo forstått det. Men uten å kommunisere det og heller bli krass til meg, så blir jeg lei meg.. såret og sint. Uten å kommunisere hva en egentlig ønsker, tenker og føler kan en ikke forvente at andre er tankelesere. 
det er barndomshjemmet vårt, og det er like vondt for meg. Men vi må jo på et tidspunkt tenke realistisk 

Jeg tenker umiddelbart at dette er et svært følsomt tema og at det antagelig er for tidlig å ta opp temaet, selv om du synes det er på tide. Tre måneder er kort tid. Og så tenker jeg at du bør slutte å tillegge dine søsken skjulte motiver. Dette kan skape en stygg konflikt, og det er det siste dere trenger med syk mor osv. 

Anonymkode: 68b98...619

• Liker 5
Skrevet

Må da gå ann å snakka om hva som skal skje med boligen når din mor har fått fastplass på institusjon. Men dere kan ikke bare selge boligen, hun må gjøre det. Såframt hun ikke har verge.

• Liker 2
Skrevet

Har hun råd til både bolig og institusjonsplass? Bolig er ikke gratis selv om lånet er nedbetalt og plass på sykehjem koster fort 70-80% av pensjonen 

Anonymkode: 992c4...79b

• Liker 4
Skrevet

3 mnd er ingenting. Bolig forfaller uansett ikke så fort. Ja du tenker kun på penger, er enig med din søster.

Anonymkode: 7c032...512

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker umiddelbart at dette er et svært følsomt tema og at det antagelig er for tidlig å ta opp temaet, selv om du synes det er på tide. Tre måneder er kort tid. Og så tenker jeg at du bør slutte å tillegge dine søsken skjulte motiver. Dette kan skape en stygg konflikt, og det er det siste dere trenger med syk mor osv. 

Anonymkode: 68b98...619

For noen er det tidlig, for andre er det innafor å ta opp temaet. For de som ikke makter å forholde seg til det må si det da. Istedefor å angripe meg? 

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, Trikken skrev:

Må da gå ann å snakka om hva som skal skje med boligen når din mor har fått fastplass på institusjon. Men dere kan ikke bare selge boligen, hun må gjøre det. Såframt hun ikke har verge.

Hun kan ikke selge da hun ikke er ved sine fulle fem, da må hun ha verge. Dette har vi ikke ordnet

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3 mnd er ingenting. Bolig forfaller uansett ikke så fort. Ja du tenker kun på penger, er enig med din søster.

Anonymkode: 7c032...512

Penger? Om mammas bolig blir solgt får da vel ikke jeg penger?? Disse evt pengene blir jo satt på mammas konto. 
så slipper hun å betale på forsikringer, kommunale avgifter, strøm og gartneren.. 

• Liker 11
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hun råd til både bolig og institusjonsplass? Bolig er ikke gratis selv om lånet er nedbetalt og plass på sykehjem koster fort 70-80% av pensjonen 

Anonymkode: 992c4...79b

Ja, hun har råd til det. Men som du sier er det dumt å betale på noe en ikke bruker og kommer til å bruke igjen. 
75% av pensjonen går til pleiehjemmet, og resten betaler hun på faste utgifter på boligen. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan ikke selge da hun ikke er ved sine fulle fem, da må hun ha verge. Dette har vi ikke ordnet

Hun kan skrive under å selge bolig om hun ikke er umyndiggjort.

Gjest theTitanic
Skrevet

Om dere ikke har skrevet en fremtidsfullmakt, noe jeg antar dere ikke har gjort, så kan ikke boligen selges før hun dør, siden hun ikke er umyndiggjort og heller ikke tilregnelig. Mener det var en sak om det i et økonomiblad for ikke lenge siden. Så ja, i mellomtiden vil boligen forfalle. Det kan gå årevis. 

Skrevet

Dessverre er det også slik at dere ikke har råderett over denne boligen i det hele tatt, og moren kan få verge til å bestemme over økonomien utnevnt av noen andre, så fremst dere ikke har avtalt dette.

Eneste mulighet for dere å få boligen er gjennom testamente, og har ikke moren testamentert bort boligen så vil boligen naturligvis boligen deles likt. Da må søsken kjøpe ut delene til alle andre, eller så må dere selge den og dele salgssum på alle. Dette kan ta LANG tid, derfor burde dere lufte/forsøke å få lov til å disponere boligen før (ikke dog. eie den/selge) for nødvendig vedlikehold, evt. at noen kan bo der mens dere venter på dette, ellers så er dette stort tap med årene den bare står der.

Anonymkode: 5c997...468

Skrevet

Så fort dere å få en avtale med moren hvis hun fremdeles har kontroll over hodet til å ta en avgjørelse NÅ før det ender i familiedrama.

Anonymkode: 5c997...468

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Så TS, du stiller deg helt på sidelinjen fordi et av ... (?) hvor mange søsken ble satt ut av ditt forslag. Hva sier de andre da? Og er du noe bedre enn søsteren din når du tillegger henne motiver av samme sort som hun tillegger deg?

Det er - som flere sier her - ikke mulig for dere å selge denne boligen uten din mors samtykke, eventuelt samtykke fra verge. Så du er den mest oppegående her, som vil sette i gang prosessen, men det bør kanskje være mulig å forstå at dette er nyere enn nytt og vanskelig å forholde seg til for de andre.

Det å selge er ikke ensbetydende med at din søster ikke kan få kjøpe, men dere må jo være enig med vergen som skal ivareta hennes interesser om hvordan prisen fastsettes. Det er ingen av dere som får penger her, før boet deles etter et dødsfall.

Og bare sånn at det er sagt: jeg er enig med deg: gjør noe med dette nå før dette har stått og støvet ned i evigheter og koster en formue å rydde opp i. 

Skrevet

Hva skal hun med masse penger på konto da - det tar vel hvertfall pleiehjemmet?

Anonymkode: 98fd5...745

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal hun med masse penger på konto da - det tar vel hvertfall pleiehjemmet?

Anonymkode: 98fd5...745

Nei, pleiehjemmet tar ikke hennes formue. Men de tar rentene på det. 85%

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...