Gå til innhold

1.klasse.Tilbakemeldinger fra lærer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er 1.klassingen din på skolen. Hva sier læreren. Kan hen lese? Skrive? Hvordan ligger barnet ann faglig sett?

Anonymkode: cd0f7...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har bare hatt en samtale med skolen så langt, en oppstartsamtale nå i høst. Er ikke forventet at de skal kunne skrive og lese i førsteklasse, så det stresser jeg ikke med. Vår gutt er i tillegg født sent på året. Han kan en del bokstaver nå og klarer sette sammen noen bokstavlyder til ord med litt veiledning, men lite interessert i lesing. Matten tar han veldig raskt, men den er jo svært enkel foreløpig. Fokus for oss nå er å hjelpe han med overgangen til skole, bli vant med lekser hver dag og snakke mye om vennskap osv. 

Anonymkode: 580f4...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Lært» seg å lese (korte ord, tar tid) men kan finne på å sette en tilfeldig bokstav bak. Eks. julegaveP. 

Han blir veldig fort usikker på seg selv og kan noen ganger «gjette» frem tilfeldige bokstaver selvom det er bokstaver han kan.

Eksempel:

Mor: «Kan du lese den her for meg? (JUL)»

Sønn: «... T? G? U? S? P? -..» 

Mor: «Nei! Slutt å gjett! Dette kan du!»

Sønn: «.. J.. U.. L».   

Ofte mimrer han hjemmeleksa på skolen sånn det ser ut som han kan å lese kjempe bra, men da tar jeg ofte en «test» der han leser ord for ord baklengs. 

Av og til når han skal lese et ord så ser han ikke på ordet, men alt annet i rommet.. 😂 

Mor: «Hva står der? (MAT)» 

Sønn: *Ser i lufta* «G? P? T?R? P?»

Mor: «Slutt nå! Se på bokstavene! Du kan ikke lese uten å se på bokstavene.» 

Sønn: «M-A.....T». 

Anonymkode: 5ea88...51e

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingene mine startet i 1.klasse i august. Begge leser. tv1 leser ordbilde og tv2 leser bokstavlydene og lager et ord. Matte er de veldig glad i. Begge ligger forann, selv om jeg ikke hadde øvd noe med dem før skolestart (med vilje!). Har derimot lest x-antall bøker hver dag, sunget veldig mye til og med dem og latt de høre lydbøker i tillegg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førsteklassingen her kan lese selv, og leser lange tekster for oss hjemme. Har «lydet» ord i flere år allerede, så kan stave hva det skal være med unntak av stum H osv. Har god kontroll på både doble konsonanter, sammentrukne lyder som «ng» og diftonger, men strever ennå med å vite når det skal skrives sk, sj, og skj. «Kj»-lyd kan hen, for den hører man jo. 

Barnet er langt, langt foran klassen i dette, og kommer til å få tilrettelagte oppgaver senere, men pr nå insisterer skolen på at det ikke skal gis noe ekstra, så det gjør vi her hjemme i stedet. Barnet skriver tekster selv for hånd (håndskriften er typisk seksåring 😅), og får egne oppgaver som øver opp leseforståelse osv. 

Anonymkode: 949bc...201

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Førsteklassingen her kan lese selv, og leser lange tekster for oss hjemme. Har «lydet» ord i flere år allerede, så kan stave hva det skal være med unntak av stum H osv. Har god kontroll på både doble konsonanter, sammentrukne lyder som «ng» og diftonger, men strever ennå med å vite når det skal skrives sk, sj, og skj. «Kj»-lyd kan hen, for den hører man jo. 

Barnet er langt, langt foran klassen i dette, og kommer til å få tilrettelagte oppgaver senere, men pr nå insisterer skolen på at det ikke skal gis noe ekstra, så det gjør vi her hjemme i stedet. Barnet skriver tekster selv for hånd (håndskriften er typisk seksåring 😅), og får egne oppgaver som øver opp leseforståelse osv. 

"Typisk seksåring" jaha 😂😶

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, flygefisk1 said:

"Typisk seksåring" jaha 😂😶

Ja, håndskriften er «typisk seksåring», som i at min seksåring også skriver ujevnt, strever med å beregne plass og følge linjen.

Men i motsetning til de fleste seksåringer skriver denne seksåringen lange tekster med avanserte setninger og et vokabular som ikke begrenses av manglende stavekunnskaper osv. 

