AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #1 Skrevet 15. november 2020 Jeg lurer veldig på hva som er definisjonen på "vaksinemotstand" og "vaksinemotstander". Er det noen som ikke ønsker å vaksinere seg? Noen som ikke ønsker å vaksinere seg med en bestemt vaksine? Noen som forteller andre at de ikke skal vaksinere seg? Eller hva er det? Hvis jeg ikke tar noen form for antidepressiva, er jeg "antidepressivamotstander" da? Anonymkode: 1e64a...8b8
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #2 Skrevet 15. november 2020 Det er vel en person som ikke vil ta i mot de standard vaksinene vi alle tar når vi er baby, på barneskolen og ungdomsskolen. Grunnene deres er vel at de mener innholdet i vaksinene er farligere enn sykdommene man vaksineres mot. Noen holder vaksinemotstand for seg selv, andre roper høyt om det for å advare andre. Grunnene deres for å være i mot vaksiner heller litt i samme retning som andre konspirasjonsteorier, at de har 'skjønt noe' vi andre ikke har. At Youtube-videoer og blogger er store deler av bevismaterialet deres. At de er skeptiske til vitenskapen og autoritetspersoner som leger og staten skal bestemme over dem. At vi andre som lar oss blindt vaksinere ikke skjønner hvor farlig innholdet i vaksinene er. De fnyser av meslingvaksine for eksempel, da den stort sett er utryddet. Uten å skjønne at vaksinen mot meslinger er nettopp grunnen til det. Man er ikke antideprissivamotstander om man ikke tar det, dette gjelder vaksineprogrammet i Norge som skal beskytte befolkningen mot smittsomme og unødvendige sykdommer. Meslinger, polio osv. Anonymkode: d8d82...2cb 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #3 Skrevet 15. november 2020 I tillegg sliter de med vurderingsevnen når det gjelder å veie goder mot onder - som så veldig mange andre. De blir svært opptatt av et mulig negativt utfall for egen del, og overser dermed totalt de positive, og alvorlige, samfunnsnyttige effektene for eks. poliovaksinenen har hatt. De ser at de selv har en minimal risiko for å bli påvirket av vaksinen, og dermed driter i samfunnet som helhet og de enorme og svært reele risikoene som de påfører samfunnet ved å la være å ta slike vaksiner. Anonymkode: 442d5...6ed 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #4 Skrevet 15. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel en person som ikke vil ta i mot de standard vaksinene vi alle tar når vi er baby, på barneskolen og ungdomsskolen. Grunnene deres er vel at de mener innholdet i vaksinene er farligere enn sykdommene man vaksineres mot. Noen holder vaksinemotstand for seg selv, andre roper høyt om det for å advare andre. Grunnene deres for å være i mot vaksiner heller litt i samme retning som andre konspirasjonsteorier, at de har 'skjønt noe' vi andre ikke har. At Youtube-videoer og blogger er store deler av bevismaterialet deres. At de er skeptiske til vitenskapen og autoritetspersoner som leger og staten skal bestemme over dem. At vi andre som lar oss blindt vaksinere ikke skjønner hvor farlig innholdet i vaksinene er. De fnyser av meslingvaksine for eksempel, da den stort sett er utryddet. Uten å skjønne at vaksinen mot meslinger er nettopp grunnen til det. Man er ikke antideprissivamotstander om man ikke tar det, dette gjelder vaksineprogrammet i Norge som skal beskytte befolkningen mot smittsomme og unødvendige sykdommer. Meslinger, polio osv. Anonymkode: d8d82...2cb Hva er forskjellen? Hvorfor er jeg ikke "smertestillendemotstander" om jeg ikke tar smertestillende? Anonymkode: 1e64a...8b8 1
