Gå til innhold

Barnet vårt er avhengig av skjermer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Niåringen vår er fullstendig avhengig av tv og ipad. Vi har hatt kamper om skjermtid siden hun oppdaget tv... Barnet får ikke se tv om morgenen, men står da opp om natten for å se på tv.. skolen bruker ipad og den får jeg ikke registrert tidskontroll på slik jeg kan på mobilen og ipad. Vi gjemmer de bort men barnet finner dem. 
Noen som har tips til hva vi kan gjøre? 
Noen som vet om man kan ha passord på Altibox?

Anonymkode: 497ea...d7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en sånn i familien. Foreldrene er virkelig bekymrede. Det går i mobil. Har sett barnet selv. Det virker ikke normalt. Barnet er med flere andre barn og kan gå å sette seg for seg selv med mobilen. Når foreldrene tar fra barnet mobilen går barnet å spør etter den og får ikke fred. 

Anonymkode: add96...35d

Skrevet

Samboer bruker å ta ut hdmi kabelen, da blir det ikke noe bilde på tv-en 😅 tungvint men dere kan jo gjøre det om natta, samt skru av internettet. Kan garantert lage passord på altibox. Dere får få en safe å låse iPaden inni i, eventuelt legge de på deres soverom og låse døra og legge de ett sted om natta der hun ikke får hentet de uten at dere våkner 

Anonymkode: ed105...ece

• Liker 7
Skrevet

Ligger en dokumentar gratis på nrk sine nett-tv sider, "det digitale dopet". Den fokuserer på barnehagebarn, men er kanskje verdt en titt likevel, for å få litt forståelse av omfang og konsekvenser av skjerm.

Anonymkode: 42fa0...535

• Liker 2
Skrevet

Min 6åring har sånne tendenser selv om d er ikke er så ille. Her er skjerm blitt en gode som blir tatt vekk når jeg merker at ungen blir gretten av for mye skjerm. Vi har fast skjermtid, men der har sklidd ut noen ganger, og det går ikke i lengden. 

Krangling/ulydighet om skjerm resulterer i 1 dag skjermfri. Jeg ser på det som en slags kompansering. Litt som at man trener hvis man spiser usunt. Forklarer hvor usunt for mye skjerm er, at barns jobb er lek, og at skjerm stjeler leketiden og gjør en sur og misfornøyd.

Vi har skjermfri dag 1 fast dag i uka, og skjermfri uke hver måned. Bare for å føle at man kan ha et liv utenom. 

Rent praktisk så er det jeg gjør å skru av nettet, lage passord og gjemme enhetene. Ulydighet blir straffet med ekstra skjermfrie dager. Vær konsekvent, uansett hvordan du velger å gjøre det. 

I begynnelsen var det mye styr rundt dette, og mye "jeg kjeder meg" når det ikke var noen skjerm. Men når det ble en vanesak at det ikke alltid var skjerm tilgjengelig, ble det mye lettere. Myyyye. 

Anonymkode: 6332b...a63

• Liker 3
Skrevet

De jeg har vært borti som har slitt på den måten har hatt gode erfaringer med total skjermstopp i noen uker. Eventuelt vekk med alt av skjermer bortsett fra barne-tv eller et annet program daglig som barnet liker. Så fjerner man fjernkontroller og kabler når man ikke skal bruke det og om natten. 

Andre skjermer låses inn et sted på deres soverom når det ikke brukes og om natten. Ta evt med kabler i veska/bilen på jobb. 

Synes faktisk det er litt ille når ungen leter huset rundt og finner og bruker det som er konfiskert. Ikke mye respekt for grenser da. 

Totalt skjermfri i et par uker. Så løsne opp med litt hver dag. Fortsatt fjerne alt når det ikke skal brukes. Krangle og diskusjon fører til null skjerm neste dag. Gjennomfør! 

• Liker 4
Skrevet

Har dere prøvd å ha avtaler med barnet om bruk? Altså ikke bare gjemme og nekte? For da er drt ikke så rart om barnet gjør litt opprør og leter frem skjerm, hvis hun har totalforbud... Og legger dere foreldre bort skjerm i barnets våkentid også? 

