Gå til innhold

Gratulerer, sameiet har inngått rammeavtale for TV og internett gjennom Telia/GET, men jeg vil ikke ha TV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Sameiet vårt har inngått rammeavtale for internett og TV gjennom Telia/GET. Greia er bare at jeg HATER TV, og vil heller ha streaming. Det koster ca. 300 kr i mnd for TV jeg ikke bruker. Er dette greit? Kan jeg kreve at de kutter TV og jeg får bare internett selv om avtalen de har med borrettslaget er TV og internett? Hvis jeg skal få levert fra dem og oppgradere hastigheten, så ser jeg at prisen lett blir 800 kr mnd totalt, ikke at det er uoverkommelig men føles unødvendig høyt. Som plaster på såret får jeg dog. HBO Nordic og kan bruke de 50 poengene mine til å få Viaplay eller noe, ikke at det dekker 300 kr mnd.

Hilsen en som ikke er så imponert over Telia/Get.

Anonymkode: 54fc8...ae2

• Liker 3
Skrevet

Dette er en av tingene med å sameie/borettslag, en må bli med på ting en ikke alltid har interesse i.

Anonymkode: 934d8...d25

• Liker 36
Skrevet

Borettslaget mitt (i OBOS-systemet) har i avtalen med Get at de som ikke ønsker TV kan velge det bort mot raskere internett. Kanskje du har samme mulighet?

Anonymkode: 0682a...3c2

• Liker 8
Skrevet

Var du med på sameie møtet når dette ble bestemt? 

• Liker 13
Skrevet

Poenget med et sameie/borettslag er jo at man inngår felles avtaler. I de fleste tilfeller så holder det med to tredjedels flertall for å vedta noe. 

Om en har utfordringer med det, så må man la være å bo i et sameie. At et sameie inngår TV og internettavtale er 100% forventet over alt. Og du vil ikke finne noen sameier/borettslag i hele Norge som ikke har en TV avtale. 

• Liker 9
Skrevet

Dette ble ikke bestemt med oss som bor der, dette ble bestemt av firma som tar seg av å forvalte sameier før vi flyttet inn. 

jeg skal forsøke å endre avtalen, takker for tips.

Ja, jeg forstår jeg må være med på ting som ikke er så gøy. Får vel ta TV og ta sukkerbitene med streaming de gir som plaster på såret.

• Liker 1
Skrevet

Det du kan gjøre er:

1: skriv en epost til styret og spør om det er noe du kan gjøre for å slippe å betale for TV. Teknisk sett er det veldig gammeldags at det skal tegnes TV avtale for alle. I dag er det fullt mulig å skru dette av eller på per leilighet så de gammeldagse "alt eller ingenting" avtalene er det ingen unnskyldning for lengre. Det som er vanlig i dag er jo at sameiet inngår en avtale om internett til alle med en lav hastighet inkludert i prisen, og så betaler hver enkelt for det de vil ha i tillegg av TV eller raskere nett. 

2: dersom styret fastholder at alle må ha TV og det er sånn det er bestemt kan du utfordre dette på generalforsamlingen. Lag et forslag til hvordan du mener det burde være og send til styret. De er pliktige til å ta med forslaget på innkallingen og å ta det opp på generalforsamlingen. Det er sikkert lett å få flertall for det. 

Det er ikke sånn at styret kan bestemme alt helt uforstyrret i et borettslag eller sameie, men det kreves faktisk av beboerne at de må engasjere seg litt dersom de skal få gjennom ting. Hilsen tideligere styreleder i et borettslag der folk var veldig glade i å klage på styret, men ingen av de stilte til valg eller sendte inn forslag selv. 

Anonymkode: 2c8f6...a9b

• Liker 10
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei,

Sameiet vårt har inngått rammeavtale for internett og TV gjennom Telia/GET. Greia er bare at jeg HATER TV, og vil heller ha streaming. Det koster ca. 300 kr i mnd for TV jeg ikke bruker. Er dette greit? Kan jeg kreve at de kutter TV og jeg får bare internett selv om avtalen de har med borrettslaget er TV og internett? Hvis jeg skal få levert fra dem og oppgradere hastigheten, så ser jeg at prisen lett blir 800 kr mnd totalt, ikke at det er uoverkommelig men føles unødvendig høyt. Som plaster på såret får jeg dog. HBO Nordic og kan bruke de 50 poengene mine til å få Viaplay eller noe, ikke at det dekker 300 kr mnd.

Hilsen en som ikke er så imponert over Telia/Get.

Hvordan internett har dere avtale om da? (hastighet, type).

Hadde du bodd i enebolig hadde du måttet ut med ca 700 kroner for det billigste fiberbredbåndet, uten TV. 

Anonymkode: ccc94...b1c

• Liker 6
Skrevet
18 minutter siden, anon321 skrev:

Poenget med et sameie/borettslag er jo at man inngår felles avtaler. I de fleste tilfeller så holder det med to tredjedels flertall for å vedta noe. 

Om en har utfordringer med det, så må man la være å bo i et sameie. At et sameie inngår TV og internettavtale er 100% forventet over alt. Og du vil ikke finne noen sameier/borettslag i hele Norge som ikke har en TV avtale. 

I mitt borettslag ble TV-avtalen droppet for flere år siden, takk og lov. Færre og færre er interessert i lineær-TV. 

Anonymkode: f4efb...12c

• Liker 4
Skrevet

Du er nødt og betale. Avtalen som er gjort er basert på alle leiligheter i borettslaget. Hos oss har flere prøvd å la være og betale med og trekke tv fra husleia. Det er ikke tillatt og alle har fått purring og det er snakk om inkasso. 