Gjest Tamsi Skrevet 15. november 2020 #5 Skrevet 15. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er forskjellen? Hvorfor er jeg ikke "smertestillendemotstander" om jeg ikke tar smertestillende? Anonymkode: 1e64a...8b8 Kommer an på hvorfor du ikke tar dem. Hvis du tror de er skadelige, ikke virker, kaller de som bruker smertestillende for pyser, eller nekter barna dine å ta dem, så kan du vel kalle deg det. Hvis du bare ikke har vondt, eller ikke føler behovet for det så høres det ikke ut som "motstand". Vi er i tilfelle motstandere av ekstremt mye alle sammen. Jeg er ikke prevensjonsmotstander selv om jeg ikke bruker prevensjon, jeg bare bruker det ikke. Jeg er derimot pelsmotstander, ikke fordi jeg ikke bruker pels, men fordi jeg synes det er en skikkelig uting som ingen andre heller burde gjøre.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #6 Skrevet 15. november 2020 7 minutter siden, Tamsi skrev: Kommer an på hvorfor du ikke tar dem. Hvis du tror de er skadelige, ikke virker, kaller de som bruker smertestillende for pyser, eller nekter barna dine å ta dem, så kan du vel kalle deg det. Hvis du bare ikke har vondt, eller ikke føler behovet for det så høres det ikke ut som "motstand". Vi er i tilfelle motstandere av ekstremt mye alle sammen. Jeg er ikke prevensjonsmotstander selv om jeg ikke bruker prevensjon, jeg bare bruker det ikke. Jeg er derimot pelsmotstander, ikke fordi jeg ikke bruker pels, men fordi jeg synes det er en skikkelig uting som ingen andre heller burde gjøre. Ja det er en motstander, en som bare ikke bruker pels selv er ikke en motstander. TS Anonymkode: 1e64a...8b8
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #7 Skrevet 15. november 2020 Begrepet "vaksinemotstander" bruker jeg så og si bare om de som er prinsipielt imot vaksiner, også de vi har hatt lenge og som er godt testet, som polio. En som nølte med å ta koronavaksinen ville jeg ikke kategorisert som "vaksinemotstander", dersom han/hun har tatt alle andre vaksiner. Jeg ville nok tenkt at vedkommende var på spekteret av konspirasjonsteoretikere dersom han /hun aktivt var ute og forsøkte å påvirke andre. Anonymkode: 4d901...e5c 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #8 Skrevet 15. november 2020 36 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er forskjellen? Hvorfor er jeg ikke "smertestillendemotstander" om jeg ikke tar smertestillende? Anonymkode: 1e64a...8b8 Kan det spre seg en pandemi av smerte hvis ikke 60-90% av befolkningen tar smertestillende? Vil de som av medisinske årsaker ikke kan ta smertestillende være i større fare hvis for mange nordmenn nekter å bruke det? Anonymkode: 2c8d3...4e9 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #9 Skrevet 15. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er en motstander, en som bare ikke bruker pels selv er ikke en motstander. TS Anonymkode: 1e64a...8b8 Tilsvarer at jeg ikke er "avholds", jeg bare drikker ikke alkohol(?) Anonymkode: 1cce0...e8f
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #10 Skrevet 15. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan det spre seg en pandemi av smerte hvis ikke 60-90% av befolkningen tar smertestillende? Vil de som av medisinske årsaker ikke kan ta smertestillende være i større fare hvis for mange nordmenn nekter å bruke det? Anonymkode: 2c8d3...4e9 Så det du sier her er at man kan ikke velge det bort, det betyr at det er obligatorisk. TS Anonymkode: 1e64a...8b8
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #11 Skrevet 15. november 2020 52 minutter siden, AnonymBruker said: Så det du sier her er at man kan ikke velge det bort, det betyr at det er obligatorisk. TS Anonymkode: 1e64a...8b8 Jeg sier at man ikke alltid bør sette individets rettigheter over fellesskapet. Hvis du mener man bør det er ikke Norge et smart sted å bo. Anonymkode: 2c8d3...4e9
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #12 Skrevet 15. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier at man ikke alltid bør sette individets rettigheter over fellesskapet. Hvis du mener man bør det er ikke Norge et smart sted å bo. Anonymkode: 2c8d3...4e9 Er du frihetsmotstander? Selvbestemmelsesrettsmotstander? Anonymkode: 1e64a...8b8
