Gå til innhold

Grønt boliglån, ny bolig må merkes av en ekspert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har et litt rart problem. Banken min sa at de må vente til jeg får energiattest før jeg kan få grønt boliglån, for de vet ikke hvilket energimerke boligen vil få. Nå har jeg tatt over den nye boligen, men entreprenøren har ikke laget noe energiattest for boligene.

Når jeg går inn på energimerke står det "Yrkesbygg og nye boliger skal energimerkes av en ekspert. Eksperter kan også utføre energimerking av eksisterende boliger som oppdrag for eiere. Når du som ekspert utfører energimerking av andres bygg vil det stå i energiattesten at du har utført energimerkingen. Det er likevel eier som har plikten til å skaffe energiattesten, og hun står ansvarlig for data som er brukt. I oppdraget fra eier til deg som energirådgiver ligger at du skal bruke ditt beste faglige skjønn."

Det vil si at jeg nå må engasjere takstmann for å lage energimerke, eller er ikke min bolig "ny" lenger siden jeg har flyttet inn i den? Jeg skjønner ingenting jeg, mener de at den nå er "eksisterende" og jeg kan da merke den uten å være ekspert?

Anonymkode: 42427...190

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...