Gå til innhold

Dere som bor i vertikaldelt tomannsbolig/rekkehus

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. hører dere mye lyd/støy fra naboen ved siden av? 

Vi flytter (heldigvis) fra en leilighet der naboen over oss tramper dagen lang, og som er glad i å arrangere både vors og nach i tide og utide. Vi kan også høre skritt fra de i etasjen under oss. Vegg i vegg på begge sider av leiligheten bor det pensjonister som vi ikke hører noe av. Det skal sies at leiligheten er bygd for 3 år siden, så vi hadde litt større forventninger til lydisoleringen her. 

Vi flytter nå inn i et nybygg (en vertikaldelt tomannsbolig) som blir ferdigstilt om noen uker. Er nysgjerrig på hvor mye vi kan forvente å høre av naboen ved siden av oss. Det har vært slitsomt å høre på alt naboen over oss foretar seg, og har et håp om at vi kan få litt mer fred fremover! Del gjerne erfaringer mtp. lyd/støynivå i relativt ny vertikaldelt tomannsbolig eller rekkehus :) 

Anonymkode: ca5a7...d7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har opplevd begge deler fra samme hus. Ett ung par med ett barn. Hørte aldri en lyd fra de! Ikke tv, musikk, barnebråk. De flyttet. Det kom ett eldre par med eldre barn. Da var det plutselig mye bråk! Slamring med dører, roping. Mopedbråk på utsiden. Høy musikk. Krangling etc. Så kommer nok an på folkene som bor der. 

Anonymkode: 7b2b2...0f0

• Liker 6
Skrevet

Jeg har bodd i helt ny rekkehus leilighet. Hørte svært lite fra naboene. Var noen ganger på sommeren hvor de hadde venner over på grilling og øl utover kvelden. Men det skjedde jo sjelden, så ikke noe problem.

Nå bor jeg i eldre tomannsbolig. Og hører så og si aldri noe fra naboen.

Anonymkode: 779ec...d36

• Liker 1
Skrevet

Vertikaldelt bolig her.

Jeg hører mye fra naboen dersom han ikke tar hensyn. Han liker å se på TV og ha på høy lyd. Film hele kvelden. Fryktelig slitsomt. Hører også når de spiller med ball inne (men det er ikke så ofte).

Det kommer helt an på hvem naboene er. Noen er bare mer bråkete enn andre. En venn av meg er sånn som aldri lukker en dør, men smeller den igjen både morgen og kveld og natt og alt. Kjøkkendører uten demping som smeller igjen. Basskasse rett på gulvet slik at naboen under garantert hører dunkingen. Musikk spilles hele tiden. 

Du må nesten bare krysse fingrene for at du vil bli nabo med noen dritkjedelige folk som helst liker å lese bøker og ellers er mye ute på tur. 😛

Lykke til!

Anonymkode: 9254c...29b

• Liker 1
Skrevet

Her dunker bassen i veggene hver gang naboen har på musikk. De som bodde der tidligere hørte jeg aldri noe til, men nå bor det ei skilt dame der med tre tenåringsbarn, som syntes det er helt greit å overnatte hos kjæresten mens tenåringene får herje som de vil 🤦‍♀️
(Ja, jeg ringer politiet neste gang)

Anonymkode: 5ed9d...19e

• Liker 1
Skrevet

Vi har nylig flyttet i rekkehus med naboer på begge sider og var spent på dette med støy. Men vi hører faktisk ingenting. Naboen på en side driver med totalrenovering og river alt av vegger og gulv akkurat nå, så hender i blant vi hører det hvis han bruker skikkelig bråkete maskiner, men vanlig arbeid hører vi ikke, ser det bare gjennom vinduet. De på andre siden er småbarnsfamilie med hund, har hørt hunden bjeffe et bjeff da den var ute i hagen en gang og vi har hilst over gjerdet, ellers har jeg ikke hørt et pip. 😂 Stille typisk barnevennlig strøk da, er ingen som har full fest hele natta her liksom. Har bodd en del år i Oslo sentrum/Grunerløkka og støynivået var er jo helt ekstremt til alle døgnets tider, så vi nyter stillheten ❤️

Anonymkode: 89dad...19b

• Liker 1
Skrevet

Det er mye bråk her. Holdet øynene åpne i håp om at det skal komme en enebolig til salgs eller leie i nærheten. 

Anonymkode: 6572f...86b

• Liker 1
Skrevet

Musikk høres latterlig godt gjennom veggene i rekkehuset vårt. Jeg var den irriterende naboen fordi jeg ikke visste hvor godt lyden fra tv bærte gjennom veggen. Jeg ser mye film med litt lyd. Heldigvis gav naboen beskjed så jeg kunne lære meg hvor lydgrensen gikk. 

Jeg kunne høre barna deres springe i trappen eller hoppe på gulvet i 2 etg, men ellers var det stille hos dem. Nå har jeg fått ny nabo som spiller høy musikk døgnet rundt. Det høres godt for å si det slik. 

Anonymkode: 5abb5...32c

• Liker 1
Skrevet

Jeg savner lyden av naboen som tisset som Niagarafossen om morgenen, spilte deilig jazz på kvelden og plystret når han kom hjem fra jobb.  Nå bor det en lydløs dame der.

• Liker 6
Skrevet

Vi hører naboens hund bjeffe, bassen når de spiller musikk, samt de siste sekundene når de er intime. 😂

• Liker 3
Skrevet

Rekkehus - hører noe, spesielt hvis nabobarnet utagerer og tramper og skriker. Ellers lite 😂

Anonymkode: fcfb8...512

• Liker 1
Skrevet

Vi bodde tidligere i vertikaldelt tomannsbolig. Hørte aldri noe, ikke en gang da de nye naboene totalrenoverte huset innvendig. Satt vi ute eller vinduet stod åpent hørte vi de selvsagt om de var ute i hagen.