Kort sagt: Ordlegger seg som en sjetteklassing med en førsteklassings håndskrift. Ifølge læreren.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun hatt en samtale. Gutt som fyller seks nå i desember. 
Barnet ligger noe foran og begynte med andre klasse oppgaver andre uken på skolen. Ellers går det greit sosialt :) 

Anonymkode: f1b3c...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart at barnet ikke får tilrettelagte oppgaver. Vår fikk allerede andre uken på skolen - uten at vi hadde snakket noe med lærer. Det ble jo være enkelt. Her har barnet fått oppgaver for andre klasse :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, håndskriften er «typisk seksåring», som i at min seksåring også skriver ujevnt, strever med å beregne plass og følge linjen.

Men i motsetning til de fleste seksåringer skriver denne seksåringen lange tekster med avanserte setninger og et vokabular som ikke begrenses av manglende stavekunnskaper osv. 

Kort sagt: Ordlegger seg som en sjetteklassing med en førsteklassings håndskrift. Ifølge læreren.

Hehe, tror du misforsto min ironi. Jeg trengte ikke - ei heller mente å få denne utdypningen fra deg. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, flygefisk1 said:

Hehe, tror du misforsto min ironi. Jeg trengte ikke - ei heller mente å få denne utdypningen fra deg. 

Så det du sier er at du ikke tror på det jeg skriver om barnet?

Det står du så klart fritt til. Men vit at det statistisk sett finnes evnerike barn i hver eneste skoleklasse. Og det faktum at det er sosialt selvmord her i landet å stå frem og si at ja, dette de lærer nå kunne barnet mitt da hen var tre år, det fjerner ikke barnets evner. Det gjør det bare vanskeligere både å ha sånne barn og å være et sånt barn. 

Så vet du hva? Dra deg langflatt; du skader unger med holdningene dine. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Rart at barnet ikke får tilrettelagte oppgaver. Vår fikk allerede andre uken på skolen - uten at vi hadde snakket noe med lærer. Det ble jo være enkelt. Her har barnet fått oppgaver for andre klasse :) 

Det er opp til den enkelte skole hva de har som policy på dette ved oppstart, så det er ikke det minste «rart». Dere har bare vært veldig heldige med skolen deres. 😀

De aller fleste skoler gir ikke tilpasset opplegg til evnerike barn andre uken i førsteklasse - sjekk hva foreningen Lykkelige Barn har av data på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er opp til den enkelte skole hva de har som policy på dette ved oppstart, så det er ikke det minste «rart». Dere har bare vært veldig heldige med skolen deres. 😀

De aller fleste skoler gir ikke tilpasset opplegg til evnerike barn andre uken i førsteklasse - sjekk hva foreningen Lykkelige Barn har av data på dette. 

Jeg fikk også tilrettelagte oppgaver på skolen, uten at noen krevde det. 

Trodde det var normal praktisk jeg, om barna lå foran. 

Anonymkode: f3406...e47

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står du så klart fritt til. Men vit at det statistisk sett finnes evnerike barn i hver eneste skoleklasse. Og det faktum at det er sosialt selvmord her i landet å stå frem og si at ja, dette de lærer nå kunne barnet mitt da hen var tre år, det fjerner ikke barnets evner. Det gjør det bare vanskeligere både å ha sånne barn og å være et sånt barn. 

Ehm, jeg tror den som siterte deg bare humret litt over det med håndskriften til 6-åringer😳 

Anonymkode: a7b41...3f3

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg har tatt det som en selvfølge. Virker ikke som om det har vært noe veldig problem for læreren, printet ut og lagde et hefte med andre klasse oppgaver han får når han har gjort ferdig det andre. Og et annet leseark til lekse. Problemet er vel at dette også blir for lett, og virker ikke som læreren er villig til å tilpasse noe mer.. Barnet har allerede begynt å tulle i timen, fordi han kjeder seg.
Har vært medlem av Lykkelige barn siden barnet begynte å lese som tre-åring. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri sagt det? Hva i alle dager 😂

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars dette evnerike barnet som har en mor som deg, som åpenbart trekker barnet ned mentalt.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

2% av befolkningen har IQ over 130, noe som er kravet for å kunne defineres som evnerik. Dvs de finnes statistisk sett ikke i hver klasse.

Veldig mange av de som går rundt og sier barnet deres er evnerikt, har aldri testet. Mange av disse barna er "bare" faglig flinke. 

Anonymkode: 12c9f...eef

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre at han var flink. Han lært å lese da han var fem, så han leste flytende da han startet i førsteklasse. Jeg fikk også høre at han var sosial og hadde mange venner:) 

Anonymkode: a1f10...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...