Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det forsvarlig å se an noen dager eller bør man rett på antibiotika om man får UVI i graviditeten?

Hva er forresten ditt beste kjerringråd for å lindre UVI?

Anonymkode: 081fc...e32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går fortere til nyrene når man er gravid. Hadde ikke klart å se den an. 

mitt beste tips er unngå å fryse på beina. Jeg kan ikke gå på kalde gulv engang. Tranebær hjelper også. Eller appelsinjus 

Anonymkode: f1178...cd7

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener å huske at det ikke er alle antibiotika man bør ta som gravid. Men mulig jeg husker feil. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

mitt beste tips er unngå å fryse på beina. Jeg kan ikke gå på kalde gulv engang. Tranebær hjelper også. Eller appelsinjus 

Våknet med ubehag i morges, synes ikke det er blitt verken verre eller bedre i løpet av dagen. Passer bare så veldig dårlig å dra til legen i morgen så tenkte å se an til tirsdag😬 Men er jo skummelt med komplikasjoner ja.

Skrevet

Tror du kan se ann til tirsdag altså :) Jeg fikk utslag på bakterier som ble sendt til dyrkning, og det var uvi .. Så fikk jeg beskjed om å komme tilbake uken etter for å sende inn en ny prøve, som ikke viste noen forandring. Så alt i alt så tok det nærmere to uker før jeg fikk antibiotika :) Gikk på antibiotika i en uke-ish, var i uke 19-20. 

Men jeg merket ikke at jeg hadde uvi engang .. Har hatt det engang tidligere og da tisset jeg blod 😅 

Anonymkode: dc4ce...c74

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, tranebær og appelsinjuice hjelper på ingen måte. Rikelig med væske derimot, det kan hjelpe. 

Ts, gå til lege og få råd. 

Anonymkode: 66199...0a9

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, tranebær og appelsinjuice hjelper på ingen måte. Rikelig med væske derimot, det kan hjelpe. 

Ts, gå til lege og få råd. 

Det hjelper meg. Men vi er forskjellige 😊 rikelig med væske var et godt tips. Kan få uvi av å drikke for lite også. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det hjelper meg. Men vi er forskjellige 😊 rikelig med væske var et godt tips. Kan få uvi av å drikke for lite også. 

Som forebyggende. Etter jeg har fått uvi har det absolutt ingen effekt. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke deg, nei. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke deg, nei. 

Ikke jeg som har kommentert tidligere. Men moren min har mye uvi, og hun tar tranebærtabletter, og er mye mindre plaget etter at hun startet med det iallefall :) 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg som har kommentert tidligere. Men moren min har mye uvi, og hun tar tranebærtabletter, og er mye mindre plaget etter at hun startet med det iallefall :) 

Placebo er alltid greit 🙂

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Placebo er alltid greit 🙂

Det er mye innenfor helsekost- og naturmedisinverdenen som kun gir placebo-effekt, men tranebær som forebyggene ved tilbakevendende uvi har faktisk dokumentasjon på at det er mer effektivt enn placebo.

Kilde:https://relis.no/Publikasjoner/Arkiv/2005/Tranebar_til_forebygging_av_urinveisinfeksjon/

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, Sitronpai skrev:

Det er mye innenfor helsekost- og naturmedisinverdenen som kun gir placebo-effekt, men tranebær som forebyggene ved tilbakevendende uvi har faktisk dokumentasjon på at det er mer effektivt enn placebo.

Kilde:https://relis.no/Publikasjoner/Arkiv/2005/Tranebar_til_forebygging_av_urinveisinfeksjon/

Det er fra 2005 🙂 Før trodde de at tranebær kunne ha effekt ved urinveisinfeksjoner. 

Skrevet

Kanskje dumt spørsmål, men: kan jordmor skrive ut antibiotika?

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje dumt spørsmål, men: kan jordmor skrive ut antibiotika?

Nei, kun lege kan skrive ut reseptbelagte medisiner. 

Anonymkode: a7547...bfc

Skrevet
På 15.11.2020 den 19.06, AnonymBruker skrev:

Er det forsvarlig å se an noen dager eller bør man rett på antibiotika om man får UVI i graviditeten?

Hva er forresten ditt beste kjerringråd for å lindre UVI?

Jeg kjente ikke symptomene på UVI og ligger nå rett ut med min tredje nyrebekkenbetennelse på bare et par mnd. Er heldigvis helt i slutten nå. Ene gangen ble jeg så dårlig at jeg ble fløyet til et større sykehus for behandling. Så vær så snill, ta symptomene på alvor! Heller en bomtur enn å bli alvorlig syk. Lykke til ❤

Anonymkode: f41c9...fa7

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjente ikke symptomene på UVI og ligger nå rett ut med min tredje nyrebekkenbetennelse på bare et par mnd. Er heldigvis helt i slutten nå. Ene gangen ble jeg så dårlig at jeg ble fløyet til et større sykehus for behandling. Så vær så snill, ta symptomene på alvor! Heller en bomtur enn å bli alvorlig syk. Lykke til ❤

Om du er høygravid og har nyrebekkenbetennelse, så hadde du vært innlagt. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om du er høygravid og har nyrebekkenbetennelse, så hadde du vært innlagt. 

Av de 3 gangene jeg har hatt det ble jeg innlagt én. Fortell det til legene du, utrolig usjarmerende med bedrevitere ;)

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av de 3 gangene jeg har hatt det ble jeg innlagt én. Fortell det til legene du, utrolig usjarmerende med bedrevitere ;)

Da har du nok bare vanlig uvi. Ingen sjanser slik med en høygravid kvinne. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff, så trasig! Hadde mye UVI og iblant nyrebekkenbetennelse som barn, men ikke vært plaget med det i voksen alder. Ikke noe moro nei😬

Jeg er ikke verre men ikke bra heller så blir å levere urinprøve i morgen, så vil det vise seg hva som bør gjøres :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...