Anonymkode: c19ae...0c1

• Liker 1
Skrevet

Her hører jeg ingenting fra naboene ved siden av her. Så der bjeffer iallefall ikke hunden deres inne.

Anonymkode: eb87a...968

• Liker 1
Skrevet

Hører naboen kun når de går i felles trappegang. Har spurt de, og de hører oss kun når vi er på vei ut og inn.

Anonymkode: 1bd77...d1a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Rekkehus fra 2007.

Disse er bygget med mellomrom mellom husene, så fra vår side mot naboen er det gips, isolasjon, gips - så luftrom i mellom - så gips, isolasjon og gips på naboens side.

Veldig nøye under bygging at det ikke er lov å legge noe i disse veggene, vannrør og elektrisk må legges utenpå veggen.

Vi hører ikke naboene, nå er det jo et rolig nabolag, men de gangene vi hører dem er det som oftest fordi lyden går ut og inn igjen (feks noen har et åpent vindu).

Endret av ekkoet
  • Liker 1
Skrevet

TS her :) 

Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare! Det skal sies at jeg plages av misofoni (som jeg får/har fått behandling for), som har blitt kraftig forverret etter å ha bodd under en så bråkete nabo. Jeg er livredd for å begynne å irritere meg over naboen ved siden av dit vi flytter, da irritasjonen ikke lar seg styre. Har gått rundt med "sov i ro"-ørepropper som man bruker på natten på dagtid, for å skåne meg selv fra naboens lyder i leiligheten vi bor i nå.

I og med at det er en splitter ny tomannsbolig skal det jo være ganske strenge krav, og det står i prospektet at det er "dobbel vegg som lydskille - med 2 lag gipsplater, bindingsverk, 100 mm mineralull og minimum 54 mm luftespalte mot naboboligens vegg. Aner ikke hva det vil si, men ser jo greit ut? Boligene er speilvendte, med trappene på yttersiden av boligene, så vi vil trolig ikke høre trappe-stamping i og med at trappene ikke er vegg-i-vegg.

Det vi vet om familien som skal bo vegg i vegg med oss er at det er et par i 30-årene, der damen har to barn på rundt 8-10 år fra et tidligere forhold. Litt lyd må man jo tåle, og lyd utenfra ser jeg ikke på som noe problem. Folk må jo få invitere venner over på grilling og øl en gang i blant, som noen nevner over her :) Jeg har bare blitt så lei av å høre ALT det unge paret i leiligheten over oss foretar seg gjennom dagen, da det er så "konstant". Håper og krysser fingrene for at det blir bedre dit vi flytter nå!

Anonymkode: ca5a7...d7e

• Liker 2
Skrevet

Vi bor i rekkehus. Vi har vært innom både enslige, pesnjonister, mann og kone med barn, par uten barn og tror jeg har hørt høy musikk 2 ganger i løpet av de 5 årene vi har bodd her. I ett år ble den ene rekkehusleiligheten totalrenovert, da hørte vi naturligvis noe i noen dager da det stod på som verst. Men det var kanskje en uke eller to, ellers stille. Dette er ett rekkehus fra 80tallet så tror ikke isolasjonen er på topp heller.

Anonymkode: 82f4f...476

• Liker 1
Skrevet

Hører nesten ingenting. Vi er en barnefamilie. De hører sikkert oss når barna har sammenbrudd eller slår seg og griner, men vi prøver selvfølgelig å unngå dette. Vi bodde i blokk før og barna bråkte der også. En nabo klagde til styret over at vi lagde lyd i trappen, mens en annen ikke klagde etter tre måneder med kolikkbaby. Styret mente litt lyd følger med blokklivet. 

Anonymkode: 32e4a...995

• Liker 2
Skrevet

Vertikaldelt tomannsbolig. Naboen har delt inn huset sitt i to leiligheter: bestemor + bestefar bor i overetasjen og barnebarn + samboer bor i underetasjen. Hos oss er vi to voksne og en hund, og vi har ikke delt huset inn i to leiligheter.

Hører ekstremt lite fra dem. Det hender vi hører at de bruker vasken på badet oppe (hører de rør-lydene) og at de åpner/lukker soveromsdøra oppe (den knirker, hihi) midt på natta når det er helt knyst hos både oss og dem. Det har hendt at vi har hørt sentrifugen på vaskemaskinen i underetasjen deres når vi er på badet nede, men da kun som en fjern og svak summing. Alle andre lyder vi hører fra dem, som musikken og TV-en til barnebarna i underetasjen, hører vi kun når både vi og dem har vinduer og/eller dører oppe. De har fortalt at det eneste de hører fra oss er at hunden vår innimellom boffer 1-3 ganger når hun er hjemme alene og de går inn og ut døra si. Men det hører de kun når de er utenfor huset - de har aldri hørt at hun har bjeffet når de har vært inne.

Bodde tidligere i blokk og flyttet derfra nettopp på grunn av støy. Vi hadde VIP-plasser da naboen ved siden av oss hadde hjerteinfarkt og naboen over oss var fyllesjuk, for å si det sånn.

Anonymkode: 1360b...c4b

• Liker 1
Skrevet

Rekkehus fra 2010. Hører nesten ingenting fra naboene på begge sider. Hatt flere ulike naboer også, inkludert aktiv barnefamilie. Eneste er at det er tett på i uteområdet, men det går greit da det ikke blir timesvis eller hver dag. Satte opp partytelt for litt privatliv, litt lyd går greit så lenge jeg slipper å sitte på utstilling. Lykke til 😊

Anonymkode: 9497f...f1b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...