Anonymkode: fe2e2...a40

Skrevet

Min søsters barn var også sånn. Helt narkovrak egentlig, de klarte ikke leke eller finne på noe gøy, de bare gikk hvileløst rundt og gråt og ville ha skjermen. Veldig trist å se. De fikk råd om å kutte ut all skjermbruk i 2-3 måneder. De tok TVer, ipadder og spillkonsoller og satte på et gjesterom hos foreldrene våre, sånn at ikke barna skulle klare å få tak i det. Og så brukte de masse tid hver dag på å gå tur i skogen med unger som gråt og som nektet å være med. Etter tre uker begynte barna å leke litt for seg selv. Det tok overraskende lang tid, men da de først hadde begynt rullet snøballen raskt og de begynte plutselig å bygge telt av pledd over stoler og fant på mange ting som barn egentlig skal drive med. De ble helt nye barn, og nå sitter de faktisk stille og leser bøker og er rolige barn. De har valgt å kun introdusere skjerm til skolebruk, og har foreløbig ingen planer om å begynne med skjerm til underholdningsbruk. 

Anonymkode: 251a9...c7d

• Liker 2
Skrevet

En jeg kjenner hadde og det slik. der Fjernet de all skjerm i et par uker. Palmet vekk tv og iPad. 

Barnet fikk det MYE bedre. Sov bedre. Spiste bedre. Bedre konsentrasjon. Bedre på skolen. Alt ble  mye bedre. Da de henter tilbake tv så var de «strenge». Ikke tv med mat ol. Ikke tv 1 time før legging. 

Anonymkode: 197c0...d4f

• Liker 1
Skrevet

Det er strengt tatt foreldrene som har sviktet barna, om de først lar det gå så langt at ungene blir totalt avhengige av skjerm.

Da har en latt ting skure og gå,  og oversett alle tegn underveis. Slikt burde jo vært tatt tak i lenge før det tipper over i avhengighet for ungene.

Alt dette fokuset på ‘de fæle skjermene’ er jo helt feil. De kommer jo ikke hoppende på barnet og sluker dem liksom? Det er voksne som kjøper dem, som gir barn tilgang - og voksne som ikke hjelper barna med å regulere bruken før det er gått alt for langt.

Har null sympati for foreldre med skjermavhengige barn. Da har du svikta i foreldrerollen din.

Anonymkode: a4f3f...d68

• Liker 1
Skrevet

Legg inn sperrer (foreldrekontroll) på routeren deres. Skal være mulig å stenge for internettet hvertfall.

Anonymkode: 642c5...09c

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En jeg kjenner hadde og det slik. der Fjernet de all skjerm i et par uker. Palmet vekk tv og iPad. 

Barnet fikk det MYE bedre. Sov bedre. Spiste bedre. Bedre konsentrasjon. Bedre på skolen. Alt ble  mye bedre. Da de henter tilbake tv så var de «strenge». Ikke tv med mat ol. Ikke tv 1 time før legging. 

Anonymkode: 197c0...d4f

Akkurat. Godt eksempel for å illustrere poenget mitt.

Er det ipad’en - eller foreldrenes skyld - at en har tillatt å se TV mens en spiser osv?

Foreldrene svikter ungene, og legger så skylda på teknologien.

Om foreldre lot barna spise godteri hver dag, og lot barna selv bestemme hvor mye godteri de orket å spise - og barna gikk og maste på godteri hele tiden, ble sure om de måtte spise vanlig mat

Er det godteriets feil, som manipulerer barnehjerner med lykkefølelse av alt sukkeret? Eller muligens - foreldrene.....? 

Foreldre som ikke setter sunne grenser ellers, og lar ungene sine bli avhengige, blir (med rette) hudflettet. Veldig mystisk dette, at når det kommer til teknologibygg skjermer, så er liksom de voksne viljeløse vesner fratatt all skyld i hva de lar ungene fritt konsumere. Og det er ‘stakkars foreldre’ som liksom er så uheldige å ‘ha fått’ skjermavhengige barn. Som om de ikke har noe med saken å gjøre... 

Anonymkode: a4f3f...d68

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...