Det er styret som avtaler med Telia/Get og det trenger de ikke ha avstemning av på generalforsamling. Men som a9b skriver så er folk veldig flinke og klage men kommer aldri på generalforsamling når noe skal tas opp. Har selv en nabo som klager over absolutt alt men ikke vært på en eneste forsamling de siste 10 årene. Du kan jo bestille ekstra hastighet.  

Anonymkode: 66cbe...eb0

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, anon321 skrev:

Poenget med et sameie/borettslag er jo at man inngår felles avtaler. 

Ikke for alt. Strøm, f.eks. må alle ha, men man bestemmer selv hvilken strømleverandør man skal ha

• Liker 3
Skrevet

Jeg bor i et sameie som inngikk avtale med Canal digital for ti år siden. Surmulte litt over at jeg måtte betale for TV når jeg ikke engang eide en TV. Men avtalen er prisgunstig også for Internett, og de siste årene har avtalen blitt enda bedre da vi har fått HBO inkludert i avtalen. Så nå er jeg egentlig veldig fornøyd med avtalen.

Anonymkode: 6c95e...93f

• Liker 5
Skrevet

Du får jo ikke internett til under den prisen uansett. Dere har og fått en veldig bra pris. Vi betaler mye mer enn dette i min blokk. 

Anonymkode: 16371...afc

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Du er nødt og betale. Avtalen som er gjort er basert på alle leiligheter i borettslaget. Hos oss har flere prøvd å la være og betale med og trekke tv fra husleia. Det er ikke tillatt og alle har fått purring og det er snakk om inkasso. 

Det er styret som avtaler med Telia/Get og det trenger de ikke ha avstemning av på generalforsamling. Men som a9b skriver så er folk veldig flinke og klage men kommer aldri på generalforsamling når noe skal tas opp. Har selv en nabo som klager over absolutt alt men ikke vært på en eneste forsamling de siste 10 årene. Du kan jo bestille ekstra hastighet.  

Anonymkode: 66cbe...eb0

Det stemmer at styret ikke må ha vedtak i GF for å inngå en sånn avtale, men hbis man fremmer forslag om at det skal inngås ny avtale som kun omfatter internett og det får flertall så må styret følge det. 

Anbefaler ts å undersøke hvilke muligheter som finnes. Kanskje styret har vært veldig passive og bare tatt det første tilbudet de fikk, eller at de ikke er oppdaterte og tror at alle må ha tv. Hvis ts foreslår en annen avtale kan det hende styret er enig og går med på det uten gf også. 

Anonymkode: 2c8f6...a9b

• Liker 1
Skrevet

Prøv heller å endre holdningene dine til å like tv.

Anonymkode: 7803a...af8

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Det ville forundret meg stort om Telia/Get er så i bakevjen at dere ikke kan velge innhold i pakken selv. Det kan nemlig konkurrentene deres. Riktignok pleier det være "al kjipesen" deluxe med standard pakke fremforhandlet av utbygger, men det kan jo endres når et styre er på plass og ser hva slags muligheter som finnes.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan internett har dere avtale om da? (hastighet, type).

Hadde du bodd i enebolig hadde du måttet ut med ca 700 kroner for det billigste fiberbredbåndet, uten TV. 

Anonymkode: ccc94...b1c

Å bo i enebolig er verdt det for å slippe idioter som blander seg med hva du vil ha i ditt eget hjem.

Anonymkode: 6a4cd...f55

Skrevet (endret)

Jeg sitter selv i styret i et borettslag, hvor vi deriblant har avtale om internett og tv via Telia (tidligere Get). Man kan ikke se på avtalen om internett og tv separat, da dette ofte gis som en pakkepris. Altså: billigere pakke mot begge deler. Og vi fikk til en pris som er billigere enn hvis vi kun skulle valgt en pakke for internett. Vi hadde fått flere pristilbud, der Telia var billigst av de alle. Og vi har ikke mulighet til å velge bort tv, da det faktisk er ganske mange som ser på tv i borettslaget vårt. Så da ble det alle eller ingen.

Når man bor i borettsalg må man ta hensyn til flere og ikke kun en selv. Jeg ser heller ikke på tv, så jeg kunne gjerne droppet tv-abonnementet. Allikevel: dette handler ikke om meg, men om fellesskapet. Og noe av bakgrunnen for at vi gikk inn i denne avtalen var også fordi de oppgraderer vårt relativt slitne nett slik at alle i borettslaget får høyere hastighet. Vi får altså en oppgradering av nettet til en bedre pris enn tidligere. 

Med andre ord henger alt sammen med alt.

Så tenker jeg at hvis du er så irritert og lei, foreslår jeg at du begynner å engasjere deg i borettslaget, møter opp på generalforsamlingene - og gjerne melder deg til styret. Selv om styret inngår avtaler på vegne av borettslaget (det er en del av å drifte et borettslag), så kan man også si sin mening i generalforsamlingen. Jeg tenker at veldig mange av dere som klager over styret og de avtalene som inngås, gjerne ikke gidder å engasjere seg eller sette seg inn i hva saken egentlig handler om. 

Endret av SPOCA
  • Liker 6
Skrevet

Jeg forstår deg så godt! Hos oss har de oppgradert heisen, men jeg går bare trappen, så jeg vil ikke at heisutgiftene skal dekkes av de økte fellesutgiftene.

De skal også male grunnmuren, men jeg synes den er ok som den er, så jeg vil ha tilbake disse pengene.

Kunne sikkert hatt større innflytelse og foreslått ting som var viktige for meg hvis jeg hadde tatt på meg et større verv i styret i sameiet, men det gidder jeg ikke.

Anonymkode: 0eb8a...98d

• Liker 3
Skrevet
18 timer siden, anon321 skrev:

Det er mange sameier som bare avtale om internett, så kan sameierne selv velge TV avtaler.

Anonymkode: 091e8...bc6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...