Gjest Blondie65 Skrevet 15. november 2020 #13 Skrevet 15. november 2020 Du TS, er en vaksinemotstander som prøver å forkle ditt tåpelige og malplasserte synspunkt med veldig dårlige eksempler. Jeg er for selvbestemt abort. Jeg har ikke tatt abort selv, og har heller aldri behøvd å foreta valget. Det gjør meg ikke til en abortmotstander. Jeg har aldri hatt behov for antidepressiva, det gjør meg ikke til en motstander av antidepressiva. Hvis du derimot har fått foreskrevet dette av legen din og nekter å ta det fordi du er prinsippielt i mot det, da er du en antidepressiva motstander. Det som kjennetegner vaksinemotstandere er at de tror på veldig dårlige konspirasjonsteorier som bunner i forfalskede og villedende forskningsresultater. At folk er skeptisk til en uprøvd vaksine er forståelig - men det som kan dempe denne skepsisen er ikke å lese om "big pharma" og hysteriske påstander uten rot i virkeligheten om fusk og svindel. Det som hjelper er å ta til seg fakta fra godt refererte kilder.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #14 Skrevet 15. november 2020 Jeg har ikke tatt noen vaksiner i voksen alder enda jeg jobber i helsevesenet. For meg føles det unaturlig å få dette sprøytet inn i min kropp. Jeg klarer det ikke og blir uvel bare av tanken. Jeg er likevel ingen vaksinemotstander. Det er ikke noe jeg prater høyt om Anonymkode: a1bac...4c7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #15 Skrevet 16. november 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har ikke tatt noen vaksiner i voksen alder enda jeg jobber i helsevesenet. For meg føles det unaturlig å få dette sprøytet inn i min kropp. Jeg klarer det ikke og blir uvel bare av tanken. Jeg er likevel ingen vaksinemotstander. Det er ikke noe jeg prater høyt om Anonymkode: a1bac...4c7 Det er få vaksinemotstandere som kaller seg selv vaksinemotstandere, akkurat som det er få overtroiske som kaller seg selv overtroisk. Anonymkode: 2c8d3...4e9
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #16 Skrevet 16. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er få vaksinemotstandere som kaller seg selv vaksinemotstandere, akkurat som det er få overtroiske som kaller seg selv overtroisk. Anonymkode: 2c8d3...4e9 Mener du at hen er en vaksinemotstander? Anonymkode: 1e64a...8b8
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #17 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (På 15.11.2020 den 23.56): Jeg har ikke tatt noen vaksiner i voksen alder enda jeg jobber i helsevesenet. For meg føles det unaturlig å få dette sprøytet inn i min kropp. Jeg klarer det ikke og blir uvel bare av tanken. Jeg er likevel ingen vaksinemotstander. Det er ikke noe jeg prater høyt om Anonymkode: a1bac...4c7 Når du jobber i helsevesenet er jo enkelte vaksiner som F.eks. Influensavaksine påbudt. Dersom du ikke er villig til å ta vaksiner og utsetter de du jobber med for å pådra seg sykdommer immunforsvaret deres ikke er strekt nok til å takle, har du ingenting i helsevesenet å gjøre. Dette er rett og slett egoistisk, forstår du ikke at du setter andres liv i fare ? Få deg en annen jobb. Anonymkode: c34ea...10b
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #18 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når du jobber i helsevesenet er jo enkelte vaksiner som F.eks. Influensavaksine påbudt. Dersom du ikke er villig til å ta vaksiner og utsetter de du jobber med for å pådra seg sykdommer immunforsvaret deres ikke er strekt nok til å takle, har du ingenting i helsevesenet å gjøre. Dette er rett og slett egoistisk, forstår du ikke at du setter andres liv i fare ? Få deg en annen jobb. Anonymkode: c34ea...10b Ingen vaksiner er påbudt i Norge. Anonymkode: 1e64a...8b8
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #19 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 26.11.2020 den 17.39): Når du jobber i helsevesenet er jo enkelte vaksiner som F.eks. Influensavaksine påbudt. Dersom du ikke er villig til å ta vaksiner og utsetter de du jobber med for å pådra seg sykdommer immunforsvaret deres ikke er strekt nok til å takle, har du ingenting i helsevesenet å gjøre. Dette er rett og slett egoistisk, forstår du ikke at du setter andres liv i fare ? Få deg en annen jobb. Anonymkode: c34ea...10b Det stemmer ikke. Det er helt valgfritt selv om jeg jobber på sykehus. Ingen kan tvinge meg til det, bare oppfordre. Anonymkode: a1bac...4c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå